خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس حوزه‌های علمیه: ادعا نداریم که حوزه نباید نقد شود

رییس حوزه‌های علمیه می‌گوید: مدعی نیستیم که حوزه و روحانیت هیچگاه اشکالی ندارد و همچنین ادعا نداریم که حوزه و روحانیت نباید نقد شوند و بطور کامل مصون از خطا هستند، اگر هم کسی چنین ادعایی بکند، ادعای درستی نیست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در سی و هشتمین آیین گرامیداشت شهید آیت‌الله مدنی در تبریز، در این رابطه اظهار کرد: اما مدعی هستیم که نهاد روحانیت و پایگاه علمی و معنوی حوزه از جایگاه بسیار رفیعی در تاریخ بیش از هزار ساله ما برخوردار بوده و در ابعاد مختلف، افتخار خدمت به امت اسلام و جامعه ایران را داشته است.

وی با تاکید بر این‌که با مروری در تاریخ بیش از هزار ساله، در می‌یابیم که حوزه‌های علمیه مرکز تولید علم و دانش و پرورش اخلاق و معنویت بوده و همچنین جایگاه خدمات اجتماعی به جامعه در ایران و سایر کشورهای اسلامی را داشته است، افزود: در شناسنامه فرهنگی و معنوی ما چیزهایی ثبت شده که باید نسل به نسل با آن آشنا شوند؛ حوزه نیز در این شناسنامه فرهنگی ثبت شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این‌که بعد از انقلاب اسلامی و طی مسئولیت‌های خود، شاهد شکل‌گیری حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در حدود ۱۰۰ کشور دنیا بودم که از برکت خون شهدا و مجاهدت‌های مردم بوده است، گفت: در عاشورای سال‌جاری، از قریب ۱۰۰ کشور دنیا پرچم پرافتخار حسینی به احتراز درآمد، چنین اقدامی پیش از انقلاب وجود نداشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: چه کسی فکر می‌کرد یک تا دو میلیون شیعه مستضعف محروم لبنان که پنج دهه قبل به عنوان شهروندان درجه دو و سه در لبنان به شمار می‌آمدند، امروز به عنوان یک پایه بسیار مهم قدرت در عالم اسلام شناخته شوند؟ این‌ها به برکت پیروزی انقلاب است.

وی با تاکید بر این‌که ریشه حوزه، روحانیت و دانشگاه در مردم است، خاطرنشان کرد: هیچ چیزی را منهای ملت نداریم و اگر روزی حوزه و دانشگاه را منهای ملت ایران تصور کنیم، سقوط کرده‌ایم. حوزه متعلق به مردم است.

آیت‌الله اعرافی در ادامه به جایگاه رفیع اخلاقی شهید آیت‌الله مدنی اشاره کرد و گفت: شهیدمدنی مظهر اخلاق، عرفان و معرفت بود و تمام اضلاع وجودی ایشان ندای اخلاق می‌داد؛ یک عالم دینی باید اینگونه باشد.

وی با بیان خاطره‌ای در مورد شهید مدنی تاکید کرد: در جلسه‌ای در کتابخانه فیضیه که ۱۰۰ عالم بزرگ حوزه علمیه حضور داشتند، شهید مدنی لب به سخن باز کرده و با قرائت آیه “تِلکَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ (۸۳ قصص)” همه را تکان داده و به اشک کشاند.

وی با تاکید بر این‌که علاوه بر بعد علمی و ابعاد معنوی و درونی، یک روحانی و حوزوی باید ابعاد اجتماعی و مردمی بودن را نیز داشته باشد، افزود: اگر یک روحانی و حوزوی از مردم فاصله گرفته و خود را خادم مردم ندانست، روحانی نیست ولو دارای عمامه باشد؛ عمامه ما نشانه خادمی ما برای جامعه و به ویژه محرومان است و اگر بدان عمل کردیم، یک روحانی هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: شهید مدنی مرد خدمت به مردم و تواضع در پیشگاه مردم و طبقات مختلف مردم بود.

وی با بیان این‌که ویژگی دیگر یک روحانی پاک و حوزوی در طول تاریخ این بوده که بردبار، صبور و مجاهد باشد، تاکید کرد: شهید مدنی همواره صبور و بردبار و اهل مجاهدت، مبارزه و قیام بود و در این راه خستگی نمی‌شناخت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ نفر از بزرگان روحانیت در ادوار گذشته شهید شده و حدود ۵۰۰۰ روحانی نیز در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند؛ همچنین بیش از ۵۰ شهید مدافع حرم روحانی داریم و این‌ها تنها گوشه‌ای از مجاهدت‌های علما در برهه‌های مختلف است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تبریز علاوه بر جایگاه رفیع خود در تاریخ و فرهنگ اسلام و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف، از ارکان مهم حوزه‌های علمیه در طول تاریخ بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا