ماجرای دختر آبی از زاویه دیگر

چرا هیچ خبرنگاری این پرسش های بدیهی را از خود نپرسید؟

نادر فتوره‌چی در یادداشتی با عنوان «ماجرای دختر آبی از زاویه دیگر / چرا هیچ خبرنگاری این پرسش های بدیهی را از خود نپرسید؟» که در کانال باشگاه روزنامه‌نگاران منعکس شده نوشته است:

از جمله موارد عجیب پیرامون ماجرای «دختر آبی» اعتماد صد در صد «افکار مهندسی شدۀ عمومی» به رسانه‌هاست. نزدیک یک هفته است که از داغ شدن بحث مرگ دختری با ریختن بنزین روی خود در برابر یکی از مجتمع‌های دادگاهی میگذرد. برایم عجیب است که سوالات زیر، به هیچوجه برای «افکار عمومی» مطرح نشد:

۱-چرا فیلمی از صحنه خودسوزی وجود ندارد؟ (در برابر هر مجتمع قضایی همواره ازدحام است. ساعت کاری آنها مصادف با شلوغترین ساعت شهر است).

۲-چرا تا دیروز(یک هفته بعد از مرگ) حتی یک فریم عکس از او بیرون نیامده بود؟

۳-صحت عکس اخیر را کی تایید کرده است؟(فراموش نکنید عکس قبلی که مورد استفاده گسترده سایت استقلال، رضا پهلوی، قمی‌کلایی، اکانت اسرائیل به فارسی، صدای آمریکا و … قرار گرفت متعلق به فردی به نام آیسان احتشامی بود. نه سحر خدایاری! و معلوم بود هیچکدام از منتشرکنندگان او را نمیشناسند).

۴-دخترانی که به استادیوم میروند، علاقه زیادی به گرفتن عکس از خود دارند. رسانه‌ها نیز از آنها عکس زیاد میگیرند، چرا یک فریم عکس از سحر خدایاری توی آنها نیست؟ چرا هیچکدام از دختران استادیومی نگفته که او را میشناخته است؟

۵-کسانیکه از ابتدا عکس فردی به نام «آیسان احتمشامی» را با «سحر خدایاری» اشتباه گرفته بودند و یعنی او را اصلا و مطلقا نمیشناختند، چگونه از روی تصویر باندپیچی شده، مطمئن شدند این عکس سحر خدایاری است؟

۶-سحر خدایاری بلاخره کجا دفن شد؟ «بهشت فاطمه قم» یا «شهرکرد»؟ فاصله این دو شهر ۳۸۵ کیلومتر است!

۷-مگر نمیگویید مصاحبه پدر صانع ژاله جعلی بوده است؟ مگر نمیگویید مصاحبه با پدر سحر خدایاری هم جعلی‌ست؟ پس چطور صحت عکس سحر خدایاری را از طریق عکس مشترک با فردی که به عنوان پدرش مصاحبه کرده پذیرفته‌اید؟

۸-خبرنگار ایران وایر میگوید این شخصی که با صداوسیما مصاحبه کرده پدرش نیست، بعد توانا به استناد تصویر همین فرد، عکسی را با عنوان «تصویری از سحر درکنار پدرش» منتشر میکند! اگر پدرش همین فرد است، پس تشکیک خبرنگار ایران‌وایر چیست؟ اگر پدرش نیست، پس کی گفته این عکس سحر خدایاری ست؟

۹- مسئله من این نیست که آیا سحر خدایاری اصلا وجود خارجی دارد یا ندارد، یا اگر دارد آیا واقعا همان فردی‌ست که خودسوزی کرده یا نه، یا اساسا خودسوزی‌ای در کار بوده یا نبوده، مسئله من فقدان روحیه «پرسشگری» در مخاطب و مسخ شدنش توسط رسانه‌هاییست که میبینید چقدر تناقض دارند.

۱۰- «شیاد قمی‌کلایی» {مسیح علی نژاد} ادعا کرده که عکس«واقعی» سحر خدایاری را قبلا منتشر کرده، آیسان احتشامی چهار روز قبل از اینستاگرامش گفته بود «بچه‌ها برید زیر پیج مسیح بگید این عکس آیسانه». کدام عکس «واقعی» را منتشر کرده بود؟ کو آن عکسی که قبلا منتشر کرده؟

شیاد قمی‌کلایی مدعیست :«من عکس واقعی #سحرخدایاری را از دوستی گرفتم و منتشر کردم که گفت خانواده‌اش مایل نیستند عکس منتشر شود.گفتم متاسفانه تا اجازه ندهند برخی رسانه‌ها منتشر نمیکنند».
بعد آیسان احتشامی بعنوان یک انسان زنده که داشت بال بال میزد «اجازه»اش برای انتشار عکس مهم نبود!

۱۱- قمی‌کلایی (۱۰ سپتامبر): جسد سحر خدایاری در خفا دفن شد و به خانواده‌اش اجازه یک عزاداری ساده داده نشد.*
قمی‌کلایی (۱۲ سپتامبر): مراسم عزاداری سحر…
* دفن مخفیانه سحر خدایاری در «بهشت فاطمیه قم» خبریست که ۱۰ سپتامبر منتشر شد، اما قمی‌کلایی الان خبر از عزاداری ساده در شهرکرد داده. کدام را باورکنیم؟

۱۲-بازهم این قبیل مهندسی ها رخ خواهد داد؟
-بله
-کسی پرسشگری از چندوچون ماجرا خواهد کرد؟
-ابدا
-کسی عبرت میگیرد؟
-محال است!


پاسخ به فتوره‌چی کار سختی نیست

خانم شهرزاد همتی، خبرنگار اجتماعی و حوزه زنان روزنامه شرق در واکنش به مطلب نادر فتوره‌چی، پاسخی برای باشگاه روزنامه‌نگاران ایران ارسال کرده است که می‌خوانید:

پاسخ به سئوالات آقای نادر فتوره‌چی کار سختی نیست. کافی است با کمی گشتن در میان اخبار، ایشان جواب سئوال‌هایشان را پیدا کنند.من پاسخ سئوال‌هایی که می‌دانم را می‌دهم (با ذکر این توضیح که پاسخ سئوالاتی را می‌دهم که مشخصا مربوط به دخترآبی است و درباره مسایلی که در جریانش نیستم پاسخی نمی‌دهم. پاسخ این سئوالات را صرفا به دلیل پیگیری‌های چند روز اخیرم به عنوان خبرنگار حوزه اجتماعی می‌دانم و می‌گویم.)

پاسخ سئوال اول: جوابش را نمی‌دانم و بنابراین از تحلیل شخصی هم می‌پرهیزم.

پاسخ سئوال دوم و سوم و چهارم: این پاسخ را باید کمی کلی داد. تعداد دختران موسوم به دختران ریش دار پرسپولیسی بسیار بیشتر از دختران استقلالی است. حتی خود دختران پرسپولیسی در مصاحبه‌هایی که با خبرنگاران انجام داده‌اند، بیش از ۲ یا ۳ نام را نمی‌دانستند. به هر ترتیب کلونی تشکیل شده از دختران ریش‌دار پرسپولیسی است و شاید به همین دلیل خبر دستگیری خانم سحر خدایاری منتشر نشده. از طرفی مطابق آنچه که در گزارشات و صحبت‌های خانواده می‌شود دریافت این است که خانم سحر خدایاری هرگز موفق به ورود به استادیوم نشده‌اند و در روز دستگیری، هنگام ورود به استادیوم وقتی متوجه تفتیش بدنی توسط سربازان می‌شوند اعلام می‌کنند که زن هستند و بعد از این صحبت و بگوی مگوی احتمالی توسط پلیس دستگیر می‌شوند، بنابراین دخترآبی فرصتی برای حضور در استادیوم نداشته تا به قول آقای فتوره‌چی، از خودش عکس بگیرد و در فضای مجازی منتشر کند. خانواده دخترآبی از ابتدا تمایلی به رسانه‌ای شدن این موضوع نداشته‌اند و به همین دلیل هم سعی کردند این ماجرا در سکوت خبری پایان پیدا کند که این اتفاق نیفتاد. در عکس‌های اخیر منتشر شده در فضای مجازی، عکسی در کنار پدر مرحوم خدایاری از دختری جوان منتشر شده است و با توجه به گفته خبرنگارانی که با دوستان سحر صحبت کرده‌اند و عکس‌های او را دیده‌اند، این عکس شباهت زیادی به دخترآبی دارد. با ذکر این توضیح که این خبرنگاران به دلیل درخواست دوستان سحر از انتشار این عکس خودداری کرده بودند.

پاسخ سئوال پنجم: از ابتدا که عکس باندپیچی شده‌ای در کنار نام دخترآبی منتشر شده، بارها و بارها اعلام شد این عکس تزئینی است، اما احتمالا عده‌ای به این مساله توجه نکرده‌اند. مطابق گفت‌وگوی معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با روزنامه شرق، پنجشنبه ۱۴ شهریورماه، دستیار حقوق شهروندی این معاونت خانم شهنازسجادی به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری مراجعه کرده و درخواست ملاقات با دخترآبی را داشته است، بیمارستان اعلام می‌کند که سحر خدایاری ممنوع‌الملاقات است و خانم سجادی در بیمارستان ماقاتی یک ساعته در بیمارستان با خواهر و مادر سحر خدایاری داشته است. و آن‌جا درباره استادیوم رفتن سحر، دلیل خودسوزی و مسائلی از این دست صحبت می‌کنند.

پاسخ سئوال ششم: اصلیت خانواده خدایاری متعلق به چهارمحال و بختیاری است، اما آن‌ها در قم زندگی می‌کنند. سحر خدایاری در قطعه ۴۳ بهشت معصومه، واقع در ابتدای اتوبان قم-تهران دفن شده است. شایعات می‌گویند خانواده سحر می‌خواستند مراسم بزرگداشت او را هم در قم بگیرند اما با مخالفت برخی دستگاه‌ها مواجه شدند. اما ما به شایعات توجه نمی‌کنیم و می‌گوییم خانواده بنا به مصلحت خودشان مراسم هفتم دخترشان را در روستای سلم،‌واقع در شهر آبا و اجدادی‌شان یعنی شهرکرد برگزار کرده‌اند.

اما مساله آخر چند دختر (تعداد اعلام شده ۳ تا ۶ متغیر است) مشهور به دختران ریش‌دار در هفته‌های اخیر دستگیر شده‌اند و بعد از حدود ۵ روز حالا با وثیقه تا نوبت دادگاه آزاد هستند. با توجه به جو روانی پیش‌آمده، آنچه مهم به نظر می‌رسد، صیانت و حفاظت از این دختران است.

انتهای پیام

لینک کوتاه شده: http://www.ensafnews.com/UTprU
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن