خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حج عمره بعد از ماه صفر از سر گرفته می‌شود

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت گفت: اگر عربستان به شروط ایران جواب مثبت بدهد، عمره پس از ماه صفر (اواسط پاییز) از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، ایران از سال ۱۳۹۴ پس از حادثه فرودگاه جده، عمره را تعطیل کرد. طبق اعلام سازمان حج و زیارت، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی درحال حاضر در نوبت عمره قرار دارند.

خواست ایران برای از سرگیری عمره، حفظ امنیت و عزت ایرانی‌ها و اشد مجازات برای ماموران خاطی فرودگاه جده بود. یک سال بعد از آن حادثه، با به جریان افتادن پرونده قضایی و محکوم شدن آن دو مامور سعودی، ایران در جریان مذاکرات حج شرط‌ بازگشت زائران ایرانی به عمره را مطرح کرد اما توقف روابط دیپلماتیک دو کشور و حضور نداشتن نمایندگان سیاسی ایران در آن کشور، مانع از توافق طرفین درباره عمره و تامین شروط ایران از سوی عربستان بود. تا این‌که سازمان حج و زیارت کشورمان امسال سه راهکار جدید مطرح کرد که وزارت حج عربستان با یکی از آن‌ها موافقت «لفظی» کرد و در نهایت سازمان حج و زیارت اعلام کرد: عمره به شکلی «محدود» امسال از سر گرفته می‌شود.

سازمان حج و زیارت هنوز این محدودیت در عمره را تعریف نکرده است.

راهکارهای ایران برای برقراری عمره به این شرح بود: افتتاح کنسولگری مستقل، پیگیری مباحث از طریق دفتر حافظ منافع و حضور هیات کنسولی ایران همزمان با موسم عمره بود.

وزیر حج عربستان با استقبال از سومین پیشنهاد ایران گفته بود: هیاتی از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان هیات کنسولی می‌تواند در موسم عمره در عربستان حضور داشته باشد و در صورت لزوم به حل مشکلات کنسولی عمره‌گزاران بپردازد که در این خصوص باید میان وزارت امور خارجه ایران و عربستان هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

وزرای خارجه دو کشور هنوز به این توافق واکنشی نشان نداده‌اند. با این حال علی‌رضا رشیدیان امروز در بازگشت از حج، اعلام کرد: اگر عربستان به پیشنهادهای ایران پاسخ مثبت بدهد، عمره پس از ماه صفر اجرا می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت امیدوار است: وزارت حج عربستان تا ۱۵ روز دیگر به ایران جواب بدهد.

او گفته است: تضمین کرامت امنیت و آرامش زائران ایرانی مهم‌ترین خواسته ایران در جریان مذاکره با عربستان بود که مورد پذیرش وزارت حج این کشور قرار گرفت.

پایگاه اطلاع‌رسانی حج وزیارت به نقل از علی‌رضا رشیدیان که همراه با آخرین پروازهای حجاج به کشور اسلامی امروز به کشور بازگشت، گزارش داده است: در بحث عمره مذاکرات مفصلی با وزیر حج عربستان صورت گرفته و البته چند نکته در این رابطه وجود دارد. نخستین موضوع، تضمین عزت، کرامت و آرامش عمره‌گزاران ایرانی است که وزیر حج عربستان نیز این موضوع را قبول داشت. نکته دیگر ضرورت حمایت‌های کنسولی از عمره‌گزاران است که در این خصوص سه پیشنهاد را مطرح کردیم.

رییس سازمان حج و زیارت درباره پیشنهادهای مربوط به حمایت کنسولی که مانع از حضور ایرانی‌ها در عمره شده است، توضیح داد: بازگشایی دفتر کنسولی در عربستان نخستین پیشنهاد بود که بعید می‌دانیم این موضوع عملی شود. پیشنهاد دیگر راه‌اندازی دفتر حافظ منافع بود که باید با پیگیری وزارت امور خارجه اتفاق افتد، اما پیشنهاد دیگر این است که همانند ایام حج تمتع چند نفر از کارکنان وزارت خارجه به عنوان نیروی کنسولی به همراه دست‌اندرکاران حج در سرزمین وحی و در ایام عمره در دفتر نمایندگی مستقر شوند که قرار شد تا ۱۵ روز آینده این پیشنهاد توسط وزارت حج عربستان با پیگیری از وزارت خارجه این کشور، بررسی و پاسخ آن به ما اعلام شود.

او بیان کرد: امیدواریم با برداشته شدن موانع، شاهد اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی باشیم و از طرفی شاهد سفر گردشگران و زائران عربستانی به ایران باشیم.

رشیدیان درباره تاریخ برنامه‌ریزی‌ها برای عمره، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها موضوع برای بعد از ماه صفر خواهد بود، چرا که تا ماه صفر هم ما و هم شرایط عربستان مهیای عمره‌گزاران نیست. امیدواریم در ۱۵ روز آینده پاسخ لازم را از وزارت حج عربستان دریافت کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد ساماندهی و سازماندهی عمره بعد از ماه صفر انجام خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت که در بدو ورود به کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) این سخنان را مطرح کرد، درباره موضوع حقوق شهدای منا و مسجدالحرام، اظهار کرد: درباره شهدای منا چند جلسه مذاکره داشتیم و نامه رسمی بنده و حجت الاسلام نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج ـ برای وزارت حج عربستان و امیر مکه ارسال شده است.

وی افزود: درباره حقوق شهدای مسجدالحرام و دادگاه شرکت «بن لادن» یک ذهنیتی برای مردم به وجود آمده بود که تبرئه شدن این شرکت به معنای این است که حقوق شرعی شهدای مسجدالحرام فراموش می‌شود، درحالی که این‌گونه نیست چرا که حقوق شرعی این شهدا موضوعی بین ما و کشور عربستان است و موضوع شرکت نیز بحث حقوقی بین آنها در دادگاه است. تبرئه شدن شرکت از رعایت یا عدم رعایت استانداردهای کاری، ربطی به حقوق شهدا ندارد.

رشیدیان درباره آمار فوتی‌های حج امسال نیز گفت: متاسفانه ۱۹ نفر از حجاج ایرانی در زمان حضور در سرزمین وحی فوت کردند که از این تعداد ۷ نفر در عربستان دفن شدند و پیکرهای سایرین به کشور بازگردانده شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا