خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ رییس سابق سیا به اظهارات ترامپ درباره‌ی تروریسم

زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد داعش شکست خورده و نیروهای آمریکایی ماموریت‌شان در سوریه به پایان رسیده؛ علی‌رغم موج خوشحالی که در سوریه و دیگر کشورهای مسلمان ایجاد شد، در داخل آمریکا خیلی‌ها با این موضوع مخالفت کردند و آن را به خطر انداختن آمریکا خواندند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از واشینگتن پست؛ یکی از افرادی که فکر می‌کند ترامپ عجولانه و از سر بی‌فکری خواستار خروج نیروهای آمریکا از سوریه شده، لئون ای.پانتا است. رییس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ و وزیر دفاع از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ که در یادداشتی خطرات خروج آمریکا از سوریه و تجدید سازمان داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را یادآوری می‌کند. یادداشتی که به‌نحو عجیبی بی استدلال و سرشار از نوعی خودپسندی آشکار نگاشته شده است، اما موضع ضدترامپی آن باعث شده رسانه‌ها به‌رغم انتقداتشان، آن را به کرات بازنشر کنند.

ماه گذشته ترامپ درباره تهدید داعش گفت که «ما کار بزرگی انجام دادیم… حالا ما صد درصد داعش را شکست داده‌ایم و بهتر است هر چه زودتر از سوریه خارج شویم و اجازه دهیم مشکلات‌شان را خودشان حل کنند. سوریه می‌تواند به‌همراه ایران، روسیه، عراق و ترکیه از پس مشکلات خودش برآید. ما ۷۰۰۰ مایل با ان‌جا فاصله داریم».

به عبارت دیگر داعش کاملا شکست خورده و دیگر تهدیدی برای کشور ما محسوب نمی‌شود. بگذارید کشورهای دیگر که به آن‌جا نزدیک‌ترند، با مشکلات بعدی دست و پنجه نرم کنند.

همواره پندار نادرستی وجود داشته- که فاصله از دیگر کشورهای دنیا می‌تواند آمریکا را از تهدیدهای جهان محافظت کند. این پندار البته برای کسانی که در طول دهه ۱۹۳۰ استدلال می‌کردند که اقیانوس‌ها می‌توانند ما را از آلمان نازی محافظت کنند، درست کار نکرد. و بی‌تردید در قرن بیست و یکم نیز در مقابله با تهدید جهانی تروریسم کارا نخواهد بود.

به گفته افسران نظامی و امنیتی آمریکایی و عراقی و البته بازرس ویژه وزارت دفاع؛ داعش اخیرا در حال تجدید قدرت است، حملات چریکی جدیدی را در سراسر عراق و سوریه انجام داده، شبکه‌های مالی خود را مجدداً مورد استفاده قرار داده و نیز افراد جدیدی را هدف قرار داده و در پی جذب آن‌ها بوده است. این گروه تروریستی در حال حاضر در عراق و سوریه موفق به بسیج حدود ۱۸۰۰۰ نیروی جنگی شده است. و در روند بخش مهم و محوری هدف نهایی‌شان که ایجاد یک دولت جهانی است، این تروریست‌ها بی‌امان ایالات متحده و سایر کشورهای غربی را هدف قرار می‌دهند.

برای همین هم دست کشیدن از تلاش برای نبرد و مهار داعش و تروریست‌های دیگر در حقیقت دعوت آشکاری است برای ایجاد مجدد پایگاه عملیاتی که از آن برای انجام حملات علیه کشور ما استفاده خواهد شد.

حمله تروریستی یازدهم سپتامبر در حقیقت یک زنگ بیدارباش برای ایالات متحده بود. این حمله باعث شد امریکا برای ایجاد اطمینان از این‌که چنین حمله‌ای هرگز دوباره رخ نخواهد داد، به جنگ رهبری القاعده برود. ناتو و دیگر متحدان هم در این جنگ به آمریکا پیوستند.

نیروهای ویژه نیروهای ویژه با استفاده از قابلیت‌های اطلاعاتی و ضدتروریستی‌شان در منطقه مستقر شدند. همکاری با دیگر متحدان‌ آمریکا در منطقه این توانایی را ایجاد کرد که با برگزاری عملیات امنیتی و اطلاعاتی پیشرفته‌ پرشماری محافظت تقریبا کاملی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی انجام گیرد. اما برای ادامه و افزایش و استمرار اعتبار این گونه عملیات، این نیاز وجود دارد که یک سیستم پشتیبانی قوی در منطقه وجود داشته باشد و نیز تعهد ایالات متحده مبنی بر کمک به مبارزان علیه گروه‌های تروریستی هم‌چنان ادامه داشته باشد.

آمریکا چه در سوریه، چه در عراق، افغانستان یا هر جای دیگری در دنیا باید هم‌چنان روی این موضوع که تروریست‌ها نباید فرصتی برای تجدید سازمان و تجدید عملیات به‌دست آورند، تمرکز داشته باشد. یک حقیقت ساده وجود دارد و آن این است که ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به ان‌چه از زبان تروریست‌ها گفته می‌شود اعتماد کنیم. اما اگر این کار را بکنیم، قطعا نمی‌توانیم فرض را بر این بگذاریم که آن‌ها واقعا به قولی که داده‌اند، عمل خواهند کرد. هرگونه توافق با تروریست‌ها بدون برنامه جامع اقدام مشترک بین ایالات متحده و نیروهای امنیتی کشور درگیر، شکست خواهد خورد. هدف نهایی ایجاد دولت‌هایی است که بتوانند خود را اداره کنند و امنیت خود را تضمین کنند. اما این اتفاق بدون رهبری و حمایت آمریکا رخ نخواهد داد. آمریکا این کار را نه فقط برای امنیت آنها بلکه برای امنیت کشور خودش انجام می‌دهد.

آمریکا از سال ۲۰۱۱، که تقریبا تمام نیروهایش را از عراق خارج کرد، درس تلخی گرفته است.  خروج آمریکا بود که به داعش امکان ایجاد قلمرویی در حد و اندازه بریتانیا را داد و زندگی بیش از ۱۲ میلیون نفر را در کنترل آن‌ها نهاد. این کار ما را مجبور کرد نیروهای خود را دوباره به عراق و سوریه بفرستیم تا داعش را نابود کنیم. آمریکا این اشتباه را دوباره نباید تکرار کند.

البته برای آمریکا اتفاق خوبی است که کشورهای مختلف مشکلاتی را که برای ما اهمیت دارد، خودشان بدون کمک ما حل کنند. اما آن‌ها نه قادر به این کار هستند و نه این کار را خواهند کرد. برای ایران، روسیه، عراق و ترکیه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا آخرین چیزی است که اهمیت دارد. مسئولیت حمایت از آمریکا تنها به آمریکا و نه هیچ کشور دیگری مربوط است.

ما در عراق و افغانستان در پیشرفت‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اهداف بشردوستانه گام‌های رو به جلویی برداشته‌ایم. البته می‌دانیم که این‌ها چالش‌های دشواری هستند و تروریست‌ها همچنان به اخلال در این تلاش‌ها ادامه می‌دهند. اما خروج کامل نیروهای آمریکا از منطقه و واگذاشتن مسئولیت مبارزه با تروریسم بر عهده دیگران به معنای به‌خطر انداختن امنیت خودمان محسوب می‌شود.

چندی پیش یکی از ماموران نیروی دریایی آمریکا که ۳۵ سال بیشتر نداشت، در شمال عراق در طی عملیاتی با نیروهای محلی کشته شد- او اولین آمریکایی است که از اکتبر سال ۲۰۱۷ به این‌سو در طی درگیری در عراق کشته شده است. این‌که یک نیروی آمریکایی در حال خدمت به این کشور کشته شود، اتفاق تراژیکی است. اما این نیروی تازه کشته شده با دشمنی در حال جنگ بود که اگر فرصت می‌داشت، می‌توانست هزاران آمریکایی را به‌شکلی بیرحمانه به قتل برساند. پس گزینه‌های پیش روی آمریکا جنگیدن یا خروج از منطقه نیست. گزینه‌های موجود یکی محافظت از این کشور است و دیگری وانمود کردن این‌که دیگر خطری وجود ندارد و تروریست‌ها از بین رفته‌اند.

بله؛ آمریکا مدت زیادی است که از یازدهم سپتامبر به این‌سو درگیر جنگ‌های مداومی شده. اما باید این نکته را مدنظر داشت که به‌خاطر این جنگ‌هاست که حمله تروریستی بزرگ دیگری در آمریکا انجام نشده. متاسفانه این مبارزه هنوز ادامه دارد و نادیده گرفتن این امر می‌تواند به فاجعه ختم شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا