خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترفند تحریف؛ از جهانگیری تا موگرینی!

ایرنا نوشت: منتقدان دولت این روزها از هیچ ابزاری برای ایجاد فشار روانی علیه دولت خودداری نمی‌کنند حتی تحریف مواضع مقامات داخلی یا خارجی.

«عبور اروپا از برجام» این تیتری بود که در روزهای اخیر یکی از روزنامه‌های اصولگرا برای عکس صفحه نخست خود انتخاب کرد. در توضیح این تیتر، در ذیل آن یا به اصطلاح در زیرتیتر آن آمده است: «موگرینی که از نسل اول مذاکره‌کنندگان برجام است با حمایت از پیشنهاد ماکرون به عنوان «متمم برجام» که احتمالا مذاکره بر سر توان موشکی و محدودیت هسته‌ای مادام‌العمر است، عملا عبوراز برجام را اعلام و مرگ آن را تایید کرد.» در متن این گزارش هم، دو بار از کلمه «متمم برجام» استفاده شده است. در جایی به نقل از موگرینی گفته شده که «طرح اخیر فرانسوی‌ها می‌تواند متمم برجام باشد.» و در جایی دیگر نوشته شده: «موگرینی که تنها بازمانده وزیران اروپایی مذاکره‌کننده بر سر برجام بوده، امکان متمم‌زدن به برجام را رد نکرده و گفته است: طرح فرانسه می‌تواند مکمل وظیفه محوری ما در خصوص ضمانت اجرای توافق هسته‌ای باشد.»

واقعیت سخنان موگرینی چه بود؟

اما آیا واقعا اینگونه است و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از متمم برجام سخن گفته است؟ نگاهی به متن سخنان خانم موگرینی در نشست خبری بعد از جلسه غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا این موضوع را ثابت نمی‌کند. بیایید با هم این متن را از رو بخوانیم:

«شما نقش مشخص من را می‌دانید، نه فقط برای اتحادیه اروپا بلکه از طریق نقشه راه شفافی که به وسیله شورای امنیت دریافت کردیم. (این نقش) حفظ اجرای کامل توافق موجود است. اگر چیز دیگری بتواند بر اساس آن ساخته شود، مورد استقبال اتحادیه اروپا است و برای آن همکاری صورت خواهد گرفت. ما امروز صحبت یک جلسه مشترک برای تبادل اطلاعات با سه کشور اروپایی داشتیم تا اطلاعات یکدیگر را به‌روزرسانی کنیم و ببنیم که ما چگونه می‌توانیم جلسات و اتفاقات (اجلاس) بیاریتز را پیگیری کنیم. به موازات آن، و البته با لحاظ اینکه ما این روند را حمایت می‌کنیم و برای آن (بدون اینکه جزییاتی از آن بیان کنم) اقدام می‌کنیم، کار ما به عنوان اتحادیه اروپا با کشورهای عضو و نیز روسیه، چین و ایران ادامه دادن روند برای اطمینان از این است که در طرف ایران تطابق کامل با تعهدات هسته‌ای ذیل برجام وجود دارد و دو اینکه پیشرفت‌هایی در مورد ابزاری به وجود آمده که آن را ایجاد کردیم، اینستکس. همان‌طور که من چند هفته پیش گفتم، نخستین تراکنش‌های آن در حال انجام است. این روند طول می‌کشد و بسیار طول می‌کشد اما اقدامات لازم برای آن انجام شده و کار را ادامه می‌دهیم. به موازات آن کار ما برای حفظ تطابق کامل ایران با برجام ادامه دارد. اگر چیزی به آن اضافه شود، این خبری بسیار خوب خواهد بود اما مساله اساسی که اتحادیه اروپا می‌خواهد آن را انجام دهد، حفظ چیزی است که داریم که خود می‌تواند باعث کاهش تنش در این موقعیت و در بقیه‌ حوزه‌ها در ناحیه خلیج (فارس) خواهد شد.»

بنابراین مشخص است که در این زمینه تحریف صورت گرفته است. این روزنامه منتقد دولت تمام سخنان موگرینی در مورد اینکه کار اصلی این اتحادیه در خصوص اجرای برجام و نیز اجرایی شدن اینستکس است را رها کرده و صرفا با استفاده از دو جمله که در آن موگرینی از هرگونه توافق بیشتر در این زمینه استقبال کرده، نوشته: «موگرینی که از نسل اول مذاکره‌کنندگان برجام است با حمایت از پیشنهاد ماکرون به عنوان «متمم برجام» که احتمالا مذاکره بر سر توان موشکی و محدودیت هسته‌ای مادام‌العمر است، عملا عبوراز برجام را اعلام و مرگ آن را تایید کرد.» این در حالی است که در همین کنفرانس خبری، موگرینی در پاسخ به یک خبرنگار صراحتا می‌گوید: «آنچه در بیاریتز گذشت، جایگزینی برای ادامه کار ما در زمینه اجرای برجام و من جمله کار بر روی اینستکس نیست.»

وقتی سخنان جهانگیری تحریف شد

البته این روزنامه پیش از این هم نشان داده که با استفاده از تحریف، خط خبری خود علیه دولت را جلو می‌برد. پنج شنبه ۲۴ مرداد این روزنامه در صفحه یک خود تیتر زده بود: «جهانگیری: دولتی بهتر از ما پیدا نمی‌کنید.» این تیتر به شدت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت و حتی به طنز در برنامه صبحگاهی سلام صبح بخیر شبکه سه نیز قرائت شد. نویسنده در ذیل این تیتر با فونتی ریز نوشته بود: «هفته دولت در پیش است و لاجرم مدح دولت افزون! اما چه بهتر این مدح در حدیث دیگران گفته آید. با این حال رئیس‌جمهور تلاش دولت برای غلبه بر مشکلات را «کامل» می‌داند و معاون اول او در مقابل هجمه بخش خصوصی برای دولت نوشابه باز می‌کند و می‌گوید: بخش خصوصی، دولتی بهتر از ما پیدا نمی‌کند.»

این در حالی است که در خود این گزارش آورده شده بود که صحبت معاون اول رئیس جمهور این بوده است: «من بعید می‌دانم دولتی بهتر از این دولت در ارتباط با بخش خصوصی پیدا کنید.» و البته این در حالی است که در سایت معاون اول رئیس جمهور، اصل جمله به این شکل درج شده است: «دولت به بخش خصوصی باور دارد. تاکنون دولتی که تا این حد برای بخش خصوصی اهمیت قائل باشد در کشور نداشته‌ایم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا