خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بولتون جایگزین پمپئو خواهد شد؟!

به گزارش CNN به گفته شش مقام مطلع، خرده تنش‌های دیرینه میان اعضای ارشد تیم امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خصومتی تمام عیار بدل شده و نارضایتی عمیقی در میان کارکنان شورای امنیت ملی به رهبری جان بولتون و مابقی اعضای دولت واشنگتن به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، در حالی که ماه‌هاست اختلافاتی میان جان بولتون و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا وجود دارد – سی‌ان‌ان‌ اولین بار ماه مه گزارش داد- اوضاع اخیرا وخیم‌تر شده است. به گفته سه منبع مطلع، بولتون و پامپئو به ندرت خارج از جلسات رسمی صحبت می‌کنند. همین امر تلاش‌ها برای هماهنگی کلیدی میان کاخ سفید و وزارت خارجه را به دست مقام‌های رده پایین می‌رساند.

همچنین مناقشه‌ای میان بولتون و میک مولوینی، رئیس دفتر موقت ترامپ وجود دارد. مولوینی و بولتون در ماه‌های اخیر بر سر اختلافات ایدئولوژیکی درگیر شده‌اند و مولوینی برای فاصله گرفتن از این مشاور امنیت ملی جنجالی اقدام کرده است. مولوینی حتی یک کارشناس امنیت ملی به تیمش افزوده و او را دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا، عالی‌ترین عنوان در بال غربی کرده است. این کارشناس به نام راب بلر ماه ژانویه از دفتر مدیریت و بودجه به مولوینی پیوست و اجازه داد تا مولوینی بدون گذر از بولتون دستی در امنیت ملی داشته باشد.

ترامپ حرفی دال بر مطلع بودن از این مناقشه در میان تیمش بیان نکرده است. در حقیقت او در گذشته گفته بود وقتی مشاورانش با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند او لذت می‌برد. اما وضعیت کنونی به حس عمیقی از انزوا برای کارکنان شورای امنیت ملی زیر نظر بولتون کشیده شده است؛ کسانی که مسوول هماهنگی گزینه‌های سیاست خارجی و امنیت ملی برای رئیس‌جمهوری آمریکا هستند.

به گفته دیپلمات‌ها و مقام‌های دولتی آمریکا، این اختلاف داخلی صرفا به حس سردرگمی درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت می‌انجامد و منجر می‌شود تا برخی از متحدان و کارشناسان درباره اینکه کنترل سیاست خارجی ترامپ دست کیست، آشفته شوند. تام رایت، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز می‌گوید: تیم امنیت ملی دولت در چندین دهه به ضعیف‌ترین حد رسیده است و اکنون در آستانه سقوط کامل قرار دارد. در همین حال، رئیس‌جمهوری آمریکا سرکش شده است، تصمیمات حیاتی را حین پرواز می‌گیرد؛ بدون تفکر چندان یا فرایند.

با توجه به شمار چالش‌های سیاست خارجی آمریکا شامل ایران، کره‌شمالی، چین و ونزوئلا، چندین مقام کاخ سفید از اینکه روابط نامناسب وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا به این موضوعات دامن بزند، نگرانند.

اما مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: “این نادرست است و گزارش شما بیهوده است.” گرت مارکز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم تاکید کرد: “تقریبا تمامی این مطالب نادرست هستند.”

به گفته چندین مقام مطلع، پامپئو و بولتون که زمانی به لحاظ ایدئولویژی و تاکتیکی همسو بودند، دیگر دیدارهای خصوصی برای تعدیل برنامه‌ها و تدوین راه‌هایی برای تعامل با رئیس‌جمهوری آمریکا ندارند. در حالی که دیدگاه‌های آن‌ها درباره ایران و کره‌شمالی همچنان متفاوت است، این مقام‌ها عمیقا درباره چگونگی مدیریت رئیس‌جمهوری که به سختی نظرات مشاورانش را می‌پذیرد، شدیدا از هم دور شده‌اند.

اگرچه پامپئو به صورت رسمی رقابت برای سنا را رد کرده اما نزدیکان او گفته‌اند که این گزینه هنوز روی میز است و او همچنان بر روی همکاری با ترامپ در کنار بولتون یا کار در سنا فکر می‌کند.

پامپئو به تازگی با استیو بنون، استراتژیست سابق ترامپ دیدار کرده و درباره این رقابت‌ها با روی رایزنی کرده است. برخی منابع از لابی میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا برای راضی کردن پامپئو به شرکت در این رقابت‌ها خبر داده‌اند.

به هر حال پامپئو تا ژوئن آینده برای تصمیم‌گیری فرصت دارد.

برخی افراد نزدیک گفته‌اند، بولتون حرکت پامپئو را زیر نظر دارد. به گفته آنها بولتون با آنکه از موضع ضعیف خود خبر دارد اما به جانشینی پامپئو فکر می‌کند. اما او به خوبی می‌داند که برای تایید سنا با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا