خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تبلیغ دین کنار ساحل دریا؟!

ایرنا نوشت: شماری از طلبه‌های خوش‌ذوق، برای تبلیغ دین از روش‌های مرسوم فاصله گرفته و با درک الزامات جدید، رفتار و سلوکی متفاوت برگزیده و با حضور در سواحل و گپ و گفتی صمیمی با مسافران و گردشگران، هم پای درد و دل آنان می‌نشینند، هم جوانان را راهنمایی می‌کنند و هم گوشه چشمی به امر تبلیغ دارند.

نرم نرمک به واپسین روزهای فصل تابستان نزدیک می شویم و امسال نیز گیلان شاهد حضور پر رونق مسافران بود اما این بار روحانیان و مبلغان خوش ذوقی میزبانی گردشگران در برخی سواحل استان بودند که اهتمام داشتند در کنار تبلیغ چهره به چهره و ارتباطی صمیمی، لحظاتی خوش  را برای حاضران رقم بزنند.

عصر یک روز تابستانی در سواحل زیباکنار شهرستان رشت است؛ نسیمی از سمت دریا می وزد و کودکان و نوجوانان یا در حال بازی در ساحل  و یا در حال شنا  هستند و  برخی از بزرگسالان نیز در کنار ساحل بساطی گسترده اند و از چشم انداز دریا و ساحل با آسمانی نیمه ابری، آفتابی کمرنگ که خورشید را به سوی غروب هدایت می کند و خطی طلایی بر دریا کشیده حظ می برند؛ اما در این بین در بخشی از ساحل ازدحام جمعیت بیشتری خودنمایی می کند.

روحانی بین نوجوانان و جوانان حضور دارد و با خوش ذوقی و شوخ طبعی گاهی همراه با بازی آنها  می شود و گاهی در حال قدم زدن و صحبت کردن به صورت انفرادی با جوانان است و آنان نیز لبخندی از رضایت بر چهره شان نقش می بندد و گاهی هم صدای قهقهه و همهمه صحبت کردنهایشان که از خصوصیات و شور دوران جوانیست ، توجه اطرافیان را جلب می کند.

روحانیونی که بیشتر برای جوانان  نقش امر و نهی را داشتند؛ اکنون یکباره خود جزو مردم شده و به دور از حتی تبلیغ مستقیم ، درس های دینی را برای مردم با گشاده رویی و خوشرویی ارمغان می آورند.

اهتمام به جذب نیل جوان به برنامه های دینی

حجت الاسلام رضا اسکندری پاک یکی از مبلغانیست که در سواحل با همکارانش حاضر شده و ضمن تبلیغ چهره به چهره ساعاتی خوش و سالم را در سفر هموطنان به ساحل دریا رقم می زند. وی  در گفت و گو با ایرنا اجرای طرح ساحلی به صورت هدفمند را یکی از برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان عنوان و بیان می کند: طرح ساحلی هر ساله توسط تبلیغات اسلامی اجرا می شود اما امسال این طرح متفاوت، برنامه ریزی شده و هدفمند در سواحل استان اجرا شد.

وی با بیان اینکه این طرح امسال در چندین ساحل زیبا کنار رشت، به صورت  منسجم تبلیغ چهره به چهره و ارتباط صمیمانه با مردم اجرا شد، تصریح کرد: اجرای برنامه های فرهنگی و جنگ شادی از اقداماتی بود که در  سواحل برگزار شد.

وی با یادآوری آغاز اجرای این طرح از تیرماه گفت: این طرح در سه ساحل زیبا کنار و هر هفته پنجشنبه و جمعه ها از ساعت ۱۸ تا ۲۳ با بیش از ۱۰ برنامه در سواحل رشت برگزار شد؛ جنگ های شادی با بیش از ۱۰ نفر و با همت گروه نمایشی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان اجرا می شد ضمن اینکه روحانیان بین مردم حضور یافتند و به گردشگران و  شهروندانی که در این سواحل حضور داشتند، خوش آمد گفته و هدف نه امر و نهی، بلکه  فقط ارتباط صمیمانه با مردم بود.

اسکندری اضافه کرد: روحانیون به بچه هایی که همراه خانواده شان می آمدند، توجه ویژه می کردند و هدایایی نیز به رسم یادگار به آنان می دادند .

وی با بیان خاطره ای از هم کلامی با جوانی که همراه خود سگی را به ساحل آورده بود ، گفت: وقتی جوان با خوش رویی همکاران ما روبرو و از سگش هم تعریف شد، واکنش مثبتی نشان داد و زمانی که از حکم شرعی برای نگهداشتن سگ و نجاست آن در این زمینه برای او گفتیم، کاملا با رویی گشاده حرف های ما را پذیرفت و تشکر کرد و گفت تاکنون کسی  به من این موضوعات را نگفته بود.

وی گفت: یکی از علت های حضور ما در سواحل نیز برای اینست که  شاید کسانی بین جمعیت باشند که به هر دلیلی رابطه ای مستقیم با روحانیون نداشته اند و با برگزاری این برنامه ها زمینه بیشتر جذب  نوجوانان و جوانان به برنامه های دینی فراهم شود.

وی تصریح کرد: وقتی یک روحانی صمیمانه  و با خوش ذوقی  وارد میدان شود، مردم نیز جذب می شوند ضمن اینکه ما نماز  مغرب و عشا را نیز در ساحل اقامه می کردیم.

وی به وجود مشکلاتی برای این مبلغان اشاره و اضافه کرد: اگرچه طرح تا پایان ماه ذی الحجه بود، ولی هنوز برخی همکاران ما تا پایان شهریور ماه در  سواحل حضور دارند.

تبلیغ دین فقط مسجد و منبر نیست

حجت ااسلام اسماعیل پورموسی که به گفته همکارانش چشمه ای جوشان از کارهای خیر است، از دیگر روحانیون و مبلغانیست که در این طرح حضور داشته و با وجود اتمام طرح در نظر دارد پس از دهه اول محرم نیز بین گردشگران در سواحل شهرستان رشت حضور یابد.

وی که خود را اهل یکی از روستاهای مازندران معرفی می کند،  به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورز زاده هستم که در حال حاضر و بویژه  طی سالجاری با توجه به شعار رونق تولید ملی، از تولید مرغ گرفته تا کشاورزی انجام می دهم و تا کنون برای چندین نفر نیز کارآفرینی کرده ام.

پورموسی که به عنوان کارشناس تربیت کودکان اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان فعالیت دارد، ادامه داد: در سواحل حضور پیدا می کنم اما امر به معروف و نهی از منکر نمی کنم و می کوشم با رفتار نیک ، گشاده رویی، مزاح و بازی و هدیه دادن به کودکان، نوجوانان و جوانان دین را تبلیغ و جوانان را جذب کنم.

وی بخشی از تبلیغ دین را در معاشرت و هم بازی شدن با کودکان و نسل جوان می داند و معتقد است: اگر امروز بدلیل توطئه های دشمنان بین مردم و روحانیت فاصله ای ایجاد شده ، این فاصله بایستی با حضور بین مردم و معاشرت با آنان، از بین برود.

وی تصریح می کند: به یاد دارم بعضی که نسبت به روحانیت بغض داشتند، وقتی با رفتار احترام آمیز و گشاده رویی روبرو می شدند؛ خوش خلق شده و از حضورم در جمعشان ابراز رضایت می کردند.

پورموسی می افزاید: امروز نباید معطوف به مسجد و منبر شویم چرا که دشمن در خانه ها آمده و باید بین مردم باشیم و با آنان رفاقت کنیم .

وی تندروی ها را موجب دلزده شدن مردم و بویژه جوانان از دین می داند و می گوید: متاسفانه برخی مبلغان و  روحانیون گمان می کنند که بایستی خشک رفتار کنند و فقط امر و نهی داشته باشند در حالی که باید شبهات را برطرف کرد و اجازه نداد تا دشمنان بین مردم و روحانیت فاصله بیندازند؛ براساس بیانات مقام معظم رهبری که از روحانیون خواستند با جوانان ارتباط خوبی برقرار کنند، همین کار را می کنیم.

وی با اشاره به فراگیرشدن استفاده از فضای مجازی بویژه بین نسل جوان ادامه داد: بایستی از این ابزار به درستی و برای  ارتباط صمیمانه با جوانان و تبلیغ دین استفاده کرد.

پورموسی به تصور عده ای نادرست درباره روحانیون و وضعیت زندگی آنان اشاره و اضافه کرد: بسیاری از روحانیونی را می شناسم که با دشواری های اقتضادی دست و پنجه نرم می کنند ولی اصلی ترین رسالت خو که تبلیغ دین خداست را فراموش نکرده و به آن اهتمام دارند؛ وظیفه ما برای تبلیغ دین و جذب مردم فقط منبر رفتن نیست بلکه بایستی به درون جامعه رفت و برای خدمت به مردم و کمک به رفع مشکلات و نیاز محرومان، گام برداشت.

گیلان ۱۶ شهرستان دارد که از این تعداد، ۹ شهرستان ساحلی هستند و از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان، از ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی بهره مند است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا