خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معطلی سه‌ساعته نتانیاهو برای دیدار با پوتین؟!

آویگدور لیبرمن، وزیر سابق جنگ اسرائیل رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» در واکنش به دیدار بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین در شهر سوچی گفت: «هیچ چیز در روسیه تصادفی نیست. همه چیز تا ریزترین جزئیات برنامه‌ریزی می‌شود. وقتی پوتین حدود سه ساعت نتانیاهو را منتظر می‌گذارد، احتمالاً تصادفی نیست».

چرا لیبرمن مهم است؟

به گزارش ایرنا اما این اظهار نظر چرا اهمیت دارد؟ به گزارش یدیعوت آهارونوت اسرائیل، پس از برگزاری انتخابات کنست در اسرائیل، حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو ۳۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی در کنست را از آن خود کرد. در حالی‌که بنی‌گانتز رهبر حزب آبی- سفید نیز با کسب ۳۵ کرسی حزب دوم این انتخابات شد. با توجه به نتایج انتخابات، تعداد کرسی‌های دو جناح راستگرا به رهبری نتانیاهو و چپ- میانه‌رو به رهبری گانتز در رقم ۵۵ کرسی برابر خواهد بود. اما هر یک از دو جناح همچنان به منظور تشکیل کابینه نیازمند جلب نظر موافق آویگدور لیبرمن و حزب متبوعش، اسراییل خانه ما خواهند بود.

نتایج دیدار در سوچی

رییس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر اسراییل روز پنج‌شنبه در شهر سوچی دیدار و گفتگو کردند. ولادیمیر پوتین در دیدار با بنیامین نتانیاهو، دعوت وی برای سفر به رژیم اسراییل در اوایل سال آینده میلادی را پذیرفت و بر اهمیت همکاری امنیتی بین دو طرف تاکید کرد. نتانیاهو هم در دیدار با پوتین، همکاری امنیتی با روسیه را برای اسراییل بسیار مهم اعلام کرد. نخست‌وزیر اسراییل همچنین مدعی شد در برابر تهدیدات ایران که به دنبال استفاده از خاک سوریه علیه اسراییل است، کوتاه نخواهد آمد و به هر گونه تهدید ایران از خاک سوریه پاسخ خواهد داد.

تاخیر پوتین در ملاقات با نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری تایم اسرائیل، این دیدار با تاخیری سه ساعته از سوی پوتین آغاز شد. این سایت گزارش داده، این اتفاق به‌علت تاخیر بازگشت پوتین از داغستان رخ داده‌است. همین امر سبب شد تا مخالفان نتانیاهو از این مساله به‌عنوان نشانه‌ای از روزهای آخر وی یاد کنند. این درحالی‌است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، لیبرمن که خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارشی وی را King maker خوانده است، به روسیه بسیار نزدیک است. خبرگزاری رویترز در این گزارش لیبرمن را وزیر سابق نتانیاهو که لهجه روسی دارد، خوانده و از همین نظر وی را نزدیک به روسیه می‌خواند. به عقیده بسیاری کارشناسان، لیبرمن مهره پوتین در اسرائیل است که پایگاه رایش متکی به یهودیان مهاجر از روسیه است.

سرگیجه استراتژیک نتانیاهو

همچنین به گزارش خبرگزاری تایم اسرائیل، لیبرمن با انتخاباتی خواندن سفرنتانیاهو به سوچی و با اشاره به اینکه روسیه متحد استراتژیک ایران در منطقه و خصوصا در سوریه است، حملات هوایی مکرر سوریه به مواضعی که مربوط به ایران در سوریه می‌خواند را نشانه دیگری از «ناهماهنگی کامل» در خصوص سیاست‌های نتانیاهو نامید. همچنین پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور گزارش داده دیدار نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با پوتین دستاورد چندانی برای او نداشته است.

اخراج بولتون و تضعیف نتانیاهو

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. دامنه موج انتقادات به عضو دیگر تیم بی، از رقبای انتخاباتی نتانیاهو فراتر رفته‌است. روز پنجشنبه روزنامه پولیتیکو در گزارشی از جاسوسی اسرائیل در کاخ سفید خبر داد. نتانیاهو در واکنش به این خبر جوئل بننسون، مشاور سابق اوباما و مشاور کنونی ستاد انتخاباتی بنی‌گانتز، را عامل پشت پرده داستان جاسوسی اسرائیل در کاخ سفید دانست.
یائیر لپید، متحد بنی‌گانتز، در واکنش به این اتفاق پاسخ داد: «دیروز در مصاحبه با سی‌ان‌ان در مسئله جاسوسی از نتانیاهو حمایت کردم. او نه فقط دروغگوست، بلکه احساس مسئولیت ملی هم ندارد. این آدم به کلی قاطی کرده».
چنان که برخی کارشناسان این گمانه را مطرح می‌کنند، که اخراج جان بولتون از سوی ترامپ نیز بی‌ارتباط با مساله جاسوسی اسرائیل از کاخ سفید نباشد. همچنین برخی منابع غیررسمی عنوان کرده‌اند ترامپ جواب تلفن نتانیاهو برای جلوگیری از اخراج بولتون را نداده‌است.

آخرین تلاش‌های بی بی!

همچنین پل پیلار، عضو ارشد سابق سازمان CIA در یادداشتی در نشنال اینترست از ائتلاف نتانیاهو با احزابی نوشت که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارند: «حزبی که مستقیماً از یکی از سازمان‌های موجود در لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا ریشه می‌گیرد و همچنان افراطی است، ممکن است بخشی از ائتلاف صاحب قدرت آینده در اسرائیل شود. موقعیت کنونی این حزب به گونه‌ای است که باعث تحریک نتانیاهو شده است. این حزب «اُتسما یِهودیت» است، حزبی که نامش در انگلیسی به معنی «قدرت یهودی» می‌باشد. این یک ابزار سیاسی کنونی برای دنباله روهای به روز نشده «مئیر کاهان» است. «اُتسما یِهودیت» یک حزب رادیکال خاخامی و فوق العاده ملی‌گراست. نتانیاهو ضمن اینکه از طرف فرمانده پیشین ارتش «بنی گانتز» برای پست نخست وزیری در انتخابات اخیر با چالش رو به روست دو حزب دیگر راست‌گرا را برای انتخابات ماه آوریل به تشکیل یک اتحاد با «اُتسما یِهودیت» تشویق کرده است، مبادا که یکی از حزب‌ها به آرای لازم برای به دست آوردن کرسی «کنست» برسند. او در درخواست این هفته خود به رهبران این حزب‌ها گفت «اگر متحد نشوید نخواهید توانست در انتخابات پیروز شوید؛ چرا که گروه راست گرا خواهد باخت و «گانتس» با حمایت حزب‌های عربی دولت چپ گرا را تأسیس خواهد کرد». روز بعد «اُتسما یِهودیت» با یکی از دو حزب دیگر یعنی «خانه یهودی» در یکی کردن فهرست کاندیداهای خود به توافق رسیدند. «مئیر کاهان» در حالی که همچنان در آمریکا کنار گذاشته شده است، تمایل شدید خود به افراطی‌گری شدید را بارها نشان داده است. در سال ۱۹۷۱ او به دلیل طرح ساخت بمب به پنج سال تعلیق محکوم شد».

با این وجود همه این شرایط نشان‌دهنده این است که پوتین یک گام دیگر به افزایش تسلط بر منطقه خاورمیانه نزدیک شده‌ و نتانیاهو همچنان قصد دارد با استفاده از برگ «تهدید ایران» و افزایش التهاب در منطقه، آخرین تلاش‌های خود برای ماندن در قدرت را به کار گیرد. درحالی‌که عمده کارشناسان «بی بی» را از همیشه دورتر به کرسی نخست‌وزیری اسرائیل می‌بینند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا