خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش هلال احمر به «بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و شبه‌رسانه‌های داخلی»

روابط عمومی جمعیت هلال احمر اطلاعیه‌ای را در سایت خود با تیتر «اطلاعیه جمعیت هلال احمر درخصوص شایعه‌سازی‌های اخیر/ از بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال تا شبه‌رسانه‌های داخلی چرا به هلال‌احمر حمله می‌کنند؟» منتشر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل این اطلاعیه در پی می‌آید:

در روزهای گذشته اخبار نادرست و شایعات متعددی پیرامون جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، به گونه ای که در کمتر از دو هفته حداقل پنج مورد از این شایعات به طور رسمی تکذیب شده است.

جمعیت هلال احمر بر اساس سیاست های رسانه ای خود اصرار دارد تا با اطلاع رسانی دقیق و شفاف، تمام ابهامات پیش آمده برای رسانه‌های منصف و مسئول را برطرف کند. چه اینکه صدور و تکذیبیه و اطلاعیه پیرامون شایعات مذکور در پاسخ به همین رسانه ها و به احترام آنها انجام شده است.

اما به جز این رسانه ها، گروه دوم و سومی نیز به شایعات و اخبار پیرامون این نهاد مردمی دامن زده اند.

دسته نخست شبکه های مغرض و معاند خارجی از بی بی سی فارسی تا ایران اینترنشنال و کانال‌های خبری شایعه ساز که هویت و ماهیت آنها برای اهل فن روشن شده هستند.

در دو نمونه مشخص، بی بی سی فارسی نخست خبر جعلی دستگیری سه نفر از مدیران سازمان تدارکات پزشکی را منتشر کرد که با وجود تکذیب این خبر از سوی جمعیت هلال احمر و همچنین عدم تایید آن از سوی هیچ یک از نهادهای مسئول و رسمی، نسبت به اصلاح این خبر هیچ اقدامی نکرد.

بی بی سی فارسی همچنین روز گذشته شایعات منتشر شده در یکی از کانالهای ضد نظام را مبنای تولید گزارشی قرار داد و با برجسته کردن کلید واژه “فساد اقتصادی در ایران” تلاش کرد خط خبری آغاز شده از سوی همان کانال معلوم الحال را دنبال کند.

این بنگاه خبری این بار نیز به تکذیب این خبر بی تفاوت ماند و هیچ مستندی برای ادعاهای خود در گزارش مذکور ارائه نکرد.

توضیح و تبیین ماموریت این رسانه های خارجی در آشفته نشان دادن فضای داخل کشور از نظر جمعیت هلال احمر اگر چه روشن و غیر قابل انکار است، اما وظیفه این جمعیت نیست.

با این‌حال در مورد آنچه به جمعیت هلال احمر مربوط می شود به همکاران رسانه ای پیشنهاد می شود با دقت و وسواس بیشتری فعالیت های رسانه ای را رصد و تحلیل کرده و تبعات شتابزدگی در اطلاع رسانی در این زمینه را در نظر بگیرند.

دسته سوم برخی شبه رسانه‌های داخلی هستند که خواسته یا ناخواسته همسو با این رسانه های معاند اقدام می کنند.

جمعیت هلال احمر با هدف صیانت از کیان و اعتبار این نهاد مردمی و عام المنفعه و برای آرامش خاطر داوطلبان، پیگیری حقوقی و قضایی این خبرسازی ها را به طور جدی دنبال خواهد کرد و در این خصوص اقداماتی نیز جهت شکایت رسمی و پیگیری قضایی آغاز شده است.

لازم به ذکر است عمده شایعات و خبرسازی های مذکور در خصوص پرونده های مربوط به سازمان تدارکات پزشکی بوده است. در این باره جمعیت هلال احمر پیش از این و به تفصیل دیدگاه و موضع خود را در این زمینه اعلام کرده است و در همکاری کامل با نهادهای ذیربط برای پاسخگویی به ابهامات، تشریح خدمات و انجام اقدامات لازم برای برخورد و یا پیشگیری از تخلفات احتمالی عمل می کند.

ضمن دعوت اهالی رسانه برای مرور و بازبینی این مطالب، بار دیگر یادآوری می‌کنیم که مصلحت و منفعت ملی ایجاد می کند، پوشش خبری موارد مربوط به نهادهای امدادی، عام المنفعه و مردمی که ظرفیت، توانمندی و امکانات آن ها در شرایط خاص و بحرانی مورد نیاز همه مردم کشور است با احتیاط و وسواس بیشتری انجام و از بزرگنمایی، برچسب زنی و تعمیم بیمورد خودداری شود.

بدیهی است جمعیت هلال احمر درخواستی برای عدم پوشش خبری در موضوعات مطروحه ندارد، اما معتقدیم انتشار اخبار بی اساس و شایعات ظرفیت نهادی را نشانه گرفته که بخش زیادی از اقدامات آن با فعالیت های داوطلبانه انجام می شود. انتشار اخبار نادرست و شایعات، اعتماد مردمی را و علاقه برای فعالیت های داوطلبی را با چالش مواجه خواهد ساخت و دود این وضعیت در چشم همه آسیب دیدگانی خواهد رفت که در مواقع بحرانی به خدمات این جمعیت و فداکاری اعضای داوطلب آن احتیاج دارند.

مخدوش کردن اعتبار مردمی جمعیت هلال احمر البته تنها نتیجه این شایعه پراکنی ها و دروغ پردازی ها نیست.

بسیاری از این شایعات برای کسانی که کمر به تنگ تر کردن تامین نیازهای مردمی مانند دارو بسته اند بهانه کافی را فراهم می کند. در یک نمونه برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با استناد به همین خبرسازی ها مدعی شده است ادعای امریکا در عدم تحریم نیازهای دارویی ایران درست است و آنچه مانع رسیدن دارو به دست مردم می شود نه تحریم های امریکا، بلکه فساد گسترده اقتصادی در کشور است؛ ادعایی که مستندات آن توسط همین شایعات و خبرسازی ها تولید شده است.

جمعیت هلال احمر از کلیه داوطلبانی که توان، تخصص، وقت و حتی پول خود را صرف و وقف این نهاد کرده اند می خواهد بی‌توجه به این شایعات، همچنان در مسیری گام بردارند که در همه سالهای گذشته برداشته اند و مدال افتخار بر سینه یکی از پر افتخارترین و مردمی ترین نهاد های این کشور این سرزمین بودند.

بی تردید هر کجا تخلفی از هر نوع آن باشد باید از سوی دستگاه های مسئول و با دقت رسیدگی شود و خاطیان نیز پس از اثبات و قطعی شدن تخلف بر اساس قانون مجازات شوند. تا آن زمان و پیش از اظهار نظر این دستگاه ها، هرگونه شایعه سازی بی اساس در خوش‌بینانه‌ترین حالت به دور از اخلاق حرفه ای خواهد بود. تکلیف کسانی که در خارج از مرزها برای تسویه حساب با مردم ایران و کسانی که در داخل مرزها با اغراض سیاسی برای تخریب این نهاد مردمی تلاش می کنند، کاملا معلوم است.

جمعیت هلال احمر باهدف پرهیز از جنجال آفرینی و با قصد تلاش برای حفظ آرامش روانی و رسانه ای تا جایی که مصلحت باشد از انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به پرونده سازی های رسانه‌ای و پشت پرده این حواشی خودداری می کند.

ماموریت مهم تر و بزرگ تر جمعیت هلال احمر، حفظ آمادگی و افزایش توان برای خدمت رسانی به مردم در روزهایی است که بزرگی حادثه و بحران، زندگی را به اندازه روزهای زلزله کرمانشاه و سیل های گلستان و لرستان و تلخ خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا