خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بابک زنجانی پدیده کلاهبرداری بین‌المللی است»

وزیر نفت بابک زنجانی را یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی دانست.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان اینکه امروز روز بسیار خوبی برای صنعت نفت ایران است، اظهار کرد: امیدوارم با امضای این قرارداد مرحله جدیدی در صنعت نفت ایران رقم بخورد.

وی افزود: ۱۰ روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از من در مورد امضای این قراردادها سوال شد و من پاسخ دادم مردم در ۲۹ اردیبهشت تصمیم می‌گیرند که این قراردادها ادامه پیدا کند یا خیر و امضای این قرارداد را به مردم ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی که بدون حمایت ایشان این قراردادها به نتیجه نمی‌رسید و رئیس‌جمهور تبریک می‌گویم و از حمایت‌های دولت و مجلس تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما راهی طولانی و فرساینده را طی کردیم و باید این مسیر را ادامه دهیم.

وزیر نفت با بیان اینکه با امضای قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ و توتال نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت می‌گیرد. ما هیچ گاه پیشتاز بودن توتال را در صنعت نفت ایران فراموش نمی‌کنیم. همچنین از CNPCI به عنوان شریک توتال تشکر می‌کنیم. ما دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نخواهیم کرد و از این شریکان راهبردی همچنان استفاده می‌کنیم.

زنگنه ادامه داد: با صبوری در سه سال و نیم گذشته یک ساختار و الگوی جدید قرارادی که قابلیت پذیرش برای شرکت‌های بین‌المللی داشت، به تصویب رساندیم و در مورد آن به اجماع ملی رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در مورد قراردادهای جدید نفتی اجماع ملی وجود دارد، اظهار کرد: ممکن است برخی با این قراردادها مخالف باشند که این موضوع طبیعی است و برای دولت افتخار است که این حق را برای مخالفانش قائل شده که بتوانند انتقاد کنند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای امضای قرارداد با توتال مجوزهای لازم توسط شرکت ملی نفت و وزارت نفت اخذ شده است، افزود: در برنامه پنج ساله باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای بخش بالادستی و پایین دستی نفت درج شود که بیش از ۷۰ درصد آن باید از منابع خارجی تامین شود. بنابراین ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم. هدف ایران تولید شش میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در پایان برنامه ششم توسعه است.

زنگنه با بیان اینکه اولویت ایران توسعه میدان‌های مشترک است، افزود: مناقصه آزادگان در جریان است و پیش می‌رود. امیدوارم همکاران اروپایی و آسیایی حضورشان را جدیتر کنند. ما همکاری با توتال را به صورت استراتژیک در برنامه داریم.

وی در مورد حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران توضیح داد: ما مانعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی نداریم و این مانع را کشور خودشان ایجاد کرده‌اند. ایران همواره تعهد خود را برای عرضه انرژی در سطح جهان ایفا کرده است.

زنگنه در ادامه با اشاره به امضای قرارداد با توتال اظهار کرد: مهم‌ترین بخش این قرارداد انتقال فناوری در همه سطوح است. از پتروپارس و سایر شرکت‌های ایرانی نیز انتظار داریم از حضور توتال در ایران حداکثر استفاده را کنند. همچنین زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پتروشیمی و پالایش نیز وجود دارد.

وزیر نفت در پایان ضمن تشکر از افرادی که در پروژه امضای قرارداد با توتال همکاری کرده‌اند، تاکید کرد: بخش اعظم این قرارداد توسط جوانان زیر ۳۰ سال صورت گرفت.

بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی است

وزیر نفت با بیان اینکه بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی است، اظهار کرد: نفر دوم خیلی با بابک زنجانی فاصله دارد و به اعتقاد من بابک زنجانی قصدی برای بازپرداخت بدهی‌های خود ندارد!

وی در مراسم امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال- شرکت ملی نفت چین- شرکت پتروپارس با بیان اینکه بعد از تلاش‌های فراوان نخستین قرارداد توسعه ای بعد از برجام به سرانجام رسید، اظهار کرد: این قرارداد در شرایطی امضا شد که بسیاری از افراد در خارج از مرزها نمی‌خواستند این اتفاق رخ دهد و عزت ایران و اینکه روابط ایران و جهان احیا شده است را ببینند.

زنگنه با بیان اینکه قرارداد مذکور با دو شرکت معتبر جهانی امضا شده است، افزود: این قرارداد با هدف انتقال فناوری به شرکت پتروپارس در دیگر شرکت‌های E&P امضا شده است و امیدوارم این قرارداد حجم عظیمی از اشتغال را به کشور ارجاع دهد.

وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار در قرارداد مذکور گفت: شرکت‌های ایرانی بدون هیچ محدودیتی‌ می‌توانند در قراردادهای بعدی مشارکت کنند. چنانچه عملکرد شرکت های ایرانی رضایت بخش باشد، تا ۷۰ درصد قراردادهای بعدی می‌تواند شرکت‌های ایرانی صورت بگیرد که این موضوع بستگی به همت این شرکت ها دارد اما وزارت نفت از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه در امضای قرارداد با توتال شرایط بانکی دیده شده است، تصریح کرد: فکر می‌کنم با امضای این قرارداد شک و تردیدهای شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران برطرف می‌شود و این شرکت ها بازگشتی دوباره برای سرمایه‌گذاری در ایران نه تنها در بخش نفت بلکه در همه بخش‌ها خواهد داشت. امضای این قرارداد علامت بزرگی برای جامعه اقتصادی اروپا و آسیا برای بازگشت ایران محسوب می‌شود.

وی در مورد وقوع احتمالی تحریم‌ها توضیح داد: بحث تحریم، بحث دیگری است و ربطی به دو طرف قرارداد ندارد اما برای شرایط تحریم و شرایط غیرعادی هم پیش‌بینی‌هایی شده است.

زنگنه با اشاره به مشارکت شرکت ایرانی پتروپارس در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: پتروپارس منابع مالی مورد نیاز را باید از منابع خودش تامین کند و نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند. از نظر ما شرکت پتروپارس فرقی با توتال و CNPCI ندارد.

وی با تاکید بر اینکه متن قرارداد با توتال مغایرتی با مصوبات دولت ندارد، افزود: برای این منظور هیات هفت نفره‌ای تشکیل شد و این هیات متن قرارداد را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی مشخص شد این متن قرارداد و ۱۴ پیوست آن مغایرتی با مصوبات دولت ندارد.

برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان در حال اجرای است

وی در  ادامه در مورد برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان اظهار کرد: نمی‌توان گفت در این مناقصه کدام شرکت شانس بیشتری از سایر شرکت‌ها دارد. ما از شرکت های مختلف برای حضور در  مناقصه دعوت کردیم و برخی از آنها اعلام آمادگی کردند. رد و بدل اطلاعات صورت گرفته و شرکت‌ها باید پیشنهاد فنی خود را ارائه کنند تا پس از آن قرارداد مالی مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر نفت ادامه داد: برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان شرکت‌های زیادی ابراز علاقه کرده‌اند. البته ما از شرکت‌ها در دو سطح همکار و لیدر دعوت کردیم که این شرکت‌ها باید پیشنهاد خود را ارائه کنند. مسیری که طی کردیم و قراردادی که با توتال نهایی شد، راه را برای امضای قرارداد با سایر شرکت‌ها صادر می‌کند. زیرا متن قرارداد یک بار نوشته شده و با همکاری یک شرکت بین‌المللی چکش کاری شده است. البته متن‌ها مشابه یکدیگر نیست.

ایران برای مذاکره با شرکت‌های روسی توجهی به تحریم‌های آمریکا ندارد

وی در ادامه با اشاره به مذاکره با شرکت‌های روسی اظهار کرد: مذاکره با شرکت‌های روسی ریسکی برای ما ندارد. اگر قرار باشد به تحریم‌های صدای آمریکا احترام بگذاریم، به ضرر خودمان است. قوانین آنها را غیرقانونی و فرامرزی می‌دانیم. آمریکا نمی‌تواند تعیین کند کدام کشور با کدام کشور تعامل داشته یا نداشته باشد.

اوپک در انتظار تاثیر کاهش تولید

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: تولید نفت آمریکا بیش از پیش‌بینی افزایش یافت. اجماع کلی در اوپک وجود دارد این است که صبر کنیم تا تاثیر کاهش تولید را به بازار مشاهده کنیم. اعضای اوپک ۱۰۰ درصد یا حتی بیش از ۱۰۰ درصد به تعهد خود پایبند بودند.

زنگنه با اشاره به افت فشار در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی اظهار کرد: فشارافزایی که قرار است در تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی مورد استفاده قرار بگیرد، جدید بوده و قبلا نه در ایران و نه در قطر استفاده نشده است. البته باید نتایج استفاده از آن را در فاز ۱۱ مشاهده کنیم. فعلا برای جلوگیری از افت فشار در فازهای دو و سه چاه‌ها تامین می‌شوند یا چاه‌های جدید احداث خواهند شد.

ادامه مذاکره با نرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

وی در ادامه با اشاره به ادامه مذاکره با شرکت نرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی اظهار کرد: این شرکت با توجه به اینکه ده‌ها سال در طرف قطری کار کرده قابلیت بیشتری دارد. البته ما سعی می‌کنیم خودمان را به یک شرکت محدود نکنیم.

بابک زنجانی پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری است

وزیر نفت در ادامه با اشاره به وضعیت بابک زنجانی اظهار کرد: بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی است و نفر دوم خیلی با زنجانی فاصله دارد. این داستان‌هایی که شرکای بابک زنجانی به ایران آمدند و سایر داستان‌ها را خودش درست می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه گفته می‌شود امروز با توجه به امضای قرارداد با توتال، روز آتش به اختیار بودن است، گفت: ملت ایران تصمیم گرفت که این قراردادها امضا شود. عده‌ای به برکت آزادی در ایران این حرف‌ها را می‌زنند اما از این طرف هم کسی استقبال نکرده است.

قانون حاکم بر قرارداد قوانین حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی است و طبق مصوبه هیات دولت باید هیات هفت نفره‌ای عدم مغایرت مفاد قرارداد با مصوبات هیات دولت را تایید می‌کرد که شامل چهار  نفر وزیر سابق و سه مقام ارشد دیگر است که مفاد این قرارداد را مورد تایید قرار دادند.

بزرگترین مشکل اوپک این است که افزایش تولید امریکا بیش از پیش بینی اوپک بود. باید صبر کنیم کاهش تولید اوپک آثار خود را در بازار بگذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا