خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر آیت‌الله هاشمی درباره حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی در سال۶۸

شفقنا نوشت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با بانوان المپیکی در تاریخ ۱۳۶۸/۱۰/۲۸ به ایراد سخنانی پرداخت و خطاب به بانوان، گفت:زنان، حیا و مراعات احکام شرعی و پوشش مناسب داشته باشند و در مسابقات شرکت کنند. انقدر به زنان ظلم نکنیم و آنها را محدود نکنیم. برخی فکر می کنند با محدود کردن زنان خدمت می کنند؛ این چه خشکی بی جایی است که خدا و پیامبر نخواسته و ما می خواهیم!؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار بیان کرد:

« از این فرصت حضور شما استفاده می کنم و بخشی از مطالب خود در مورد نقش زنان در جامعه را عرض می کنم.

نصف جامعه ما زنان هستند و با دیدگاه ما، زنان مانند مردان انسان کامل هستند.

ما از این نیروی عظیمی که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند، استفاده نمی کنیم؛ روزی اگر این جامعه فعال شود و همه امکانات کشور نقد شود و چرخ اقتصاد مملکت به سرعت بِگردد، آن زمان نیروی کار بسیار نیاز داریم و معنایی ندارد که از زنان در جامعه استفاده درستی نشود.

چرا ما معلم دینی خانم به اندازه کافی برای مدارس دخترانه و دانشگاه در همه سطوح نداشته باشیم!؟ این چه سنت غلطی بوده که بین ما بوده است!؟ اگر وقت است، شما دارید، اگر استعداد است، شما دارید، اگر دین و وظیفه تبلیغ و تکلیف است، شما هم مثل چنین تکلیف و وظیفه ای دارید.

ورزش یک نیاز جدی هر انسانی است، خانم ها چرا نباید ورزش کنند، همه انواع ورزش برای خانم ها مثل مردان لازم و ضروری است.

خانم باید تشویق شوند و مسابقات داشته باشند. مسابقه چیزی است که هر انسانی برای آن جاذبه دارد. وقتی چند خانم می خواستند به چین بروند برخی از مطبوعات هیاهو کردند، برای اینکه این مطبوعات سنتی هستند و فکر می کنند که ما نباید سنت ها را بشکنیم، چه کسی گفته که خانم به چین نرود و در مسابقات تیراندازی شرکت نکند!؟

زن، حیا و مراعات احکام شرعی و پوشش مناسب داشته باشد و در مسابقات شرکت کند و بسیار هم خوب است.

انقدر به زنان ظلم نکنیم و آنها را محدود نکنیم. برخی فکر می کنند خدمت می کنند که بگویند خانم ها این کارها را نکنند و فکر نمی کنند که بیش از چند میلیون جوان خانم احتیاج به تحرک و نشاط و مسابقه دارد و آنها هم روحیه دارند و چیزهایی می خواهند که مردان می خواهند، این چه خشکی بی جایی است که خدا و پیامبر نخواسته و ما می خواهیم!؟ واقعاً برخی کاسه از آش داغ تر هستند.

انشاالله شما پیش قراول حرکت به سوی فعال شدن خانم ها به صورت انسانی و اخلاقی و اسلامی خواهید بود.

شما را به خدا می سپاریم و امیداریم که موفق تر باشید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا