خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه 30 بندی فراکسیون محیط‌زیست مجلس در حمایت از موضع رهبری

فراکسیون محیط‌زیست و توسعه ی پایدار مجلس شورای اسلامی در حمایت از سخنان اخیر رهبری در حوزه ی محیط‌زیست،‌ بیانیه‌ای 30 بندی صادر کرد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از خانه ملت،‌ در نشست علنی امروز (یکشنبه 24 اسفند) مجلس شورای اسلامی، فراکسیون محیط‌زیست مجلس در بیانیه‌ای 30 بندی از شرایط ایجاد شده برای انحلال و ادغام سازمان محیط‌زیست کشور انتقاد کرد.
در این بیانیه که به امضای سیدمحمدسادات ابراهیمی نماینده شوشتر و گتوند، شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، مشهدی عباسی نماینده دماوند و فیروزکوه، مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر رسیده، آمده است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
بیانات مقام معظم رهبری در هفدهم اسفندماه و در آستانه آخرین روزهای سال 1393 در شرایطی که سازمان متولی حفظ محیط‌زیست کشور علی‌رغم تلا‌ش‌های انجام شده در شرایط بی‌مهری و انحلال ناشی از ادغام به سر می‌برد با تاکید بر اهمیت حفاظت از تمامی عرصه‌های طبیعی کشور و همچنین ضرورت هماهنگی و همدلی دستگاه‌ها، موجب دلگرمی و تقویت روحیه فعالان این عرصه گردید.
مهم ترین محورهای مطرح شده در بیانات معظم‌له به شرح زیر است که با هماهنگی دستگاه‌های متولی و دست‌اندرکاران حفظ محیط‌زیست با مشارکت مردم قابل تحقق و انجام خواهد بود:
1- تاکید بر ضرورت هماهنگی و همدلی دستگاه‌ها که برای حفظ محیط‌زیست می‌بایست صمیمانه همکاری نمایند.
2- تاکید بر اهمیت حفاظت از تمامی اکوسیستم‌های طبیعی در کشور اعم از جنگل، مرتع، دشت،‌ کویر و غیره که متعلق به همه است و به‌عنوان موهبت الهی باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.
3- تاکید بر مدیریت استفاده از ظرفیت‌های طبیعی کره زمین
4- حفاظت از تولیدات گیاهی و تولیدات زیستی سرزمین و جلوگیری از تخریب و نابودی آنها با توجه به خصوصیاتی که در قرآن برای تخریب و نابودکنندگان نام برده (لجوج‌ترین، خبیث‌ترین و سرسخت‌ترین دشمنان) “والله لا یحب الفساد”
5- اهمیت مسئله حفظ محیط‌زیست با توجه به مسئولیت انسان در قبال طبیعت و به منظور برقراری تعادل میان انسان و طبیعت، عدم حفظ این تعادل به دلیل ضایعات ناشایست از جمله خودخواهی، قدرت طبیعی و قلدری انسان خواهد بود. با اشاره به قضیه پیمان کیوتو و امتناع برخی کشورها با خصوصیات نامبرده شده که درجه مسئولیت‌پذیری خود را نسبت به مسئله محیط‌زیست در دنیا ثابت کرده‌اند.
6- توجه جدی در موضوعات محیط‌زیست داخلی کشور از جمله مسئله خاک، جلوگیری از فرسایش (پیشگیری و علاج) در کنار موضوع آب که حائز اهمیت بسیار است.
7- رسیدگی به مسئله آلودگی هوا و گردوغبار (پیشگیری و علاج) با اشاره به تجربه رفع مشکل کشورهای دیگر با یک پنجم وسعت کشور و دو برابر جمعیت، ضرورت هماهنگی،‌ همدلی و هم‌زبانی دستگاه‌ها با تاکید بر صبر، حوصله،‌ تدبیر و پیگیری.
8- تاکید بر حفظ سه عنصر اساسی هوا، آب،‌ خاک و ضرورت شناسایی عامل تهدید و تعیین راه‌حل‌های رفع مشکل با جدیت
9- تاکید بر رفع مشکل گردوغبار در شهرها نه تنها برای حفظ حیات انسان بلکه برای حفظ حیات محیط‌زیست و طبیعت(شناسایی علت و سپس ارائه راه‌حل)
10- تدبیر و چاره‌اندیشی برای کاهش مصرف آب با تاکید بر رعایت الگوی بهینه مصرف در حوزه کشاورزی
11- تاکید جدی بر آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور
12- تاکید بر پیگیری امور با توجه به اهمیت پیگیری برای برخی اقدامات که نتیجه آنها در طولانی‌مدت قابل مشاهده است. این امور نباید در نیمه‌راه متوقف شوند.
13- اهمیت حفاظت از جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان ریه‌های تنفسی کشور و نگهبان خاک
14- تاکید بر ممنوعیت دست‌درازی به جنگل‌های کشور و ضرورت جلوگیری از تعرض به جنگل‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله احداث شهربازی و جذب گردشگر تا مدرسه و حوزه علمیه توسط تمامی دستگاه‌های متولی پیگیری شود.
15- متوقف گردیدن مسئله زمین‌خواری با تاکید بر جلوگیری از دست‌اندازی به زمین‌های اطراف شهر و ثروت‌های عمومی توسط دستگاه‌های مسئول
16- تاکید بر جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات کشور و پدیده کوه‌خواری
17- تاکید بر جلوگیری از تعرض به منبع آب شرب، منبع هوا و منابع زندگی در شهرها (پایتخت کشور و مزکر دولت اسلامی)
18- برخورد با کسانی که در داخل دستگاه‌ها کوتاهی می‌کنند.
19- مقابله جدی دستگاه‌های متولی (منابع طبیعی، محیط‌زیست، شهرداری، دستگاه‌های نظارتی) با این وضعیت اسفبار
20- تاکید بر حفظ محیط‌زیست به‌عنوان یک وظیفه حاکمیتی که می‌بایست مشارکت و همکاری آحاد مردم در آن جلب شود. (تحقق اصل 50 قانون اساسی)
21- تاکید بر تهیه سند ملی برای مسائل محیط‌زیست و همکاری دستگاه‌ها
22- تاکید بر ضرورت تهیه پیوست محیط‌زیستی برای همه برنامه‌های سازندگی در کشور اعم از شهری، صحرایی، صنعتی و بقیه طرح‌ها (جاده‌سازی، احداث کارخانه، نقل و انتقال، مسائل تجاری و…)
23- تاکید بر جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست و تاکید بر هماهنگی دستگاه قضایی و دستگاه‌های ضابط، ضرورت هماهنگی مجلس شورای اسلامی و در صورت نیاز بازنگری قوانین برای تعقیب تخریب محیط‌زیست به‌عنوان جرم (پالایش و بازنگری قوانین با این رویکرد)
24- تقویت نظارت های بی‌اغماض
25- فرهنگ‌سازی اهمیت حفظ محیط‌زیست در جامعه از دبستان و درج موضوعات در کتاب‌های درسی به نحوی که حفظ حریم‌های محیط‌زیست به‌عنوان فرهنگ عمومی پذیرفته شود.
26- اهمیت نقش رسانه ملی و مردم در فرهنگ‌سازی مورد تاکید است.
27- حمایت و تشویق طرح‌های مدیریت منابع از جمله آب
28- ابراز نگرانی در مورد بوستانی در شرق تهران (بین اتوبان شهید بابایی و ارتفاعات قوچک) که متعلق به مردم است ولی عده‌ای چشم طمعکار منتظر غفلتند. شهرداری آن را به صورت یک گردشگاه عمومی برای مردم درآورد و در اختیار مردم قرار گیرد.
29- افسوس از اقدام برخی دستگاه‌ها که از روی غفلت و بی‌انضباطی زمین‌ها و مناطقی که ریه‌های تنفسی شهرهای بزرگ هستند، را از بین بردند.
30- اهمیت قضاوت و نمره‌دهی مردم به دستگاه‌ها در مورد حفظ محیط‌زیست .
فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان تمامی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت قاطع از بیانات و دیدگاه‌های ژرف و عمیق مقام معظم رهبری در شناسایی و تبیین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی حوزه محیط‌زیست، آمادگی خود را برای عملیاتی شدن این برنامه‌ها و کمک به مجلس شورای اسلامی به تحقق این مهم اعلام نموه و پیشنهادات زیر را جهت تحقق بیانات معظم‌له ارائه می‌نماید.
– ترویج اخلاق محیط‌زیستی از طریق نشست‌های تبادل افکار، خصوصاً بین قوای سه‌گانه و مراکز دانشگاهی تخصصی محیط‌زیستی به منظور ترویج رویکرد حفاظت در کشور
– برگزاری نشست‌های بین‌المللی با محوریت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی کشور در تعاملات جهانی و اخذ امضای متعهدانه کشورهای همسایه.
– تقویت نقش شورایعالی محیط‌زیست با مشارکت دادن شهردداری تهران و مجلس شورای اسلامی به منظور هماهنگی برنامه‌های اجرایی، پرهیز از موازی‌کاری و اخذ تصمیمات اجرایی در ابعاد کلان
– تقویت نقش مراکز آموشی وابسته به سازمان حفاظت محیط‌زیست و برگزاری دوره‌های الزامی آموزشی و بازآموزی اصول حفاظت محیط‌زیست برای تمام تصمیم‌گیران و مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی در سراسر کشور.
– تقویت اختیارات و اعتبارات حفاظت از محیط‌زیست در طول برنامه ششم توسعه
– منع کامل بهره‌برداری از جنگل‌ها به منظور مراقبت از گنجینه طبیعی ملی
– فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی از طریق رسانه ملی با اختصاص زمان در ساعات پرمخاطب
– ترویج فرهنگ محیط‌زیستی از طریق کتب درسی (اضافه شدن مفاهیم متعالی دینی به کتاب‌های معارف، بینش اسلامی، جغرافی، علوم‌زیستی و علوم اجتماعی مدارس) و به صورت درس‌های اختیاری و الزامی در دانشگاه‌ها
– ایجاد شعب ویژه قضایی و برخورد سریع و قاطع با جرایم محیط‌زیستی
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا