خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر پیشنهادی:‌ سیاست دولت توسعه مدارس دولتی است

محسن حاجی‌میرزایی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش، با اشاره به برگزاری کنکور گفت: «حاصل این همه تلاش در خدمت اهداف تعلیم‌وتربیت نیست. بنابراین ما باید تلاش کنیم این گردش مالی مفید و گسترده را به سمت تقویت اهداف آموزش‌وپرورش هدایت کنیم.»

آقای حاجی‌میرزایی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به اعلام نتایج کنکور امسال گفت: با اعلام نتایج کنکور سراسری که افراد برگزیده کنکور در مدارس غیردولتی و مدارس خاص بودند، این نگرانی در میان برخی اندیشمندان و صاحب‌نظران تعلیم‌وتربیت ایجاد شد که وضعیت مدارس دولتی ما چگونه است؟ قطعاً سیاست دولت، توسعه مدارس دولتی است. استانداردهای مدارس دولتی باید افزایش پیدا کند و سیاست دولت هم تقویت این‌گونه مدارس است.

حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه «باید موضوع کنکور را به نحو جدی و موثری در دستور کار قرار دهیم» ادامه داد: هرچند که این کاری است که باید بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود، اما به جهت اینکه هم اقتصاد بزرگی حول این موضوع سازماندهی شده و گردش مالی بسیار زیادی دارد و هم نگرانی‌های شدیدی در یک سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، خانواده‌ها را متاثر می‌کند و حاصل این همه گردش مالی و رنج و زحمتی که به همه تحمیل می‌شود، چیزی نیست و اتفاق خاصی در نظام تعلیم‌وتربیت نمی‌افتد. یعنی نه کیفیت آموزش بهبود پیدا می‌کند و نه مهارت‌های واقعی دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین حاصل این همه تلاش در خدمت اهداف تعلیم ‌وتربیت نیست. بنابراین ما باید تلاش کنیم این گردش مالی مفید و گسترده را به سمت تقویت اهداف آموزش‌وپرورش هدایت کنیم.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش با طرح این سوال که «هدف اصلی آموزش‌وپرورش چیست؟» گفت: اگر بگوییم یکی از اهداف مهم نظام تعلیم‌وتربیت آماده کردن انسان‌ها برای زندگی و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و مشارکت در سازندگی کشور باشد، اگر یکی از اهداف نظام تعلیم‌وتربیت آماده کردن انسان‌ها برای یک زندگی مستقل و یک زندگی شرافتمند باشد، آن موقع تنها انتقال آموزش، انتقال علم و دانش به دانش‌آموزان ما را به این اهداف نمی‌رساند. ما نیازمند این هستیم که ساحت‌‌های تعلیم‌وتربیت را گسترده کنیم.

به گفته حاجی‌میرزایی همه آنچه که دانش‌آموزان باید بدانند دانش نیست: بخش مهمی از آنها مهارت‌ها یا ساحت‌های مختلفی است که به زندگی دانش‌آموزان معنای دقیق‌تر و عمیق‌تری می‌بخشد. باید شناخت دقیق‌تری از خود داشته باشند، باید قادر باشند مسائل پیرامون‌شان را بشناسند و حل‌وفصل کنند، باید بتوانند ارتباط درست و موثری برقرار کنند، باید از مهارت‌های اجتماعی‌ِ قوی برخوردار باشند، امکان مشارکت در فعالیت‌های مدنی داشته باشند که بخش مهمی از این مهارت‌ها در نظام آموزش کنونی ما حاصل نمی‌شود.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین همچنان که در سند تحول پیش‌بینی‌شده، باید عرصه‌های آموزشی از آموزش صِرف به حیطه‌های دیگر تعلیم‌وتربیت تسری پیدا کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا