خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی حقوقی به پرونده‌ی سحر خدایاری

محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری در توییتر نوشت:

«‏چندروز از انتشار خبر خودسوزی ‎سحر خدایاری میگذرد.

حالا بخاطر اعتراضات گسترده به این فاجعه،برخی با تکذیب جزئیات بیربط به اصل ماجرا و طرح حواشی کم اهمیت و حتی تهدید به برخورد و پرونده سازی،در تلاش برای ساکت کردن صدای اعتراضند.

با اینحال بررسی حقوقی ماجرا لازم است.

اصل ماجرا چیست؟

اسفند97 ‎#سحر_خدایاری با ظاهر مبدل در حال ورود به ورزشگاه بوده که قصد مأموران برای بازرسی بدنی اش، باعث بروز درگیری جزئی میشود و به نقل از خبرگزاری میزان، این درگیری منجر به تشکیل پرونده قضایی برای او با اتهامات توهین به مأموران و جریحه دار کردن عفت عمومی میشود.

سحر خدایاری

‏/طبق گفته خواهر ‎#سحر_خدایاری، پرونده او روز چهارشنبه جهت رسیدگی به دادسرای ارشاد رفته و برای سحر قرار تأمین کیفری وثیقه صادر میشود که علیرغم واریز وجه وثیقه در روز پنج شنبه، بر خلاف تبصره ماده 226 قانون آیین دادرسی کیفری، سحر تا روز شنبه در ‎#بازداشت_غیر_قانونی میماند!

سحر خدایاریسحر خدایاری

‏حال آنکه اتهامات جریحه دار کردن عفت عمومی و توهین به مأموران، از جرایم درجه 7و8 است و دادسرا طبق ماده 340 قانون آ.د..ک، در این جرایم حق انجام هیچ گونه اقدامی اعم از تفهیم اتهام، تعیین قرار تأمین، بازداشت متهم و… را ندارد و باید پرونده را مستقیما به دادگاه بفرستد.

سحر خدایاری

‏پدر و خواهر ‎#سحر_خدایاری مدعی بیماری عصبی او هستند؛ بیماری عصبی آنچنان شدیدی که برخی در تلاشند آن را عامل اصلی خودسوزی سحر بدانند.
این درحالی است که طبق گفته خواهر سحر ،این مسأله به دادیار پرونده اش گفته شده بود، اما دادیار(برخلاف ماده202قانون آیین دادسی کیفری)توجهی نکرده بود!

سحر خدایاریسحر خدایاریسحر خدایاریسحر خدایاری

‏برداشت من از گزارش خبرگزاری میزان و مصاحبه های خواهر و پدر ‎#سحر_خدایاری و خودسوزی او جلوی دادگاه انقلاب این است که پس از طی مراحل تحقیقات مقدماتی، پرونده وی جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب میرود! در حالیکه رسیدگی به هردو اتهامی که خبرگزاری میزان گفته، در صلاحیت دادگاه کیفری2 است.

سحر خدایاریسحر خدایاریسحر خدایاریسحر خدایاری

‏دادگاه انقلاب فقط صلاحیت رسیدگی به جرایم مندرج در ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری را دارد.
حال آنکه اگر اتهامات ‎#سحر_خدایاری جریحه دار کردن عفت عمومی و توهین به مأموران است، طبق ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری پرونده اش باید مستقیما به دادگاه کیفری2 میرفت و نه دادگاه انقلاب!

سحر خدایاری

‏/با آن اتهامات مورد ادعای خبرگزاری میزان، آیا صدور حکم حبس برای ‎#سحر_خدایاری، از نظر قانونی بعید و غیرممکن بود؟
بنظرم بله!
اتهامات اعلام شده درباره سحر (طبق مواد65 و66 و72 و609 و638 قانون مجازات اسلامی)، در صورت اثبات، تنها منجر به صدور حکم مجازات جایگزین حبس میشود و نه زندان!

سحر خدایاری

‏مگر آنکه مسائل و اتهام دیگری هم در پرونده بوده و ما از آن بیخبریم؛ قطع حرفهای محمدمهدی توکلی (کسی که با عنوان حقوقدان معرفی شد) توسط مجری برنامه پرونده ویژه شبکه سه و طرح یک سوال بیربط، آن هم وقتی که توکلی میخواست اتهامات ‎#سحر_خدایاری را بیان کند، این شائبه را تقویت میکند.

‏با این توصیف، سوالات و ابهامات بی پاسخ زیادی درباره پرونده ‎#سحر_خدایاری باقی مانده، اما برخی افراد و رسانه های خاص با تهدید فعالان مدنی و نمایندگان مجلس و رسانه ها و طرح حواشی بی اهمیت، در تلاشند تا فاجعه خودسوزی یک انسان درگیر در یک پرونده قضایی، فراموش شده و یا پیگیری نشود.

‏سوال مهم اینجاست که بازداشت3روزه،توقیف موبایل،ارجاع چنین پرونده ساده ای(بقول خودشان)به دادگاه انقلاب(با آن برخورد خاصی که بعضا در آن دادگاه میشود)،ارائه اطلاعات نادرست و نگران کننده به سحر و… چه نسبتی با دستورالعمل حفظ کرامت و ارزشهای انسانی در قوه قضاییه و چه توجیهی دارد؟

‏علت ارجاع پرونده (با آن اتهامات مورد ادعا)، به دادگاهی که صلاحیت ندارد چیست؟

طبق گفته خواهر ‎#سحر_خدایاری، چرا او از روز پنج شنبه تا شنبه در بازداشت باقی مانده و چرا دادیار به موضوع بیماری عصبی وی توجه نکرده؟

چرا پرونده مستقیما به دادگاه نرفته و در دادسرا به آن رسیدگی شده است؟

‏تجربه بازداشت برای سحر چگونه بوده که اطلاعش از احتمال صدور حکم حبس، او را اینچنین به هم میریزد؟

چنانچه طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه، موضوع پرونده سحر صرفا یک درگیری و بیان مطالبی در خلال آن بوده و سحر بعدا ابراز ندامت کرده، چرا قرار موقوفی تعقیب به این دلیل برای سحر صادر نشده؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نشانی ایمیل که هیچ نشانی خودمم خواهم داد تا بفهمم اون مسوولی که عنوان کرده سحر با پوشش نامناسب دستگیر شده یعنی این دختر را درحالی موقع ورود به ورزشگاه دستگیر کرده ند که حجابش نامناسب بوده و باعث افساد ‌شده و احیانا مانتو جلو باز و روسری رفته پس سر و آرایش غلیظ و مستهجن زنانه و در زمانیکه می‌خواسته قیافه ش پوشیده و شبیه پسرها باشه دستگیر کردن ؟ این مقام مسوول احیانا نباید به جرم توهین به شعور مردم و تهمت ناروا به یک زن مسلمان که جهت حفظ شرعیات و دست نخوردن از نامحرم از نقشه ش منصرف شده و قبل از وقوع فعل حرام از آن جلوگیری کرده نباید حد مفتری بخورند ؟ با روح و روان وآبروی یک زن مسلمان بازی شده و باعث مرگش شده و خلاف آیین نامه ای هم صورت گرفته و لذا چون موضوع به حیثیت لکه دار شده ی یک دوشیزه ی مسلمان برمیگردد شارع مقدس حکمی کمتر از قتل غیر عمد برای بازپرس و حد مفتری برای آن مقام مثلاً مسوول صادر نمینماید . جناب آقای رییسی برای دلجویی سفیر نفرستند در مرتبه دیگر کارمندان خطاکارخودش را مجازات نماید .
    ویل لکل مختال فخور .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا