خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آثار علیرضا ذیحق در خوی نقد و بررسی شد

حامد کاظم زاده – انصاف نیوز: جلسه‌ی نقد و بررسی آثار علیرضا ذیحق – شاعر، نویسنده و پژوهشگر خویی – با حضور جمعی از استادان و فرهنگ دوستان در محل مجتمع امام خمینی این شهر برگزار شد.
دراین جلسه که از سوی «خانه‌ی دانش و فرهنگ زریاب» ترتیب یافت حسین اقبالیان در سخنانی با معرفی ذیحق و قدردانی از وی به دلیل تلاش و فعالیت مستمر در ادبیات و نشر آثار درخور توجه، گفت: شناساندن ایشان در این وقت اندک کار بسیار دشواری است اما آنچه که ایشان در زبان و ادبیات فارسی و ترکی از خود برجای گذاشته‌اند همواره عضو مهمی از پیکره‌ی ادبیات محسوب شده و حتی در آینده نیز پ‍ژ‍وهشگران نخواهند توانست به راحتی از کنار آن‌ها بگذرند.
وی خاطر نشان کرد: دنیای ادبی ذیحق را می‌توان در 4 بند ادبیات محلی و دنیای فولکلور، دنیای شعر و آمال و آرزوها، تحقیقات ادبی و رمان و نگرش رئال گونه طبقه بندی کرد.
این نویسنده و منتقد ادبی، معرفی ادبیات شفاهی آذربایجان توسط علیرضا ذیحق را قابل توجه دانسته و تاکید کرد: در جای جای آثار ذیحق حتی در آثاری که به زبان فارسی نوشته شده‌اند دلبستگی به ادبیات شفاهی آذربایجان را می‌توان مشاهده کرد.
سخنران در ادامه با اشاره به هنر ذیحق در به کار گیری عنصر احساس و آرزو اظهار داشت: احساس و اندیشه‌ی قوی در مجموعه‌ی داستان‌های (یئر گوی عشق- زمین و آسمان عشق) ما را به تفکری عمیق در این ادبیات وا می‌دارد. در این مجموعه می‌توان عناصری مانند حرکت، زندگی، هیجان و عشق بی بدیل را به وضوح دید که همگی از ویژگی‌های ادبیات مشرق زمین محسوب می‌شوند.
اقبالیان با اشاره به رمان «عروس نخجوان» خاطر نشان کرد: با اینکه در تنظیم این رمان به زبان فارسی از ظرافت‌های هنری بسیاری بهره گرفته شده است با این حال به نظر می‌رسد برخی از دیالوگ‌ها نیاز به بازنگری دارند تا از حالت مصنوعی خارج شده و از واقع نمایی لازم برخوردار باشند.
در ادامه‌ی جلسه، علیرضا ذیحق با اشاره به اینکه برای یک نویسنده بزرگ‌ترین قدردانی این است که آثارش مورد مطالعه و مداقه قرار گیرد، افزود: از آنجا که آفرینش‌های ادبی بر خلاف تحقیقات ادبی در لحظه متولد می‌شوند ترجیح می‌دهم بعد از خلق یک اثر، ویراستاری چندانی در آن انجام ندهم تا کیفیت لحظه‌ی خلق اثر از بین نرود. البته این احتمال وجود دارد اشکالاتی از آن نمونه‌هایی که آقای اقبالیان اشاره داشتند پدید آید».
وی ضمن استقبال از برگزاری چنین جلساتی اظهار امیدواری کرد تکلیف آثار دیگر وی که از سال‌ها پیش با وجود اعمال اصلاحات مورد نظر مسوولان در انتظار اخذ مجوز به سر می‌برند هر چه سریع‌تر مشخص شود.
علیرضا ذیحق مؤلف بیش از پنجاه عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و ترکی آذری در حوزه‌های گوناگون ادبی بوده و سردبیری نشریاتی از جمله ده‌ده قورقود (1359-1361)، اَورین خوی (1381- 1382)، اندیشه‌ی فرهنگی (1388- 1389) و ماهنامه‌ی اینترنتی مارال (1387-1390) را نیز در کارنامه‌ی فرهنگی‌اش دارد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا