خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا «ادب» درخور محافل عزاداری رعایت می‌شود؟!

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «آیا «ادب» درخور محافل عزاداری رعایت می‌شود؟!» نوشت:

بررسی تاریخ اصحاب رسول الله(ص) و اصحاب امام علی(ع) نشان از وجود برخی از چهره ای غیر اخلاقی و غیر مودبانه دارد.

رفتار رسول الله با امثال خالد در همین جهت باید ارزیابی شود.

همانطوریکه خطبه ۲۰۵ نهج البلاغه که در مقام توبیخ برخی از رفتار اصحاب در صفین ایراد گشته، نشان از وجود برخی رفتار و گویش های غیر مودبانه دارد.
اما در تمام اصحاب امام حسین، یک مورد رفتار غیر اخلاقی دیده نمیشود .

چنان اخلاق و ادب در اصحاب امام حسین بالتبع خود آن حضرت حاکم است که موردی غیر ادب و اخلاق یافت نمیشود. همین اخلاق است که باعث میشود بیش ازسی نفر ازلشگر عمرسعد به امام حسین گرویده شوند.

نمونه ترین اخلاق و ادب را باید در مواجهه امام حسین(ع) درمتن جنگ که میدان نفرت است، و گرسنگی و تشنگی مزید بر علت گشته، باید جستجو کرد که چگونه امام حسین(ع) در کمال ادب و متانت و اخلاق با کوفیان سخن میگوید؟

نمونه ای از آن تقدیم میشود:

امام حسین در روز عاشورا بر شمشير خود تكيه كرده با صداي رسا آن مردم را طرف خطاب قرار داده و فرمود:اي مردم شما را به خدا قسم مي دهم كه آيا مرا مي شناسيد آنان گفتند بلي، توئي پسر رسول خدا و دخترزاده و سبط او پس از آن فرمود: شما را به خدا قسم، آيا مي دانيد كه جد من رسول خدا صلي الله عليه و آله است؟ گفتند بلي مي شناسيم. فرمود: شما را به خدا آيا مي دانيد كه مادر من فاطمه دختر محمد مصطفي(ص) است؟ گفتند بلي مي شناسيم. فرمود: شما را به خدا آيا مي دانيد كه جده من خديجه دختر خويلد اول زن از زنان اين امت از حيث اسلاميت است؟ گفتند بلي. فرمود: شما را به خدا قسم آيا مي دانيد كه حمزه سيد شهداء عم پدر من است؟ گفتند بلي. فرمود: شما را به خدا آيا مي دانيد كه جعفر طيار در بهشت عم من است؟ گفتند: بلي. فرمود: آيا مي دانيد كه اين شمشير رسول خدا است كه من آنرا حمايل كردم؟ گفتند بلي. فرمود: شما را بخدا آيا مي دانيد كه اين عمامه رسول خدا است كه من آن را بر سر دارم؟ گفتند بلي. فرمود: شما را به خدا آيا مي دانيد كه علی(ع) اول كسي است از قوم كه اسلام آورده و از حيث علم و دانش از همه داناتر بود و اينكه او ولي و اختياردار هر مؤمن و مؤمنه است؟ گفتند بلي.

پس فرمود با اين وصف چرا خون مرا حلال مي شماريد در صورتي كه پدر من كسي است كه ساقي حوض كوثر است و رد مي كند از آن حوض اشخاصي را چنانكه شتر را از آب ممانعت مي كنند و لواي حمد در روز قيامت به دست او است؟!

گفتند ما همه اين ها را مي دانيم و ليكن تو را رها نمیكنيم و دست از تو برنميداريم تا اينكه با لب تشنه مرگ را بنوشی. (موسوعه ص ۵۱۷ از امالی صدوق)

جالب اینجاست، همین اخلاق وادب ومتانت وآقایی را ما بعد ازعاشورا تاامروز از حضرت سیدالشهداء میبینیم، بدین شکل که برخی ازافرادی که به حضرت متوسل میشوند از ادب و اخلاق بهرمند نیستند، اما امام حسین(ع) با آقایی و اخلاق خود توسل شان را قبول و حاجت شان روا میکند.

نکته‌ای لطیف:در زیارت عاشورا ادعا میکنیم: ای اباعبدالله، انی سلم لمن سالمکم.. من با هر کسی که در مسیر شما باشد در کمال سازش، صلح وصفا هستم.

آیا واقعا امروز، چنین است؟

آیا شرکت کنندگان درمحافل درکمال رعایت ادب و اخلاق نسبت به دوستان خود هستند؟

جامعه امروز نمی‌پذیرد سخنگوی محافل حسینی خصوصا در لباس پیامبر، رعایت عفت کلام نکند و با ادبیات زشت سخن گوید!

خدا نکند که بی ادبی ها مصرف انتخاباتی داشته و برای جمع آوری رای باشد!!

نتیجه: موظفیم این اخلاق و ادب را در تمام تشکیلات و مراسم و محافل امام حسین که مکتب و مدرسه آن حضرت است رعایت کنیم.

خصوصا گویندگان مذهبی و سپس مداحان  مراسم عزاداری، و بعد خدمتگذاران و حتی میهمانان آن.

این محافل امانتی است که باید از هر جهت سالم و اخلاقی، به نسل بعدی منتقل کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا