خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هفت نقطه ضعف ارتش اسرائیل

شفقنا به نقل از پایگاه تحلیلی مسائل سیاسی «مرکز القلم للأبحاث والدراسات» نوشت: اسرائیل اولین بار هواپیمای نامرئی پیشرفته اف ۳۵ را مورد استفاده نظامی قرار داد و با این اقدام او، بسیاری از کارشناسان تصور می کردند اسرائیل به قدرت بلامنازع نظامی تبدیل خواهد شد، اما با این وجود، چرا ارتش اسرائیل نمی تواند از لبنان انتقام بگیرد؟ نقاط ضعف اسرائیل که باعث می شود که دولت یهود از از ورود به جنگ با لبنان که از او ضعیف تر است، بترسد کدام است؟

اسرائیل با وجود این که از امکانات پیشرفته نظامی مثل هواپیمای نامرئی پیشرفته اف ۳۵ و همچنین زرادخانه موشک های بالستیک و ناوگان های قادر به حمل کلاهک هسته ای و ناوگان عظیمی از تانک برخوردار است، از نقاط ضعف متعددی رنج می برد که باعث شده نتانیاهو نتواند از گروهک هایی مثل حزب الله لبنان و جنبش مقاومت غزه که امکانات نظامی کمتری از اسرائیل دارند، انتقام بگیرد و بارها در برابر این گروهک ها کوتاه بیاید.

در این تحلیل برخی از نقاط ضعف اسرائیل که حزب الله لبنان یا مقاومت فلسطین می تواند از آن استفاده کند  و همچنین اهدافی که اسرائیل می تواند در صورت جنگ با حزب الله بمباران کند، بررسی می شود.

موقعیت جغرافیایی

از بدو تأسیس اسرائیل، بنیانگذاران آن از نقاط ضعف این کشور آگاه بودند. به همین دلیل خیلی تمایل داشتند که نبردها را به خاک دشمن خود منتقل کنند و از نیروی هوایی قوی برای انجام این کار برخوردار باشند. با این حال، علی رغم برتری نظامی اسرائیل، موشک هایی که مقاومت فلسطین و حزب الله به کار می برند، به بیشتر قسمت های خاک اسرائیل می رسد و به دلیل فاصله نزدیک اسرائیل با فلسطین و لبنان سیستم گنبد آهنی هم نمی تواند تمام راکت های شلیک شده را رهگیری کند.

اما علی رغم قابلیت های تخریبی محدود راکت های حزب الله و جنبش مقاومت فلسطین، این راکت ها که زمانی توسط محمود عباس رئیس جمهور فلسطین به عنوان موشک های کارتونی توصیف شده بود، امروزه تأثیر زیادی در زندگی مردم اسرائیل دارد. این تأثیر در موارد زیر مشهود است:

۱­. تعطیل شدن پرواز فرودگاه ها

یکی از اولین تصمیماتی که مقامات اسرائیلی بلافاصله پس از حمله اخیر حزب الله صادر کردند، تعطیل کردن حمل و نقل هوایی به فرودگاه مرکزی بن گوریون بود.

فرودگاه های اسرائیل یکی از آسیب پذیرترین اهداف برای موشک ها و نقطه ضعف بزرگ برای اسرائیل هستند. این کشور پررونق توریستی قادر به تحمل بسته شدن فرودگاه های خود برای مدت طولانی نیست.

۲­. تعطیل شدن برخی تأسیسات صنعتی

تأسیسات صنعتی، به ویژه آن هایی که دارای مواد منفجره هستند، اهداف بالقوه ای و دارای ضریب تأثیر زیادی برای دشمنان اسرائیل به شمار می رود.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله، پیش از این تهدید کرده بود که مخازن آمونیاک در حیفا، شمال اسرائیل را بمباران خواهند کرد. در پی این تهدیدها، اسرائیل تحقیق و جستجو درباره راه های پیش رو را آغاز کرد تصمیم گرفت ۸۰۰ کارگر شرکت شیمایی حیفا را اخراج کرده و مخزن گاز آمونیاک خود را ببندد.

۳.­ هدف قرار دادن اجتماعات مردمی و جشنواره ها

اجتماعات مردمی و جشنواره‌ها آسیب پذیرترین هدف در برابر دشمنان اسرائیل است و اسرائیل در صورت تنش با همسایگان خود مجبور است چنین جشنواره هایی را به تعویق بیندازد.

جالب اینجاست که این جشنواره ها نقطه ضعف در هر مذاکره آتش بس بوده است؛ چون اسرائیل بارها قبل از برگزاری موعد هر جشنواره مهم، از طریق واسطه های میان خود و جنبش مقاومت خیلی تمایل به برقراری آتش بس نشان داده است.

یک بار نیز مقامات اسرائیلی پس از شلیک گلوله هایی از سوی غزه، مجبور شدند هزاران نفر را از یک جشنواره هنری در شهر سدروت تخلیه کنند. برای گردشگری اسرائیل هیچ تبلیغی بدتر از این نیست که جشنواره ای در حال برگزاری باشد و راکت هایی از فراز آن عبور کند و شرکت کننده گان را به وحشت افکند.

۴­. نفوذ به قلمرو اسرائیل از طریق تونل

دبیر کل حزب الله پیش از این تهدید کرده بود که اگر اسرائیل به لبنان حمله کند، منطقه جلیل در شمال فلسطین را تحت کنترل در خواهند آورد.

البته ممکن است تحت کنترل و سیطره خود درآوردن این منطقه مبالغه باشد، اما می توان گفت که اقدامات و تلاش هایی را برای نفوذ به این منطقه انجام خواهند داد.

ظاهرا حزب الله سعی کرد با حفر تونل های عظیمی به شمال اسرائیل تهدید خود را عملی کند تا نبرد را به قلب اسرائیل ببرد، اما ارتش اسرائیل از این اقدام آن ها مطلع و از ادامه آن مانع شد.

طبق گزارش (Al Monitor) آمریکا، تونل ها وسیله مهمی برای جنبش های مقاومت فلسطین در جنگ سال ۲۰۱۴ بود که از آن برای قاچاق سلاح، حمایت از افراد خود و نفوذ به داخل اسرائیل استفاده کرده بود، اما امروزه از این استراتژی دست برداشته است.

۵.تانک­هایی که نقطه قوت بود، اما امروزه به نقطه ضعف تبدیل شده است

اسرائیل دارای ناوگان بزرگی متشکل از ۴۱۸۰ تانک است که مطابق با پیشرفته ترین استانداردهای غربی ساخته شده است و همیشه به تانک های مشهور مرکاوا می بالید، اما در طی جنگ با لبنان در سال ۲۰۰۶، وقتی حزب الله از موشک های روسی ضد تانک استفاده کرد و تعداد زیادی از تانک های اسرائیل را منهدم کرد، اسرائیل غافلگیر شد.

پس از این، جنبش مقاومت فلسطین نیز در مقابله با تانک های اسرائیل که فکر می کردند از شکست در برابر لبنان درس گرفته اند و عملکرد تانک های خود را بهتر کرده اند، با موشک های خود این تانک ها را منهدم کرد و ضعف تانک های اسرائیلی را برای آنان آشکار کرد. افزون بر این استفاده از این تانک ها در مناطق پرجمعیت یا مناطق کوهستانی صعب العبور کمترین تأثیر را دارد و بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

۶. پهپاد سلاحی برای آینده اسرائیل و دشمنانش

با توجه به موفقیت اسرائیل در رهگیری راکت ها با سیستم گنبد آهنین و از بین بردن تونل های مرزی، اطلاعات اسرائیل معتقد است که حماس بر بهبود قابلیت های خود برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین درون نوار غزه متمرکز شده است.

ظاهرا میزان نگرانی اسرائیل از این برنامه به جایی رسید که یک مهندس تونسی را که برای برنامه هواپیماهای بدون سرنشین حماس کار می کرد، ترور کند.

ایران و حزب الله نیز به نوبه خود، با ساخت پهپادهایی برای مقابله با اسرائیل همت گماشته اند و برنامه های ویژه ای در این زمینه تدوین کرده اند.

۷.مواضعی که اسرائیل می تواند در لبنان هدف قرار دهد

در مقابل نقاط ضعف اسرائیل که ذکر کردیم، در صورت بروز جنگ اسرائیل با حزب الله، اسرائیل کدام مواضع و اهداف لبنان را می توانند مورد هدف قرار دهند؟

۱.آسمان باز لبنان

آسمان لبنان برای هواپیماهای جنگی اسرائیل به معنای واقعی کلمه باز است. در اثر ضعف نیروی هوایی و پدافند هوایی لبنان، هواپیماهای اسرائیلی مشکلی برای نفوذ به فضای هوایی لبنان ندارند و تقریباً هر روز چنین کاری را می کنند، اما نکته مهم این است که اسرائیل در تعیین اهداف خود با مشکل جدی روبرو است. اسرائیل در لبنان و همچنین در غزه با دشمنی که دارای پایگاه های نظامی مشخصی باشد، نمی جنگد که به راحتی پایگاه های او را هدف قرار دهد و حتی اگر حزب الله مقر و پایگاه های مشخصی داشته باشد، فرماندهان و سلاح های مهم آن ها در میان مردم یا در مناطق کوهستانی صعب العبور در جنوب لبنان یا در مناطق شمالی مخفی شده اند که این امر کار را برای اسرائیل دشوار می کند

۲.چرا هدف قرار دادن پایگاه های نظامی حزب الله دشوار است؟

این که اسرائیل نمی تواند پایگاه های حزب الله را مورد هدف قرار داد، دلایل متعددی می تواند داشته باشد. مهمترین دلیل آن این است که حزب الله از جغرافیای پیچیده لبنان و مناطق مسکونی شلوغ برای پنهان کردن امکانات نظامی، رسانه ای و لجستیکی خود استفاده می کند و معمولاً به فراهم کردن مکانهای فرماندهی جایگزین متوسل می شود. به عنوان مثال، وقتی مکان شبکه المنار حزب الله بمباران شد، این شبکه از اماکن دیگری برنامه هایش را پخش می کرد.

همچنین حزب الله در مواجهه با نیروی هوایی اسرائیل، برای فراهم کردن خطوط امداد به استفاده از روش های غیر کلاسیک روی می آورد. به عنوان مثال، به جای استفاده از ماشین برای جابجایی سربازان و وسایل، از موتور و دوچرخه و حتی حیوانات باربر استفاده می کنند.

دلیل دیگر استفاده از روش عقب نشینی و کمین است. در جنگ گذشته، پس از پیشرفت ارتش اسرائیل، حزب الله اکثر شبه نظامیان خود را از جنوب لبنان بیرون کشید و سربازان نخبه خود را به کمین سربازان اسرائیلی گذاشت. تصمیم به عقب نشینی شبه نظامیان چند هدف داشت. از جمله، کاهش تلفات انسانی و همچنین کاهش بار تدارکات بود.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا