خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار مدیرعامل غمارگ به سهامداران:‌ بسیار نگرانم

سایت بااقتصاد نوشت: با حضور شرکت های قدر صنعتی و معدنی در بازار بورس ایران، شاید برخی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، نگاه چندان خوشبینانه ای به سهام شرکت ها و صنایع کوچک تر مانند صنایع غذایی نداشتند. «پاشنه آشیل» این شرکت ها در بورس، نرخ گذاری دولت روی محصولات شان بود اما با افزایش فشار تحریم ها و نوسان شدید نرخ ارز که از سال 97 شروع شد، سهم محصولات غذایی به ویژه کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی در بورس با رشد چشمگیری مواجه شد و با هر افزایش نرخی که از سوی دولت اعلام می شود، ارزش سهام این شرکت ها نیز روی تابلو بورس، سیر صعودی می گیرد. این رشد سریع ارزش سهام برای دکتر حسین نیکخواه ابیانه، مدیر عامل شرکت مارگارین (غمارگ)، نیز غیر عادی است تا جایی که وی در گفت وگو با بااقتصاد، از این بابت ابراز نگرانی می کند و می گوید: «قیمت سهام (شرکت مارگارین) به صورت غیر منطقی و نامتعادل در حال افزایش است و من از این بابت به شدت نگران هستم.» وی معتقد است که «صنایع روغن نمی توانند سوددهی بالایی داشته باشند و سهامداران باید به این موضوع توجه کنند.» متن کامل این گفت وگو در پی می آید.

-شرکت مارگارین، پروژه های بزرگ توسعه ای را در دست اجرا دارد، لطفا در این موارد توضیح بفرمایید.

این پروژه ها شامل: بهبود وضعیت کنورتورهای خط تولید و تغییر در سیستم بی بوی مارگارین برای ارتقای کیفیت محصولات، تجهیزات و بازسازی ایستگاه های تخلیه روغن کارخانه، تجهیز و راه اندازی ایستگاه حمل ریلی روغن خام و تاسیسات پس از ۶۵ سال، احداث تاسیسات و مخازن ذخیره روغن خام در بندر امیر آباد، متمرکز کردن چیدمان بلیچرها و ساخت بلیچر 350 تنی جدید، توسعه ظرفیت هیدروژناسیون و غیره است. اهداف این پروژه ها در راستای دستیابی به سهم بیشتر در بازار داخلی و حتی صادراتی تعریف و تعیین شده که تاکنون افزایش 15 درصدی در سهم بازار داخلی را درپی داشته است. اجرای این پروژه ها در یک سال گذشته بر کیفیت محصولات شرکت مارگارین هم موثر بوده است.

-در صنایع روغن نباتی بخشی از روغن های تولیدی، انبار می شود که بر جریان نقدینگی و سرمایه در گردش تاثیر می گذارد. با توجه به اینکه نرخ فروش محصولات افزایش یافته و فروش مقداری نیز با چالش مواجه نشده، چرا هزینه مالی شرکت افزایش یافته است؟

مارگارین یک شرکت دولتی با هزینه های سربار است و از آنجایی که شرکت های دولتی دارای بهره وری کمی هستند، ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. اما در مجموع و با توجه به وضعیت کنونی بازار که با افزایش عرضه و کاهش تقاضا نیز مواجه است، وضعیت مطلوبی داریم.

-مارگارین در سال 98 چه میزان با کاهش تقاضا مواجه بوده و چقدر بر سهم بازار داخلی آن تاثیر گذاشته است؟

خوشبختانه چالش تولید نداریم و موجودی انبارها نیز مطلوب است.  از آنجایی که بخش زیادی از محصولات ما به مصرف صنایع تبدیلی (شیرینی، شکلات، چیپس و…) می رسد و مصرف خانگی ندارند، به همین دلیل با کاهش آنچنانی در بازار تقاضا مواجه نیستیم اما با حضور بخش خصوصی قدر در صنایع روغن نباتی، رقابت افزایش یافته و حفظ سهم بازار دشوار شده است.

-نرخ گذاری دولتی همواره یکی از چالش های اصلی شرکت هایی است که در بازار سرمایه (بورس) حضور دارند. در این زمینه چه نظری دارید؟

گرچه سازمان حمایت با برنامه های حمایتی که از تولیدکننده (و مصرف کننده)، دارد نرخ گذاری های دولتی کمی تعدیل می شود اما نباید فراموش کنیم که نرخ گذاری همواره منشا رانت و فساد در اقتصاد است. با این تفاسیر، من هیچ بازتاب (فیدبک) مثبتی از بازار سرمایه نمی بینم. بازار بسیار ملتهب است و قیمت سهم ها بی محابا افزایش می یابد. متاسفانه در میان سهامداران غمارگ نیز یک باور نادرستی ایجاد شده است مبنی بر اینکه، ملک و زمین شرکت مارگارین، ارزش بالایی پیدا کرده در حالی که شهرداری زمین اینجا را تغییر کاربری داده و در محدوده طرح فضای سبز قرار گرفته است. این باور غلط سهامداران غمارگ باید اصلاح شود و این تصورهای نادرست از بین برود. قیمت سهام (غمارگ) به صورت غیر منطقی و نامتعادل در حال افزایش است و من از این بابت به شدت نگران هستم. وقتی قیمت بی رویه افزایش می یابد انتظار سهامداران هم برای سوددهی بالاتر می رود در حالی که شرکت های روغن نباتی نمی توانند بیشتر از یک حد و اندازه ای سوددهی کنند. به بیان دیگر، قادر به سوددهی نیستند. سهامداران باید هوشیار باشند و بدانند که صنعت روغن سود زیادی نمی تواند بدهد و به این موضوع توجه کنند.

-با توجه به اظهارات مسئولان مربوط، دولت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را تا پایان سال ادامه می دهد. حال اگر به دلایلی ارز یارانه ای برای واردات روغن خام و دانه، در سال 98 یا حتی سال آینده قطع شود، آیا برنامه ای برای کنترل بازار دارید؟

همان گونه که گفتید، دولت قصد دارد ارز یارانه ای کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی را دست کم تا پایان سال ادامه دهد اما اگر به هر دلیلی چه در ماه های پایانی سال و یا در سال 99 ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنایع روغن نباتی حذف شود، بی تردید هم ما و هم سایر صنایع با چالش جدی مواجه می شوند. واضح تر بگویم که برنامه ریزی و تمهیداتی برای این مساله نداریم. خوشبختانه حضور مفید و مدیریت موثر شرکت بازرگانی دولتی ایران( GTC )در بازار روغن، به ویژه در هفته های اخیر، بسیار موثر بود و التهاب بازار را کاهش داد که جای تقدیر فراوان دارد. به نظر من تا زمانی که دولت ارز یارانه ای به روغن نباتی اختصاص می دهد، مدیریت و تنظیم بازار این محصول اساسی باید در دست شرکت بازرگانی دولتی باشد اما در بخش نظارت بر روغن خام و نهاده ها، دستگاه های مربوط ضعیف عمل می کنند و صنایع روغن نباتی در این بخش با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا