خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش فارس، ایسنا، تسنیم و کیهان از ماجرای صدرالساداتی

بعدازظهر شنبه خبرگزاری‌های ایسنا، فارس و تسنیم گزارشی درباره‌ی ماجرای برادران صدرالساداتی منتشر کردند و روزنامه‌ی کیهان نیز در شماره‌ی یکشنبه در گزارشی به این موضوع پرداخت. روح الله صدرالساداتی که عضو مجلس خبرگان است شنبه غروب در ویدیویی که در اینستاگرام برادرش منتشر شد، در بیانیه‌ای تصویری می‌گوید که به دلیل آنچه فشارهایی به خود می‌خواند، می‌گوید که به صورت خودخواسته موبایل‌ها را خاموش کرده بودند و از تبعات آن خبری نداشته‌اند. [لینک]


آیا نمایش غیبت صدرالساداتی ارتباطی با سبک عدالت‌خواهی وی دارد؟

خبرگزاری فارس در ساعت سه بعدازظهر شنبه در گزارشی نوشت:

وقتی زمزمه‌های مفقود شدن فردی خبرساز، بلند می‌شود، طبیعتاً افکار عمومی با نگرانی خبرهای مربوط به آن را پیگیری می‌کنند.

محور خبر، برادران صدرالساداتی بودند. برادرانی روحانی که یکی از آن‌ها، عضو مجلس خبرگان رهبری است و دیگری، خود را به‌عنوان چهره عدالتخواه و ضدّ فساد در افکار عمومی مطرح کرده است. شاید وجود همین چهره عدالتخواه از برادر کوچک در افکار عمومی بود که اوّلاً حسّاسیّت ماجرا را دوچندان کرده بود و ثانیاً، کانون خبر و گمانه‌زنی‌ها را برادر کوچکتر (سیّد مهدی) قرار داده بود. این در حالی بود که برادر بزرگتر (سیّد روح‌الله) عضو یکی از مهم‌ترین نهادهای نظام به‌شمار می‌رفت.

اصل ماجرا از آن‌جا کلید خورد که بامداد پنجشنبه، ۱۴ شهریور، همکاران صدرالساداتی اعلام کردند که او و همراهانش از ۲۴ ساعت قبل از منزل خود در قم به‌قصد فرودگاه مهرآباد خارج شده و هیچ خبری از آن‌ها در دست نیست و تلفن همراه آن‌‌ها نیز خاموش است.

آن‌‌ها مدعی شدند که خوشبینانه‌ترین فرضیه این است که صدرالساداتی بازداشت شده است.

این گمانه‌زنی، بهترین اهرم بود تا ذهن مخاطب از همان ابتدای ماجرا به‌سمت‌وسویی خاص هدایت شود. گره زدن مفقود شدن فردی که به‌ عدالتخواهی شهره است با گمانه «بازداشت»، از طرفی، القای پیچیده‌بودن ماجرا را به‌دنبال داشت و از دیگر طرف، انگشت اتهام را خودبه‌خود به‌سمت دستگاه‌های امنیتی نشانه می‌رفت.

این گمانه‌زنی دوستان صدرالساداتی، با طرح یک شایعه از طرف یک کانال تلگرامی تقویت شد. شایعه این بود که صدرالساداتی‌‌ها با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده‌اند. هرچند طولی نکشید که دادسرای ویژه روحانیت این شایعه را تکذیب کرد، امّا گویا صرف طرح این شایعات، برای منتشرکنندگان آن، خود بخشی از یک هدف خاص را شامل می‌شده.

روز جمعه و در حالی که شایعات مختلفی پیرامون ماجرا در گوشه‌وکنار مطرح بود، امیرآبادی، نماینده قم اعلام کرد که صدرالساداتی در منزل خود در قم حضور دارد و اختفای اختیاری، اختیار کرده است. زمزمه‌‌هایی از این قبیل، ضمن کاستن از پیچیدگی ماجرا، فرضیه «نمایشی بودن ماجرا» را به‌میان کشید. این فرضیه وقتی تقویت شد که تصویری از صدرالساداتی در حال خرید قلیان در یک مغازه منتشر شد.

هم‌زمان، صدرالساداتی با انتشار یک پست در اینستاگرام خود آفتابی شد و ضمن تکذیب حضور خود در قم و اختفای اختیاری، اعلام کرد که در حال سفر به‌ کیاسر است.

از اینجا به‌بعد بود که اظهارنظرها درباره ماجرا، رنگ‌وبوی طنز به‌خود گرفت و ورق، علیه صدرالساداتی برگشت. در فضای مجازی، اصطلاح «قایم‌‌باشک‌بازی» درباره این ماجرا، خلق شد و برخی نیز از صدرالساداتی پرسیدند که شما که مدعی شفاف‌سازی درباره همه موضوعات هستید، چرا حاضر نیستید درباره غیب‌زدن خود، شفاف‌سازی کنید تا حداقل، خانواده خود را از نگرانی خارج کنید؟

امّا اکنون با گذشت چند روز از آغاز ماجرا و ورق خوردن لایه‌‌های پایانی آن، شاید بهتر بتوان ماجرا را تحلیل کرد.

و اما…
این موضوع به جهت خبری پایان یافت اما درس های مهمی برای افکار عمومی خواهد داشت.
یکم. با افرادی مواجهیم که به اسم عدالتخواهی، بیش از هرچیز برای شهرت تلاش می کنند. اینکه مقصد این شهرت یابی چیست و کجاست معلوم نیست اما بازی کردن با ذهن و روان مردم برای شهرت یابی را باید از جهت روانشناسی و تحلیل شخصیت ایندست افراد تحلیل کرد.
دوم. این رفتارها را باید از منظرادعای عدالتخواهی نیز تحلیل کرد. اقای صدرالساداتی بعد از چند روز یک استوری منتشر کرده است و بجای شفاف سازی نوشته است که شفافیت فایده ندارد چرا که تجربه وی از گزارش دادن به نهادهای امنیتی و قضائی بی ثمر بوده است. چرا از شفافیت و صداقت با مردم نگران است؟ چرا حاضر نیستند حتا با مخاطبین خود صادق باشند؟
این اظهارات اتهام جدید به ماموران امنیتی است و لازم است با دقت ابعاد آن و نیات پشت پرده اش بررسی و به مردم گزارش شود.
سوم. این ماجرا را باید از منظر روش عدالتخواهی نیز بررسی کرد. یک گروه که از باقی مانده های جریان منحرف دولت نهم و دهم هستند، اولین کسانی اند که این خبر را منتشر و بعد نیز بلافاصله نهادهای قضائی و امنیتی را به ناشی گری و مبازره با افشاگری متهم کردند. یعنی با جریانی مواجهیم که با کمترین سند و دلیل، به سرعت فانتزی های ذهنی شان را با مردم به اشتراک می گذارند و آبرو می برند و همه را متهم می کنند و در نهایت هم حاضر نیستند بابت اشتباه شان عذرخواهی کنند.
سوال اینست که آیا با همین سطح عقلانیت و اخلاق تا امروز عدالتخواهی می کردند؟


ماجرای عجیب صدرالساداتی‌ها

ایسنا هم در ساعت ۱۷ روز شنبه نوشت:

ماجرا از بامداد پنج‌شنبه ۱۴ شهریور آغاز شد. وقتی یکی از نزدیکان خانواده صدرالساداتی در کانال تلگرامی خود از مفقود شدن برادران صدرالساداتی و همراهانش خبر داد. خبری که در غیاب اطلاع‌رسانی درست و شفاف‌سازی از سوی دستگاه‌های ذیربط و با وجود شایعات گسترده در فضای مجازی در عمل به یک بحران عجیب بدل شده است.

به گزارش ایسنا، وحید اشتری (از نزدیکان برادران صدرالساداتی) پنج‌شنبه ۱۴ شهریور در کانال تلگرامی خود نوشت: «سید مهدی ‎صدرالساداتی ساعت دو و نیم بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الآن نزدیک ۲۴ ساعت است که هم گوشی خودش خاموش است هم راننده و افرادی که با وی بوده‌اند. همه نگرانند. فرودگاه می‌گوید حتی دیشب بلیط هواپیما را هم از گیت نگرفته‌اند. سید مهدی مثل بقیه اخیرا چندین بار تلفنی و پیامکی تهدید شده بود. خوشبینانه‌ترین اتفاق این است که ‎بازداشت شده باشد. دوستانش تا الآن به خانواده‌شان گفته بودند که به بندرعباس رسیده‌ و در جلسه و سخنرانی است و امکان تماس ندارد تا از نگرانی در بیایند. الآن چه کار باید کرد؟»

با انتشار این خبر ولوله‌ای در فضای مجازی به راه افتاد، اما چرا؟ ادعا شد که سید روح‌الله، سید مهدی و سید رضا صدرالساداتی به همراه مجتبی پرگر مفقود شده‌اند که البته پس از مدتی اشتری اعلام کرد که مجتبی پرگر در میانه راه از اتومبیل پیاده شده و تنها این سه برادر مفقود شده‌اند. مفقود شدن چند شهروند به خودی خود عجیب و نگران‌کننده به حساب می‌آید چه رسد به اینکه دو نفر از این مفقودین افراد سرشناسی باشند. سید روح‌الله صدرالساداتی با ۳۶ سال سن جوان‌ترین نماینده دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری از استان هرمزگان است که مبارزاتش با قاچاق کالا در این استان طرفدارانی پیدا کرده است. از سوی دیگر برادرش سید مهدی صدرالساداتی مدتی است با فعالیت‌های ضدفساد و افشاگری‌هایی علیه برخی بزرگان معروف شده و چندین هزار دنبال‌کننده در صفحات اجتماعی پیدا کرده است. سید مهدی همان کسی است که درباره ساخت و سازهای لواسان و ماجرای تخریب خانه‌های ده‌ونک و همچنین خانه و باغ وحش حسن رعیت افشاگری‌های بسیاری کرده است.

همین خبر و سابقه این افراد کافی بود تا در غیاب اخبار رسمی و موثق، شایعات و گمانه‌زنی‌ها به سرعت دست به دست شوند. در همین زمینه یک کانال تلگرامی در قم مدعی شد که “صدرالساداتی به دستور دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت شده است” و از قول یک منبع آگاه نوشت: «حکم بازداشت روحانیون طبق قانون فقط با دستور دادگاه ویژه روحانیت صورت می‌پذیرد.»

ظهر پنج‌شنبه ۱۴ شهریور بهرام سرمست استاندار قم در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی از “دستور پیگیری وضعیت آقایان صدرالساداتی به مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری قم و رسیدگی به این موضوع خبر داد” و گفت: «تاکنون مطلبی در این خصوص به استانداری قم گزارش نشده است اما موضوع توسط اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری قم در حال پیگیری است.»

در این میان بسیاری از فعالان به خصوص در فضای مجازی شروع به انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی درباره این موضوع کرده و از دستگاه‌های رسمی خواستند که تکلیف مفقود شدن صدرالساداتی‌ها را روشن کنند.

البته غروب پنج‌شنبه ۱۴ شهریور خبر بازداشت برادران صدرالساداتی که یکی از آنها عضو مجلس خبرگان رهبری است توسط دادگاه ویژه روحانیت تکذیب و اعلام شد: «نظر به انتشار خبر بازداشت روح‌الله صدرالساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند هیچگونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم ازسوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است.»

در اطلاعیه روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت آمده بود:

«بسمه تعالی
نظر به انتشار خبر بازداشت آقای روح‌الله صدرالساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند هیچگونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم ازسوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است.
بدیهی است انتساب و انتشار خبر مزبور موجب تعقیب کیفری خواهد بود.
روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت».

در همین زمینه شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ شهریور هم دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به این موضوع واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای نوشت: «در پی نشر اخباری مبنی بر ناپدید شدن حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید روح‌الله صدرالساداتی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، به اطلاع می‌رساند دبیرخانه این مجلس از لحظه انتشار این خبر، پیگیر موضوع بوده و همچنان در حال پیگیری می‌باشد. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری».

اما این اطلاعیه‌ها هم نتوانست از داغ‌تر شدن شایعات جلوگیری کند. عده‌ای به طرفداری از مفقودین با هشتگ “صدرالساداتی کجاست” و عده‌ای با اظهارات مشکوک و عجیب به شایعات دامن زدند. از دیده شدن صدرالساداتی‌ها در راه عراق برای رفتن به زیارت تا تهیه لیستی ۱۰ نفره برای دستگیری که نام صدرالساداتی در صدر آن بوده، از بازداشت سه برادر در بندرعباس تا حضور آنها در منزل یکی از اساتیدشان در قم.

ظهر جمعه ۱۵ شهریور احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «پیگیر موضوع برادران ⁧صدرالساداتی⁩ شدم، مسئولین مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و در حال حاضر در قم به سر می‌برند و زندگی عادی خودشان را دارند.»

پس از آن هم مجتبی ذوالنور دیگر نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد که “برادران صدرالساداتی در مسیر قم – تهران اطراف مجموعه خدماتی مهتاب، موبایل خود را خاموش کرده و به قم برمی‌گردند. آنها به منزل برادر آقای غفاری (غفار عباسی‌مراغه‌ای) می‌روند و به کسی هم خبر نمی‌دهند. در واقع آنها در منزل برادر آقای غفاری حضور داشتند و خانواده آنها نیز بی اطلاع بودند.

ذوالنور همچنین گفت: «اینکه نیت و انگیزه آنها چه بوده و چه کاری می‌خواستند انجام دهند را نمی‌دانیم اما موضوع این گونه بوده و هیچ برخورد قضایی هم وجود نداشته و هیچ کسی هم آنها را به اقدامات این چنینی هدایت نکرده و به اختیار خود خودشان بوده و محدودیت و ربودنی در کار نبوده است.»

در این میان یک خبرگزاری “احتمال دزدیده شدن برادران صدر الساداتی را رد کرده” و مدعی شد: «ارزیابی نهادهای ذیربط بر اختفای اختیاری و هدفمند آنان به عنوان گزینه اصلی قابل پیگیری است.»

جالب اینجاست که سید مهدی صدرالساداتی که به گفته نزدیکانش که پیگیر ماجرای آنها بوده و از نگرانی خانواده‌شان سخن می‌گفتند و گفته می‌شد تلفن همراهش خاموش بوده از جمعه ۱۵ شهریور چندین استوری در اینستاگرام خود منتشر کرده است. او ابتدا نوشته «همراهی اینجانب از ابتدای سفر به بندرعباس تا شرایط کنونی فقط و فقط به درخواست برادر بزرگتر و بزرگوارم سید روح‌الله صدرالساداتی (نماینده محترم هرمزگان در خبرگان رهبری) بوده است و ایشان توضیحات خود را بیان خواهند کرد و بنده در این زمینه سکوت خواهم کرد.»

سید مهدی صدرالساداتی در استوری بعدی خود به عکسی که در برخی کانال‌های خبری ادعا شد او را در حال خرید قلیان نشان می‌دهد واکنش نشان داد و نوشت: «دروغ محضه…حمله‌ها شروع… حالا همه میزنن.» او در یک استوری دیگر هم که ساعت ۱۱:۱۹ شب را نشان می‌داد عکسی از یک تابلوی راهنما را منتشر کرد که نشان می‌داد در ۵ کیلومتری کیاسر گرفته شده و نوشت: «۱. رییس کمیسیون امنیت ملی و نماینده دیگر قم می‌گویند ما در قم در خانه فلانی زندگی عادی داریم…۲. گفته‌اند اختفای اختیاری کردیم…نه در قم هستیم و نه اختفای اختیاری داشتیم…خدا به همه رحم کند.»

صدرالساداتی همچنین در یک استوری طولانی که صبح شنبه ۱۶ شهریور منتشر شد نوشت: «چاره‌ای نیست که اعلام کنند الکی گوشی‌هایمان را خاموش کردیم و کشور را به هم ریختیم و سناریوی عجیب و غریبی پشت این ماجراست که از کجا آب می‌خورد! » در بخش دیگری با اشاره به برخی تهدیدها و دروغ‌ها که علیه او و برادرش (عضو مجلس خبرگان رهبری)، عنوان کرد: «الان هم هرچه از جزئیات ماجرا بگویم، هیچ فایده‌ای ندارد جز اینکه مردم را نسبت به امنیت کشور و … بدبین می‌کند!»

با این حال ظهر شنبه ۱۶ شهریور مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه “صدرالساداتی‌ها در قم ذغال برای قلیان خریدند” گفت که “آنها دستگیر و بازداشت نشده بودند”.

ذوالنور در مطلبی در کانال سروش خود در توضیح موضوع مفقود شدن صدرالساداتی نماینده مجلس خبرگان و برادر و همراهش نوشت: «هیچ دستگیری و بازداشتی نبوده است، اینها مگر استوری نمی‌کنند خب یعنی گوشی همراه آنها هست، خب با خانواده خود تماس می گرفتند و اطلاع می‌دادند.»

این نماینده قم در مجلس با بیان اینکه “موبایل در اختیار آنها هست”، افزود: «کدام بازداشتی است که موبایل در اختیار داشته باشد و به راحتی استوری ( در صفحه اینستاگرام خود) کند. ما رد آنها را داریم که در کجای قم و در روستاهای قم بودند، فردو رفته بودند و حتی در جاهایی در مسیر ذغال برای قلیان خریدند . همه اینها را داریم و مشخص است.»

ماجرای برادران صدرالساداتی در این چند روز به طرز عجیبی پیچیده به نظر می‌رسد. از طرفی سید مهدی صدرالساداتی با تلفن همراه خود در اینستاگرام فعال است اما از سوی دیگر هیچ کدام از این سه نفر گوشی‌های خود را جواب نمی‌دهند و گفته شده خانواده‌شان به شدت نگران هستند. اگر صدرالساداتی به تلفن همراه خود دسترسی دارد قطعا درآوردن خانواده از نگرانی از استوری گذاشتن در اینستاگرام واجب‌تر خواهد بود چرا که اشتری ویدئویی از پدر آنها منتشر کرده که در آن به شدت از مفقود شدن فرزندانش و بی‌خبری از آنها ابراز نگرانی می‌کند.

تا کنون تنها منبع رسمی که به ماجرا ورود کرده همان دادگاه ویژه روحانیت بوده که خبر بازداشت آنها را تکذیب کرده و البته دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری که وعده پیگیری داده است. اما از سوی دیگر سید مهدی صدرالساداتی با سخنان کنایه‌آمیز خود در اینستاگرام به گونه‌ای به مخاطب القا می‌کند که انگار در این دو سه روز اتفاقات عجیب و غریبی برای او و همراهانش رخ داده است.

با وجود این اتفاقات شاید بهتر باشد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با توجه به امکان ردیابی تلفن همراه صدرالساداتی‌ها هرچه زودتر مشخص کنند که این سه نفر در کجا حضور دارند و آیا به راستی اتفاقات عجیبی در این روزها برایشان رخ داده یا واقعا “خوداختفایی” داشته‌اند که در آن صورت هم به قول محمدرضا زائری روحانی میانه‌رو معروف “اگر ادعای اختفای اختیاری صدرالساداتی‌ها درست باشد و خودشون بازی در آورده باشند، باید آنها را بگیرند و از پا آویزونشان کنند”، چرا که این اتفاقات و مفقود شدن سه شهروند که یکی از آنها نماینده مجلس خبرگان رهبری است و انتشار گسترده خبر آن با چاشنی شایعات پیاپی، افکار عمومی را به شدت نسبت به این موضوع حساس کرده و اگر واقعا داستان خوداختفایی صحت داشته باشد باید از این سه نفر به خصوص نماینده مجلس خبرگان رهبری پرسید که چه هدفی را در چنین اقدام عجیبی دنبال می‌کرده‌اند.”


روح الله صدرالساداتی غفار عباسی سید مهدی صدرالساداتی
روح الله صدرالساداتی – غفار عباسی – سید مهدی صدرالساداتی

برادران «صدرالساداتی» کیستند؟ چه ارتباطی با «غفار عباسی» دارند؟

خبرگزاری تسنیم در هم ساعت ۱۶ نوشت:

بامداد روز پنجشنبه یک کانال تلگرامی مدعی شد سید مهدی صدرالساداتی به‌همراه سه شخص دیگر که برای سفر به بندرعباس از قم به سمت فرودگاه مهرآباد رفته‌اند، از دسترس خارج شده، تلفن همراه او و همراهانش خاموش است و خوش‌بینانه‌ترین فرضیه این است که بازداشت شده باشد!

ساعتی بعد خبر رسید که حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدرالساداتی نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان نیز در جمع مفقودین است.

سید مهدی صدرالساداتی متولد سال 1366، داماد آیت‌الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان است. وی در یکی از موسسات حوزوی به کار پژوهشی مشغول است و چندسالی است در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام فعالیت بسیاری دارد. نام وی زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که با انتشار تصاویر زندگی لوکس فرزندان برخی مسئولان از جمله پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا و عروسی لاکچری پسر سفیر ایران در هلند به حوزه عدالتخواهی ورود پیدا کرد.

فعالیت‌های عدالت‌طلبانه او بیشتر بر افشاگری از سبک زندگی اشرافی برخی مسئولان متمرکز شده و با برخی از آنها نیز به مناظره در فضای مجازی پرداخته بود.

اوج اقدامات صدرالساداتی به ماجرای ده ونک برمی‌گردد. زمانی که دانشگاه الزهرا اقدام به تملک برخی خانه‌های این منطقه کرد و صدرالساداتی و ساکنان ده ونک مدعی بودند زمین این خانه‌ها به ساکنان آن واگذار شده است. ماجرایی که هنوز در کشمکش است.

وی بعد از مدتی با ارتباط گرفتن با اشخاصی که داعیه عدالت‌طلبی داشتند، به پرونده‌های مختلفی ورود کرد.

حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدرالساداتی برادر مهدی صدرالساداتی که در ماجرای اختفای اخیر نام وی نیز برده شده است، متولد سال 1362 است. وی تحصیلات حوزوی را در قم تا مرتبه اجتهاد گذرانده و در انتخابات سال 94 مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه یزد کاندیدا می‌شود اما پیش از شروع تبلیغات به هرمزگان آمده و در رقابت با آیت‌الله غلامعلی نعیم آبادی، توانست از این حوزه انتخابیه به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کند و جوان‌ترین عضو این مجلس شود. وی نیز به‌رغم اینکه فعالیت رسانه‌ای خاصی نداشته اما با اقدامات برادرش همراهی می‌کرد.

نام مهدی صدرالساداتی و برادرش در ماجرای غفار عباسی (معروف به غفاری) به چشم می‌خورد. وی استاد اخلاق برادران صدرالساداتی بود که در مسجد رضایی قم حلقه درس خود را تحت عنوان “جمال آفتاب” تشکیل می‌داد. غفاری متولد سال 1341 در شهر مراغه است و سال 1366 وارد حوزه علمیه قم شد و مدعی بود شاگرد مرحوم آیت‌الله بهجت و آیت‌الله سعادت پرور است. (این ادعای او از سمت شاگردان نزدیک این دو استاد برجسته اخلاق و دفاتر آنها رد شده بود.)

مطالب عنوان شده از سوی غفاری بر روی منبر، به‌دلیل تناقض با عرفان اسلامی و همچنین عدم تسلط وی بر تلفظ آیات و روایات، از سوی اساتید برجسته حوزه از جمله آیت‌الله تحریری تولیت مدرسه مروی و آیت‌الله ممدوحی عضو ارشد جامعه مدرسین و سایر اساتید مورد انتقاد قرار گرفت.

به‌رغم مخالفت اکثریت حوزه با رفتارهای این مدعی درس اخلاق، برادران صدرالساداتی حمایت خود را از او قطع نکردند. پس از انتشار کلیپی در ایام نوروز امسال از همسر غفاری که مدعی حمله نیروهای امنیتی به خانه وی و جمع‌آوری تقویم‌هایی با تمثال غفاری شده بود، (ادعای حمله و بی‌حرمتی از سوی دادگاه ویژه رد شد) هواداران غفاری همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس اقدام به تجمع و تحصن در مقابل نمایندگی ولی‌فقیه در این شهر کرده و سید روح‌الله صدرالساداتی نیز از سخنرانان این تجمع بود.

با انتشار خبر اخیر مفقود شدن برادران صدرالساداتی نیز یک کانال تلگرامی که اخبار شهر قم را پوشش می‌دهد مدعی شد آنها توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده‌اند. ادعایی که عصر روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای به این مضمون تکذیب شد “نظر به انتشار خبر بازداشت روح الله صدر الساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌ رساند هیچگونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم ازسوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است.”

یک فعال فضای مجازی نیز مدعی شده بود همسر روح‌الله صدرالساداتی به دبیرخانه خبرگان در قم مراجعه کرده اما گفته‌اند پیگیری چنین مسائلی به خبرگان مربوط نیست! در حالی که دبیرخانه مجلس خبرگان در اطلاعیه‌ای همان روز اعلام کرد “در پی نشر اخباری مبنی بر ناپدید شدن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدروح الله صدرالساداتی؛ نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، به اطلاع می‌رساند دبیرخانه این مجلس از لحظه انتشار این خبر، پیگیر موضوع بوده و همچنان در حال پیگیری است.”

اما خبرگزاری تسنیم بامداد جمعه در خبری از اختفای اختیاری برادران صدرالساداتی سخن به‌میان آورد. مسئله‌ای که روز جمعه نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی(مجتبی ذوالنوری و امیرآبادی فراهانی) هم تایید کردند. خبرها حکایت از این داشت که برادران صدرالساداتی در راه فرودگاه مهرآباد، تلفن‌های همراه خود را خاموش کرده و به خانه برادر غفاری استادشان رفته‌اند و حتی خانواده‌های آنها نیز اطلاعی از وضعیت‌شان نداشتند.

شب گذشته مهدی صدرالساداتی با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود و عکسی از یک تابلو در نزدیکی شهر کیاسر نوشت: نه در قم هستیم و نه در اختفای اختیاری هستیم.

دقایقی بعد امیرآبادی نماینده قم در توضیح استوری صدرالساداتی نوشت: “آقای صدرالساداتی شما به قم آمدید و بعد به روستای فردو رفتید در شهر کهک خرید کردید. بعدشم تهران رفتید بعد به طرف کیاسر. پدر بزرگوار ادعا کرده بی خبر و نگرانم. یه جای استوری یه تماس با ایشان می‌گرفتید.”

همچنین تصویری از برادران صدرالساداتی در یک مغازه منتشر شد که گفته می‌شد در حال خریدن قلیان بودند و هرگونه احتمال برخورد با آنها را رد می‌کرد. ذوالنوری در این باره نوشت: “هیچ دستگیری نبود و بازداشت نبوده اند. اینها مگر استوری نمی‌کنند خوب یعنی گوشی همراه آنها هست. خوب به خانواده خود تماس می‌گرفتند و اطلاع می‌دادند. ما رد‌ آنها را داریم که در کجای قم بودند و در روستاهای قم بودند و فردو رفته بودند و حتی در جاهایی در مسیر حتی ذغال برای قلیان خریدند.”

اطلاعات جدیدی که مهدی صدرالساداتی در صفحه شخصی خود منتشر می‌کند نیز نشان می‌دهد مسئله دستگیری در کار نبوده اما با این‌حال صحبت کردن در این باره را به برادرش محول کرده است.


غائله برادران صدرالساداتی؛ از ادعای مفقودشدن تا خرید زغال و قلیان!

روزنامه‌ی کیهان در شماره‌ی یکشنبه‌ی خود در گزارشی نوشت:

غائله برادران صدرالساداتی که به سرعت به خوراک رسانه‌های معاند تبدیل شد تا از آن برای متهم کردن کشورمان استفاده کنند با اطلاعاتی که نمایندگان قم دادند به پایان رسید و چنان‌که گفته شده آنان در میانه اتوبان تهران- قم گوشی‌هایشان را خاموش کرده و به روستایی در اطراف فردو رفته‌اند.

اواخر هفته گذشته ماجرای مفقود شدن چندنفر که از قم عازم فرودگاه مهرآباد بودند به‌سرعت در فضای مجازی منتشر شد. همان طور که انتظار می‌رفت این خبر به سرعت مورد استقبال معاندان ایران قرار گرفت و بر روی خروجی سایت‌های بیگانه قرار گرفت و وحشت‌افکنی در جامعه ایرانی با این خبر شدت گرفت. خبری که یک عضو مجلس خبرگان نیز در بطن آن قرار داشت و همین بر اهمیت خبر می‌افزود.

ماجرا این‌گونه آغاز شد: روز چهارشنبه 13شهریور تازه به پایان رسیده بود که باز هم پای فضای بی‌در و پیکر مجازی به میان آمد. ساعت ۱ بامداد پنجشنبه گذشته کانالی که گفته می‌شود یکی از‌تریبون‌های «سیدمهدی صدرالساداتی» است به نقل از یک فرد که به‌عنوان فعال فضای مجازی شهره است مدعی شد که صدرالساداتی‌ها ۲۴ ساعت است که از خانه خود در شهر قم به قصد رفتن به فرودگاه مهرآباد خارج شده‌اند و تاکنون از آنها خبری نیست. این کانال مدعی شد که تلفن همراه همه آنها از دسترس خارج شده است، اما مهم‌ترین بخش روایت اولیه این بود: «خوش‌بینانه‌ترین فرضیه این است که بازداشت شده باشد!»

خوش‌بینانه‌ترین فرضیه برای بدبین‌کردن جامعه

نقل «خوش‌بینانه‌ترین فرضیه» در روایت این کانال مفاهیمی‌ را در خود مستتر دارد. مفاهیمی ‌از قبیل سر به نیست شدن آنها توسط نیروهای امنیتی. این‌گونه ادعاهای واهی و متهم کردن یک نهاد به توهماتی از این قبیل تنها به سبب فضای بی‌در و پیکر مجازی است. قریب به یک سال و نیم قبل برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان برای انتشار اخبار کذب و دروغ و همچنین فضاسازی‌های هدفمند در رسانه‌های مجازی نوظهور (اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، فیس‌بوک، واتس‌آپ و…) جرایم سنگینی تعیین کردند.

چند ساعت از انتشار اولین روایت گذشته بود که همان کانال با روایت همان فرد (فعال فضای مجازی) اسامی‌آن افراد را منتشر کرد: «روح‌الله صدرالساداتی» عضو مجلس خبرگان، «مهدی صدرالساداتی» و «رضا صدرالساداتی» برادران وی و شخصی به نام «مجتبی پرگر». روح الله صدرالساداتی که نماینده استان هرمزگان در مجلس خبرگان است چنان‌که همان کانال روایت کرده به سمت فرودگاه مهرآباد عازم بوده تا به استان هرمزگان برود اما چرا به‌صورت خانوادگی هنوز مشخص نشده است!

قرارگرفتن در مرکز خبر

پس از انتشار این دو خبر اولیه بود که این تیترها در فضای رسانه‌های دیداری و کانال‌های خبری فضای مجازی به سرعت نشر یافت: «افشاگر مفاسد اقتصادی ناپدید شد!» در اصول خبرنگاری ارزش خبری به نام «شهرت» وجود دارد. یعنی هر چه فرد مشهورتر باشد دامنه فراگیری خبر مربوط به او بیشتر است. بنابراین و علی‌القاعده روح الله صدرالساداتی که نماینده مجلس خبرگان است باید در مرکز روایت آن کانال باشد اما این‌گونه نیست. متن روایت اولیه آن کانال به این شرح است: «سید مهدی ‎صدرالساداتی[!!] ساعت ۲ ونیم بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الآن نزدیک ۲۴ ساعت است که هم گوشی خودش خاموش است هم راننده و افرادی که با وی بوده‌اند. همه نگرانند.»

در ادامه آن روایت به طراحی اولیه توطئه نیز صورت گرفته است: «فرودگاه می‌گوید حتی دیشب بلیط هواپیما را هم از گیت نگرفته‌اند. سید مهدی مثل بقیه اخیرا چندین بار تلفنی و پیامکی تهدید شده بود[!!] خوشبینانه‌ترین اتفاق این است که ‎بازداشت شده باشد. دوستانش تا الآن به خانواده‌شان گفته بودند که به بندرعباس رسیده‌ و در جلسه و سخنرانی است و امکان تماس ندارد تا از نگرانی در بیایند. الآن چه کار باید کرد؟»

به جای «روح الله صدرالساداتی» برادر وی «مهدی صدرالساداتی» در مرکز توجه مخاطب قرار گرفته تا سپس به‌عنوان «افشاگر مفاسد اقتصادی» از او یاد شود و انگیزه برای سر به نیست کردن او و همراهانش تکمیل گردد. چرا که مدتی پس از انتشار خبر ناپدید شدن آنها و در حالی‌که انواع گمانه‌زنی‌ها درباره مفقودان ادعایی در حال بازنشر بود، یک کانال تلگرامی ‌ادعا کرد افراد مزبور با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده‌اند اما دادسرای ویژه روحانیت بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. تکذیب دادسرای ویژه نشان داد اساساًً بازداشتی در کار نیست، چراکه هرگونه بازداشت نیازمند حکم قضایی است.

خبرهای نمایندگان قم

بعداز ظهر جمعه (15شهریور) «احمد امیرآبادی» نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «پیگیر موضوع برادران صدرالساداتی شدم مسئولین مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشده‌اند و در حال حاضر در قم به سر می‌برند و زندگی عادی خودشان را دارند.» اما نکته قابل تأمل در جمله پایانی متن امیرآبادی نهفته که نوشته بود: «به خدا پناه می‌بریم از شر شیطان»

پس از انتشار این پست امیرآبادی ویدیویی بعد از ظهر روز جمعه ۱5 شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، که پدر صدرالساداتی‌ها در آن می‌گوید «تا این لحظه خبری تایید شده مبنی بر پیدا شدن آنها در قم یا در جای دیگر به دست ما نرسیده است.» او سپس می‌افزاید: «رسانه‌هایی که خبر داده‌اند این دو در قم هستند، مدرکی برای اثبات ندارند و خانواده‌های آنها نگران‌شان هستند!»

استوری گذاشتن به رغم بی‌خبری خانواده!

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور دیروز (شنبه 16شهریور) در حاشیه آئین تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران،‌ با‌ اشاره به انتشار استوری توسط مهدی صدرالساداتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت: «وقتی استوری می‌گذارند یعنی موبایل همراه دارند، ‌کدام بازداشتی است که موبایل در اختیار دارد؟»

سپس ذوالنور تلویحاً به این موضوع که ویدئو و خبرهای نگرانی خانواده آنها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و احساسات مردم را به بازی می‌گیرد‌ اشاره کرده و می‌گوید: «جای استوری گذاشتن، تماس بگیرند و وضعیت خود را اعلام کنند؛ اگر بازداشت شده‌اند بگویند که آنها را گرفته‌اند.»

زغال و قلیان برای اتراقگاه پنهانی!

ذوالنور ابتدای ماجرا آنها را این‌گونه شرح داده: «آقایان صدرالساداتی ربوده و مفقود نشدند و کسی هم آنها را به جایی منتقل نکرده است. خودشان در مسیر قم- تهران یعنی اطراف مجموعه خدماتی مهتاب، تصمیم می‌گیرند که موبایل‌های خود را خاموش کنند و به قم برگردند که نهایتا موبایل خود را خاموش کرده و به قم برمی‌گردند.آنها به منزل برادر آقای غفاری (غفار عباسی مراغه ای) می‌روند و به کسی هم خبر نمی‌دهند. آنجا در منزل برادر آقای غفاری حضور داشتند و خانواده آنها نیز بی‌اطلاع بودند. با توجه به اینکه خانواده آنها خبری از آنها نداشتند اذیت و ناراحت شدند و نهایتاً به آگاهی و مراجع دیگر مراجعه کردند که از اینها خبری نیست و مفقود هستند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین به نکات دیگری‌ اشاره کرده است: «در زمانی که خبرهایی از مفقود شدن آنها در فضای رسانه‌ای منتشر شد، ‌از آنها اطلاع داریم که در روستای فردوی قم بودند و حتی اینکه در مسیر نیز زغال و قلیان خریده‌اند، نیز مشخص است. در استوری منتشر شده، تصویری از تابلوی پنج کیلومتری کیاسر را نشان می‌دهد و این کار آنان برای این است که بگویند قم نبوده‌اند ولی آنها در روستای فردوی قم بودند.»

مسئولین قوه قضائیه گفته‌اند در روزهای آینده حقیقت ماجرا را روشن خواهند کرد. انتظار این است که با افرادی که از فضای بی‌دروپیکر مجازی سوءاستفاده کرده و فضای جامعه را ملتهب کرده و احساسات مردم را به بازی گرفته‌اند برخورد صورت گیرد تا جامعه شاهد تکرار این مسایل نباشد.

بیانیه‌ی زنده صدرالساداتی: خودمان موبایل را خاموش کردیم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا