خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش آرمان از حمله ناجوانمردانه رسانه‌های خاص

به گزارش انصاف نیوز، روزنامه ی آرمان در شماره ی یکشنبه با انتشار تعدادی از کاریکاتورهای منتشر شده در چند روز اخیر در این روزنامه درباره ی غزه، در مطالبی نسبت به حمله ی اخیر رسانه های «خاص» پرداخت که در پی می آید:

مطلب اول:
 برخی رسانه‌های مدعی اصولگرایی این روزها به جای اینکه وقت خود را صرف امور اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه کنند، معطوف ورق زدن نشریات طیف مقابل می کنند تا اگر سوژه‌ای یافتند تبدیل به تخریبی بزرگ کنند اما وقتی هیچ روزنه‌ای برای هجمه پیدا نمی‌کنند، مجبور به ذهنیت‌سازی می‌شوند که در این موضوع هم تصورشان این است که تبحر دارند و برای تخریب، آنچه در ذهنشان جریان دارد را به نوشته تبدیل می‌کنند بدون اینکه لحظه‌ای به این موضوع بیندیشند که آنچه از ذهنشان تراوش کرده به نفع چه کسی تمام می‌شود؟ هنوز زمان زیادی نگذشته که چنین رفتارهای دور از اخلاقی سبب شد تا بزرگانی به این نوع اطلاع‌رسانی انتقاد کنند.
یکی از این رسانه‌ها در تفسیری از کارتون روزنامه آرمان درباره مظلومیت مردم غزه در برابر استکبار جهانی و صهیونیست‌ها دست به القا با اغراض سیاسی زده که مایه تاسف است. در طرح روزنامه آرمان که نشان می‌داد در یک سوی میز پینگ‌پنگ رژیم صهیونیستی با پیراهن آبی و درسوی دیگر حامیان این رژیم منحوس یعنی «استکبار جهانی،آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس» که با رنگ قرمز مشغول بازی کثیفشان هستند که تا به حال جان بیش از هزاران فلسطینی بویژه کودکان را گرفته‌اند و در وسط میز، پرچم فلسطین که نماد تمام مردم مظلوم این کشور و تمام گروه‌های جهادی ازجمله حماس است به تصویر کشیده شده و توپ آنها هم بمبی است که مردم فلسطین یعنی همان زنان و بچه‌های فلسطین را تهدید می‌کند.
رنگ قرمز نشانه خشونت‌ورزیست که ایادی استکبار جهانی شمرهایی هستند که با رژیم صهیونیستی دستشان در یک کاسه است؛ از طرف دیگر به هیچ وجه نمی‌توان مقاومت را از ملت مظلوم فلسطین جدا دانست چرا که پسربچه تصویر شده در طرح، سنگی به دست دارد که آن، سمبل مقاومت بوده و ترس صهیونیست‌های غاصب بیشتر از همین کودکان است که در آینده نه چندان دور ارتش عظیمی خواهند شد که در برابر صهیونیست‌ها و تمام حامیان آنها، خواهند ایستاد و مقاومت انتقام خود را خواهد گرفت.
حمایت از مردم مظلوم غزه بر اساس اعتقادات دینی، انسانی و اخلاقی ماست. نباید مفاهیم ارزشی را ابزاری برای رسیدن به اغراض سیاسی و جناحی به کار گرفت. غزه امروز نماد است؛  نماد آنانی که در مسیر درست تاریخ حرکت می کنند، هنگامی که آمریکا حتی به موضوع تحقیق و تفحص در رخدادهای غزه رای منفی می دهد می‌توان متوجه شد که بازیگران جهانی عرصه سیاست در دنیای امروز در کجای نقشه ظلم و ستم قرار گرفته‌اند.
آنچه امروز در غزه رخ می دهد جنایت علیه بشریت است و حماس امروز مشغول شجاعانه‌ترین مبارزه و مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است؛ دعواهای سیاسی و جناح‌بندی‌ها امروز ایجاد نشده و فردا هم به پایان نمی‌رسد. فتوت و جوانمردی به ما آموخته است برای رسیدن به اغراض سیاسی از اعتقادات هزینه نکنیم و احساسات مردم را نیز تحریک نکنیم. هیچ منصف عادلی اصل را بر فرع ترجیح نمی‌دهد هر چند اگر نیت خیری هم داشته باشد. نفس اماره را کنترل کنیم که او همواره امرکننده به بدی است.
جنایاتی که امروز در غزه رخ می‌دهد قابل تصور نیست اما سرانجام این حق است که بر باطل غلبه خواهد کرد. روا نیست که با هجمه و تیترهای غلوآمیز و عبارات ناپخته سعی در بزرگنمایی نگاهی کنیم که آن نگاه آلوده به اغراض سیاسی است که این، نه کمک به مردم مظلوم فلسطین است و نه تقویت جبهه مقاومت. امروز جهان اسلام با همدلی و وحدت می‌تواند در مقابل رژیم صهیونیستی و حامیان آن رژیم جنایتکار بایستد.
شایسته است رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری به جای استفاده‌های ابزاری از مفاهیم ارزشی برای رسیدن به منافع شخصی و جناحی خود به معنای واقعی در خط مقدم دفاع از آرمان‌ها از جمله حمایت از ملت مظلوم فلسطین انجام وظیفه کنند که این کمک والایی به جبهه مقاومت است. 
مطلب دوم:
آتش، موشک، ضجه و خون، پیکرهای خونی و کودکان تکه تکه شده پلان‌های قساوت و وقاحت ددمنشان آدمکش صهیونیست را در برابر انظار جهانیان چینشی هولناک کرده و دل تمامی آزاد اندیشان و انسان دوستان گیتی از هر نوع، نژاد، رنگ و عقیده‌ای را به درد آورده است. نزدیک به یک‌ماه است که باریکه غزه آماج حملات بی‌محابا و غیر انسانی صهیونیست‌هاست و موج خروشانی از ملت‌های جهان در اقصی نقاط گیتی به انحای مختلف در پی ابراز انزجار از وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها و حمایت از ملت فلسطین هستند. بسیاری از آنانی که این روزها جلودار مخالفت با اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه هستند حتی شاید تا چندی پیش نام این‌باریکه مظلوم و ملت ستمدیده فلسطین را نشنیده و با دیدن تصاویر این جنایات با حضور در خیابان‌ها یا فعالیت‌های مدنی و حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی رسالت انسانی خود را به انجام می‌رسانند.
حال در کشور ما و در حالی که جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه و اندی است که پرچم‌دار مبارزه با صهیونیسم جهانی است، حمایت از ملت مظلوم فلسطین به عنوان آرمانی مورد اهتمام و احترام قاطبه ملت پی گرفته می‌شود و این نکته بر ناظران داخلی و خارجی پوشیده نیست و همه باورمندان به قانون اساسی نیز در دایره شمول این رویکرد خطیر گام برداشته و برمی‌دارند، طیفی که سیاسی کاری را از حد گذرانده و همه موضوعات را در دایره بسته نگرش‌های جناحی و سیاسی خود می‌بیند، در برداشت و تاویلی سیاسی، یک طرح کارتونی واضح و مبرهن در حمایت از ملت ستمدیده فلسطین و مقاومت دلیرانه آنان را با تعبیر مغرضانه و جهت‌دار خود در راستای عدم همسویی با مقاومت فلسطینی و علیه آن می‌خواند، بدون آنکه متوجه عمق معنایی نگرش خود و نتایج آن بر افکار عمومی داخلی و جهانی باشد.
گویی که رقابت سیاسی و حذف رقیب به هر نحوی از انحاء اولویت اولیه بوده و در این مسیر هدف وسیله را توجیه می‌کند، ولو اینکه اتهامی ناچسب و ناجوانمردانه را متوجه خدمتگزاران رسانه‌ای کشور کرده و بدیهی‌ترین حقایق واضح قربانی شود و در بحبوحه‌ای که فلسطین مظلوم نیازمند حمایت‌های بی‌چون و چرا همه اضلاع و اجزا کشور است چنین صوت وارونه و استنباط اشتباهی در جامعه و در برابر انظار جهانیان طنین انداز شود. 
 وارونه نمایی دامنه‌دار و هدفمند
روزنامه آرمان با مشی و مرام واضح و مبرهن اصلاح‌طلبی و عمل در چارچوب‌های حرفه‌ای و قانونمدارانه رسانه‌ای، کارنامه‌ای مشخص و غیر قابل چشم پوشی داشته و بیش از 2500 شماره انتشار متواتر و مداوم آن گواه خوبی بر عملکرد حرفه‌ای و بدور از جنجال برانگیزی در ادوار مختلف و در فراز و فرودهای پر شمار صحنه رسانه‌ای کشور است. حال انتشار یک طرح کارتونی با المان‌های مشخص و اشارات مبرهن در حمایت از ملت مظلوم فلسطین دستمایه موج‌سازی غیر حرفه‌ای و البته ناموجه برای هجمه و حمله رسانه‌ای طیف تندرو به این روزنامه شده است.
کاریکاتوری که بر تارک خود عنوان « بازی ناجوانمردانه» را داشته و در آن دو طرف بازی و نه جنگ! آنگونه که تندروها در نوشتارهای خود مدعی هستند، مشغول تبادل تسلیحات بوده و ملت فلسطین در این میانه قربانی این بده و بستان ناجوانمردانه می‌شوند. در این میانه لحاظ چند نکته لازم و ضروری به نظر می‌رسد. خانواده فلسطینی و فرزندی که سنگ بر دست دارد نشانه مقاومت فلسطینی علیه اشغالگران صهیونیست است و مگر حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مبارز می‌توانند جدای از ملت فلسطین باشند؟
برداشت مغرضانه‌ای که البته تنها از تاویل ناپخته تندروها از این کارتون بر می‌آید. رنگ بازیگر مقابل قرمز است به نشان و نماد قساوت و جنایت در فرهنگ ما که مشغول بده و بستان با طرف صهیونیستی است. تنها رنگی که می‌توانست به عنوان نماد این طیف گسترده حامی مستقیم و غیر مستقیم صهیونیست‌ها را در بر گیرد همین رنگ قرمز بود.
حال با همه این بدیهات واضح و مبرهن طرح، سابقه مشخص و شناسنامه‌دار آرمان و نیز اتفاق و اتحاد تمامی طیف‌های سیاسی بر محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در یک روند تخریبی و مساله‌دار این طرح دستمایه هجمه و حمله نامنصفانه به روزنامه‌ای می‌شود که در دایره سیاست ورزی‌های تندروها نمی‌گنجد. نکته‌ای که ناخشنودی همیشگی آنان را در پی داشته و به این بهانه قصد تسویه حساب‌های سیاسی را دارند. 
 حمله و هجمه از خبرگزاری تندرو تا روزنامه جنجالی 
پس از آنکه خبرگزاری تسنیم نخستین جرقه کشف و شهود آنچنانی خود از طرح روزنامه آرمان را به منصه اجرا گذاشت و پس از آن رسانه‌های شبکه‌ای این طیف سیاسی این روند را پی گرفتند، شاهدیم که نشریه 9 دی با سابقه‌ای که همگان از مدیران آن دارند، در مطلبی با تکرار آن برداشت‌های سخیف و ناموجه به روزنامه آرمان تاخته است. براستی ما را چه می‌شود؟ دعواهای جناحی، سیاسی و بغض‌های معطوف به آن تا کجا قابل بسط و تعمیم است که فعالین رسانه‌ای شناسنامه‌دار و دلبسته انقلاب و ایران را مورد هجمه قرار می‌دهند؟ آیا دست‌اندرکاران این رسانه متوجه سخنان و گفتار ناپخته خود هستند؟
البته عمق این بغض و کینه بر آگاهان و اهالی فن پوشیده نیست چرا که برخی از اینان، با شکست در انتخابات از مواهب و موقعیت‌های خطیر بی‌بهره شده و بسیاری از منابع آنان که در لیست دریافت‌کنندگان یارانه‌های مطبوعاتی و دریافت خارج از ضابطه، نشانه‌های آن واضح و مبرهن است، دیگر امکان انتفاع را نداشته و بدیهی است این واکنش‌ها را از سوی آنان بدنبال داشته باشد. 
 در نهایت… 
انتشار کارتون‌های خلاقانه و حساب شده روزنامه آرمان در بازتاب مظلومیت ملت فلسطین و محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی از نقاط قوت و مایه مباهات دست اندرکاران روزنامه بوده و هر کس که مروری کوتاه و گذار بر این روند چه پیش و چه پس از درج آن کارتون مورد بحث داشته باشد، این حقیقت را به خوبی و به‌وضوح درک و فهم می‌کند. روزنامه آرمان مشی و مرامی جز حرکت بر مدار اعتدال و عمل در چارچوب حدود و ثغور قانونی نداشته و دفاع از ملت مظلوم فلسطین را آرمان لایتغیر و غیر قابل چشم پوشی خود می‌داند و کارنامه آن گواهی متقن بر این ادعاست.
خوب است که تندروهای بی‌ترمز برای تسویه حساب‌های سیاسی خود از عناوین ارزشی و مورد وثوق ملت آن هم در این بزنگاه خطیر بهره نجسته و به استفاده ابزاری محض نپردازند که مردم هوشیار و آگاه ایران بخوبی و از ورای این وارونه نمایی‌ها همه‌چیز را دانسته و قضاوتی بی‌خدشه را خواهند داشت. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا