خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجلس ضعیف توان پرسش از تخلف‌ها را ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مجالس ضعیف مانند مجالس هشتم و نهم نمی‌توانند حتی در مقابل تخلف‌های آشکار پرسشگری کند و همین باعث می‌شود که به اعتماد مردم لطمه وارد شود.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به موضوع رد صلاحیت‌ها عنوان کرد: به نظر می‌رسد اراده جدی وجود داشته برای اینکه اجازه ندهد بافت مجلس دهم با اکثریت قابل توجه اصلاح‌طلبان تشکیل شود به نحوی که بدبین‌ترین افراد هم چنین تصوری از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها نداشتند.

او افزود: به نظر می‌رسد همانطور که پیش‌بینی شده است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد امکان بازگشت افراد رد صلاحیت شده وجود داشته باشد که البته میزان محدودی از داوطلبان اصلاح‌طلب را شامل می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مشی و روش اصلاح‌طلبان همواره این بوده که شرایط را بدون تنش و آرام دنبال کنند یک فرضیه این است که بازی جناح مقابل این بوده که با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان تلاش کنند نوعی تندروی را در اصلاح‌طلبان ایجاد کنند و همین بهانه‌ای برای برخورد با آن‌ها قرار گیرد در صورتی‌که مشی اصلاح‌طلبان حضور عاقلانه همراه با روشن‌گری متناسب با انتظار مردم است.

او تاکید کرد: وقتی چهره‌های شاخص و باتجربه اصلاحات رد صلاحیت شوند، بدون شک قامت مجلس در اندازه‌ای نخواهد بود که بتواند به خوبی قانونگذاری و نظارت داشته باشد و مجالس ضعیف مانند مجالس هشتم و نهم نمی‌تواند حتی در مقابل تخلف‌های آشکار پرسشگری کند و همین باعث می‌شود که به اعتماد مردم لطمه وارد شود.

تاجرنیا با بیان اینکه بعد از سال ۸۸ در سال ۹۲ اعتماد مردم به ساختار نظام برگشت یا افزایش پیدا کرد، گفت: تکرار چنین رفتارهایی اعتماد بخشی از مردم را مسئله‌دار می‌کند و همین مسئله کشور را آسیب‌پذیر می‌کند برخی افراد این روز‌ها به جای کلان‌نگری به دنبال این هستند که ببینند به چه طریقی می‌توانند منافع جناحی و باندی خود را تامین کنند.

او یادآور شد: به نظر می‌رسد برای احراز صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت از خط‌کش مناسبی استفاده نشده است. رد صلاحیت‌ها باید بر مبنای قانون و احکام قضایی باشد نه سلایق شخصی.

تاجرنیا با اشاره به اینکه در بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت پارادوکس‌ها و ابهام‌هایی وجود دارد، گفت: متاسفانه هر چه از عمر انتخابات در کشور ما می‌گذرد گاهی این ابهام‌ها بیشتر می‌شود و پاسخ قانع‌کننده‌ای هم برای آن‌ها وجود ندارد در حالی که باید ادله محکمه‌پسندی برای رد صلاحیت‌ها ارائه شود تا مثل امروز نتیجه برخی از بررسی صلاحیت‌ها به لطیفه در سطح مردم جامعه تبدیل نشود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا