خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خارجه آلمان: به تنهایی نمی‌توانیم برجام را نجات دهیم

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به گام سوم ایران در کاهش تعهدات خویش در توافق هسته ای، گفت: هنوز می توان یک راه حل پیدا کرد اما ما اروپایی ها نمی توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم.

به گزارش ایرنا و به نقل از دویچه وله، هایکو ماس در گفت وگو با روزنامه فونکه که در شماره روز دوشنبه آن منتشر شد، گفت: ما نباید راهکار حل و فصل مسالمت آمیز را از دست دهیم.

ماس افزود: اگر ایران دیگر نخواهد تعهدات خود طبق توافق وین را رعایت کند، این اقدام دارای سیگنال بسیار اشتباهی است. آلمان خواستار بازگشت تهران به رعایت کامل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است.

وزیر خارجه آلمان همچنین با اظهاراتی خوشبینانه گفت: هنوز می توان یک راه حل پیدا کرد، اما ما اروپایی ها نمی توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم.

به گفته ماس، توافق، یک جاده یکطرفه نیست.

دویچه وله در ادامه گزارش خود آورده است: وزیر خارجه آلمان می خواهد از درگیری نظامی با ایران جلوگیری کند؛ به همین دلیل او به احساس مسؤولیت همه دست اندرکاران توافق هسته ای متوسل شده است.

آمریکا اردیبهشت ‌سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند. این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبرو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیش‌بینی ساز وکارهایی برجام را حفظ می‌کنند.

در عین حال، به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در توافق برجام، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد؛ در گام نخست ایران با عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلوگرمی تلاش کرد تا نشان دهد که سیاست کاهش تدریجی اما آرام تعهدات را انتخاب کرده است.

در همان زمان مهلتی شصت روزه به طرف های برجامی اعلام شد تا سرعت عمل به تعهدات خود را افزایش دهند و ۱۶ تیرماه پس از پایان آن مهلت، جمهوری اسلامی ایران گام دوم یعنی عبور از غنی سازی ۳.۶۷ ذکر شده در برجام را اعلام کرد.

اما با گذشته دومین مهلت شصت  روزه و در اجرای گام سوم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه (۱۶شهریور) گفت که در چارچوب این گام، نخستین اقدام، آغاز تولید مواد غنی شده از زنجیره های تحقیقاتی و عدم اخلاط بود که از روز جمعه آغاز و این روند به آژانس اعلام شده است.

دومین اقدام شروع گازدهی ماشین (IR۶S) و اقدام سوم، راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR۴) بود که هر دوی اینها هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود.

اقدام پایانی در مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی هم گازدهی به زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR۶) بود که آن هم ۲ ماه زودتر از قرار قبلی ذیل تعهدات برجامی انجام می شود.

به گفته کمالوندی، ایران ایجاد زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی دارد که طبق مفاد برجام منطبق بر پاراگراف ۳۶ توافق هسته ای این اقدام ها را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا