خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد از پرداختی‌ها در حوزه بهداشت و درمان

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: قانون در طرح تحول سلامت به روشنی نحوه عملکرد را مشخص کرده است اما امروز شاهد هستیم که قانون در اجرای این طرح اجرا نشده است.
مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیشنهاد اجرای این طرح از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد و به نتیجه رسید، اما امروز شاهد عدم اجرای قانون در اجرای این طرح هستیم.
وی با اشاره به بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: به موجب این قانون به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‎های مستقیم مردم به حداکثر معادل 30 درصد هزینه‎های سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی، کمک به تامین هزینه‎های تحمل‎ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‎العلاج، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت، تامین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، 10 درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت به این بخش افزوده شده است.
وی ادامه داد: در بخش 10 درصد خالص هدفمندی یارانه‌ها هدف روشن است که این مبلغ ویژه افراد فقیر و کم برخوردار است که قدرت پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند اما متاسفانه این مبلغ به همه افراد داده شد و بنا نبود که مثل امروز این مبلغ برای همه هزینه شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش تعرفه‌های بهداشت و درمان گفت: افزایش تعرفه های بهداشت و درمانی در وضعیتی اعمال شد که منابع مالی برای این افزایش در نظر گرفته نشده بود و کمبود این منابع از محل طرح تحول سلامت جبران شد.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین هزینه‌کردها در این حوزه در مراکز استان‌ها انجام شده است، در صورتی که هدف از این قانون رفع بی‌عدالتی در شهرهای کوچک بود.
وی با اشاره به تلاش مجلس برای اختصاص یک درصد ارزش افزوده در حوزه بهداشت و درمان گفت: مجلس تلاش کرد تا یک درصد ارزش افزوده در حوزه بهداشت و درمان نهایی شده و به صورت ریشه‌ای به موضوع بهداشت و درمان پرداخت شود.
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: 30 هزار میلیارد ریال در بودجه صرفا برای فصل بهداشت و درمان روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار پیش‌بینی شده بود اما این قانون نیز در این جهت اجرا نشده است.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در عمل به قانون در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت گفت: اولویت در این طرح، بهداشت بود و امروز شاهد هستیم که بهداشت در اجرای این طرح مغفول واقع شده است.
وی با اشاره به بازدید های خود از مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان های تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: در بازدید از این مراکز و خانه های بهداشت این شهرستان‌ها به وضوح مشخص است که پوشش کامل بهداشتی در این مناطق اتفاق نیفتاده است. در این بازدیدها شاهد هستیم که برای سه الی چهار هزار نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است و دربرخی از موارد چون پزشک به صورت دهگردی عمل می‌کند بدون شک در دو ساعت رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی ساکنین روستاها امکان‌پذیر نیست.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، سیستم ارجاع را از ضروریات طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: قانون به روشنی به سیستم ارجاع اشاره کرده است اما این موضوع نیز به هیچ وجه مراعات نشده است. پذیرش در بیمارستان های دولتی باید بر اساس سیستم ارجاع انجام می گرفت اما در این بین این موضوع نیز نادیده گرفته شده است.
وی با انتقاد از افزایش قیمت های حوزه بهداشت و درمان بدون در نظر گرفته منابع مالی اظهار کرد: سوال این است که افزایش قیمت ها با کدام اعتبار انجام شده است، چاله چوله‌های بهداشت و درمان را از محل اعتبارات 10 درصد هدفمندی و یک درصد ارزش افزوده پر کردند.
وی افزود: انتظار ما این است که قانون اجرا شود؛ تا دیروز گفته می‌شد چون دریافتی‌ها کم است پزشکان در چند مرکز اقدام به ارائه خدمت می‌کنند اما امروز که پرداختی‌ها افزایش یافته است چرا باز شاهد این رفتارها هستیم؟ چرا پرداختی‌ها در حوزه بهداشت و درمان بر اساس عملکرد نیست؟
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت روشن است و توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی و تأمین عدالت و ارتقای سلامت به ویژه در مناطق غیر برخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند در این سیاست‌ها به روشنی بیان شده است. در این سیاست‌ها نظام سطح‌بندی و ارجاع به وضوع اشاره شده است و قانون نیز بر این موضوع تاکید داشته است.
وی با اشاره به تحولات ایجاد شده در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: بدون شک باید در این حوزه با بودجه اعمال شده شاهد رضایتمندی مردم و تحولاتی در این حوزه باشیم و این طبیعی است و این‌که تفاوتی ایجاد نشود غیرقابل قبول است.
وی گفت: مدیریت منابع و حرکت در مسیر قانون و عمل به آن می‌تواند در رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان تاثیرگذار باشد.
پزشکیان اظهار کرد: اعتبارات بهداشت و درمان اگر استانی بود می‌توانست بسیاری از این مشکلات رفع شود ولی متاسفانه این موضوع در مجلس رای نیاورد و امیدواریم در آینده بتوانیم این موضوع را تبیین و عملیاتی کنیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا