خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظرسنجی ایسپا برای انتشار یا برای احتکار!؟

به گزارش انصاف نیوز، «اصغر احمدی» جامعه شناس در یادداشتی درباره‌ی نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا که پیش از انتخابات انجام می‌شد نوشت:

در روزهای گذشته افراد و موسسه‌های گوناگونی سعی در پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری داشتند. من بسیاری از این پیش بینی‌ها را جمع آوری و ذخیره کرده‌ام و ممکن است در زمان مقتضی تحلیلی پیرامون آنها بنویسم. ایسپا یکی از معدود مراکزی برود که نتایج نظرسنجی‌هایش را به اطلاع عموم می‌رساند اما به یک باره در آخرین نظرسنجی با سکته مواجه شد. چرا؟

آخرین نظرسنجی ایسپا که به ظاهر یک نظرسنجی ملی میدانی و با هزینه‌ی گزاف انجام شده است، چرا باید نتایج‌اش حبس و احتکار شود؟ ایسپا از نتایج این نظرسنجی صرفا نرخ مشارکت را اعلام کرد که با اختلاف 1 درصد نتیجه را به درستی پیش بینی کرده بود. این که یک عده خواب‌نما شده‌اند که انتشار مابقی یافته‌ها به صلاح نیست، برخی هم دائم المصلحت باشند، در واقع ظلم بزرگی به مجموعه‌ی جهاد و ایسپاست. در عرصه‌ی علم، مدعی بودن و تهور داشتن یک اصل علمی و اخلاقی‌ست. این که ما داده‌های مان را در کشوی میزمان نگه داریم و وقتی واقعیت با داده‌های ما همخوان بود، آنها را از کشوی میزمان در بیاوریم و همچون “مجاهدان شنبه” فاتحانه سرود پیروزی سر بدهیم نهایت بی‌اخلاقی علمی‌ست. آیا اگر نتایج واقعی با یافته‌های ایسپا اختلاف زیاد می‌داشت، حاضر بودند چنین از پیروزی نظرسنجی‌ها دم بزنند و داده‌های خود را آشکار کنند.

احتکار داده‌ها از دو خارج نیست: یا ما به داده‌های‌مان اعتماد نداریم و از افشا شدن اختلاف آن‌ها با واقعیت بیم داریم، و یا به داده‌های‌مان اعتماد داریم ولی حدس می‌زنیم عده‌ای بر فرض بخواهند رئیسی را هر طور شده به جای روحانی رییس جمهور کنند و در واقع به رویه‌های قانونی اعتماد نداریم. در غیر این صورت این همه ملاحظه کاری و مصلحت جویی برای چیست؟ با این اوصاف انتظار می‌رفت در صورت پیروزی رقیب از داده‌هایی رونمایی کنیم که همان نتایج را تایید کند و پرواضح است که این خطایی مدیریتی ست تا فنی.

متاسفانه افراط در مصلحت اندیشی در جهاد دانشگاهی به حدی رسیده است که اگر خدای نکرده همین امروز برای کل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق ناگواری بیافتد به راحتی می‌توان جای خالی آنها را با اعضای جهاد پر کرد!

نادیده گرفتن یافته‌های علمی، احتکار و پنهان کردن آنها و از آن بدتر رونمایی فرصت طلبانه از آنها غایت بی‌اخلاقی زیستن است. جامعه‌ی علمی حق دارد به موقع از یافته‌ها باخبر شود، آنها را نقد کند و از فوایدشان بهره برداری کند.

اساسا نظرسنجی‌ها در کنار انعکاس وضعیت افکار عمومی همواره در جهت دهی افکار عمومی نقش دارند. این درست نیست که ما از ترس پیروزی رقیب و این که ممکن است ما را به جهت دهی افکار عمومی متهم کنند از انعکاس افکار عمومی خودداری و وظیفه‌ی ذاتی خود را به فراموشی بسپاریم. مخلص کلام این که ایسپا جز در یک مورد و آن هم پیش بینی نرخ مشارکت با خطای یک درصدی هیچ ادعای دیگری نمی‌تواند داشته باشد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا