خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعای «پروژه تحلیل قدرت ایران از کانال مذاکره»

یاسر جبرائیلی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی تلگرامی با عنوان «این معامله، بوی مذاکره موشکی و منطقه‌ای می‌دهد!» ادعا کرده است که «دست‌هایی در کار است که پروژه تحلیل قدرت ایران از کانال مذاکره را پیش ببرد».

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت او در پی می‌آید:

یکی از شگردهای تیم مذاکره‌کننده که در طول شش سال گذشته به کرات شاهد استفاده از آن بوده‌ایم، فروش “پیشنهادهای غرب” به عنوان “شرط ایران در مذاکرات” به افکار عمومی خودمان بوده است. در آخرین مورد، در حالی که بر همگان روشن است که ۱۵ میلیارد دلار، پیشنهاد مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده، آقای سید عباس عراقچی می‌گوید: “بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است”.

کاملا واضح است که فرانسه در کمال وقاحت، در ازای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که آقای عراقچی نام آن را “پیش فروش نفت” می‌گذارد(یعنی فروش نفت نیز در کار نیست)، از ایران خواسته است دو گامی را که برای کاهش تعهدات برجامی برداشته، عقب نشینی کند!

باید نام این توافق جدید را “برجام منهای غرب بعلاوه ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری” گذاشت؛ یعنی حذف رسمی تعهدات غرب از برجام و اجرای برجام توسط ایران در ازای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری. این یک رویکرد بسیار خطرناک است که بلاتردید، معنایی جز این ندارد که هدف لغو تحریم‌ها از مسیر تحدید توان هسته‌ای در ذهن آقایان کاملا منتفی شده است. در کنار این، تبلیغ تحریم به عنوان ریشه مشکلات کشور، چیزی جز این به ذهن متبادر نمی‌کند که مذاکره برای توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای، در دستور کار قرار گرفته است. صریح بگوئیم. اگر دولت در ازای ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری، از برداشتن گام سوم صرف‌نظر کرده و دو گام قبلی را به عقب بازگردد، باید منتظر کلید خوردن پروژه جدید مذاکره برای واگذاری دیگر مولفه‌های قدرت ایران بود. “۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری به عنوان پیش فروش نفت”، یک اهرم فشار برای دور جدید مذاکرات است؛ چه، وقتی برای بازپرداخت ۱۵ میلیارد دلار باید نفت بفروشیم و تحریم اجازه فروش نمی‌دهد، باید برای حل مسئله فروش، مذاکره جدید کرد!

این عقب نشینی بزرگ، در حالی اتفاق می‌افتد که دولت با سوء تدبیر، از یک سو سال گذشته ۲۱ میلیارد دلار ارز کشور را با تزریق غیرهدفمند به بازار، دود کرده و از سوی دیگر، از ۴۴.۳ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات سال گذشته، طبق گفته وزیر اقتصاد، لااقل بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار را نتوانسته به چرخه ارزی کشور بازگرداند. تدبیری برای جلوگیری از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اندیشیده نشده است. این دست شواهد، به ما می‌گوید دست‌هایی در کار است که پروژه تحلیل قدرت ایران از کانال مذاکره را پیش ببرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا