خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دولت دست‌بسته مطلوب چه کسی است؟

ایرنا نوشت: رئیس‌جمهوری دیروز تصریح کرد برای منافع ملی و رفع مشکلات مردم در هر ملاقاتی که لازم است، حضور می‌یابد. «حسن روحانی» امروز هم گفت همچنان به مشی تعامل پایبند است اما اجازه نمی‌دهد کسی بدون تغییر در رویکردهای ظالمانه علیه ملت ایران با او عکس یادگاری بگیرد؛ این همان تعبیر روحانی است که دست قدرت را باید با دست دیپلماسی به کار برد.

تازه ترین فعالیت های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و نیز اظهارنظرهای رئیس جمهوری باز هم به مرکز توجه مردم و نیز رسانه ها و سیاسیون تبدیل شده است.

روز یکشنبه بود که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کمتر از دو روز پس از ترک فرانسه به این کشور بازگشت تا درباره سرنوشت برجام، نحوه اجرای تعهدات طرف های اروپایی و ابتکار فرانسوی جهت مقابله با تحریم های آمریکایی با مقامات پاریس گفت وگو کند.

در میانه گمانه زنی و واکنش ها به سفر ظریف و ابتکار «امانوئل مکرون» جهت فروکش تنش میان تهران و واشنگتن، دیروز رئیس جمهوری فرانسه گفت که شرایط را برای گفت وگو میان روحانی با «دونالد ترامپ» مهیا ساخته است.

بیش از همه سخنان دیروز رئیس جمهوری مورد توجه قرار گرفت که در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی اظهار داشت «معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می‌شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ما است.»

این جملات روحانی در کنار رفت و آمدهای ظریف به فرانسه پیش چشم بسیاری چشم اندازی از فروکش اختلافات میان تهران و واشنگتن را ایجاد کرد و حتی در بازارهای مختلف مانند طلا، ارز و سهام آثار خود را برجای گذاشت.

همزمان موجی نیز از سوی رقبای دولت به راه افتاد که همچون کوران مذاکرات مربوط به توافق هسته ای، رئیس جمهوری و تیم سیاست خارجی وی را هدف انتقاد و حتی تخریب قرار داد.

طی یکی دو روز گذشته رسانه های جناح مقابلِ دولت با اطلاق صفاتی چون «نابجا» به اقدامات رئیس دستگاه دیپلماسی، آن را از سر «استیصال»، «خودباختگی»، «سازش» و … خواندند. گروهی هم به روحانی تاخته و از او خواستند از تجارت «خسارت بار» برجام عبرت گرفته و برای منافع ایران با «هر کس و ناکسی» دیدار نکند.

نکته قابل تامل اینکه یکی از رسانه های منتقد دولت در تحلیلی که همزمان با این هجمه منتشر ساخت نوشت برخی مردم با رای خود در انتخابات به نظام ظلم می کنند زیرا «بین رأی و نیازشان همبستگی وجود ندارد. کسانی را بعضاً برمی‌گزینند که از طریق ناکارآمدی یا سیری‌ناپذیری هم مشغول ظلم به ولی نعمت هستند و هم تصویری مخدوش از نظام به همان مردمی که انتخاب‌شان کرده‌اند مخابره می‌کنند.»؛ انگاره ای که از ریشه و بنیان، نظر مردم و خواست آنان و سیاست دولت و نمایندگان منتخبشان را زیر سوال برد تا نگاه خود را تنها گزینه و مصلحت پیش روی کشور و مردم عنوان دارد.

همه این تهاجمات در حالی صورت می گیرد که دولت و دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی نه از مسیر تعامل با جهان خارج شده و نه از اهداف و مرزبندی های خود مقابل زورگویی جبهه ضدایرانی عقب نشسته است.

رئیس جمهوری امروز در سخنان خود ضمن تاکید دوباره بر مشی تعامل گسترده با جهان و در پاسخ به گمانه زنی های مربوط به دیدار وی با ترامپ تصریح کرد «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست مگر آنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.»

همزمان، وزیر امور خارجه هم در پاسخ به پرسشی در همین زمینه با بیان اینکه دیدار میان روسای جمهوری ایران و آمریکا در شرایط کنونی «قابل تصور» نیست به خبرگزاری «جمهوری اسلامی» گفت تا زمانی که آمریکا به جمع پنج به علاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت.

برآیند عملکرد و مواضع دولت در حوزه سیاست خارجی به ویژه مواجهه با خصومت ورزی های واشنگتن، سیاستی واحد، چارچوب‌مند و غیرقابل عدول را به نمایش می گذارد؛ اینکه روابط خارجی ایران راه خود را برای تعامل با همه جهان به جز اشغالگران قدس برگزیده و از سوی دیگر می کوشد میان خواست و نیاز مردم و نیز مقابله با زیاده خواهی و زورگویی ها علیه کشور و ملت ایران راهی را بجوید.

در این راستا و همچنان که روحانی بیان داشته دست قدرت و دیپلماسی باید همزمان کار کند، موضع جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از همه مولفه های اقتدارملی در سطح منطقه ای و جهانی است اما کاربرد موثر ابزارهای دیپلماسی و چانه زنی برای کسب بیشینه منافع ملی هم ضرورتی است که به سیاست خارجی دولت جهت و شکل می دهد.

روحانی دیروز بیان داشت که حتی اگر احتمال موفقیت در پیگیری اهداف کشور ۱۰ یا بیست درصد هم باشد باید جلو رفت و فرصت ها را از دست نداد همچنان که ظریف نیز پیش از ترک تهران به سمت فرانسه در صفحه مجازی خود چنین نگاشته بود که «مسیر پیش رو دشوار است اما به امتحانش می‌ارزد»

با وجود شفافیت و قاطعیت در پیمودن مسیری که با خواست مردم و منافع و اهداف ملی گره خورده، برخی می خواهند دولت را با دستانی بسته یا با یک دست به مصاف چالش های پرشمار در داخل و خارج از مرزهای کشور روانه سازند بدون آنکه به این پرسش پاسخ گویند در مواجهه با تحریم هایی بی سابقه، خصومتی بی پایان و انبوهی از مشکلات اقتصادی و … دستان بسته یا دست تنها بودن دولت چه فرجامی را به بار خواهد آورد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا