خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی زیباکلام به رئیسی درباره‌ی «احکام سنگین فعالان مدنی و‌خبرنگاران»

نامه‌ی سرگشاده‌ی صادق زیباکلام خطاب به رییس قوه قضاییه درباره‌ی «احکام سنگین زنان فعال مدنی و خبرنگار» را به نقل از کانال تلگرامی این استاد دانشگاه تهران می‌خوانید:

«جناب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام و تحیات، صدور احکام بسیار سنگین وبی سابقه برای خانم‌های خبرنگار و فعالین مدنی واقعاً باورنکردنی و تأسف آور بود.

بیست و چهار سال حبس برای خانم صبا کرد افشاری، ده سال حبس برای خانم‌ها یاسمن آریایی، مژگان کشاورز و منیره عربشاهی به اتهام مخالفت باحجاب اجباری؛ ایضاً یازده سال و نیم و ده سال و نیم زندان برای خانم‌ها عاطفه رنگ ریز و مرضیه امیری خبرنگار روزنامه شرق به اتهام شرکت در اعتراضات کارگری، واقعاً چه توجیه انسانی، اخلاقی و یا تربیتی می‌توانند داشته باشند؟

معمولاً صدور چنین احکامی به‌منظور ایجاد رعب و وحشت صورت می‌گیرند تا دیگران جرأت نکنند دست به چنین اقداماتی بزنند. اما تجربیات جامعه خودمان و سایر جوامع نشان می‌دهد که این دست مجازات خیلی هم موجب بازدارندگی نمی‌شوند. ضمن آنکه از منظر حقوقی هم این‌گونه مجازات‌ها خالی از اشکال نیستند.

یکی از اصول بنیادی حقوق، «مطابقت مجازات با جرم» می‌باشد. آیا خبرنگاری که در اعتراضات کارگری شرکت کرده و عکس و تفسیر آن را گزارش کرده، یا خانم‌هایی که به انگیزه نشان دادن مخالفتشان باحجاب اجباری، بدون حجاب ظاهرشده‌اند و یا دیگران را هم تشویق کرده‌اند که حجاب بردارند، «جرم» هایشان آن‌قدر سنگین بوده که به ده سال و بیست سال زندان می‌بایستی محکوم شوند؟

جناب رئیسی بزرگوار، من تردیدی ندارم یک روز محاکمات سیاسی این سال‌ها به همراه اتهامات سیاسی همچون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان عمومی»، «اخلال در نظم عمومی» و غیره به‌علاوه محکومیت‌هایی که دادگاه‌های انقلاب و کارکنان دولت به متهمین سیاسی می‌دادند در دانشکده‌های حقوق به‌عنوان تاریخ و آگاهی از گذشته موردمطالعه قرار خواهند گرفت. دانشجویان درمی‌یابند که چگونه [تلاش می‌شده] با اتهامات «من‌درآوردی» که هیچ پایه و اساس حقوقی و جزایی نداشتند قانون را ملعبه کرده و از آن ابزاری ساخته بود تا جلوی ابراز عقیده منتقدین و مخالفینش را بگیرد.

ایام به کام باد
صادق زیباکلام
دوازدهم شهریور ۱۳۹۸»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حالا معلوم شد معنی دعوت ایشان به تشویق معترضان ! طرح و تکرار اصطلاح حقوق عامه ! و آن حرف که به اصلاح طلبان منفعل گفتیم که تجربه حسن ظن بی مورد به عملکرد آتی هاشمی شاهرودی را دوباره تکرار نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا