خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ ایرانمال به گزارش «نمایش سرمایه‌داری در مال‌های ایران»

روابط عمومی ایرانمال درباره‌ی گزارش پایگاه خبری انصاف نیوز با عنوان «نمایش سرمایه‌داری در مال‌های ایران» [لینک] پاسخی ارسال کرده است که متن کامل آن در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

دو روز قبل مطلبی با عنوان «گزارش میدانی از ایرانمال و گفتگو با جامعه شناس اقتصاد» در پایگاه خبری انصاف نیوز منتشر شد. از آنجایی که برخی مطالب این گزارش را خلاف واقع می‌دانیم، پاسخ خود را ارسال می‌کنیم تا طبق ماده 23 قانون مطبوعات در همان جایگاه منتشر شود.


سعادت بزرگی است که بازار بزرگ ایران در ماه‌های ابتدایی افتتاح مورد توجه رسانه‌ها، فعالان فرهنگی و جامعه‌شناسان قرار گرفته است. از پایگاه خبری انصاف نیوز، خبرنگار و کارشناس محترمی که در تهیه گزارش میدانی از این بازار کمک کرده‌اند صمیمانه متشکریم. بازار بزرگ ایران به هیچ وجه دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی شما عزیزان را انکار نمی‌کند و حتما تلاش می‌کند با نقدهای دلسوزانه و مستمر منتقدان منصف، مسیر پیش روی خود را اصلاح کند. گزارش میدانی شما نکات ارزشمندی برای مجموعه بازار بزرگ ایران دارد که مانند موارد مشابه، منشا اثر و تصمیم خواهد شد اما مواردی هم در آن وجود دارد که نیاز به توضیح بیشتر دارد.

بازار بزرگ ایران برای «همه مردم ایران» طراحی شده است 

امکانات این مجموعه با توجه به نیاز همه مخاطبان طراحی شده است، از طبقه ضعیف و متوسط گرفته تا طبقه مرفه و برخوردار. بازار بزرگ ایران مکانی برای گذران اوقات فراغت و میزبانی برای لذت‌های شیرین همه هموطنانمان است اما به هیچ وجه جایی برای حسرت خوردن آنها نیست. نمی‌شود روزی یک کارگر و خانواده محترمش به این بازار بیایند و از زیبایی‌های معماری آن شگفت‌زده شوند اما نتوانند چیزی خریداری کنند و یا حتی نتوانند در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های بازار چیزی میل کنند. انکار نمی‌کنیم که در این بازار فروشگاه‌های نشان‌دار خارجی‌ای وجود دارند که تهیه اجناسشان تنها توسط گردشگران خارجی و یا اقشار مرفه ممکن است اما قاطعانه می‌گوییم که این همه بازار نیست.

 طبقات مختلف بازار بزرگ ایران برای تامین نیازهای «همه مردم ایران» طراحی شده است هرچند ممکن است که امروز فلان نشان تجاری خارجی توانسته باشد فروشگاهش را زودتر از بقیه تجهیز و راه‌اندازی کند. در گزارش تاکید کرده‌اید که همه چیز برای قشر متوسط و پایین جامعه حالت نمایشی دارد و به عنوان مثال از جایگاه‌های اختصاصی سینما نام برده‌اید. بلیت صندلی‌های اختصاصی (VIP) پردیس سینمایی بازار بزرگ ایران هیچ تفاوتی با سایر صندلی‌ها ندارد و همین حالا می‌توانید آن را از سایت‌های فروش آنلاین بلیت به قیمت 15 هزار تومان خریداری کنید، البته همین بلیت تا ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه و در کل سانس‌های روز سه شنبه بصورت نیم‌بها عرضه می‌شود؛ قطعا پرداخت 7 هزار و 500 تومان برای نشستن روی یک صندلی خاص و ویژه جایی برای حسرت کسی باقی نمی‌گذارد.

فودکورت بازار تعطیل نیست؛ همین امروز مهمان بازار بزرگ ایران باشید

در گزارش ادعا کردید که فودکورت بازار افتتاح نشده است اما این قسمت جزو بخش‌هایی است که در همان بدو افتتاح مجموعه مورد بهره برداری و استفاده عمومی قرار گرفته است. همین امروز می‌توانید به طبقه G3 در بازار بیایید و غذای مورد علاقه‌تان را میل کنید. احتمالا منظور گزارش شما باغ رستوران ملل است که امروز با آن جذابیت‌های معماری و فضاسازی که ذکر کردید مورد توجه مردم قرار گرفته است. این بخش نیز بزودی به بهره برداری کامل می‌رسد و هموطنان می‌توانند غذا و طعم‌های ملل مختلف را در یک فضای خاص و متفاوت تجربه کنند. 

دغدغه درست فرهنگی درباره شیوه بهره برداری از کتابخانه جندی شاپور

تصویری که در ادامه گزارش از کتابخانه جندی شاپور توصیف کردید به درستی وضعیت امروز این فضا را نشان می‌دهد. کتابخانه بیشتر از هرچیز تبدیل به آتلیه‌ای برای عکاسی شده است تا فضایی سالم برای مطالعه و خواندن. به خوبی دغدغه شما برای اعتلای فرهنگ کتاب‌خوانی را می‌فهمیم اما به مردم هم حق می‌دهیم تا در اولین مواجهه‌شان با این معماری شگفت‌زده شوند و تصمیم بگیرند که عکس یادگاری‌شان را ثبت کنند. توجه کنید که از افتتاح این بخش تنها حدود 6 ماه می‌گذرد و این جذابیت و تازگی همچنان برای بازدیدکنندگان در اوج است؛ اما باید تاکید کرد که این فضا پایدار نخواهد ماند. جندی شاپور با وضع قوانینی مشخص و با ضابطه تبدیل به کتابخانه‌ای حرفه‌ای و مجهز مخصوص پژوهشگران و دانشجویان می‌شود. بازار بزرگ ایران معتقد و ملتزم به اداره یک کتابخانه واقعی و قابل استفاده برای نخبگان کشور‌ است، این شرایط و ضوابط در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود.

نه بازار برای آقای انصاری است و نه تالار آینه مخصوص جلسات خاص او!

گزارش میدانی از بازار سنتی نیز با برداشت‌های غلطی همراه شده است. از قیمت‌های گران در غرفه فروش سوغات ایران نوشتید اما بیشتر اجناس موجود در این غرفه با قیمت درج شده روی محصول به فروش می‌رسد. قیمت سایر اجناس نیز تفاوت چشمگیری با قیمت‌های عمومی بازار ندارد، البته در برخی کالاهای خاص باید به تنوع محصولات عرضه شده در بازار و کیفیت‌های مختلف محصول هم توجه کرد. می‌توانید در بازدید بعدی بررسی بیشتری بر قیمت‌های این غرفه داشته باشید و قیمت عرضه شده به مشتری را با قیمت درج شده روی محصولات یا حتی فاکتورهای خرید مقایسه کنید.

در ادامه، تالار آینه را توصیف کردید و آن را به درستی الهام گرفته از کاخ گلستان دانستید اما عجیب‌ترین بخش گزارش این بود که اولا این بازار را متعلق به آقای انصاری دانستید و دوما تالار آینه را محل برگزاری جلسات او توصیف کردید. بانک آینده مالک کل این بازار است و نه کسی دیگر. تالار آینه نیز جزو بخش‌هایی است که درهایش از ابتدا روی عموم مردم باز بوده است. قطعا تصدیق می‌کنید که در مقابل چشمان مردم و در میان رفت و آمد آنها نمی‌شود جلسه هیات مدیره مجموعه را برگزار کرد یا معامله‌ای را به سرانجام رساند.

70 درصد بازار بزرگ ایران مخصوص ارائه خدمات واقعی فرهنگی، ورزشی، تفریحی و … است نه «نمایشی»

خانم توحیدلو کارشناس محترم این گزارش نکات مهمی را درباره مسیر مدرنیته و تغییر شهرها مطرح کرده است. از تفرجگاه نمایشی و آینده آن گفته و درباره پیوست‌های فرهنگی و حذف شدن فرهنگ از سبد خانوارها هشدار داده است. این توضیح مهم است که 70 درصد از بازار بزرگ ایران به ارائه خدمات فرهنگی، اقامتی، ورزشی، تفریحی و … می‌پردازد و تنها 30 درصد مربوط به فروشگاه‌ها و خرید و فروش کالاست. بازدیدکنندگان در 70 درصد این مجموعه بلیت سینما و تئاتر می‌خرند، از امکانات ورزشی استفاده می‌کنند، برای تفریحشان هزینه می‌کنند و دیگر چیزی به «نمایش» ختم نمی‌شود. مردم برای استفاده از خدماتی همه جانبه هزینه می‌کنند و از آن لذت می‌برند. وقتی استخر، سالن‌های متعدد ورزشی، جاده تندرستی، حمام سنتی و بسیاری خدمات دیگر راه‌اندازی شود دیگر کسی فرصت نمی‌کند با در و دیوار مجموعه عکس یادگاری بیندازد. آنروز خبری از «نمایش» نیست و همه از امکانات موجود و قیمت‌های منصفانه ارائه خدمات برای تامین لذت حلال و شیرین خود استفاده می‌کنند. 

نام بانک‌ها را در دادگاه فساد اقتصادی اشتباه گرفتید!

کارشناس پایگاه خبری انصاف نیوز از سرمایه شکل‌گیری بازار پرسیده و گفته است لذت پرسه زنی در بازار برایش تباه می‌شود وقتی می‌بیند که یک پای سرمایه‌گذاران اصلی  مجموعه در دادگاه‌های فساد اقتصادی است. بهتر است این اشتباه همینجا اصلاح شود تا لذت حضور بازدیدکنندگان در بازار دیگر به کام کسی تلخ نشود. توجه کنید که امروز دادگاه فساد اقتصادی به نام بانک دیگری در جریان است و پای بانک آینده و سرمایه‌گذاران پروژه بازار بزرگ ایران در هیچکدام از این دادگاه‌ها باز نشده است. بهتر است اخبار دادگاه‌ها را با دقت بیشتری بخوانیم تا متوجه شویم که دادگاه برای کدام بانک و برای چه کسی تشکیل شده است. 

بازار بزرگ ایران متعلق به دولت نیست که تنها کاسبی و سودش در پروژه ساخت تعریف شده باشد

 این کارشناس در ادامه پرسیده است که آیا این مقدار هزینه در ساخت بازار بزرگ ایران، برگشتِ سرمایه هم دارد یا خیر؟ او پیشنهاد داده است که به جای ساخت این مکان بهتر بود کارهای دیگری انجام شود. پاسخ به این سوال‌ها اصلا پیچیده نیست. نکته‌ مهم این است که بازار بزرگ ایران متعلق به بخش خصوصی است پس همه معادلات سوددهی آن لحاظ شده است. اینجا وابسته به دولت نیست که صرفا فرآیند ساخت و تولیدش برای سازندگان درآمدزا باشد و در آن هیچ نگاهی به آینده و نیازهای پیش روی جامعه وجود نداشته باشد. اگر سود سازنده در ساخت بود قطعا بازار بزرگ ایران با این عظمت و حجم کار تبدیل به پروژه‌ای عمرانی شبیه مصلای تهران می‌شد، پروژه‌ای 40 ساله و بی‌سرانجام که قرار نیست هیچوقت تمام شود. شاید به نظر شما بهتر باشد جای این هزینه‌ها مدرسه ساخته شود، خانه روستایی ساخته شود یا جهیزیه هزاران خانواده نیازمند تامین شود اما اینها همه مسکِن است؛ درمان امروز کشور توسعه اقتصاد غیرنفتی، کارآفرینی درست و رونق گردشگری است. بازار بزرگ ایران پس از بهره برداری کامل، 18 هزار شغل مستقیم و 100 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند. این بازار تلاش می‌کند راهی غیر از نفت فروشی برای درآمدزایی پیدا کند. چاه ویل نفت که بسته شود، دردهای دیگر هم تسکین می‌یابد. جوانان این کشور در شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند در سال گذشته حدود 90 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند، این عدد را با آمار 160 هزار میلیاردی فروش نفت کشور مقایسه کنید. اقتصاد مولد غیر نفتی راه خودش را پیدا کرده و با اقتضائات ویژه‌اش پیش می‌رود. یقین بدانید این بازار با گردش مالی گسترده از محل حضور گردشگران خارجی و البته ارائه خدمت به عموم مردم می‌تواند سهم مهمی در الگوی فراموشی اقتصاد نفتی داشته باشد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا