خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شکایت نهادهای خارج از دانشگاه از فعالان نشریات دانشجویی

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر این که نهادهای بیرونی حق نظارت بر محتوای نشریات دانشجویی را ندارند گفت: متاسفانه برخی از نهادهای بیرون از دانشگاه به دلیل مطالبی که در نشریات دانشجویی منتشر می‌شود از دانشجو به قوه قضاییه شکایت می‌کنند. این در حالی است که طبق آیین‌نامه این نهادها حق دخالت در محتویات نشریات دانشجویی را ندارند.

سیماسادات لاری در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به مهمترین دغدغه‌های فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین این دغدغه‌ها حمایت‌های مالی از این نشریات است؛ چرا که دانشجویان معتقد هستند گاهی حمایت‌های مالی خوبی از نشریات دانشجویی صورت نمی‌گیرد. البته کمبودهای بودجه‌ای دانشگاه‌ها در این نگرانی‌ها تاثیر گذار بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر موضوع محدودیت‌های مالی و همچنین اقبال دانشجویان به شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب شده که مسئولین تاکید بر کاهش چاپ نشریات کاغذی داشتند. اما این دیدگاه با مخالفت دانشجویان مواجه شد که به اعتقاد من دانشجویان بهتر است در این زمینه کار تحقیقی انجام دهند تا با آمار و ارقام میزان گرایش به سمت نشریات چاپی مشخص شود و نباید در این زمینه تعصبات بی‌جا نشان داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد:‌ شخصا از نسلی هستم که هنوز به نشریات کاغذی علاقه‌ خاصی دارم اما فکر می‌کنم دانشجویان بهتر است بدون سوگیری در خصوص حرکت به سمت نشریات غیر چاپی تحقیق کنند و اگر نشریات کاغذی مخاطب کمتری دارند انرژی را برای تولید نشریات باکیفیت‌تر و نشریات الکترونیکی صرف کنند.

دکتر لاری همچنین موضوع داوری را یکی دیگر از دغدغه‌های فعالین نشریات دانشجویی عنوان کرد و گفت: جشنواره‌ امسال نشریات دانشجویی با تاخیر برگزار شد و دانشجویان دچار بلاتکلیفی شدند ضمن این که در سال‌های گذشته داوری به صورت مرحله‌ای انجام می‌شد که امسال این گونه نبود .

وی همچنین در خصوص شیوه نامه نظارت بر نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: شیوه نامه موجود در این زمینه زیر نظر نهاد بالا دستی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود. بنابراین شیوه نامه نظارتی بین دو وزارت علوم و بهداشت مشترک است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر این که نهادهای بیرونی حق دخالت در فعالیت نشریات دانشجویی را ندارند، گفت: واقعا این موضوع به یک معضل برای فعالان نشریات دانشجویی تبدیل شده است بطوریکه در حال حاضر یک‌سری از نهادهای بیرونی از دانشجویان ما به قوه قضاییه به دلیل مطالبی که در نشریات نوشته است شکایت کرده‌اند، در نتیجه این نوع دخالت‌ها، موجب بی‌انگیزگی دانشجویان برای فعالیت در نشریات دانشجویی شده است.

وی خاطر نشان کرد:‌ تاکنون پرونده‌های قضایی درباره‌ نشریات دانشجویی منتج به صدور رای علیه دانشجو نشده است چرا که وقتی این موضوع مطرح می‌شود معاونت فرهنگی و رئیس دانشگاه و نهاد نمایندگی رهبری وارد عرصه می‌شوند تا مشکلی برای دانشجو مشکلی پیش نیاید.

دکتر لاری با تاکید مجدد بر این که نهادهای بیرونی هیچ حق قانونی برای ورود به حوزه فعالیت نشریات دانشجویی ندارند، گفت: مگر این که در نشریات دانشجویی توهینی به شخص حقوقی خاصی صورت بگیرد تا علیه آن دانشجو به قوه قضاییه شکایت شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه محتوای نشریات دانشجویی قبل از انتشار فیلتر نمی‌شود، گفت: بعد از انتشار مطلب هر شکایتی که از نشریه صورت بگیرد ما در شورای نظارت بررسی می‌کنیم و در خصوص توقیف و توبیخ آن تصمیم گیری می‌شود. در حال حاضر نیز نشریاتی از برخی دانشگاه‌ها حکم توقیف گرفته‌اند اما تلاش می‌شود این تعلیق در  فصل تابستان اتفاق بیفتد تا مشکلی در این حوزه ایجاد نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا