خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

دکتر مسعود حبیبی در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران فعالیت‌های این سازمان در یک سال گذشته را شاخص، ارزشمند و بی‌بدیل خواند و گفت: شاید فعالیت‌های مجموعه در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، گسترش فعالیت‌های درمانی و حتی زیرساختی که در یک سال گذشته انجام شده است را نتوان در قالب یک مصاحبه بیان کرد، اما به طور خلاصه می‌توان گفت تاب‌آوری سازمان در مقابله با کرونا و ایجاد و تجمیع بسترهای لازم و فعالیت‌های زیرساختی برای گسترش و ارتقاء فعالیت‌های درمانی و پژوهشی از مهمترین اقدامات صورت گرفته بودند.

برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری در برابر کرونا و ارائه خدمات درمانی در زمان پاندمی

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به پاندمی ویروس کرونا در طی یک سال و نیم اخیر ادامه داد: اولین کاری که در طی این مدت در مجموعه انجام شد، تدوین استراتژی‌های لازم برای تابآوری در برابر کرونا بود. کرونا همه شئونات کاری را تحت تأثیر خود قرار داده بود. برنامهریزی مناسبی برای فعال نگهداشتن فعالیت‌های درمانی مجموعه در حوزه‌های دندانپزشکی، آسم و آلرژی و… خصوصاً طراحی ارائه خدمات جدید در مجموعه درمان در منزل و راه‌اندازی آزمایشگاه کرونا در زمان پاندمی انجام شد تا ارائه این خدمات به مراجعان ادامه پیدا کند.

حبیبی همچنین با تأکید بر تاب‌آوری در حوزه‌های پژوهش و آموزش افزود: ظرفیت‌های لازم برای ارائه و ادامه فعالیت‌های آموزشی فراهم شد؛ به این ترتیب آموزش‌های مجازی و نیمه‌حضوری را به صورت آنلاین و آفلاین راه‌اندازی کردیم و همه کنگره‌ها و فعالیت‌های سال‌های گذشته در حوزه پژوهشی ادامه پیدا کرد.

او با اشاره به برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی و هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت در آذرماه سال ۹۹ افزود: در این کنگره که با حضور مسئولان سلامت کشور به صورت آنلاین برگزار شد، بیش از ۴۰ سخنران شرکت کردند که ۱۰ نفر از آنها از کشورهای دیگر حضور داشتند. صدها نفر از محققان و علاقه‌مندان در این کنگره حضور پیدا کردند و از مباحث طرح‌شده بهره‌مند شدند. مدرسه تابستانی لیزر و فوتونیک پزشکی را هم در تابستان سال گذشته برگزار کردیم که با توجه به پاندمی کرونا از اهمیت بالایی برخوردار بود.

تجمیع مراکز پژوهشی در پژوهشکده فناوری‌های نوین زخم و ترمیم بافت

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران همچنین از بهره‌برداری و اضافه‌شدن ۲۴۰ متر فضای آزمایشگاهی به مجموعه پژوهشکده فناوری‌های نوین زخم و ترمیم بافت) یارا( خبر داد و گفت: فعالیت‌های پژوهشی ما قبلاً در ساختمان‌های متعددی دنبال می‌شد. برای نمونه ستاد پژوهش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در یک ساختمان، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در یک ساختمان دیگر و گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده فناوری‌های زخم و ترمیم بافت در یک ساختمان مجزای دیگر مستقر بودند. اما سال گذشته همه این گروه‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و ستاد پژوهشی را در ساختمان پژوهشکده فناوری‌های نوین زخم و ترمیم بافت متمرکز کردیم که اتفاق مهمی بود؛ چراکه باعث همافزایی فعالیت‌ها، ارتباط گروه‌ها، دسترسی بهتر محققان، اعضاء حیات علمی و آزمایشگاه می‌شود و امیدواریم نتایج این تجمیع در فعالیت‌های سال‌های آتی مجموعه خود را نشان دهد.

بهره‌برداری از همه طبقات ساختمان درمانی

حبیبی ادامه داد: بعد از تجمیع صورت گرفته، فضاهایی که در اختیار ستادهای پژوهشی قرار داشت به درمانگاه تبدیل شدند؛ اکنون در همه طبقات ساختمان درمانی مراکز درمانی استقرار پیدا کردهاند. همچنین با هدف دسترسی بیماران و استفاده آنها از طبقات بالایی این مراکز یک آسانسور بیماربر در این ساختمان تعبیه شد.

شاید تعبیه این آسانسور اتفاق چشمگیری به نظر نرسد اما تعبیه آن شرایط خاصی می‌طلبید که خوشبختانه با انجام تمهیداتی نصب آن انجام شد.

او در توضیح پروژه‌ها و سایر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: در یک سال گذشته برنامه عملیاتی و ایجاد زیرساخت‌ها برای کلان پروژه ملی شناسایی اختلالات ژنتیکی را به پیش بردیم. در این پروژه براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی داشتیم، قرار است خانواده‌های دارای دو یا چند فرزند معلول در سطح ملی شناسایی شوند که با اقدام امور اداری این پروژه آماده انجام آن هستیم.

مراکز جدیدی که مورد بهره‌برداری قرار گرفتند

حبیبی سپس خدمات و مراکز جدید جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را معرفی کرد و گفت: تأسیس و راه‌اندازی مرکز داده‌کاوی و هوش مصنوعی در سلامت برای اولین بار در حوزه پژوهشی انجام شد که یکی از مراکز روبه‌جلو و مهم در حوزه داده‌کاوی سلامت به شمار می‌رود. همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه پرتئومیکس برای تولید پروتئین‌های نوترکیب در پژوهشکده زخم و ترمیم بافت انجام شد. مضافاً آنکه موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص ژنتیک و کرونا و موسسه رادیولوژی و سونوگرافی، را دریافت و از این مراکز بهره‌برداری شده است. مرکز مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز که یکی دیگر از مراکز بسیار باارزش مجموعه به شمار می‌رود در این یک سال تأسیس شد. تشکیل شرکت کارآزمایی بالینی CRO رهیافت پژوهش باتاب یکی دیگر از فعالیت‌های مجموعه در سال گذشته است که با مشارکت و اعضاء حیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تأسیس شد و امیدواریم در حوزه کارآزمایی‌های بالینی و توسعه و ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در کشور بتواند نقش‌آفرینی کند.

مرکز خدمات تخصصی ارتقای سلامت به زودی راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر که مرکز خدمات تخصصی ارتقاء سلامت در روزهای آتی راه‌اندازی می‌شود گفت: با توجه به اینکه گروه سبک زندگی یکی از گروه‌های پژوهشی مجموعه ماست، توانستیم مجوز مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت را دریافت کنیم که این مرکز طی روزهای آینده راه‌اندازی خواهد شد. یکی از مهمترین کارهایی که در گام اول برای این مرکز در نظر گرفته شده، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا است. این مرکز با محوریت طب فیزیکی، توانبخشی، تله‌مدیسین و سلامت مردان فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

افزایش ۳۰۰ درصدی خدمات مرکز درمان در منزل

او سپس یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را استقرار سامانه HIS در همه مراکز خدمات تخصصی و درمانی عنوان کرد و گفت: این سامانه به تسهیل و بهره‌برداری از اطلاعات و داده‌ها برای انجام فعالیت‌های پژوهشی کمک میکند. همچنین مرکز درمان در منزل در این یک سال در ارتباط با درمان افراد مبتلا به کرونا بسیار فعال بود. تیپ‌های متمرکز این مرکز در تشخیص، گرفتن آزمایش و درمان در خانه‌ها به ارائه خدمات می‌پرداختند که می‌توان گفت فعالیت‌های ارائه‌شده از سوی این مرکز بالغ‌بر ۳۰۰ درصد افزایش داشته‌اند.

موافقت اصولی با تولید زخم پوشه‌ای پژوهشکده یارا

حبیبی طرح فناورانه تولید زخم‌پوش را یکی دیگر از مهمترین فعالیت‌های پژوهشکده زخم و ترمیم بافت خواند و افزود: این طرح فناورانه پژوهشکده زخم در همکاری با جهاد دانشگاهی مشهد و جهاد دانشگاهی استان یزد به پیش میرود. تاکنون توانسته‌ایم موافقت اصولی تولید ۳ زخم پوش با عناوین زخم‌پوش‌های آرجینات، هیدروفایبر و فوم را از اداره کل تجهیزات و ملزومات سازمان غذا و دارو اخذ کنیم که این اتفاق از اهمیت خاصی برخوردار است. در این یک سال همچنین شرکت پارس پژوهان سلامت یارا با دریافت مجوز شورای نظارت و گسترش شرکت‌ها از سوی دفتر مرکزی جهاد دانشگاه تأسیس شد. اکنون مهمترین وظیفه این است که مجوز بهره‌برداری و زیرساخت‌های لازم برای تولید زخم‌پوش‌ها را فراهم کند. امیدواریم هرچه زودتر به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم زخم‌پوش‌هایی که در آزمایشگاه تولید شده را تولید صنعتی و تجاری کنیم و در اختیار بیماران قرار دهیم. به‌ویژه آنکه به‌واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور تهیه این زخم‌پوش‌ها برای بسیاری از بیماران سخت و با هزینه‌های گزاف همراه است.

پژوهشکده یارا مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان مدیریت کشور قرار می‌گیرد

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: شاید یکی از مهمترین دستاوردهایی پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بحث تولید، بومی‌سازی و توسعه زخم‌پوش‌های نوین و پیشرفته در ترمیم زخم‌های حاد و مزمن، تولید، بومی‌سازی و توسعه فناوری زیستی در ترمیم زخم‌های حاد و مزمن و همچنین توسعه، شتابدهی و اعتبارسنجی بالینی و پیش‌بالینی فناوری‌های نوین در ترمیم زخم‌های حاد و مزمن بود. بنا براین تفاهم‌نامه پژوهشکده زخم و ترمیم بافت به‌عنوان پژوهشکده‌ای که مورد حمایت مشترک معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان مدیریت کشور قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های شاخص مجموعه و محققین کشور را راهبری کنیم؛ این اتفاق برای جهاد دانشگاهی ظرفیت بسیار خوب و ارزشمندی است.

تفاهم‌نامه با هلال احمر برای برگزاری دوره MBA با گرایش مدیریت سوانح و حوادث

او افزود: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در حوزه آموزش نیز دوره‌های مهارتی پزشکی جدیدی را برای پزشکان و دندان‌پزشکان برگزار کرده است. علاوه بر کلاس‌ها و کارگاه‌های حضوری از ظرفیت‌های فناورانه از جمله راه‌اندازی سایت آموزش مجازی با عنوان MDMOOC.IR و اپلیکیشن‌های دنتو‌پلاس و سایت اسکوپی برای ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی و نیمه‌حضوری، آنلاین و آفلاین استفاده شد. تفاهم‌نامه‌ای هم با جمعیت هلال احمر برای طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی MBA با گرایش مدیریت سوانح و حوادث منعقد شد. دیپلم کارآفرینی نیز طراحی شد که این فعالیت با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. امیدواریم بتوانیم با توسعه اکوسیستم استارتاپی سلامت و اتصال آموزش و توانمندسازی فرصت‌هایی را برای دانشجویان و دانش‌آموختگان حوزه سلامت فراهم کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری ۱۳۲ دوره مهارتی و شغلی و آموزش ۱۶۰۰ نفر، برگزاری دوره IMAT آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی خارج از کشور درحوزه آموزش پزشکی و پرستاری و مامایی، برگزاری دوره ژل و بوتاکس ویژه پزشکان، برگزاری دوره آموزش بین‌المللی تخصصی زخم ICW آلمان، برگزاری دوره آنالین جامع قلب ویژه پزشکان، برگزاری ۷۰ دوره آموزشی تخصصی ویژه پزشکان و پرستاران و آموزش ۱۶۰۰ نفر، انعقاد تفاهم‌نامه با نظام پرستاری مشهد و برگزاری دو دوره مدیریت زخم در مشهد از دیگر فعالیت های مهم این سازمان در حوزه آموزش سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران سپس به فعالیت‌های دانشجویی در حوزه معاونت فرهنگی این سازمان پرداخت و گفت: با توجه به عدم‌حضور دانشجویان در دانشگاه، عمده فعالیت‌های فرهنگی سازمان در فضای مجازی انجام شد. برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی اعضاء فعال دبیرخانه نکوداشت مقام استاد، نشست‌های هم‌اندیشی درباره مهاجرت دانشجویان پزشکی، کارگاه‌های آماده‌سازی پیش از ازدواج و مهارت‌های گفت‌وگو در زوجین، برگزاری مسابقه پادکست هم ویژه دانشجویان دانشگاه از خردادماه تا شهریورماه ۹۹ از فعالیت‌های حوزه فرهنگی در یک سال اخیر بود.

حبیبی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های ارتباطی و اطلاع رسانی خصوصاً با توجه به شرایط کرونا گفت: تولید بیش از ۲۰۰۰ عنوان خبر، یکپارچه‌سازی و تجمیع پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مجموعه‌های درمانی و پژوهشی، طراحی جدید و ارتقاء سایت سازمان و پورتال دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، به‌روز‌رسانی و ارتقای زیرساخت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، تهیه ۱۶ عنوان کتابچه و گزارش عملکرد از فعالیت‌های سال جاری، تولید بیش از ده هزار عنوان محتوای چند‌رسانه‌ای، تهیه ۱۴ عنوان کتاب با موضوع پزشکی و ثبت امتیاز و انتشار و چاپ ۹جلد کتاب با موضوع کرونا روایت از اهم فعالیت‌های حوزه روابط عمومی بود که به کسب مقام برتر در روابط عمومی جهادهای دانشگاهی سراسر کشور منجر شد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در پایان گفت: امروز جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در تولید علم، نشر دانش و همچنین ارائه خدمت به آحاد جامعه برای اعتلاء جهاد دانشگاهی و پیشرفت کشور عزیزمان ایران اسلامی براساس منویات رهبر فرهیخته انقلاب از هیچ کوششی فروگذار نمی‌باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا