خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حامیان زیست شبانه کمپین راه بیندازند»

/در گفت‌وگو با دو عضو از شورای شهر/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به طرح زیست شبانه در تهران وجود دارد؛ برخی معتقدند که «بیشتر نئولیبرال‌ها به دنبال اجرای این طرح هستند. هفت، بیست و چهار ساعت؛ یعنی هفت روز هفته و 24 ساعت کار کنیم، در نتیجه دیگر زندگی شبانه‌ای وجود نخواهد داشت و کار، تمام ارکان زندگی یک فرد را در بر می‌گیرد». عده‌ای هم هستند که از این جهت با این طرح مخالفند که می‌گویند «زندگی خانواده‌ها از هم می‌پاشد و در بعضی از کشورها این کار معنی خوبی نمی‌دهد و ناسالم است». در مقابل این دیدگاه‌ها مخالف اما کسانی معتقدند که نبود شهر شب ما را با یک شب ترسناک و خطرناک روبه‌رو خواهد کرد. یعنی شب‌های جرم‌زایی خواهیم داشت. دیگر شب ممنوعه جایی برای افراد سالم ندارد. این ممنوع کردن زیست شبانه فضا را مسموم‌تر و ناامن‌‍‌تر خواهد کرد.

درباره‌ی مزایا و معایب این طرح با دو عضو شورای شهر تهران، محمود میرلوحی و حجت نظری و روسای اتحادیه‌های رستوران‌ها و آبمیوه و بستنی فروشی گفت‌وگویی کردیم. محمود میرلوحی می‌گوید در تهران هم اکنون هم زیست شبانه وجود دارد؛ فقط با محدود کردن آن برای کسانی که می‌خواهند تفریحات سالم انجام دهند، فضا را تنگ کرده‌ایم. او معتقد است در حال حاضر موضوع تعداد حامیان این طرح مهم نیست، حتی اگر 500 هزار نفر از طرح زیست شبانه استقبال کنند باید اجرا شود.از سوی دیگر حجت نظری معتقد است شناخت درستی از طرح زیست شبانه در میان مردم وجود ندارد. فقط هر اتفاقی که در روز پیش می‌آید باید شرایط انجام آن هم در شب فراهم شود.

شهر تهران شب‌ها بیدار است

محمود میرلوحی با بیان اینکه در طرح زیست شب بخش‌هایی مثل بیمارستان و آتش نشانی به مردم خدمات ارائه بدهند، به انصاف نیوز گفت: «اتوبان‌هایی مثل همت، مدرس و چمران هم رفت و آمد در آن‌ها جاری است. شهر تهران شب‌ها بیدار است. هرچند شاید 5 یا 10 درصد مردم فقط در شب‌ها تردد داشته باشند. همین تعداد هم به اندازه‌ی یک مرکز استان جمعیت دارد. بحث دیگر هم مساله‌ی امنیت است؛ مثلا چرا در پارک‌ها نباید شب‌ها رفت و آمد کرد؟ متاسفانه امنیت پارک‌ها تامین نمی‌شود؛ یک سری اتفاق‌ها هم در شب پیس می‌آید که دستگاه‌های امنیتی به خوبی  از آن اطلاع دارند.

باید شرایط را برای کسانی که به طرح زیست شبانه نیاز دارند فراهم کنیم و ظرفیت‌های شهر -بویژه مرکز شهر- را فعال کنیم. در بعضی از مناطق مرکز شهر مردگی در شب وجود دارد. مثلا محله‌ی عودلاجان دو-سه هرار نفر جمعیت دارد، دارای بازار است و ظرفیت تاریخی دارد؛ چرا به این روز افتاده است؟ اکنون محله فقط برای معتادها است.»

میرلوحی با اشاره به تامین امنیت در شب گفت: «بحث امنیت را پیش می‌کشند، آیا بخشی از شهر وجود دارد که شب‌ها به امنیت نیاز نداشته باشد؟ بنده به عنوان کسی که در این حوزه کار کرده‌ام، می‌گویم که زیست شبانه هزینه‌های امنیتی را کاهش می‎دهد. اگر این اتفاق بیفتد کسانی که نیازهایی برای تفریح و تفرج و قدم زدن دارند هم تامین می‌شوند. هرچند فرهنگ اقتصادی ما هم اینگونه شکل گرفته، اما به نظر می‌رسد واقعیت‌های شهری تغییر می‎کند. باید زیست شبانه را تغییر بدهیم، نباید فقط متخلفان در شب رفت و آمد کنند، یا به خاطر کمبود نور و تاریکی  در خیابان‌ها برخی نتوانند از شب‌ها بهره ببرند. زوایای شهر باید شب‌ها برای همه روشن و امن باشد، بعضی‌ها می‌گویند در فلان کشور زیست شبانه فلان معنا را می‎دهد، اما بدانید آن‌ها زیست روزانه‌شان هم به این صورت است. یک مقداری دقیق باید بررسی کرد. به صورت طبیعی زیست شبانه اتفاق می‌افتد.»

با اجرای طرح زیست شبانه امنیت شهر بالا می‌رود

او عنوان کرد: «گاهی شب‌ها در شهر می‎چرخم، تلقی من این است که در شب، شهر تعطیل نیست؛ اکثریت در خواب هستند اما به این معنی نیست که اقلیتی در شب رفت و آمد نمی‌کنند. خرید و فروش صورت می‌گیرد، ماشین‌ها رفت و آمد می‌کنند؛ بعضی‌ها به رستوران می‌روند یا می‎خواهند به پارک بروند؛ از نظر من با اجرای این طرح امنیت شهر بالا می‌رود و هزینه امنیت پایین می‌آید. با اجرای طرح زیست شبانه فضا را برای کسانی مهیا می‌کنیم که کار خلافی انجام نمی‌دهند و همان کارهای روزمره را در شب هم انجام می‌دهند. همان تخلف‌هایی که عده‌ای از آن می‎ترسند، الان هم در شب انجام می‌شود؛ شاید آن‌ها بی‌خبر هستند.

ده میلیون جمعیت در شهر تهران زندگی می‌کنند؛ آیا شما می‌توانید بگویید چون اکثریت راضی نیستند باید خواسته‌ی 500 هزار یا یک میلیون نفر را نادیده بگیریم؟ در اینجا بحث اکثریت و اقلیت نیست. شهر تهران عملا دارای زیست شبانه است. هم جهت منفی و هم مثبت داستان را باید دید؛ هردوی آن واقعیت دارد. فکر کنم اگر وجه مثبت آن را به رسمیت بشناسیم آن بخش منفی کم‌رنگ خواهد شد. پس این تصور که برخی فکر می‌کنند اگر برخی از چیزها رسمیت پیدا کند بیشتر خواهد شد، به عنوان کسی که روی این موضوع کار می‌کند، می‌گویم که غلط است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: «جنبه‌های مثبت این طرح بیشتر است. اکنون اگر مثلا دختری بخواهد بیرون از خانه برود مگر خانواده می‌تواند مانع او شوند؟ وقتی این طرح اجرا شود، امنیت آن فرد بیشتر می‌شود. پارک، محیط  و اغذیه مناسبی باید باشد و جوان‌ها بتوانند شب‌ها قدم بزنند. مگر در شب‌های ماه رمضان عموم مردم بیرون نیستند؟ کسی که بخواهد کار خلافی کند؛ چه به او رسمیت بدهیم چه ندهیم کار خود را می‌کند، الان بیشتر فضا را در اختیار کسانی گذاشته‌ایم که می‌خواهند کار خلاف کنند. افراد سالم باید شب گذاانی کنند، موزه ببینند، خرید کنند یا توریست‌هایی که وقتی می‎خواهند هوا گرم نباشد یا شهر خلوت‌تر است و ترافیک نیست خرید کنند؛ باید فضا را برای آنها مهیا کنیم. درواقع اکنون اینها را محدود می‌کنیم. وقتی از زیست شبانه صحبت می‎کنیم نمی‎خواهیم که روز را تعطیل کنیم و بگوییم شب‌ها مردم کار خود را انجام دهند. الان کشورهای عربی و حاشیه‌های خلیج فارس -چون آنجا هوا گرم است- عموما مردم کار، فعالیت و تفریح‌شان حوالی مغرب به بعد است. همین الان در اهواز هم همینطور است یا در عراق هم زیست شبانه وجود دارد. کسانی‌که می‌گویند زیست شبانه ناسالم است، خبر ندارند و باید بررسی کنند که اکنون هم زیست شبانه ناسالم‌ وجود دارد؛ نیازی نیست با این طرح توسعه پیدا کند. می‌‎خواهیم وجه سالم زیست شبانه در شهر را مورد حمایت قرار دهیم.»

هیچ شناخت درستی از مفهوم زیست شبانه ندارند

حجت نظری با بیان اینکه چندی پیش 23 نفر در مقابل شورای شهر تهران در خیابان بهشت در اعتراض به طرح زیست شبانه تجمع کردند، به انصاف نیوز گفت: «آن‌ها پلاکاردهایی هم در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود: زیست شبانه می‌تواند خانواده‌ها را از هم بپاشد.»

وی افزود: «پیام‌هایی از این دست بود که مضمون «مردم نباید زیست شبانه داشته باشند و از خانواده‌‌ها دور باشند» را می‌رساند. مجموعا پلاکاردهایی که در دست این عزیزان بود من را به اینجا رساند که آن‌ها هیچ شناخت درستی از مفهوم زیست شبانه ندارند. زیست شبانه‌ای که شورا و شهرداری به دنبال آن هستند به هیچ وجه مثل این تصور تجمع کننده‌ها نیست. به طور کلی منظور ما این است که هر اتفاقی در طول روز رخ می‌دهد باید ظرفیتی را ایجاد کنیم تا در طول شب هم تا ساعات پایانی امکان اجرا و انجام را داشته باشیم. مثلا اگر در طول روز می‌توانید به موزه‌ها سر بزنید، در طول شب مثلا ساعت ده یا یازده شب هم بتوانیم همین کار را انجام دهیم؛ در طول روز اگر از مجموعه‎های ورزشی استفاده می‌کنید، چرا نباید ساعت 11 یا 12 شب هم از این مجموعه ورزشی استفاده کنید؟

او در ادامه بیان کرد: «شما وقتی در طول روز به راحتی می‌توانید مایحتاج روزانه را از مغازه‌ها تامین کنید، مثلا از فست فودها غذا سفارش دهید یا از سوپرمارکت خرید کنید، چرا ساعت 12 شب اینکار را نکنید. ماهیت این طرح این است که هر آنچه در طول روز می‌توانیم انجام دهیم این ظرفیت و زمینه در شب هم فراهم شود. به هر حال بخشی از جامعه سبک زندگی‌اش با برخی دیگر از اعضای همان جامعه متفاوت است. اگر گروهی به این سبک از زندگی عادت کرده‌اند که صبح از خواب زود بیدار شوند و ساعت نه و ده شب کار خود را انجام دهند و حتما  طبق برنامه‌ریزی روزانه روز را طی کنند، در مقابل بعضی از شهروندان هم ممکن است بخواهند در طول روز هم استراحت کنند و شب‌ها را بیدار باشند و فعالیت کنند. اتفاقا به نظرم ظلم است آن بخش از جامعه را مجبور کنیم همچون بخش دیگر مردم زندگی کنند.

البته نظر این بیست و سه نفر تجمع‌کننده هم مهم است، حتما هم منظور این نیست که فقط این بیست و سه نفر مخالف این طرح هستند. قطعا تعداد آن‌ها بیشتر است، به نظر من شاید تصور دقیقی از زیست شبانه وجود ندارد. قرار هم نیست با اجرای طرح زیست شبانه هیچ هنجاری شکسته شود. فقط در طول روز هر اتفاقی می‌افتد، همان اتفاق در شب هم رخ می‌دهد. قرار نیست برای 24 ساعت مردم برنامه‌ریزی کنیم یا مردم را مجبور کنیم براساس آن برنامه بخواهند زندگی کنند. زیرا اینگونه دیگر با کره‌ی شمالی فرقی نداریم. براساس آموزه‌های دینی هم مردم را باید در انتخاب آزاد بگذاریم؛ همانطور که خداوند در قرآن هم به این مهم اشاره کرده است.»

این عضو شورای شهر می‌گوید: «چندی پیش من یک نظرسنجی دیدم که براساس آن بالغ بر 70 درصد شهروندان از این طرح زیست شبانه استقبال می‌کنند. البته به یاد ندارم  این نظرسنجی از چه مرجعی بود. همچنین نمی‌دانم این درصدها دقیق هستند یا خیر، اما می‎توانیم در این باره نظرسنجی انجام دهیم؛ یا کسانی که طرفدار طرح زیست شبانه هستند کمپینی یا هشتگ‌هایی در فضای مجازی راه بیندازند تا پیام خود را به مجریان امر اطلاع دهند. البته سابقه ندارد که شورای شهر برای از این دست قانون‌گذاری‌ها نظرسنجی انجام دهد اما هیچ منعی هم وجود ندارد؛ می‌توانم این موضوع را به همکارانم پیشنهاد دهم یا اینکه ایسپا، مرکز افکار سنجی و سایر مراکز این نظرسنجی را انجام دهند.»

طرح زیست شبانه به ایجاد شغل و توسعه‌ی اقتصادی هم کمک می‌کند

سیدعلی اصغر میرابراهیمی رییس اتحادیه رستوران‌‌‌دارن و سلف سرویس کشور، درباره‌ی‌ مزایای اقتصادی زیست شبانه به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «تهران کلانشهر است، یک سری از آدم‌ها از شهرستان‌ها می‌آیند و اگر زیست شبانه باشد و مغازه‌ها باز باشند، به ایجاد شغل و توسعه‌ی اقتصادی هم کمک می‌کند.

در شیفت شب هم کارگرها می‌توانند کار کنند و امرار معاش ‌کنند، متقاضی هم زیاد است. قبلا هم به اماکن‌ نامه ‌نوشتیم که قرار شد شش ماه اول شب تا یک شب و شش ماه دوم سال تا 12 شب رستوران‌ها باز باشند.»

با اجرای طرح زیست شبانه درآمدها  دو برابر می‌شود

اسکندر آزموده، رییس اتحادیه آبمیوه و بستنی‌فروشان نیز با بیان اینکه با اجرای طرح زیست شبانه درآمدها دو برابر می‌شود، به انصاف نیوز گفت: «چند نفر از اعضا به اماکن نامه فرستادند و 50 مغازه باز شد؛ با این طرح ایجاد شغل دو برابر می‌شود.

امنیت را هم نیروی انتظامی باید تامین کند، اماکن‌ موافق هستند تا در خیابان‌های شلوغ یا در نزدیکی میادین، این کار انجام شود اما در خیابان‌های خلوت باز بودن مغاره ممکن نیست، زیرا حتی مشتری‌ها هم  استقبال نمی‌کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا