خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلالی بلر برای یک شرکت نفتی سعودی

منابع انگلیسی فاش ساختند که تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس و نماینده گروه چهارجانبه سازش خاور میانه، برای یک شرکت نفتی عربستان سعودی دلالی می کرده است.
به گزارش ایرنا، روزنامه ایندیپندنت روز دوشنبه نوشت: تونی بلر 61 ساله که هم اکنون نماینده گروه چهارجانبه صلح خاور میانه (کوارتت) است، متهم است که با دلالی برای این شرکت نفتی سعودی، 41 هزار پوند در ماه و دو درصد از ارزش هر قرارداد منعقد شده، درآمد کسب کرده است.
ایندیپندنت در ادامه خبر خود افزود: این شرکت نفتی توسط یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی تاسیس شده است.
متن یک قرارداد 21 صفحه ای که به بیرون درز کرده است، نشان می دهد که نخست وزیر پیشین انگلیس در نوامبر 2010 میلادی، تحت پوشش شرکتی به نام ‘شرکای تونی بلر’ در جریان دیدارش از چین ترتیب انعقاد یک سری معاملات را برای شرکت نفتی سعودی با مقامات ارشد چینی داده است.
این اولین بار است که یک قرارداد تجاری تونی بلر افشا می شود و این در حالی است که شرکت نفتی عربستان سعودی ‘پترو سعودی’ تأکید کرده است که بالاترین سطح امنیتی را در این زمینه رعایت کرده است.
ایندیپندنت همچنین نوشت: افشای این قرارداد سووالاتی را درباره نقش تونی بلر به عنوان فرستاده ویژه گروه چهار جانبه سازش فلسطین و همچنین منافع شخصی وی پس از تصمیمش به مشارکت انگلیس در حمله به عراق در سال 2003 میلادی ایجاد کرده است.
پترو سعودی که برای فرار مالیاتی در عربستان سعودی، در جزایر ‘کیمن’ (از مستعمرات انگلیس در دریای کاراییب) به ثبت رسیده، به طور مشترک توسط شاهزاده ‘ترکی بن عبدالله السعود’ پسر پادشاه عربستان و ‘ترکی عبید’ یک تاجر سعودی تاسیس شده است.
یک سخنگوی تونی بلر در واکنش به افشای این مطلب که در روزنامه ساندی تایمز نیز منتشر شده، عنوان کرده که شرکت شرکای تونی بلر چهار سال پیش و برای یک مدت چند ماهه در این زمینه فعالیت داشته است.
وی گفته است: این فعالیت در ارتباط با مساله ای در شرق دور و نه خاور میانه بوده و ارتباطی نیز با حضور بدون حقوق تونی بلر در گروه چهارجانبه صلح خاور میانه نداشته است.
گروه چهارجانبه موسوم به صلح خاور میانه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکا و روسیه، در سال 2002 میلادی با هدف میانجیگری در برقراری سازش در بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی ایجاد شد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا