خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح همکار و اطلاعیه وزارت خارجه درباره خبرنگار پناهنده

روز یکشنبه، اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه ای درخصوص موضوعات مطرح شده در ارتباط با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز اعلام داشت: براساس نامه اول خبرگزاری ایسکانیوز (باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران) در تاریخ  93/12/18 خطاب به اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه این رسانه یک خبرنگار و یک عکاس را جهت پوشش خبری مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 معرفی و خواستار انعکاس درخواست خود به سفارت سوئیس جهت دریافت روادید، شد.
 
این اطلاعیه می افزاید: براساس رویه معمول وزارت امور خارجه در زمینه ارائه تسهیلات روادید برای خبرنگارانی که به طور رسمی از سوی رسانه های دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفینامه ارائه مینمایند، طی یادداشتی افراد ذکر شده برای دریافت روادید سوئیس به سفارتخانه آن کشور در تهران معرفی شدند.
 
اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در پایان این اطلاعیه اضافه کرد: خبرگزاری ایسکانیوز پس از انتشار خبر درخواست پناهندگی یکی از دو فرد معرفی شده طی نامه ای در تاریخ  94/1/4 خطاب به حوزه رسانه ای وزارت امور خارجه قطع همکاری با فرد مذکور را اعلام کرده است.
گزارش انتخاب درباره ی خبرنگار پناهنده
سایت انتخاب در این باره نوشته بود: برخی منابع از لوزان گزارش داده اند که فردی به نام «امیرحسین متقی» که خود را «مدیر روابط عمومی ستاد روحانی در انتخابات» و برخی «مسئولیت های رسانه ای و غیررسانه ای دیگر» معرفی کرده و چندی پیش نیز موفق شده بود سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز وابسته به دانشگاه ازاد را تصاحب کند، با حضور در «لوزان» به عنوان خبرنگار، درخواست پناهندگی داد.
منابع خبری حاضر در لوزان می گویند این فرد کاملا با برنامه به این سفر امده بود و از روز اول نیز هیچ گونه فعالیت خبری نداشت. پیش از این دییر سیاسی این خبرگزاری به دلیل همین مسایل از سمت خود کناره گیری کرده بود.
همکاران این فرد  در ایسکانیوز می گویند وی ماهها به دلیل عدم خوشنامی در رسانه ها بیکار بود و با فشار و لابی برخی افراد، در مجموعه ایسکا به این مجموعه اضافه شد و انقدر سریع در جایگاه سردبیری نشست که تعجب همگان را برانگیخت.
انها معتقدند به طور قطع این اتفاق با هماهنگی قبلی با این فرد بوده و قرار است وی نیز به زودی از کشور خارج شود. این درحالیست که برخی منابع می گویند ، وی با نامه رسمی خبرگزاری عازم لوزان سوئیس شده است!
این درحالیست که این فرد خود را عضو ارشد ستاد روحانی (مسئول روابط عمومی) یا «مدیر رسانه ای ستاد» یا «مسئول ارتباط با رسانه های کمیته رسانه ای ستاد تهران» معرفی کرده است، حال آنکه اولاً مسئول روابط عمومی ستاد روحانی «بابک دربیگی» (مسئول فعلی روابط عمی وزارت ارشاد) بود و این فرد، تنها با حمایت «برخی افراد» خبرنگار همراه ستاد در سفرهای استانی بوده، ثانیاً آنکه اساساً روحانی ستادی به جز ساختمان مرکزی خیابان هفت تیر نداشت و پیروزی او، نه مرهون شعار «کلید» بود و نه به ستادی ربط داشت که از اساس وجود چندانی نداشت!
نکته ی منفی البته این است که وی یکبار در گفت و گو با ایسنا خود را مسئول روابط عمومی ستاد معرفی کرده بود که اهمال مسئولین وقت ستاد ، باعث افزایش سوءاستفاده این فرد شد.
از سوی دیگر، به جز آنکه اطلاعات وصاله نشان می دهد استفاده ی عنوان «مسئول رسانه» برای وی کذب است، اما بررسی ساده نشان می دهد این عنوان پرطمطراق ، مسئولیتی بسیار سنگین و جدی است که قطعاً با هیچ عقل سلیمی، حضور چنین فردی با سابقه کوتاه ورزشی نویسی، در راس چنین تشکیلاتی، سازگاری ندارد. 
این درحالیست که متاسفانه برخی رسانه ها، وی را «مسئول رسانه ای ستاد روحانی» معرفی کردند تا حساسیت در مورد پناهندگی یک چهره تازه کار را گسترده کنند!
ارزشی به اندازه یک مصاحبه…!
قابل ذکر است، فرد مذکور تا سال 92 یک خبرنگار ساده ی ورزشی نویس بوده که سابقه بسیار کوتاهی نیز داشته است. او ظاهراً پس از درخواست پناهندگی، مصاحبه ای با «نوری زاده» انجام داده تا درخواست پناهندگی خود را محکم تر کند! این «مصاحبه» اما نشان می دهد، همه ی ارزش وی برای خارج از کشور همین یک مصاحبه بوده و پس از آن نیز، او مانند بسیاری از خبرنگاران تازه کار و همسطح خود ، به مشاغل دیگر روی می آورند.
این فرد (متقی) ، همواره خود را از نزدیکان رسانه ای «صالحی امیری» سرپرست سابق وزارت ورزش و رییس فعلی کتابخانه ملی معرفی می کرد که در ایام سرپرستی وی، موفق شد معاون اداره رسانه ای این وزارتخانه شود.
کلک بچه گانه و بی شرمانه!
با توجه به این مساله پیش آمده باید منتظر واکنش دانشگاه ازاد و خبرگزاری ایسکانیوز بود ، اما آنچه قطعی است آن است که مسئولان دانشگاه آزاد از چنین اتفاقی کاملاً بی اطلاع بوده و انصاف نیست، بارِ این «کلک بچه گانه» و «غیرمنصفانه» را بر دوش مسئولان دانشگاه آزاد افکند ؛ هر چند به لحاظ حقوقی باید مسئولین این خبرگزاری پاسخگو باشند. 
البته قطعاً برخی افراد که حامی وی بوده و باعث رشدش شده اند، نیز باید پاسخگو باشند ، چرا که این خبرنگار تازه کار ، حتی تصورش را هم نمی کرد روزی دبیر سرویس یک رسانه شود ، چه رسد به آنکه به خاطر «عنوان دروغین مدیر روابط عمومی ستاد روحانی» ، به زور هم که شده سردبیر رسانه ی وابسته به دانشگاه آزاد شود.
آنچه البته باعث تاسف است ، آن است که همواره بهادادن به چهره های تازه کار ، غیرمتخصص و غیرمتعهد باعث بروز چنین اتفاقاتی می شود. غیرمتخصص هایی که بعضاً از مشاغل دیگری مانند «شاگرد سوپرمارکت داری» با حمایت و فشار برخی چهره های «صاحب تاثیر شده»، به عرصه رسانه ورود کرده و رشد چشمگیری می کنند!
با این حال، جا دارد مسئولین فکری کنند ، چرا که این اتفاق مسبوق به سابقه است و چند وقت یکبار، تکرار می شود!
توضیحات خبرگزاری ایسکانیوز
با سلام به تمامی اهالی رسانه و عرض شادباش بمناسبت سال نو، 
با توجه به اینکه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران نهادی نوپا و در آغاز شروع مجدد فعالیت های خود بوده است، و با وجود عدم وابستگی به سمت و سو های سیاسی همواره بر اصول راستی و درستی بر مشی اعتدال خویش قدم نهاده است، طی چند ماه فعالیت خود، شاهد هجمه ها و بداخلاقی های گوناگون از سوی گروههای مختلف قرار گرفته است. 
با وجود این ایسکانیوز هرگز در مقام پاسخگویی به این هجمه ها قرار نگرفته است. لیکن در آخرین اقدامها شخصی که فاقد هرگونه حکم در خبرگزاری بود، پس از حضور در محل مذاکرات با هزینه شخصی، اقداماتی خارج از خط مشی های اخلاقی و حرفه ای مجموعه انجام داد که در پی آن مدیریت ایسکانیوز ضمن اخراج این شخص پیش از سال نو، هرگونه ارتباط با آقای امیرحسین متقی را تکذیب و اقدامات خارج از چارچوب ایشان و شیطنت رسانه ای افراد مغرض را محکوم و حق پاسخگویی و پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می دارد.
باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکا نیوز)
توضیح یکی از همکاران متقی: ناگفته ها بسیار است
توضیحات این خبرگزاری در حالیست که نام وی طی ایام اخیر به عنوان «سردبیر ایسکا» منتشر شده بود.
به گزارش انصاف نیوز، در روزهای اخیر نوشته ای منسوب به «نیره بهتری» یکی از همکاران این خبرگزاری در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در پی می آید:
«با سلام خدمت همه ی همکاران عزیز رسانه ای.
لازم میدانم به عنوان یکی از قدیمی ترین اعضای خبرگزاری ایسکا نیوز پیرامون مصاحبه خبرگزاری تسنیم با مدیرعامل ایسکا توضیحاتی را ارایه کنم. 
در این مصاحبه چندین بار بر اینکه امیر حسین متقی خبرنگار سیاسی ایسکانیوز بوده تاکید شده است. با وجود اینکه بنده از آغازین روز فعالیت ایسکا در این مجموعه بودم با تاکید عنوان میکنم که یا نگارنده این مطلب به اشتباه چنین سمتی را به وی اطلاق کرده یا مصاحبه شونده از فرط خشم از اقدام متقی شدت اعلام برایت خود را با اطلاعاتی غیر واقع افزوده است. 
از این رو آنچه من و دهها همکار دیگرم در این رسانه تایید میکنیم اینست که امیرحسین متقی با عنوان مشاور مدیریت مجموعه و سپس سردبیر و معاون سردبیر در این مجموعه ایفای نقشی بسیار تاثیر گذار داشت. 
چه بسا که او و همفکران و هم هدفانش پس از ورود به ایسکانیوز تلاش های هدفمندانه ای برای از میان برداشتن موانع و تقریبا فراری دادن تمام نیروهای باسابقه و حرفه ای که در این مجموعه حضور داشتند، انجام داده و در نهایت هدفشان به دست آوردن سرویس سیاسی به خاطر موقعیت ویژه آن بود.
در خبرگزاری ایسکا به دلیل بهره مندی از خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه ای و همچنین هدایت مجموعه توسط سردبیری توانمند و پرسابقه به نام دکتر حسین بهزادی، مراحل رشد به سرعت پیش رفته و تعامل سرویس ها با حوزه های خبری به خصوص دولت، مجلس و وزارت امور خارجه بسیار حرفه ای و نزدیک بود. 
لذا همین امر طمع متقی و همراهانش برای تسخیر این مجموعه را بیشتر می کرد تا به اهداف خود که نمونه ی آن همسفر شدن با هیات مذاکره کننده و پناهندگی دست یابند. 
این در حالیست که ما به کرات در خصوص اقدامات مشکوک این گروه در مجموعه ی ایسکانیوز هشدار داده بودیم. ضمن اینکه زمانیکه از معرفی پنهانی متقی به وزارت خارجه برای سفر به لوزان مطلع شدیم، ابتدا اعتراض کرده و سپس در پی بی توجهی مدیر عامل، من و دبیر سیاسی و یکی دیگر از خبرنگاران سرویس سیاسی استعفا کرده و این خبرگزاری را ترک کردیم. علاوه بر این، به وزارت امور خارجه توضیح مبسوطی پیرامون اینکه متقی خبرنگار حوزه سیاسی نبوده دادیم. 
ناگفته های بسیار زیادی در خصوص امیرحسین متقی و همراهانش در این مجموعه وجود دارد که از بیان آنها امتناع کرده و به شفافیت در خصوص بخش کوچکی از ابهامات بسنده می کنم. »
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا