خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه اندازی محدود حج عمره

نماینده ولی فقیه در حج و سرپرست حجاج ایرانی از راه اندازی عمره مفرده به صورت محدود خبر داد.

به گزارش ایسنا، حضور ایرانی‌ها در عمره از سال ۱۳۹۴ پس از حادثه فرودگاه جده و قصد تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی، متوقف شد.

ایران پس از به جریان افتادن این پرونده قضایی و محکوم شدن آن ماموران، از دو سال پیش برقراری دوباره عمره را مشروط به تامین امنیت و حفظ عزت زائران ایرانی، مطرح کرده است. به گفته مقامات حج کشورمان، برآورده کردن این خواسته در شرایطی که دفاتر نمایندگی سیاسی و کنسولگری ایران در عربستان تعطیل شده، دشوار است.

وزیر حج عربستان در آخرین دیدار با رییس سازمان حج و زیارت که در روز  چهارشنبه (۶شهریورماه) انجام شد، گفته بود: ما برای راه‌اندازی عمره آمادگی کامل داریم و می‌توانیم در اسرع وقت آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.

علی‌رضا رشیدیان – رییس سازمان حج و زیارت – نیز سه راهکار برای برقراری عمره پیشنهاد کرده بود: یکی از آن‌ها افتتاح کنسولگری مستقل ، دیگری پیگیری مباحث از طریق دفتر حافظ منافع و سومین راهکار هم اتخاذ شیوه‌ای است که در موسم حج امسال اجرایی شد و در جریان آن هیات کنسولی ایران در عربستان حضور یافت.

او گفته بود: هیات کنسولی ایران می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گزاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

وزیر حج عربستان نیز با استقبال از سومین پیشنهاد ایران گفته بود: هیاتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان هیات کنسولی می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گزاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

اینک براساس خبری که پایگاه اطلاع رسانی حج منتشر کرده است، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب – سرپرست حجاج ایرانی  – در دیدار جمعی از روحانیون استان‌های آذربایجان غربی و شرقی از راه اندازی عمره مفرده به صورت محدود خبر داده است.

او بدون آنکه به جزئیات تصمیم ایران و توافق با عربستان درباره عمره اشاره کند، درباره برقراری عمره برای ایرانی‌ها به شکل «محدود» توضیح داد: دلیل این محدویت فراهم نبودن زیرساخت‌های ارتباطی بین دو کشور ایران و عربستان است که امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک برطرف شود و شاهد حضور زائران بیشتری در سرزمین وحی باشیم .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا