خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فوتبالیست هایی که بازیگر شدند

روزنامه خراسان نوشت: برخی از فوتبالیست ها تصور می‌کنند، چون در زمین بازی خوب هستند، می‌توانند ستاره سینما هم باشند و معروفیت بیشتری برای خودشان دست و پا کنند! شاید آن‌ها می‌خواهند افزون بر طرفداران فوتبال، در بین طرفداران فیلم و سینما هم شناخته شوند بنابراین فوتبالیست‌های کمی نبودند که از مستطیل سبز راهی تلویزیون یا سینما شدند تا تجربه متفاوت دیگری را رقم بزنند.

آخرین نفر این فهرست، هافبک این روز‌های پرسپولیس است که با حضور در سریال ۴۰ قسمتی «در کنار هم ۲»، ایفای نقش خواهد کرد. «فرشاد احمدزاده»، بازیگری را در این سریال که به زودی از شبکه ۲ پخش خواهد شد با محوریت موضوع پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر، تجربه می‌کند. در خور ذکر است که این اتفاق، منحصر به ایران نیست و بعضی از بازیکنان مطرح دنیا هم سرکی به دنیای بازیگری کشیده‌اند. پرونده امروز زندگی سلام به جزئیات حضور فوتبالیست‌های ایرانی و خارجی در سریال‌ها و فیلم‌ها می‌پردازد.

استیلی| این مرد احساساتی

نام بازیکن‌های بزرگ فوتبال همیشه با صحنه‌های به یاد ماندنی که رقم زده و با دوربین‌ها ضبط شده‌اند در خاطرات یک ملت نقش می‌بندد. «حمید استیلی» را هم قطعا پیش از هر چیز با آن ضربه سر و گل به یاد ماندنی مقابل تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۹۸ به یاد می‌آوریم. دوربین چهره «حمید استیلی» را پس از گل ثبت کرده است در حالی که می‌گرید و به شکل کودکانه‌ای می‌دود. همه‌مان می‌دانستیم این یک بازی معمولی نیست و واقعی‌ترین ابراز احساسات فوتبالیست احساساتی کشورمان است، اما استیلی سال ۷۹ پا به عرصه بازیگری گذاشت و جلوی دوربین علی اکبر ثقفی رفت. این بازیکن اسبق فوتبال کشورمان در فیلم «فوتبالیست‌ها» نقش یک مددکار و عضو افتخاری سازمان بهزیستی را بازی کرد که خیلی ضعیف بود.

انصاریان| سرخابیِ بذله‌گو

«علی انصاریان» در دوره فوتبالی اش به دلیل رفتن از پرسپولیس به استقلال همواره تحت فشار‌های شدیدی قرار داشت. انصاریان همزمان با فوتبال، بازیگری اش را نیز شروع کرد. او در سریال «زیر آسمان شهر» مهران غفوریان حاضر شد. سپس در قسمت‌هایی از سریال نقطه‌چین ظاهر شد که بازی‌اش مورد توجه هم قرار گرفت. شاید همین موضوع باعث شد که پایش به دنیای سینما باز شود. او در فیلم‌هایی همچون حس خوب زندگی، حکم تیر، شروع یک پایان، کلاف و پاداش سکوت هم نقش‌آفرینی کرد که البته هیچ‌کدام تجربه‌های چندان موفقی نبودند. انصاریان در چند سریال تلویزیونی دیگر از جمله «کیمیا» و «چارخونه» هم بازی کرد و با بازی در سریال‌های نمایش خانگی «آسپرین» و «هدیه» این عرصه را هم تجربه کرد.

پژمان جمشیدی | مایه آبروی فوتبالی‌ها در بازیگری

اگر فردی علاقه‌مند به فوتبال نباشد و پژمان جمشیدی را به عنوان یکی از هافبک‌های محبوب پرسپولیس به یاد نیاورد، قطعا وی را به عنوان بازیگری موفق در سینما و تلویزیون می‌شناسد. جمشیدی که سال ۹۰ به عنوان بازیگر مهمان در سریال «ساختمان پزشکان» نقش کوتاهی بازی کرد، با سریال «پژمان» در سال ۹۲ به اوج شهرت و محبوبیت رسید، شهرتی که فیلم نامه خوب برادران قاسمخانی و کارگردانی سروش صحت در آن تاثیر زیادی داشت.

جمشیدی بعد از این تجربه موفق چندین سریال و فیلم سینمایی کار کرد و به یکی از پول‌سازترین مردان سینمای ایران تبدیل شد. سریال «دیوار به دیوار یک و ۲» و فیلم‌های سینمایی «آتش‌بس ۲، تگزاس، خوب بد جلف، ایده اصلی، پنجاه کیلو آلبالو، لونه زنبور، سوءتفاهم، ما همه با هم هستیم و …» آثار شاخصی است که جمشیدی در آن‌ها بازی کرده است و همچنان هم می‌توان به دیدن آثار بهتر از او امیدوار بود. در ضمن او سال ۹۶، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فجر برای حضور در فیلم «سوءتفاهم» شد.

نکیسا| فوتبال، موسیقی و سینما

«نیما نکیسا» که سابقه بازی در جام جهانی ۹۸ را هم دارد از جمله فوتبالیست‌هایی است که طبع خودش را در حوزه هنر بار‌ها آزموده است. او در دوران فوتبالش همواره در تیم‌ملی نامش زیر سایه نام «احمدرضا عابدزاده» قرار گرفت و البته در یکی از حساس‌ترین بازی‌های تیم ملی مقابل یوگسلاوی به عنوان دروازه‌بان اصلی بازی کرده است. او پس از فوتبال، در عرصه خوانندگی، آلبوم و آهنگ‌های مختلفی بیرون داده است و البته در دنیای بازیگری هم در یک فیلم سینمایی ظاهر شده است. نکیسا در فیلم‌سینمایی کمدی «مامان بهروز منو زد» به کارگردانی «عباس مرادیان» نقش یک مربی فوتبال را بازی کرده است. این فیلم در ژانر کودک ساخته شده و نکیسا به همراه «حمید لولایی»، «رضا ناجی»، «فلور نظری» و … به ایفای نقش پرداخته است.

نیکبخت| خوش‌پوش و جنجالی

بعضی بازیکنان فوتبال چنان زندگی‌شان کم‌حاشیه است که کمتر خبری می‌شود از زندگی شخصی‌شان در رسانه‌ها پیدا کرد، اما بعضی‌ها هم حسابی در صدر حواشی قرار دارند. «علیرضا نیکبخت واحدی» قطعا در دسته دوم قرار می‌گیرد. او در کنار حواشی زیادش، شبِ یکی از شهرآورد‌های سرخابی در سریال «زیر آسمان شهر» به همراه انصاریان حاضر شد تا به شیوه مرسوم آن موقع فضای ملتهب هواداران را آرام کند. نیکبخت بعد‌ها در یک فیلم سینمایی به نام «آوار» به کارگردانی «فرناز امینی» نقش اول را بازی کرد و در یک فیلم کوتاه به نام «مدلاسیون» هم جلوی دوربین رفت.

علی پروین| سلطانی که بازیگر نشد!

شاید جالب باشد بدانید سلطان علی پروین که حتی از مصاحبه هم فراری است و به راحتی مقابل دوربین قرار نمی‌گیرد، تجربه بازیگری دارد و سال ۷۹ به همراه حمید استیلی و افشین پیروانی جلوی دوربین علی اکبر ثقفی قرار گرفت و نقش خودش را بازی کرد. البته این فیلم، تجربه‌ای بسیار ناموفق بود و شاید یکی از دلایلی که پروین از دوربین گریزان است، همین تجربه باشد!

احمدرضا عابدزاده| ناموفق در ازدواج غیابی

عابدزاده در سال ۸۸ و در نظرسنجی برنامه نود عنوان محبوب‌ترین بازیکن سه دهه اخیر فوتبال ایران را کسب کرد و جزو معدود بازیکنان محبوب نزد استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌هاست، تجربه بازیگری هم دارد که البته در پروژه‌ای ناموفق بوده است. دروازه‌بان سابق پرسپولیس در سال ۷۹ و در اوج محبوبیت در فیلم «ازدواج غیابی» به کارگردانی محسن وزیری بازی کرد، اما توفیقی در دنیای سینما نداشت و دیگر هیچ‌گاه برای حضور در سینما تلاش نکرد.

خداداد| حماسه‌ساز درخشان ملبورن

«خداداد عزیزی» هم از جمله فوتبالیست‌هایی است که بعد از گل به یاد ماندنی‌اش به استرالیا همیشه زیر سایه این کار بزرگ خودش باقی مانده، چیزی که گاهی موجب اعتراض خودش هم شده است. عزیزی پس از نقش‌آفرینی جلوی دوربین‌های ملبورن و ثبت آن گل به یاد ماندنی در تلویزیون و سینما، هم چند باری به بازیگری و البته اجرا پرداخته است. خداداد در فیلم کمدی «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران در سکانس کوتاهی بازی کرد. او بعد‌ها در فیلم «اسنیف» ساخته «فرناز امینی» نقش کوتاهی ایفا کرد. در قامت مجری-کارشناس هم در تلویزیون حاضر شده است.

و چند فوتبالیست دیگر …

بازیگری در بین فوتبالیست‌ها به همین فهرست محدود نمی‌شود و بازیگران دیگری هم بوده‌اند که افزون بر فوتبال وارد عرصه بازیگری در سینما و تلویزیون شده‌اند. از «محراب شاهرخی» بازیکن دهه ۴۰ و ۵۰ تیم ملی و پرسپولیس گرفته که در یک فیلم سینمایی پیش از انقلاب بازی کرده است تا «جواد زرینچه» که فیلم «مثلث آبی» را در سال ۷۸ بازی کرد. همچنین بازیگران دیگری همچون حمید درخشان، علی موسوی، خسرو حیدری، بهروز رهبری فرد و … که بیشترشان در سریال پژمان به کارگردانی «سروش صحت» در نقش‌های خودشان کنار پژمان جمشیدی قرار گرفتند از دیگر افراد فوتبالیست-بازیگر هستند. به هر حال بازیگری سینما همواره وسوسه‌ای فراموش نشدنی برای فوتبالیست بوده است و البته خواهد بود.

از کانتونا و جونز تا پله و بکهام!

کم نیستند فوتبالیست‌هایی که در فیلم‌های هالیوودی به عنوان بازیگر ظاهر شده‌اند و حضور بر پرده سینما را هم به افتخارات حضور در مستطیل سبزشان اضافه کرده‌اند. در ادامه مروری بر معروف‌ترین فوتبالیست‌هایی خواهیم داشت که بازیگری را هم در کارنامه زندگی‌شان دارند.

وینی جونز، موفق‌ترین فوتبالیستی که بازیگر شد

جونز نمونه یک تحول بزرگ از فوتبالیستی حرفه‌ای به بازیگری حرفه‌ای است. این هافبک ولزی در بیش از ۳۵۰ بازی در لیگ انگلستان در تیم‌هایی مثل چلسی و لیدز حضور داشته و کارنامه فوتبالی قابل قبولی از خودش به جا گذاشته است. در این بین، او بازیگری را از سال ۱۹۹۸ با فیلم «قفل، انباریک و ۲ بشکه باروت» شروع کرد. حضور او در فیلم «قاپ‌زنی» تحسین همگان را برانگیخت و باعث شد تا کارگردان‌های دنیا، حساب ویژه‌تری روی او باز کنند. سپس در نقش یک فوتبالیست ناموفق در فیلم «ماشین مین» ظاهر شد، اما بعد از آن، دوباره روند رو به رشد خود را با نقش آفرینی در فیلم‌های «مردان ایکس: آخرین ایستادگی»، «گروه قهرمانان» و دو فیلم گانگستری ادامه داد. فیلم «سفر اروپایی» در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی «جف شافر» و بازی «جونز» در نقش یک «هولیگان» (اوباش طرفدار فوتبال انگلیسی)، نقطه اوجی در کار‌های «جونز» است.

پله، به دنبال بازی در سریال

بیشتر از دو سال از فیلم مستندی که درباره پله اکران شد، نمی‌گذرد؛ فیلمی براساس بیوگرافی و زندگی اسطوره فوتبال برزیل که با نام «تولد یک اسطوره» اکران شد. با این حال به نظر می‌رسد عطش پله، برای حضور در سینما و تلویزیون فروکش نکرده، چون شنیده شده است به احتمال فراوان به زودی دوباره عرصه بازیگری را تجربه و این بار قرار است در یک سریال ایفای نقش کند. با وجود این، اولین حضور پله در سینما مربوط به سریال «غریبه‌ها» (۱۹۶۹) می‌شود که سال‌های بسیار دور ساخته شده است. مهم‌ترین فیلم او را هم که تقریبا همه فوتبال‌دوستان و سینمادوستان دیده‌اند، فیلم «فرار به سوی پیروزی» است.

دیوید بکهام، یک شوالیه قرون وسطایی

به دلیل پوشش خاص و چهره کاریزمایی که داشت، از همان وقتی که در بین طرفداران فوتبال معروف شد، پیشنهاداتی برای بازی در فیلم‌های سینمایی هم داشته است. او به عنوان فوتبالیست، جام‌های زیادی را با منچستریونایتد درو کرد و در رئال هم خوش درخشید. جالب است بدانید که دیوید در هفت اثر تصویری بازی کرده است. او سال قبل در فیلمی هیجان‌انگیز به کارگردانی «گای ریچی» به نام «شاه آرتور» در کنار بازیگران سرشناسی از جمله چارلی هونام و آیدان گیلن نقش‌آفرینی کرد. بکهام در این پروژه سینمایی در نقش یک شوالیه قرون وسطایی ظاهر شد. او در فیلم‌هایی «مثل بکهام کات دار بزن»، «گل» و مستند «کلاس ۹۲» بازی کرده است. نکته جالب‌تر این‌که همیشه شایعاتی بوده که چندین بار به بکهام پیشنهاد بازی در سری فیلم‌های «جیمز باند» داده شده، اما او قبول نکرده است. البته صحت این موضوع هیچ‌گاه به طور رسمی تایید نشده و خود بکهام هم در این مورد صحبتی نکرده است!

بابی مور، اول فیلم سینمایی و بعدش سریال

سال ۱۹۸۱ بود که ستاره‌های بزرگ فوتبال در دهه ۷۰ از جمله بابی مور و پله در کنار بزرگان سینما، مایکل کین و سیلوستر استالونه قرار گرفتند و یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سینما را تا به امروز خلق کردند. این فیلم عنوان بهترین فیلم ورزشی با محوریت فوتبال را به خود اختصاص داده و صحنه گلِ برگردان پله در دقایق پایانی بازی و مهار پنالتی توسط استالونه از صحنه‌های ماندگار این فیلم است. بابی مور، بیش از ۱۰ سال کاپیتان تیم وستهام یونایتد بود و در جام‌جهانی ۱۹۶۶ به عنوان کاپیتان تیم انگلستان جام را بالای سر برد. او بعد از فیلم «فرار به سوی پیروزی»، در چند قسمت از سریال «تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند» نیز حضور داشت و نقش آفرینی قابل قبولی هم داشته است.

اریک کانتونا، از بازیگری تا کارگردانی

کانتونا طی سال‌هایی که برای منچستریونایتد بازی کرد، چهار بار قهرمان لیگ‌برتر انگلستان شد و کارنامه درخشانی از خودش به جا گذاشت. اریک، فوق‌ستاره سابق فوتبال فرانسه از عصیان گرترین چهره‌های تاریخ فوتبال بود که قدرت رهبری‌اش در زمین فوتبال او را به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ بدل کرده بود. محبوبیتی که در سینما به دلیل درخشش بیشتر، تکمیل‌تر هم شد. او فعالیت هنری‌اش را با فیلم برنده اسکار ۱۹۹۸ از شکار کاپور به نام «الیزابت» شروع کرد و بعد از آن در تعداد زیادی از فیلم‌های فرانسوی نقش آفرینی کرد. کانتونا همچنین در فیلمی به نام «رستگاری» با مدس میکلسن و اوا گرین همبازی و باعث بیشتر دیده شدن او شد. او تا به حال در ۳۱ فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده و مهم‌ترین اثر سینمایی او فیلمی به نام «در جست وجوی اریک» (۲۰۰۹) به کارگردانی «کن لوچ» است که تاکنون چند جایزه بزرگ مانند نخل طلای کن را هم برده است. کانتونا تا به حال یک فیلم سینمایی را هم در مقام کارگردان، جلوی دوربین برده که البته تجربه موفقی نبوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا