خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتحادیه اروپا: ایران از کاهش تعهدات برجامی خودداری کند

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از ایران خواست از برداشتن گام های بعدی برای کاهش تعهدات برجامی خود اجتناب کند.

ایرنا نوشت: به گزارش رسانه های بین المللی، اتحادیه اروپا از ایران خواست  از برداشتن گام های بیشتر که به کاهش تعهدات هسته ایش منجر می شود، جدا خودداری کند.

پیشنهاد اتحادیه اروپا به ایران در حالیست که مقاماتی ایرانی بارها هشدار داده اند، اگر اتحادیه اروپا گام های موثری برای حفظ برجام و تامین خواسته های تهران برندارد،گام های بعدی را برای کاهش تعهدات هسته ای خود خواهند برداشت.

در ماه مه سال ۲۰۱۸، آمریکا از توافق بین المللی به دست آمده در وین درسال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم های سنگینی علیه اقتصاد ایران را برگرداند.این اقدام آمریکا با مخالفت جهانی روبرو شد و سایر کشورهای امضا کننده این توافق اعلام کردند که با پیش بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می کنند.
جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآوردن نشدن انتظاراتش، اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که برخی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می دهد.ایران تاکنون دو گام شامل بالا بردن درصد غنی سازی اورانیوم از 3.6درصد و افزایش میزان اورانیوم غنی شده را برداشته و اکنون آنچه را که می تواند سومین مرحله کاهش تعهدات برجامی باشد مشخص نکرده، اما اعلام کرده طی روزهای آینده آن را اعلام خواهد کرد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری روز چهارشنبه در توئیتی به نقل از حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» نوشت: بعید می‌دانم امروز و فردا با اروپا به نتیجه برسیم، گام سوم ایران را که باطن فوق العاده مهمی دارد اعلام خواهیم کرد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز روز گذشته (سه شنبه) تاکید کرد که هنوز مسائل زیادی در گفت و گوها میان اروپا و ایران باقی مانده است که باید حل و فصل شود.

وی گفت: این روند بسیار حساس و شکننده است اما خوشبختانه گفت وگوها با اعتماد نسبی جریان دارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم عصر امروز و پس از نشست خبری با رسانه های بنگلادشی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با اروپایی ها گفت: ما از روز اول اعلام کردیم که آمادگی مذاکره داریم اما گام‌های خودمان را بر می داریم. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، این گام‌ها می‌تواند متوقف شود و حتی به عقب برگردد. اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و اروپایی‌ها نتوانند تعهداتشان را حداقل در رابطه با فروش نفت و بازگشت پول نفت ایران به شکل های مختلف انجام دهند، ایران گام هایش را ادامه می دهد.
وی ادامه داد: ما در فاصله دو روز آینده گام سوم را بر خواهیم داشت و  آقای رئیس‌جمهوری امروز اعلام کردند که گام سوم گامی است که تأثیرات چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران دارد و بعد از آن هم در مذاکره حضور خواهیم داشت.
وزیر امور خارجه یادآور شد: بعد از دو ماه طبق رویه خودمان و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد گام چهارم اتخاذ خواهد شد و باز هم مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا