خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جوان‌گرایی در صنعت نفت یا غلبه‌ی بوروکرات‌ها

دکتر مسعود فروزنده، تاریخ‌نگار تاریخ صنعت نفت ایران که تاکنون 4 کتاب در این‌باره نوشته است، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده، نوشت:

امروز تکلیف مدیریت شرکت نفت فلات قاره در جلسه‌ای که حمید بورد با مدیرعامل شرکت ملی نفت برگزار کرد روشن شد. بورد می‌رود و مدیری جوان و ستادی جایگزین او می‌شود. پیش از این جوان‌گرایی اعمال شده در مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری با حاشیه‌های اجرایی همراه بود و وزیر نفت برای جابجایی در فلات قاره کمی تامل کرد. اکنون انتخاب جدید، دوباره بحث و گفتگو درباره‌ی شیوه‌ی اجرای جوانگرایی در صنعت نفت را به چالش کشاند.

سیاست مهندس زنگنه در جوانگرایی قابل احترام است، لیک گویا از نظرگاه وزیر محترم در دور جدید وزارتشان، هوش بر تجربه مقدم شمرده می‌شود و به انباشت تجربه اعتنایی نمی‌شود. این روند را می‌توان غلبه‌ی روز افزون بوروکرات‌ها بر تکنوکراتها دانست. اتهامی که مخالفین در دور هشت ساله‌ی نخست وزارت مهندس زنگنه، بر ایشان وارد کردند. آنان اعتقاد داشتند دسپوتیزم زنگنه به آمدن مدیران غیر متخصص و مطیع منجر می‌شود. از تایید مطلق این نظرگاه دوری می‌کنم زیرا زنگنه در دفاع بارها از تنبلی سازمان نفت نالیده است و راه برون رفت از آن را تزریق نیروی کارا و باهوش فارغ از دیگر شاخص‌ها می‌داند.

همچنین اشاره به مصاحبه‌ی شش سال پیش مهندس زنگنه در خصوص ورود ژنرال‌ها و خروج گروهبان‌ها خالی از لطف نیست که تصمیم‌های دو ساله‌ اخیرشان را به چالش می‌کشاند. مخالفین در یکی دو سال مدعی هستند کدام یک از انتصاب‌های جدید مهندس زنگنه مصداق ژنرال بوده است.

به هر روی این یک واقعیت تاریخی است که تصمیم‌گیری صحیح و بخردانه‌ی شرکت ملی نفت ایران از گذشته‌ی دور به دلیل پایداری تلفیقی دانش و تجربه بود. نگذاریم این اندیشه سیستماتیک نابود شود.

مساله‌ اما این است: آقایان بزرگوار! ما در پیشگاه تاریخ نفت ایران چه وظیفه‌ای داریم. آیا باید سخن فرو بندیم تا مخزن گرانقدر دانش و تجربه صنعت نفت ایران به روزمرگی و فراموشی سپرده شود و دوباره به سیر باطل آزمون و خطاها دچار شویم؟ آیا این استدلال که دوره‌ی سازمان تجربه محور به پایان رسیده و تکنولوژی و نرم‌افزار گشاینده‌ی امور سازمانی است می‌تواند انبوه مشکلات انسانی و حتی فنی را حل و فصل کند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینها جوان می ارند تا زودتر دستور اجرا کنن زنگنه خودشو خراب کرد با جوانهایی که از خارج وزارت خونه اورد

  2. با سلام/ بنده خودم يك نفتي با بيش از ٢٥ سال سابقه هستم. معلوم نيست آن موقع كه ما ٣٠-٣٥ سال داشتيم، به ما ميگفتند شما جوانيد و بايد تجربه كسب كنيد. حالا كه ٥٠-٥١ سال سن داريم ميگويند بايد از جوانان ٣٠ ساله استفاده كنيم. خنده دار تر و غم انگيز تر از اين نميشود كه دو نسل نفتي را اينگونه نابود كرده و انتظار بهره وري هم دارند.يكي نيست به آقاي زنگنه بگه بطريق اولي اول خودتان بايستي با يك جوان تعويض شويد. با نگاهي به جوانهاي انتخاب شده و رفتارهاي سازماني كه در اين مدت كوتاه از آنها ديده ايم،متأسفانه گويا علاوه بر مدارك مشكوك و نداشتن تجربه در صنعت نفت،بسيار بي اخلاق، پرخاشگر، كارتداء، و زورگوي غير منطقي و مخرب سازمان هستند. گويا دستي در كار ايت كه در قالب حرفهاي زيبا نظير جوانگرايي،آدمهاي خاص و وابسته، منتها به لحاظ سني، جوان سكان كار را دست بگيرند و تسويه حساب با كاردانان بكنند.آخه يكي نيست بگه مقام معظم رهبري كه فرمودند، جوانگرايي، منظورشان به سن شناسنامه اي كه نبود، بلكه در اصل فكر نو بابستي بكار گرفته شود، ولي دوستان مانند هميشه فقط ظاهر قضيه رو گرفته و اتفاقاً فهرستي از بچه ها و منسوبين خودشان كه در عنفوان جواني هستند را آماده گسيل به صنعت نفت مينمايند.(رجوع به نسبت آقاياني كه تا كنون سمت گرفته اند با حلقه هاي قدرت) با اين كار يك دهن كجي به رهبر انقلاب نموده و تقريباً تمام هر چه ايشان رشته ميكنند را استادانه پنبه ميكنند.از طرف ديگر نارضايتي عجيبي در صنعت نفت در دو نسل ميانسال بوجود آورده اند.گويا همه چيز را به سخره گرفته اند. اگر اينطور است برويم از دبيرستانها مدير بياوريم.(آنها كه جوانترند) آخه فردي كه نه آموزش مديريت ديده و نه سواد كلاسيك معتبر داره و نه حتي يك روز در صنعت كار كرده و يك كار خانه را از نزديك هم نديده، چگونه ندير آنهم در بالاترين مراتب ميشود؟ باور بفرماييد بعضي از اين آقايان كه همگي برادر كوچكتر و عزيز ما هستند،وقتي به يك معضل صنعتي بر ميخورند. و يا بازديد ميكنند، بعد از خروجشان همه با تجربه و با سوادترها،آنها را به استهزاء ميكشند. اين يعني حتي حرفشان اجراء نميشود. پس اين چه مديريتي است. بگذريم كه بعضي از آدمهاي ضعيف النفس سازمان نيز فقط به مجيزه گويي فرد جوان مشغول ميشوند و مدير جوان را نيز خراب ميكنند. اينطور فقط سازمان روز به بروز خراب و خرابتر ميشود كه شده. جناب مهندس زنگنه عزيز اگر به جوانگرايي باشد كه در ظاهر حرف درستي است، فكر نفرات با سواد بين ٥٠تا ٥٥ سال خودتان باشيد و افراد مد نظر را در كنار آنها قرار دهيد كه حداقل پس از وسيدن به ٤٢تا ٤٥ سالگي آمادگي لازم رو داشته باشند.جناب وزير باور بفرماييد به لحاظ درك، ما ٥٠ ساله ها به ٣٥ ساله هاي شما نزديك تر بوده و بهتر با آنها كنار ميآييم.(چون ما خودمان هنوز جوانيم) ولي با اين كار فقط تخم نفرت و عقده و كينه بين نيروي كار آمد انساني بوجود آورده ايد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا