خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت یک دانشجو از اتفاقات شنبه در دانشگاه تهران

[+ بیانیه‌ی انجمن تهران درباره‌ی حوادث اخیر]

روز گذشته – شنبه – دانشکده‌ی فنی وکوی دانشگاه تهران محل برخورد و درگیری حراست و نیروهای مختلف با تعدادی از دانشجویان بود. درحالیکه فضای متشنج دانشگاه عملا از صبح با ممنوع‌الورورد شدن بعضی از دانشجوها شروع شده بود روایت‌ها می‌گویند این‌بار اتفاقات عجیب و بدتری با دانشجویان اتفاق افتاده است. روایت یکی از دانشجویان حاضر در تجمعات و درگیری‌های دیروز در گفت‌وگو با انصاف نیوز، در ادامه می‌آید:

دیروز بسیج برای برگزاری مراسم برای حادثه‌ی شیراز از دانشگاه مجوز رسمی گرفته بود و با همین مجوز رسمی حتی میکروفون گرفته بودند و در دانشگاه راه می‌رفتند. این‌بار به‌نظر افراد غیردانشجو هم بین تجمعشان حضور داشت و این نکته عیان بود. علاوه بر این چند نفر از دوستانمان هم می‌گفتند تعدادی از آن‌ها را می‌شناسند و اطمینان می‌دادند که محل تحصیلشان دانشگاه تهران نیست.

زمان نهار جلوی پله‌های دانشکده‌ی پزشکی دانشجویانی که از سلف بیرون آمدند یا عده‌ای که در اعتراض به تفکیک جنسیتی سلف غذاخوری سفره پهن کرده بودند در مقابل تجمع بسیجی‌ها قرار گرفتند. درگیری و تقابل مختصری شروع شد. در میان این تقابل، یک نفر از تجمع کنندگان به صورت یکی از دختران سیلی زد و فضا تند شد.

جمعیت به سمت دانشکده‌ی داروسازی از درگیری گذر کرد. نقطه‌ی تاریک این تجمع جلوی دانشکده‌ی داروسازی اتفاق افتاد وقتی ماموران حراست با بچه‌ها برخورد کرد و تعدادی به دنبال بچه‌ها افتادند؛ دانشجوها هم به سمت جلوی فنی رفتند.

تجمع‌کنندگان بسیج درحالیکه به گفته‌ی ماموران حراست فقط اجازه‌ی برگزاری مراسم در مسجد را داشتند بعد از نماز ظهر شروع به راه رفتن در دانشگاه کردند و از چهارره پایین فنی به سمت جمعیت ما جلوی فنی آمدند. ابتدا ماموران حراست سعی کرده بودند جلوی آن‌ها را بگیرند و مانع این پیش‌روی شوند اما با هول دادن به جمعیت ما نزدیک شدند. حراست دقیقا وسط ما ایستاده بود و هر دو طرف علیه یکدیگر شعار می‌دادند و بطری آب پرتاب می‌کردند. حراست کنار رفت و درگیری شدیدی شروع شد که فیلم ان هم موجود است. تجمع‌کنندگان بسیج چند نفر را به زمین انداختند و به راه خود ادامه دادند.

این بین روایت‌هایی هم از همراه داشتن چاقو شنیدم. یکی از ماموران حراست می‌گفت از یک دانشجو چاقوی بازشده گرفته! یک روایتی هم بود که می‌گفتند بعد از آرام شدن اوضاع هم یک نفر قصد فرار از درهای خروجی را داشته؛ حراست را با چاقو زده و فرار کرده! البته این‌ها قابل اتکا نیستند فکر نمی‌کنم این چاقو متعلق به دانشجو بوده باشد.

حدودا ساعت 4 به دانشکده‌ی فنی بالا (امیرآباد) رفتم. تقریبا آخر اعتراضات بچه‌ها بود.

در بوفه‌ی دانشگاه، حوالی ساعت 6 که تعداد بچه‌ها بیشتر شده بود، ماموران حراست به شکل ناگهانی با موتور سمت ما آمدند. همه‌ی بچه‌ها به سمت لابی دانشکده‌ها فرار کردند. ماموران حراست چند نفر را در سایت دانشکده‌ی برق گرفتند. بعد از این برخورد مابقی دانشجوها که در اعتراضات حضور داشتند و ترس از شناسایی داشتند در دانشکده‌ها مخفی شدند. در غربی را بستند و تنها راه خروج در شرقی بود که جلوی آن در هم سه ون بزرگ بود. هرکس که آن ساعت از آن در خارج شد مستقیم به داخل ون‌ها هدایت شد!

حدود ساعت 9 شب با پادرمیانی کردن آقای نیلی (رئیس سابق دانشگاه تهران)، دکتر نوابی و تعدادی از اساتید دانشکده فنی دانشجوها از دانشگاه خارج شدند بدون اینکه به ون‌ها هدایت شوند. با این حال عده‌ای نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و در دانشکده‌ها ماندند.

بعد از این اتفاقات شعارهای دانشجویان کوی دانشگاه شروع شد که به محبوس شدن تعدادی از دانشجویان دانشکده‌ی فنی اشاره داشت. من در کوی حضور نداشتم اما طبق شنیده‌هایم از آن موقع هم خوب نیست.


بیانیه‌ی انجمن تهران

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص حوادث اخیر بیانیه‌ای صادر کرده است که متن آن در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ

خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند گوئی بنایی آهنین‌اند! (صف/۴)

هفته‌هاست که فضای امن دانشگاه برای اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان توسط اقلیتی که شعار «گفتگو» سر می‌دهند، به خشونت کشیده می‌شود.
ابزار آن نیز با مسئولیت مستقیم کارمندان دانشگاه، حراست و حفاظت فیزیکی، تامین می‌گردد.
به گفته‌ی شاهدان عینی در روز شنبه مورخ ۷ آبان، که مصادف با تظاهرات بسیج دانشگاه تهران و بسیج علوم پزشکی تهران بوده است، تجمع آرام دانشجویان دیگر ابتدا مورد تحقیر و درگیری لفظی قرار گرفت و سپس با ضرب و شتم و ارعاب ادامه یافت. قرآن به نیزه کرده بودند و به پهلو و بدن برادران و خواهرانمان لگد می‌زدند!
تمامی این رفتارها با حمایت نیروهای حراست و مقابل چشمان ایشان رخ داد.
سوءمدیریتی عیان در کنترل نظم تجمعات و تامین امنیت که به ابعاد مختلف حاکمیتی هم اشاعه پیدا کرده و در نهایت منجر به فجایع اخیر همچون حوادث تروریستی از مازندران تا تهران و زاهدان تا شاهچراغ گردید.
این درحالی است که پس از فاجعه‌ی عظیم ضرب و شتم دانشجویان در ساختمان حراست و احضار گرته‌ای دانشجویان در تالار امیرکبیر و سلب حقوق مسلم از ایشان، هیچ کدام از مسئولین پاسخ مشخصی در این باره نداشته‌اند و از بار سنگین آن شانه خالی کرده‌اند.
به علاوه از ورود تعداد پرشماری از دانشجویان به دانشگاه بصورت غیرقانونی جلوگیری به عمل آمده و مسئولین دانشگاه تهران علیرغم اینکه تنها مجری قانون هستند، خودسرانه دستور به این فرمان منافی حقوق دانشجویی داده‌اند.
همچنین کارت‌های دانشجویی دانشجویان در هنگام خروج از پردیس مرکزی بصورت غیرقانونی ضبط گردیده و اگر برای بازپس گرفتن آن مراجعه کرده‌اند، با تهدید به تشکیل پرونده و یا حکم تعلیق از تحصیل و اخراج بدون تشکیل شورای انضباطی مواجه شده‌اند.
بیش از یک ماه ایجاد وحشت و تهدیدهای تلفنی و یا علنی و حضوری و بازداشت های مکرر غیرقانونی دانشجویان و روند غیرقانونی کمیته‌ی انضباطی که منجر به تعلیق‌های فله‌ای دانشجویان گردیده و یا برخورد خصم‌آمیز با دانشجویان مقابل ساختمان حراست با گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک آور و ورود و دخالت رسمی نیروهای لباس شخصی به پردیس مرکزی، امروز با خشونت آمیزترین صورت خود به نقطه‌ای رسیده که در محیط مقدس دانشگاه هم تشتت و تکثر آراء فرزندان این میهن را تاب نمی‌آورند و با مشت و لگد و سیلی پاسخشان را می‌دهند.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران حوادث اخیر تروریستی در شهرهای مختلف کشور عزیزمان را محکوم می‌کند و خواهان برخورد قانونی با دست‌نشاندگان آتش به اختیار، خواه در سطح خیابان و خواه در محیط مقدس دانشگاه است.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شماراچه شده؟هم مجوز صادرشده وهم ازقبل به آنان اتش به اختیاربودن….یعنی قانون……

    8
    5
  2. بعد از اینهمه انتشار فیلم های وحشی گری اغتشاش گران از جمله چادر از سر کشیدن از زن مسلمان و آتش زدن پلیس و سربریدن پسر جوانی در خیابان و به قتل رساندن تعداد زیادی بسیجی و پلیس با چه رویی همچنان خواستار سکوت مردم و نیروهای امنیتی و نظامی هستید؟!!!
    اگر تا الان اینقدر مماشات نشده بود فاجعه شاهچراغ اتفاق نمیفتاد

    13
    15
  3. سد کردن راه پیمایی به قول شما بسیج توسط دانشجویا دیگر در جلوی دانشکده فنی درست نبود چون نه شعار تحریک امیز می دادند و نه با دانشجویان دیگر کار داشتند ضمنا در روزی که به قول شما بسیج مجوز مراشم گرفته چرا باید گروه دیگر در همان روز بخواهند راه پیمایی کنند و شعار دهند آیا این معنی جز تشنج و در گیری دارد اگر آنها مجوز نداشتند مگر اینها مجوز داشتند

  4. جالبه کلیپ ها وحشی گری از سمت دوستان به اصطلاح معترض شما و درخواست گفت و گو و تعامل از سمت طرف مقابل رو نشون میده
    هر جا که به نفعتون نبود گردن نگرفتید ، مثلا چاقوکشی کردنتون رو
    در پایان باید روایت طرف مقابل رو عم شنید تا ببینیم ماجرا از دید اون ها چه شکلیه

    1
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا