خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عضو شورای ائتلاف اصولگرایان: همه لاریجانی را قبول دارند

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است، اگرچه رئیس مجلس به ائتلاف اصولگرایان نپیوسته اما همه در این ائتلاف او را قبول دارند.

محسن کوهکن که به عنوان مسئول ستاد انتخابات جبهه پيروان منصوب شده است، سابقه سخنگویی هیئت رئیسه مجلس هشتم و حضور در مجالس چهارم و هفتم را از حوزه انتخابیه لنجان استان اصفهان در کارنامه دارد.

وی همچنین به عنوان یکی از اعضای فعال جبهه پیروان خط امام و رهبری در زمینه انجام فعالیت‎های سیاسی مربوط به اصولگرایان طی سال‌های گذشته نقش تاثیرگذاری داشته است. او همچنین دبیر کلی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس را بر عهده دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم و عدم حضور علی لاریجانی و یارانش در این ائتلاف، خاطرنشان کرد: شورای ائتلاف اصولگرایان با محوریت آیت‌الله موحدی کرمانی تلاش می‌کند تا جریان‌های اصولگرا را به یک نقطه مشترک برساند تا آنها بتوانند در تهران لیست واحد ارائه دهند.

متن این گفتگو را در ادامه بخوانید:

ائتلاف اصولگرایان در چه مرحله ای است؟ نظر  شما درباره انتقاداتی که به این ائتلاف می شود مبنی بر اینکه در آن همه جریانات و سلایق اصولگرایی دیده نشده و  بعضی از گروهها غیبت دارند،چیست؟

قبل از اینکه شورای ائتلاف اصولگرایان در تهران تشکیل شود، در استان ها فعالان سیاسی اصولگرا بر اساس تدبیر و فهم صحیح خود از شرایط، برای رسیدن به همگرایی تا رسیدن به نقطه ای واحد تلاش هایی را آغاز کرده بودند و منتظر تصمیم گیری در مرکز نماندند.

اگر این همگرایی در مرکز به صورت 100 درصدی انجام شود، بزرگترین اثرش این است که در تهران به یک لیست می رسند.

تنها بحثی که برای یک ائتلاف جامع، کامل و مانع باقی می ماند بحث حضور آقای لاریجانی و نحوه برخورد ایشان با این مسئله است که لازم است در این رابطه توضیح داده شود. آقای لاریجانی از قبل هم که صحبت می کردند، این را گفته بودند که با حرکت و چتری که روحانیت به ویژه آیت الله موحدی کرمانی بر سر اصولگرایان برای همگرایی باز کند، همراهی دارد و ما همین را کافی می دانیم. البته بحث هایی هم بوده که ایشان نماینده ای را به ائتلاف بفرستد اما تا این لحظه پاسخی دریافت نشده است.

اگر زمانی آقای لاریجانی  قصد کاندیداتوری از تهران را داشته باشد و ورود به ائتلاف اصولگرایان پیدا نکند، بحث جدی است اما ایشان در قم کاندیدا شده است. سوابق گذشته در قم نشان می دهد که معمولا جریانات و جناح های سیاسی در این استان کاندیدایی را معرفی نمی کنند. مردم در قم به نامزدي راي مي دهند که بدانند مورد حمایت جامعه مدرسین و بزرگان و علما است و آن ها به وی گرایش دارند.

از این رو، اگر بخواهیم به انتخابات 9 دوره مجلس در قم نیم نگاهی داشته باشیم واقعیت این است که معمولا هیچ گاه از تهران برای قم تصمیم گرفته نمی شود. همیشه در انتخابات های گذشته در استان ها وقتی که به قم می رسیدیم، با خیال راحت و بدون نگرانی و دغدغه از روی این شهر رد شده و می گفتیم که الحمدالله در این منطقه بزرگان هستند و تصمیم مستقل و صحیح را در امر انتخابات خواهند گرفت. لذا با حضور آقای لاریجانی در انتخابات قم حتی به عنوان نامزد مستقل، هیچ لطمه ای به ائتلاف اصولگرایان وارد نمی شود. ضمن اینکه اساسا محور ائتلاف اصولگرایان در تهران آیت الله موحدی کرمانی است که آقای لاریجانی با مشی ایشان در ارتباط با مسائل مختلف زاویه ای ندارد و ما به هیچ عنوان از این حرکت تلقی اختلاف و واگرایی نداریم.

برخی از اعضای فراکسیون رهروان دلیل عدم حضور در ائتلاف را ورود تندروهایی همچون جبهه پایداری و همچنین نفوذ عناصر جریان انحرافی عنوان کرده اند، پاسخ شما به آن ها چیست؟

درباره حریان انحرافی، سخنگوی ائتلاف در نشست خبری اخیر خود با صراحت اعلام کرد که خط قرمز ما جریان انحرافی و فتنه است.

در ارتباط با آقای لاریجانی، اشتباه نکنیم؛ «اصولگرايان رهروان ولايت» یک فراکسیون داخل مجلس است و حزب نیست. کارکرد فراکسیون های مجلس، متعلق به دوره مجلس است و در گذشته نیز همین طور بوده است. اما هیچ اشکال و مانعی ندارد که اعضای یک فراکسیون مجلس به واسطه کار فراکسیونی در خارج از مجلس از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز بگیرند و حزب و تشکیلاتی را راه اندازی کنند. اما وقتی اعضای این فراکسیون به چنین جمع بندی نمی رسند و حزبی را تشکیل نمی دهند، معمولا با اتمام هر دوره مجلس، کار آن فراکسیون هم تمام می شود. به عبارتی دیگر، تشکیل هر فراکسیون در هر دوره مجلس تاریخ دارد که از زمان تشکیل مجلس آغاز و در پایان دوره پارلمان نیز به اتمام مي رسد.

نکته دیگر این که از جمع 22 نفری که در شورای ائتلاف اصولگرايان حضور دارند، هر تعداد که می خواهید بگویید من نام ببرم تا ببینید این افراد، همه آقای لاریجانی را قبول دارند و سخنگوی این ائتلاف آقای حداد عادل با صراحت اعلام کرد که ما آقای لاریجانی را اصولگرا می دانیم. آقایان حبیبی و باهنر و بخش عمده روحانیونی که در این مجموعه قرار دارند نیز همین نظر را دارند.

ولی ما باید ظرفیت تحمل خود را بالا ببریم، اگر در این مجموعه حتی 3 یا 4 نفر هم باشند که بر فرض آقای لاریجانی را قبول نداشته باشند، این دلیل نمی شود که ما اصل ائتلاف که امر مهمی است را خدشه دار کنیم و بازی را به هم بزنیم.

در ائتلاف اصولگرایان، فرمان دست روحانیت است و روحانیت نقش پر رنگی در این مجموعه دارد. از اعضای روحانی و غیر روحانی این ائتلاف نیز کم نیستند کسانی که مشکلی با اقای لاریجانی ندارند و حداقل این است که می توانیم بگوییم آن ها دیدگاهی که دوستان جبهه پایداری نسبت به ایشان دارند را ندارند. این ها واقعیت های موجود است که با هزار و یک دلیل می شود ثابت کرد.

شما معتقدید آقای محصولی که به عنوان نماینده جبهه پایداری در ائتلاف حضور دارد با مشی افراطیون این جریان که بعضی از آن ها در مجلس مخالف سر سخت آقاي لاریجانی بوده و حتی به وی اهانت کردند، مخالف است؟

وقتی که ما از ائتلاف اصولگرايان صحبت می کنیم، منظور این نیست که حتما باید همه طرفدار آقای لاریجانی باشند. من که مخالف با حضور آقای لاریجانی نیستم  نیز هیچ گاه چنین حرفی نمی زنم. چرا که این ائتلاف برای یک هدف مشخص که فعالیت برای رسیدن به لیست واحد است، تشکیل شده است. لذا درباره ائتلاف باید واقع بینانه فکر و قضاوت کنیم.

اما شما خودتان نیز به عملکرد تندروها نقد داشته و دارید، پس چگونه حاضر شدید با آن ها سر یک میز بنشینید؟

من می گویم امکان دارد من هم که عضو جبهه پایداری نیستم، وقتی وارد این ائتلاف شوم، نسبت به این آقایان نقد داشته باشم. نقد یک موضوع استريال اما ورود به ائتلاف برای امر مهم انتخابات، بحث دیگری است.

اصلا تعریف ائتلاف این است که افرادی که به طور 100 درصد با یکدیگر همفکر نیستند، اما محور فکری آن ها اصولگرایی است به طور مقطعی یک جا جمع شوند. هرچند که در میان این ها ممکن است افرادی حضور داشته باشند که من آن ها را قبول نداشته باشم، اما اشکالی ندارد، چون قرار نیست این 22 نفر کسانی باشند که امضای آن ها پای برگه تائید یکدیگر باشد. بلکه معنای ائتلاف این است که به خاطر امر اهمی از امر مهمی بگذریم. ما می خواهیم برای مقطع کوتاهی ائتلاف کنیم و قرار نیست که حزب واحد تشکیل بدهیم. لذا اصلا نگران این موضوع نبوده و نیستیم. آقای لاریجانی از قم کاندیدا شده است و تکلیف آنجا روشن است و این ائتلاف هم برای تهران تشکیل شده است و انشاالله به لیست واحد می رسد.

ائتلاف اصولگرایان در حالی از فراکسيون رهروان ولایت به دلیل حزب نبودن، دعوت نکرده است که از جبهه یکتا که متشکل از وزرای احمدی نژاد بوده و آن ها هم مجوز حزبی ندارند، دعوت کرده است. توضیح شما در اینباره چیست؟

در میان همین 22 نفر شورای ائتلاف، افرادی از مجموعه فراکسيون رهروان ولایت حضور دارند که از افراد شاخص و تعیین کننده این فراکسیون هستند. همین کفایت می کند.

می توانید نام ببرید؟

بله آقایان ابوترابی فرد، باهنر و بروجردی و …

ولی آقای بروجردی که نماینده آقای ولایتی است؟

درست است نماینده آقای ولایتی هستند اما از طرفی در مجلس عضو فراکسیون رهروان هم هستند.

درباره حضور نماینده جبهه یکتا در ائتلاف نظرتان چیست؟

چه کسی نماینده یکتاست؟

آقای حاجي بابایي.

اما آقای حاجي بابایی در میان 22 نفر نیست و من چنین چیزی در این ارتباط  نشنیده ام.

آقای حداد کسانی که بنا به گفته وی وحدت شکنی می کنند را تهدید کرده اند که هزينه عدم پيروزي بر عهده آنهاست. منظور ایشان چه کسانی بوده است؟

آقای حداد در صحبت‌هایش کسی را تهدید نکرده است. اصلا به قیافه آقای حداد می خورد کسی را تهدید کند؟! ایشان یک انسان فرهنگی است. آقای حداد گفته کسانی که نیامده‌اند باید بعدا مسئولیت عدم حضورشان را بپذیرند که این حرف، منطقی است.

با توجه به ورود اصلاح طلبان و حامیان دولت، اصولگرایان برای حفظ اکثریت مجلس نیاز به انسجام بیشتری احساس نمی کنند؟

ما معتقدیم که باید در فضای آرام و دوستانه ورود به یک رقابت جدی پیدا کرد و چارچوب های قانونی و شرعی را رعایت کنیم و از هیچ گونه رقابت صحیح نباید ابا داشته باشیم. مردم هم هر تصمیمی گرفتند به تصمیم ان ها احترام مي‌گذاریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا