خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی تکرار کرد: «مردم باید نسبت به همه قوا آزادانه انتقاد کنند»

رییس‌جمهور روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت دوازدهم نگرانی‌ها به نسبت دولت یازدهم کمتر شده‌ است، تصریح کرد که هنوز در راه سنگلاخ وجود دارد.

نسبت به همه اعضای کابینه دوازدهم شناخت دارم

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از آغاز به کار دولت دوازدهم با شبکه یکم سیما ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع) و تبریک پیشاپیش اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم از روز پرفیض عرفه بهره‌برداری کنیم و حاجیان ما نیز که فردا برایشان روز عرفه است از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

وی با تبریک فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: من هفته دولت را به همه کارکنان دولت و ملت ایران تبریک می‌گویم و یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم و نیز برای همه مسوولین دولت دوازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم که بتوانیم خدمتگذار مردم خود باشیم چراکه این ملت حماسه 29 اردیبهشت را آفرید و در سایه همان حماسه بود که دولت دوازدهم امروز مشروعیت دارد و کار خود را آغاز کرده است.

روحانی با تشکر از رای اعتماد نمایندگان مجلس دهم به وزرای پیشنهادی‌اش اظهار کرد: از نمایندگان مجلس هم تشکر می‌کنم که رای اعتماد بزرگی به کابینه دولت دوازدهم دادند تا آنها امروز بتوانند با روحیه بالاتری کار کنند.

وی در پاسخ به نخستین پرسش مجری برنامه در زمینه فرآیند انتخاب وزرای پیشنهادی و معیارها و شاخص‌هایش و نیز اینکه تفاوت دولت دوازدهم با دولت یازدهم چیست، اظهار کرد: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی را برای انتخاب اعضای کابینه آغاز کردیم و با همه چهره‌های معروف سیاسی مشورت کردیم و همه کمک کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌توانم بگویم بزرگترین فرقی که میان دولت دوازدهم با یازدهم وجود دارد این است که من در این دولت با همه افرادی که امروز در کابینه قرار دارند، کار کرده‌ام و از آنها شناخت دارم. همانطور که نیمی از اعضای کابینه همان وزرای سابق هستند که در دولت یازدهم هم حضور داشتند و برخی دیگر نیز معاونین وزرا در دولت قبلی بودند که نمونه آن را در وزارت اقتصاد، آموزش و پرورش و ارتباطات می‌بینیم.

روحانی افزود: برخی از وزرا نیز معاونین اجرایی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بوده‌اند و بنابراین من با همه آنها کار کرده‌ام و شناخت بیشتری از آنان دارم و آنها نیز نظرات من را بهتر می‌دانند و با آن آشنا هستند. در نتیجه کابینه دوازدهم با مشورت بیشتر و شناخت فراوان‌تری کار خود را آغاز کرده است.

هنوز در راه سنگلاخ وجود دارد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه چون نیمی از وزرا همان وزرای کابینه قبلی هستند، با مسیر و راه آشنایی دارند، افزود: بسیاری از برنامه‌های این دولت تکمیل برنامه‌های دولت یازدهم است. ما در مسیری در نیمه راه بودیم و به مردم می‌گفتیم راه باید ادامه پیدا کند مردم هم می‌گفتند که به عقب برنمی‌گردیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط بهتری وجود دارد، ما در آغاز دولت یازدهم با مشکلات بزرگی روبه‌رو بودیم. امروز آنها یا از بین رفته یا کاهش یافته است. ما با تورم بزرگ، بیکاری بالا و رشد منفی روبه‌رو بودیم و مردم سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای روبه‌رو بودند که چه می‌شود. گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید تصویب می‌شد. امروز این نگرانی‌ها کمتر شده اما به معنای این نیست که مشکلات کاملا برطرف شده باشد و هنوز در راه سنگلاخ وجود دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: ما با اراده قوی و آشنایی بیشتر راهمان را می‌رویم و مسیر را می‌شناسیم. من امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت هستم. ما با کمک و مشارکت مردم می‌توانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم. نوع مشکلات فرق کرده و برخی کوچک‌تر شده مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت را شروع کردیم برنامه این بود که تحریم‌ها کاهش پیدا کند. امروز تحریم‌ها شکسته شده و بازگشت به آن امکان‌پذیر نیست. حالا ممکن است آمریکایی‌ها تصوراتی داشته باشند ولی شرایط بین‌المللی و نوع نگاه به ایران کاملا عوض شده است.

روحانی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت‌سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: امروز در اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی مردم احساس آرامش بیشتری دارند و در کل جامعه احساس امنیت بالاتر است. البته امنیت نه به مفهوم نظامی بلکه به معنای عام در اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: هرچند ممکن است برخی از مشکلات بیشتر شده باشد مثل مشکل آب که با ادامه خشکسالی بیشتر می‌شود و باید برای آن فکری بکنیم. در محیط زیست برخی از مشکلات را پشت‌سر گذاشته‌ایم ولی هنوز مشکلاتی وجود دارد. به هر حال مسیر روشن و ما برایش برنامه‌ریزی داریم ضمن اینکه امید و تجربه ما بیشتر شده و مردم ما برای کمک آماده‌تر هستند و شرایط جامعه آرام‌تر است که ان‌شاءالله این آرامش ادامه خواهد داشت.

خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارد

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به برخی انتقادات درباره حضور جوانان و زنان در کابینه جدید تصریح کرد: بسیار خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارد و کاملا حق با افکار عمومی است. نیرو، انرژی و ظرفیت عظیمی در جامعه وجود دارد. جوان‌ها می‌توانند تحول بیافرینند و اکثراً تحصیلکرده هستند. ما از نظر ظرفیت انسانی و علمی بسیار خوب هستیم. من هم نگرانم چرا شاهد آن سرعتی که باید باشیم در گردش نخبگان نیستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: به همه وزرا دستور دادم هر وزیری حداقل دو جوان را به عنوان معاون، مشاور و یا دستیار بگمارد و حتما از یکی از خانم‌ها در این سمت‌ها استفاده کنند. ما باید زمینه را برای جوانگرایی و استفاده از بانوان آماده کنیم. آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد این بود که باید ظرفیت بخش‌های مدیریتی را برای بانوان تا 30 درصد افزایش دهیم که این کار آغاز شده است. معتقدم باید از بانوان در سطوح مدیریتی و بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استفاده شود.

روحانی به انتخاب آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در کابینه یک جوان را به عنوان وزیر انتخاب کردیم. امیدوارم که او راهگشا باشد برای اینکه نسل جوان ما از اعتماد بیشتری برخوردار باشند و بتوانیم در سال‌های بعد از حضور جوانان بیشتر استفاده کنیم. سه نفر از بانوان هم در کابینه هستند که از افکارشان استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: البته معنای استفاده از جوانان و بانوان این نیست که حتما در هیات وزیران چند نفر حضور داشته باشند، چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم که با بازنشستگان جمعیتی حدود 5 میلیون نفر می‌شود. وقتی می‌گوییم دستگاه اجرایی یعنی باید آن سه میلیون نفر را در نظر بگیریم و فقط بحث آن 30 نفری نیست که دور میز بیضی هیات دولت می‌نشینند.

وی در ادامه گفت: ما دلمان می‌خواهد در بخش‌های دیگر هم بانوان فعال باشند که خوشبختانه می‌بینیم در شورای شهر و مجلس فعال هستند. مقصود من همه قوا و بخش‌های نظام جمهوری اسلامی است که باید هم از جوانان و بانوان و هم از اقوام و مذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم و از ظرفیتشان در بخش‌های مدیریتی بهره ببریم. اصل بر شایسته‌سالاری است و جناح، گروه و مذهب خاصی مطرح نیست.

از  انتقادات استفاده خواهیم کرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای استفاده از بانوان و جوانان مصوبه‌ای توسط رئیس هیات دولت به وزرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: همچنین در ابلاغیه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به وزرا ابلاغ شده که ما این مصوبه را به همه وزرا نیز داده‌ایم و قرار است از همه ظرفیت‌های بانوان، جوانان و اهل سنت در دولت استفاده شود همانطور که در دولت قبلی برخی از معاونین وزرا یا معاونین استانداری‌ها، فرمانداری‌ها نیز از اهل سنت بوده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان انتخاب وزرای کابینه سهم‌خواهی‌های جریان‌های سیاسی نیز دخیل بوده است، یا نه اظهار کرد: اولا ما از تمامی عزیزانی که نسبت به ترکیب وزرای کابینه انتقاداتی داشتند تشکر می‌کنیم و از این انتقادات استفاده خواهیم کرد. البته شاید در برخی موارد انتقادها دقیق نباشد اما مردم باید نسبت به همه قوا آزاد باشند که انتقاد کنند.

روحانی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود من برای انتخاب اعضای کابینه تحت فشار بوده‌ام درست نیست. شاید نظر گروه‌ها و جناح‌ها این بود که از فلان فرد در فلان وزارتخانه استفاده شود اما اینکه من به خاطر رضایت آن جریان‌ها و تحت فشار قرار گرفتن از سوی آنها کسی را برای وزارتخانه‌ای انتخاب کرده باشم، درست نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در راستای انتخاب اعضای کابینه با هر سه فراکسیون مجلس، گفت‌وگوها و مشورت‌هایی انجام دادم، اظهار کرد: معتقدم اصل مشورت درست است اما اینکه جناح‌ها بخواهند سهم‌خواهی بکنند نیز حرف نادرستی نیست. به هر حال طبیعی است که جریان‌ها بخواهند افرادی که از لحاظ فکری وابسته به آنها هستند در کابینه باشند ولی دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم فراجناحی است و در عین حال همه وزرا هم معتقد به اصولند و هم خواهان اصلاحات هستند و هم معتدل هستند ولی ما مسائل جناحی را برای انتخاب وزرا به عنوان یک اصل قرار نداده‌ایم.

وزرای نیرو و علوم هفته اول مهرماه به مجلس معرفی می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش که وزرای علوم و نیرو تا چه زمان به مجلس معرفی می‌شوند، اظهار کرد: من از نمایندگان مجلس که وظیفه نمایندگی خود را در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام دادند، تشکر می‌کنم. هرچند که مایل بودم دو موضوع پیش از معرفی وزرا به مجلس رخ دهد که اتفاق نیفتاد از جمله اینکه لایحه دوفوریتی ما درباره تفکیک دو وزارتخانه توسط مجلس تصویب شود و اینکه سازمان ملی جوانان نیز از وزارت ورزش جدا شود که این اتفاق نیفتاد و هر زمان که نمایندگان به این دو لایحه رای دهند کابینه ترمیم می‌شود و شاهد تغییراتی خواهیم بود.

روحانی ادامه داد: درباره عدم معرفی وزیر علوم به مجلس نیز باید بگویم که من نتوانستم وزیر پیشنهادی‌ام را طی مهلت قانونی به مجلس معرفی کنم به این دلیل که فردی را که برای تصدی این وزارتخانه مشخص کرده بودم 20 یا 24 ساعت پیش از آغاز بررسی صلاحیت وزرا در مجلس انصراف داد و من در آن بازه زمانی کوتاه نمی‌توانستم شخص دیگری را انتخاب کنم. اما امیدواریم که در هفته اول مهرماه این دو وزیر را نیز به مجلس معرفی کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد انسجام و هماهنگی وزرا چه اقداماتی انجام شده است ، اظهار کرد: وجود انسجام و هماهنگی میان وزرا یک اصل است همانطور که محصول مشترک آنها اصل است. ما هرچه بتوانیم هماهنگ‌تر عمل کنیم بهتر می‌توانیم کار کنیم و باید بگویم که دولت دوازدهم از دولت یازدهم هماهنگ‌تر است.

روحانی افزود: در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن شکل که در رسانه‌ها مطرح شد، وجود نداشت. اما به طور طبیعی ناهماهنگی‌هایی هم پیش می‌آمد که امیدواریم در دولت دوازدهم چنین چیزی وجود نداشته باشد مخصوصا در ارتباط با وزرای اقتصادی.

وی با بیان اینکه ما برای بررسی مسائل اقتصادی در دولت جلسه‌ای شورای هماهنگی را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: در این جلسه تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی در دولت گرفته می‌شود که در دولت یازدهم 200 جلسه در این زمینه برگزار شد و در دولت فعلی نیز هر دو هفته یک بار جلسه شورای هماهنگی را برگزار می‌کنیم و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی هم برای هماهنگی میان دولت و نهادهای اقتصادی خارج از آن یا برای هماهنگی میان مجلس یا سایر نهادها با دولت تشکیل جلسه می‌دهد و در نهایت وزرای اقتصادی هم خودشان با یکدیگر جلساتی را برگزار می‌کردند که این امر همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در تشریح وظایف معاونت اقتصادی در دولت دوازدهم اظهار کرد: این معاونت وظیفه‌اش انجام امور اقتصادی است که رئیس‌جمهوری به وی محول می‌کند یا ماموریت‌های خاصی که رئیس‌جمهوری در زمینه مسائل اقتصادی بر عهده این معاونت می‌گذارد.

عملکرد وزرا هر سه ماه یکبار بررسی می شود

روحانی با بیان اینکه ما در دولت دوازدهم در ضمیمه حکم وزرا پیوستی را هم مدنظر قرار دادیم گفت : تا آخر همین هفته یا اول هفته بعد به ین پیوست وزرا داده می‌شود و امکان انتشارش در رسانه‌ها هم وجود دارد که شامل دو بخش کلی و اختصاصی است که نسبت به هر وزارتخانه بخش اختصاصی متفاوت خواهد بود.

روحانی ادامه داد: همچنین عملکرد وزرا هم قرار است هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار گیرد و به سازمان برنامه و بودجه نیز دستور داده‌ایم که درباره تخصیص بودجه برای هر پروژه به هر وزارتخانه، هر سه ماه یک بار بررسی‌های لازم را انجام دهد تا اگر بودجه کم است به میزان آن اضافه شود و اگر این طور نیست این بودجه تنظیم گردد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شیوع مصرف‌گرایی در زمینه اختصاص بودجه در میان وزرا نادرست است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که ما از پیش داشتیم این بود که وقتی بودجه‌ای به وزارتخانه‌ای داده می‌شد اگر این بودجه کم بود بدون بررسی به این بودجه افزوده می‌شد و اگر به طور صددرصد مورد استفاده قرار نگرفته بود به وزیران شرایطی القاء می‌شد که تشویق به مصرف بودجه شوند اما این روند، روند نادرستی است.

برای رسیدن به اهداف  انقلاب و نظام راهی جز وحدت نداریم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره فضای سیاسی جامعه، دیدار با سران قوا و فرماندهان نظامی و اینکه آیا این یک فرآیند خواهد بود، عنوان کرد: در ایام انتخابات فضای کشور با وجود رقابتی و فعال بودن اینگونه بود که همه رقبا، جناح‌ها و فضا بسیار اخلاقی و قاعده‌مند بود یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند. گاهی فاصله سخنرانی من با رقبایم در یک استان یکی دو ساعت بود و این جمعیت به هم می‌رسیدند اما کاملا برادرانه و مودبانه با هم رفتار می‌کردند. باید از ملت بخصوص جوانان و بانوان تشکر کنم که کار عظیمی انجام دادند. کمتر انتخاباتی در دنیا اینقدر پرشور و رقابتی و در عین حال اخلاقی است.

وی با تاکید بر اینکه ما برای رسیدن به اهداف  انقلاب و نظام راهی جز وحدت نداریم، افزود: وقتی بحث تعامل با جهان مطرح می‌شود یعنی تعامل بین خودمان باید خیلی عمیق‌تر باشد. برای همه روشن شده حذف رقیب امکان‌پذیر نیست و هیچ جناحی نیست که دیگری را از میدان به در کند و هیچ فکری مطلق نیست. ملت ما با سابقه تمدنی و عشق به پیامبر(ص) و اهل بیت مردمی هستند که باید در کنار هم زندگی کنند. ما باید تفاوت‌ها و اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم. فکرها و سلیقه‌ها یکی نیست اما همه‌جا باید چارچوب قانونی و منافع بلندمدت برای‌مان اصل باشد.

روحانی با بیان اینکه باید آینده‌نگر باشیم و بر آن مبنا حرکت کنیم، تاکید کرد: برای بردن کشور به سمت پیشرفت و وجود آرامش و احساس آزادی مردم با وجود تفاوت رای همه باید کنار هم باشند. همه می‌دانند این دولت منتخب ملت است و دولت هم می‌داند که وظیفه‌اش مقابل همه ملت است. هم 24 میلیونی که به دولت رای دادند، هم 16 میلیونی که به رقیب دولت رای دادند و 16 میلیونی که به هر دلیلی رای ندادند. همه ملت ایران هستند و از حقوق یکسانی برخوردارند که باید انتقادات و تقاضاهای آنها را بشنویم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه تصریح کرد: قوا باید کنار هم باشند و ما بدون کمک قوه قضاییه و مقننه به اهداف خود نمی‌رسیم. در بحث کابینه دیدید چطور قوه مجریه و مقننه کنار هم قرار گرفتند و کمک کردند تا 16 وزیر رای بگیرد. برای وزیر دادگستری هم هماهنگی سه قوه وجود داشت. یعنی ما در کابینه هماهنگی هر سه قوه را دیدیم و می‌بینیم. در دولت یازدهم جلساتی با روسای دو قوه دیگر داشتیم که همیشه جلسات خوب و موفقی بود و مسائل را با صراحت می‌گفتیم. این بار تصمیم گرفته‌ایم که در فاصله زمانی کمتری همدیگر را ببینیم.

امیدوارم تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بیشتر از دولت یازدهم باشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث‌های این دیدارها ستاد پیگیری هم دارد یا نه، اظهار کرد: ستاد پیگیری ندارد ولی هر شخصی پیشنهاددهنده است آن مساله را دنبال می‌کند. امیدوارم تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بیشتر از دولت یازدهم باشد. حس می‌کنم مجلس و قوه قضاییه آمادگی بیشتری برای کمک دارند که برای ما مقتنم است و برای مردم هم آرامش‌دهنده است که قوا کنار هم باشند و مشکلاتشان را درون خودشان حل کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح بسیار مهم هستند، بیان کرد: برای ما نیروهای مسلح جزو دستگاه اجرایی و تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا هستند. بودجه آنها از طریق دولت تامین می‌شود و وزارت دفاع نظرات آنها را در هیات دولت مطرح می‌کند. در شورای عالی امنیت ملی که سران سه قوه و مقامات کشوری و لشکری حضور دارند هماهنگی‌ها انجام می‌شود. رابطه رئیس‌جمهور با مسوولین عالی نظامی بسیار مهم است چه ارتش و چه سپاه که دو نیروی بزرگ ما هستند و نیروی انتظامی و بسیج هم در جای خود.

می‌توانیم در اقتصاد از نیروهای نظامی کمک بگیریم

وی همچنین یادآور شد: در دولت یازدهم هم جلساتی با فرماندهان ارتش و سپاه داشتیم. در این دولت هم جلسه خوبی با فرماندهان سپاه داشتیم که مفصل و طولانی بود و آنها نظراتشان را گفتند و من هم نظراتم را گفتم. ما حتی در اقتصاد هم می‌توانیم از نیروهای نظامی کمک بگیریم و قانون اساسی می‌گوید در زمان صلح باید امکانات نظامی در کنار دولت قرار بگیرد. این کار به صورت یک حادثه نیست و یک کار دائمی، فرآیند، وظیفه و اراده دو طرف است. بالا سر همه ما هم مقام معظم رهبری حضور دارند که همواره بر وحدت و هماهنگی بیشتر تاکید می‌کنند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شعار انتخاباتی سال 92 که احیای اخلاق بود و اینکه ارزیابی‌اش از نتایج آن چیست، خاطرنشان کرد: اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده و پیامبر(ص) هم فرمود من برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام. اخلاق اساس است و ما امروز برای پیشرفت بدون توجه به اخلاق و ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم. متولی اصلی اخلاق و فرهنگ خود مردم هستند. البته علما، حوزه‌ها، فرهیخته‌گان، هنرمندان و ورزشکاران در این زمینه مشعل‌دارانی هستند که راه را روشن می‌کنند.

تک تک مردم آمر به معروف و ناهی از منکر هستند

وی با بیان اینکه اخلاق و فرهنگ توسط خود مردم ساخته می‌شوند، افزود: مثلا در جامعه می‌بینیم که وقتی حادثه تلخی در گوشه‌ای از کشور رخ می‌دهد مثل اتفاقی که برای یک دختر افتاد ، افکار عمومی و فضای مجازی چه می‌کنند و مردم چطور همدردی خود را اعلام کرده و نفرتشان را از کار زشتی که صورت گرفته، نشان می‌دهند یا وقتی در شهری اسیدپاشی رخ می‌دهد تمام مردم فریاد می‌زنند و می‌گویند چرا؟ این همان نهی از منکر است. ما باید معروف را درست معرفی کنیم و کار ناشایست را ناشایست بدانیم.

روحانی ادامه داد: مردم ما خودشان در صحنه هستند. ما گروه و طبقه خاصی نداریم که به عنوان آمرین معروف اتیکت بزنند. تک تک مردم آمر به معروف و ناهی از منکر هستند. اگر کسی فکر کند اخلاق به گروه، قشر و جناح خاصی منحصر است اشتباه کرده است. همه مردم در پی اخلاق و فرهنگ هستند و البته فرهیختگان در این زمینه وظایفی دارند که دولت باید به این فضا کمک کند. هرچند بعضی از موارد نهی از منکر از سخن گفتن بالاتر می‌رود و پلیس و دستگاه قضایی در موارد خاص باید وارد شوند اما عمدتاً فرهنگ و اخلاق در دست مردم است.

رئیس‌جمهور همچنین بیان کرد: مردم ما در بسیاری از موارد اخلاقی و فرهنگی نسبت به ملت‌های دیگر بسیار پیشرفته‌تر هستند البته مشکلاتی هم داریم که باید حل کنیم. من فضای سیاسی این یک ماه گذشته را بیشتر می‌پسندم؛ چراکه انتقادات سازنده و نرم‌تر بود و رفتار خشونت‌آمیز کمتر دیده می‌شد. در مجلس هم برای رای اعتماد فضای بهتر و زیباتری نسبت به دولت یازدهم دیدیم. ما باید همه در کنار هم باشیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه و مشفقانه بگوییم و به فکر آینده باشیم تا موفق شویم.

مهارت زندگی کردن را  به دانش‌آموزان یاد دهیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نقش آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر فرهنگ جامعه بخواهد به سمت تعالی حرکت کند مهمترین جا آموزش و پرورش است. به زودی اول مهر آغاز می‌شود و یک جمعیت حدود 13 میلیونی در کلاس‌های مختلف قرار می‌گیرند و ما وظیفه سنگینی داریم. معلمین خدمات درخشانی در سال‌های گذشته داشتند و همه برای تقویت جوانان و نوجوانان زحمت کشیدند که البته نواقصی هم داشته‌ایم.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: من به وزیر جدید آموزش و پرورش گفتم که چند نکته برایم مهم است و در پیوست حکم او هم نوشتم یکی اینکه دانش‌آموزی که سال دوازدهم یا زودتر از دبیرستان خارج می‌شود چه حرفه‌ای بلد است؟ دانش‌آموز وقتی دیپلم می‌گیرد باید یک شغل و کار بلد باشد. او یکسری علوم یاد گفته که بیشتر آنها حفظیات است که به مرور زمان از ذهن او می‌رود. باید مهارت لازم را به دانش‌آموزان بیاموزیم و مهارت زندگی کردن را هم به آنها یاد بدهیم. بعضی دانش‌آموزان وقتی به جامعه می‌آیند نمی‌دانند در جامعه چه خبر است. یعنی برای رفتار در جامعه آموزشی ندیده‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم افزایش خلاقیت در بحث آموزش به دانش‌آموزان اظهار کرد: دانش‌آموزان ما تحصیلات خوبی را پشت‌سر می‌گذارند و کتاب‌های زیادی را در دوره تحصیل می‌خوانند، اما همان دانش‌آموز چند سال که می‌گذرد فراموش می‌کند که در مدرسه چه چیزهایی را خوانده است؛ چراکه بیشتر درس‌ها حفظی بوده است در حالی که عنصر خلاقیت در آموزش نیز باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: امروز همه دانش‌آموزان ما یک موبایل در دست دارند و فضای مجازی نیز موجود است که اگر درست به این دانش‌آموزان آموزش ندهیم و آنان ندانند که چطور از این فضا استفاده کنند فرهنگ جامعه می‌تواند بهم بخورد یا جامعه ما فاسد شود. بنابراین یکی از تاکیدات من به وزیر آموزش و پرورش در زمینه آموزش استفاده درست از فضای مجازی به دانش‌آموزان بوده است.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکلات معلمان اظهار کرد: ما به معلمان توجه ویژه‌ای داریم اما آنها نیز باید شیوه کارشان را تغییر دهند و ما نیز باید از آنان حمایت کنیم. ما حقوق معلمان را  طی سال‌های اخیر بیش از دو برابر افزایش داده‌ایم و اساساً یکی از کارهایی که ما در دولت یازدهم انجام داده‌ایم و دولت دوازدهم نیز متعهد است آن را ادامه دهد این است که حقوق کارمندان، کارگران و مستمری‌بگیران همواره کمی بیشتر از حد تورم باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد:  طی دولت قبلی تا به امروز حقوق بازنشستگان دو برابر شده و حتی گاهی بیش از دو برابر هم شده است. همچنین در زمینه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیز حقوق آنها بیش از سه برابر شده است که این امر در آغاز سال 96 اتفاق افتاد و تلاش ما این است که فشار بر روی اقشاری از مردم که درآمدشان محدود است، کمتر شود.

قبول ندارم که دین در جامعه ما کمرنگ شده است

روحانی در پاسخ به این پرسش که دولت برای تقویت ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه چه برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: در حفظ عشق مردم به دین و ارزش‌هایشان خیلی‌ها مسوول هستند از جمله حوزه علمیه، دولت، سایر نهادهای فرهنگی و ارزشی، وزارت ارشاد و دستگاه‌های مربوط به این حوزه و از جمله صداوسیما و روزنامه‌ها نیز مسوولیت‌هایی دارند تا مردم ما نسبت به دین و راه معنوی خود بیشتر پیوند و همبستگی داشته باشند.

وی افزود: البته قبول ندارم که دین در جامعه ما کمرنگ شده نمونه نقض این موارد نیز ماه رمضان‌ها، اعتکاف‌ها و محرمی است که در پیش رو داریم و مردم در آن ارادت خود را به ارزش‌های دینی نشان می‌دهند و دولت نیز همه تلاش خود را در این زمینه انجام خواهد داد. کما اینکه هیچ موسسه فرهنگی‌ای نبوده است که از دولت بودجه بگیرد و ما بودجه آنان را کم کرده باشیم چه صداوسیما و چه حوزه علمیه که ما کمک‌هایی نیز به آنها انجام می‌دهیم.

راه بهشت و جهنم به خود مردم سپرده شده است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دوران رقابت‌های انتخاباتی اخیر به معلمان ما تهمت زدند که در مدارس ترویج بی‌دینی می‌کنند، اظهار کرد: این تهمتی است که من در همان دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز نسبت به آن اعتراض کردم؛ چراکه معلمین ما تعصب دینی دارند و از اقشار فرهنگی جامعه هستند و از طرفی دولت هم وظیفه خود می‌داند که همه دستگاه‌ها را در این زمینه یاری کند. البته معتقدیم که انتخاب راه بهشت و جهنم به خود مردم سپرده شده است همانطور که در قرآن نیز همین مضمون آمده است که «اما شاکراً و اما کفوراً». ما هیچ‌کس را نمی‌توانیم مجبور کنیم که دیندار باشد و همانطور که باز هم در قرآن تاکید شده است دین را تبلیغ کنیم و مبلغ، مبشر و نذیر باشیم و آمر به معروف و ناهی از منکر شویم. نه اینکه به کسی بگوییم نماز نخوانی شلاق می‌خوری.

روحانی ادامه داد: نماز خواندن باید به قصد قربت باشد نه از ترس شلاق. اینکه ما در ماه رمضان کسی را در اتاقی ببریم و صبح تا غروب چیزی را برای خوردن و آشامیدن ندهیم و بگوییم ماه رمضان است، درست نیست. ما باید دین را ابلاغ کنیم و مردم خودشان راه زندگی را انتخاب کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چه برنامه‌ای در نظر دارد، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های جامعه ما مسائل اجتماعی است و از جمله مهمترین آنها موضوع اعتیاد است که باید از عرضه مواد مخدر و توزیع آن یا ورودش به کشور از سایر کشورها جلوگیری کنیم که در این زمینه دولت نیز دستاوردهایی داشته است و در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمارها نشان می‌داد که توانسته‌ایم گامی به جلو برداریم هرچند که راه طولانی است.

وی افزود: فقر نیز یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و علت‌العلل بسیاری از آسیب‌هاست که یکی از اهداف ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است و من نیز یکی از قول‌هایی که به مردم داده‌ام و در مراسم تنفیذ در حضور رهبری و سایر مسوولان نیز آن را اعلام کردم این است که در پایان دولت دوازدهم فقر مطلق ریشه‌کن شود. همچنین امیدوارم بتوانم در پایان صد روز نخست دولت دوازدهم که به مردم گزارشی را ارائه می‌کنم بگویم که چه اقداماتی را برای از میان برداشتن فقر مطلق در نظر گرفته‌ایم.

فاصله طبقاتی و تبعیض در جامعه باید از میان برود

روحانی با بیان اینکه فاصله طبقاتی و تبعیض نیز در جامعه باید از میان برود، اظهار کرد: فاصله دهک بالا و پایین از لحاظ درآمدی 14 برابر است و تلاش ما در این متمرکز شده که این میزان را کاهش دهیم. البته به چه رقمی برسیم را نمی‌توانم از حالا اعلام کنم؛ چراکه می‌خواهیم به صورت تخصصی روی این موضوع کار کنیم و در اسرع وقت نتایج را به اطلاع مردم برسانیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل موجود بیکاری در جامعه است، اظهار کرد: موضوع بیکاری معضل بسیار بزرگی در جامعه ماست و من در فضای انتخابات هم که در استان‌های مختلف خدمت مردم می‌رسیدم اولین خواسته آنان رفع بیکاری بود که در این زمینه ورودی بازار کار ما در سال‌های اخیر نیز حدود یک میلیون نفر یا بیشتر است و همه این افراد جویای کار هستند اما شغلی که ما در سال ایجاد می‌کنیم طی چهار سال گذشته نهایتاً 650 هزار شغل بوده که تکافوی میزان افراد جویای کار در جامعه نمی‌کند و حتی ما اگر سالیانه یک میلیون شغل هم ایجاد کنیم باز هم بیکاران قبلی در جای خود می‌مانند.

روحانی ادامه داد: اولین خواسته من از وزرا این بوده که اشتغال را بالا ببرند و حتی در فضای مجازی نیز این کار انجام شود و وزارت ارتباطات که در طول سالیان گذشته چیزی حدود 100 هزار شغل ایجاد کرده این میزان را افزایش دهد. همچنین در معادن نیز می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم چراکه ما در زمینه معادن می‌توانیم کارهای بزرگتری برای اشتغال انجام دهیم و سالیانه 10 هزار میلیون تومان در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هر میزان اشتغال ایجاد کنیم باز هم کم است،‌ گفت: مردم باید بدانند که برای ایجاد اشتغال راهی جز بهبود فضای اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری، دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و وجود انسجام و هماهنگی نیست. ما در سال‌های اخیر و بعد از برجام به رقم خوبی در سرمایه‌گذاری خارجی رسیده‌ایم و این یکی از وعده‌های ما به مردم است که موضوع اشتغال را در اولویت اول قرار دهیم چراکه مهمترین مساله اقتصادی، اجتماعی و به یک معنا سیاسی ما هم  هست.

بانک‌های ما مشکل سرمایه دارند

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت در زمینه اصلاح نظام بانکی چیست، گفت: بانک‌های ما نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارند و البته بازار سرمایه هم باید در این زمینه به میدان بیاید و برای سال 96 برنامه‌ریزی ما این است که 30 هزار میلیون تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده شود که در این زمینه بانک‌های ما می‌توانند کمک کنند اما آنان با مشکلاتی هم مواجه هستند.

روحانی ادامه داد: بانک‌های ما مشکل سرمایه دارند که باید افزایش پیدا کند و نیز لازم است که جلوی رقابت‌های ناسالم میان بانک‌ها گرفته شود. رقابت‌هایی چون افزایش سود که منجر به کم شدن سرمایه‌های یک بانک و افزوده شدن آن به سرمایه‌های بانک دیگر می‌شود. همچنین در زمینه موسسات بانکی غیرمجاز نیز فعالیت‌هایی انجام شده که جلویش را گرفته‌ایم اما بانک‌های ما از حالت بنگاه نیز باید دربیایند تا پول‌ها و سرمایه‌هایشان در زمینه اقتصاد به کار گرفته شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آخرین گزارش ما از تورم نشان می‌دهد که میزان این مفهوم اقتصادی زیر هشت درصد است، گفت: سود بانکی ما باید مقداری بیشتر از حد تورم باشد و چیزی در حدود 11 درصد قابل قبول است و سود تسهیلات نیز با مقداری افزایش می‌تواند به 15 درصد برسد اما در حال حاضر میزان سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها در چارچوب منظمی پیش نمی‌رود و اگر بخواهیم در زمینه گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم بانک‌ها باید به میزان مشخصی در این زمینه برسند.

رفتارهای ترامپ می‌تواند به نفع ما باشد

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا را چطور ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: سوال شما سوال سختی است نه سیاستمداران آمریکایی، نه مردم آنها و نه حتی هم‌حزبی‌های آقای ترامپ نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند. البته این رفتارها می‌تواند به نفع ما باشد، چراکه در حال حاضر آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران در دشوارترین شرایط خود قرار دارد و در حالی که آنها پیش از این هرگاه می‌خواستند، با همپیمانان اروپایی خود می‌توانستند علیه ایران اجماع کنند الان دیگر چنین شرایطی ندارند و 28 کشور عضو اتحادیه اروپا همه و حتی ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گویند ما به برجام پایبند هستیم.

در برابر نقض‌کنندگان برجام خواهیم ایستاد

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر نقض‌کنندگان آن نیز خواهیم ایستاد، اظهار کرد: راهبرد ما در برابر دنیا مشخص است. تعهد ما یکی ام‌پی‌تی است، یکی پروتکل الحاقی است که داوطلبانه پذیرفته‌ایم و دیگری برجام و رابطه ما با آژانس را هم مقررات تعیین می‌کند نه آمریکا و یا هر کشور دیگر. رفتار ما با آژانس همواره خوب بوده و این در گزارش‌های آژانس نیز منعکس شده است. آژانس نیز زیر بار حرف آمریکا نمی‌رود و ما هم زیر بار حرف زور نخواهیم رفت. سیاست خارجی در دنیای امروز از یک طرف عادلانه و اخلاقی نیست و از طرف دیگر فضای دنیای امروز نیز فضای گفت‌وگو تعامل است که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی باید از آن استفاده کرد.

اگر حجاج سالم بازگردند باب گفت‌وگو درباره مشکلات با عربستان باز خواهد شد

روحانی با بیان اینکه ما با همسایگان‌مان جز دو تا سه همسایه روابط خوبی داریم، اظهار کرد: مشکل اصلی در میان همسایگان به عربستان سعودی باز می‌گردد که راه‌حل درستش گفت‌وگو است و امروز که ما حجاجمان را به عربستان فرستاده‌ایم به دلیل تعهد عربستان در این زمینه بود و امیدواریم که آنان سالم بازگردند و این اعزام حجاج علامت خوبی است که اگر آنان سالم بازگردند و راضی باشند و طبق مقررات با آنان برخورد شود باب گفت‌وگو نیز درباره مشکلات با عربستان باز خواهد شد.

وی افزود: البته مشکل ما با عربستان در ایران نیست بلکه در یمن است و مداخلاتی که آنان انجام می‌دهند که امیدوارم بدانند برایشان سودی ندارد که اگر به این نتیجه برسند مشکلات حل می‌شود و مشکل خاصی با آنها نخواهیم داشت.

روحانی در پایان با بیان اینکه ما نسبت به آنچه که در تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده‌ایم، کوشا خواهیم بود، اظهار کرد: وعده من به مردم وعده کل دولت به آنان است و ما پای وعده‌هایمان ایستاده‌ایم و با تلاش بیشتر گره‌ها را باز می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم که برای حمایت از دولت مانند انتخابات دوازدهم در صحنه باشند و قول می‌دهم در پایان 100 روز اول دولت دوازدهم یک گفت‌وگو تلویزیونی یا نشست خبری داشته باشم و گزارشی را به مردم شریف ایران ارائه کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نکته اول اینک در حال حاضر فقط از […] که با انتخابات بر سر کار می ایند میشه انتقاد کرد، انتقاد از دیگری تعبیر به تبلیغ علیه نظام شده و عواقب سختی در پی دارد. نکته بعدی اینکه انتظار ندارم این کامنت منتشر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا