خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«درهای کشور به روی خبرنگارانی که کار خبری واقعی انجام دهند‌ باز است»

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از هر مدل گفت‌وگو با رسانه‌های منطقه و جهان استقبال می‌کنیم؛ گفت‌وگو را هم تنها راه رسیدن به نقاط مشترک می‌دانیم و درهای کشور ما به روی همه خبرنگارانی که بخواهند کار خبری واقعی انجام دهند، باز است.

به گزارش سیتنا، نخستین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی ایرانی- عربی با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و جمعی از فعالان رسانه‌های ایرانی و عربی در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این نشست علاوه بر محمد خُدادی و شماری از مدیران معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصیب نعیمی از جنبش الوفاق (جمیعت وفاق ملی اسلامی)، خالد قدومی نماینده جنبش حماس، حازم کلاس از شبکه العربی، یاسر خیرو از خبرگزاری تقریب و خبرنگارانی از خبرگزاری‌های العالم، سانا، تسنیم و قدس آنلاین حضور داشتند.

محمد خُدادی، عدم ارتباط رسانه‌ها با و خبرنگاران با یکدیگر را یکی از مشکلات رسانه‌های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی گردهمایی داشته باشیم و دور هم بنشینیم ظرفیت گفتگو، درک متقابل، همکاری، یافتن نقاط مشترک و از بین بردن اختلافات افزایش پیدا می کند. یکی از مشکلاتی که در زمینه رسانه با آن مواجهیم این است که رسانه‌های ما به همه سرویس می دهند جز به خودشان. یعنی دیپلمات‌ها، نظامی‌ها، مدیران امور کشاورزی، گمرک و مرزبانی‌ها حول محور رسانه کنار هم می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند اما رسانه‌ها که پل ارتباطی همه این‌ها هستند، گردهمایی ندارند.

وی بر لزوم تبدیل ارتباط رسانه ای از شکل صرفاً انتقال اطلاعات به ارتباط رو در رو تاکید کرد و گفت: رسانه مأموریتی جز انسان ندارد. یعنی اگر انسان را از آن بگیرید، رسالتی دیگر برای آن باقی نمی ماند. انسان هم دغدغه ای غیر از اینکه بخواهد صفات انسانی اش را شکوفا کند، ندارد و اولین نیاز انسان، صلح و امنیت و آرامش است. پس مأموریت مهم رسانه این است که برای صلح و دوستی و تقویت بنیان همکاری بین ملت ها و بازدارندگی از تلاش ها، تلاش کند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، گفت: اما امروز شاهدیم که خبرهای جنگ بیشتر از خبرهای صلح منتشر می شود. گویی خبرهای صلح اصلاً خبر به حساب نمی آید و ظاهراً خبر بد، خبر خوب است. ما آنچنان در مدل بین المللی رسانه دچار عقب ماندگی هستیم که اخبار بد و شوم و صحنه های خشن را با افتخار نشان می دهیم. تصویر سر بریده یک انسان پیش از این شطرنجی می شد اما امروز رسانه ها چنین تصاویری را به راحتی نشان می دهند و تروریست ها در دنیا به ویژه داعش برای نشان دادن چگونگی جداشدن سر یک انسان و دیگر صحنه های خشونت آمیز تلاش می کنند تا رعب و وحشت ایجاد کنند. تأسف بارتر این است که رسانه ها هم این تصاویر را پخش می کنند. در حال حاضر تروریسم رسانه ای در دنیا مقدم بر تروریسم نظامی است و اساساً تیم های رسانه ای داعش و دیگر نیروهای نفرت افکن برای تقویت خشونت و ایجاد رعب و وحشت و نفرت پراکنی بین مردم جهان، تلاش می کنند.

وی افزود: تصاویر خشونت بار نه تنها در رسانه های بین المللی سانسور نمی شود بلکه ترویج، تشدید و بازنشر نیز می شود. در حالی که جایی که تلاش برای صلح و آرامش ترویج می شود، خبرها سانسور می شود. یعنی وضعیت فعلی رسانه ها این است که تنش ها را تشدید و صلح را سانسور و وارونه کند. یکی از جریانات مهمی که امروز در رسانه های جهان با آن روبرو هستیم جریانی است که کار القایی می کند و هدفش وارونه نمایی است. ما در مقابل این رویکرد در رسانه های ایران تبلیغ را کنار و درها را بازگذاشته ایم. هدفمان هم تبادل اطلاعات منطبق بر واقعیت است. ما معتقدیم از منطق گفتگو بهره می بریم و نماد گفتگو در جهان هستیم. مدل بی بدیلش هم برجام بود. یعنی در جهان چنین نمونه ای نداشتیم که یک کشور قدرتش را در گفتگو و مفاهمه بداند و حقانیتش را نه فقط در مواجهه با یک کشور بلکه ۶ کشور از مناطق مختلف دنیا به اثبات برساند و بگوید هر سوالی که دارید روی میز بگذارید و زیر سوالها را با هم امضاء کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اما در جبهه مقابل چیزی که مشاهده می کنیم تعدادی سوال بی پاسخ مانده است. مگر می شود زیر سندی که امضاء شده، زد؟ پس هیچ سندی از این به بعد قابل اعتماد نیست و هر کسی می تواند امضای خودش را زیر سوال ببرد. در مواجهه با چنین رویکردهایی، ما کارکرد رسانه را در نظر می گیریم و بهترین، سریع ترین و  اصولی ترین راه را گفتگو می دانیم. به همین جهت روی گفتگوی رسانه ها تأکید داریم و طبیعتاً خبرگزاری مهر که نیت و رفتارش مهرآمیز است، میزبان این گفتگو شده است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست های دولت و منویات مقام معظم رهبری، تلاش ما هم بر تقویت گفتگو است. بشر هم راهی جز گفتگو ندارد. حتی اگر هم بجنگد آخر همه منازعات هم گفتگو است. فقط هر چه زودتر جنگ تمام شود و گفتگو انجام گیرد، آسیب کمتری به مردمی که اسیر سلطه جویی قدرت طلبان هستند، وارد می شود.

خُدادی گفت: ما از هر مدل گفتگو با رسانه های منطقه و جهان استقبال می کنیم. گفتگو را هم تنها راه رسیدن به نقاط مشترک می دانیم. درهای کشور ما به روی همه خبرنگارانی که بخواهند کار خبری واقعی انجام دهند، باز است. ما آمادگی داریم و ظرفیتش هم فراهم است. برنامه ای هم که در آینده نزدیک داریم در ادامه برنامه سال گذشته مان در زمینه تبادل رسانه ای با روسیه است. ما سال گذشته میزبان یک هیئت رسانه ای از روسیه بودیم و امسال بناست هیئتی از ایران به روسیه برود.

حمیدرضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا و سید امیر حسن دهقانی معاون خبر خبرگزاری مهر از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا