خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در تبیین معنای «جهاد تبیین»

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «در تبیین معنای جهاد تبیین» نوشت:

متاسفانه اخیرا عده‌ای را در فضای مجازی می‌بینیم که هر خطای حاکمیت را می‌خواهند با پشت‌هم‌اندازی درست جلوه دهند، یا گاه با آمار سازی یک پس‌رفت را پیشرفت، بسته به مورد.

خلاصه به گمان ناصواب‌شان برای حفظ نظام دروغی می‌گویند تا نیک جلوه داده شود بدی و صواب نشان داده شود خطایی. نام این کار فریب است و دروغ و نمی‌تواند از مصادیق جهاد تبیین شمرده شود.

جهاد تبیین یعنی جایی اگر به دروغ یا فریب کار نکرده‌ای را به جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند روشن کنیم که خیر، این کار را حکومت نکرده و یا اگر پیشرفتی نادیده گرفته می‌شود با آمار صحیح نشان دهیم چنین نیست.

اما کسانی که با دروغ و فریب می‌خواهند سر مردم شیره بمالند و به گمان خود سرپوشی بر خطای حاکمان بگذارند حکایتشان همان است که سعدی گفت:
گر تو قران بدین نمط خوانی
ببری رونق از مسلمانی

خیانت و دروغ را به عنوان جهاد آراستن مصداق بارز بدعت است که از بزرگترین گناهان شمرده شده چون ظلم به دین خداست.۱

بسیار بجاست کسانی که متکفل تربیت جهادگران تبیین‌اند به عزیزان بیاموزند که در اسلام دروغ و کتمان حقیقت و فریب، مصداق خیانت در امانت است و زیر بنای تمامی شرور.

لذا اگر از اصطلاح مذهبی چون جهاد استفاده می‌شود باید راستگویی را سرلوحه کار خود قرار دهند و در محاجه با ناراضیان از وضع موجود اهل پذیرش خطا و همدلی با مردمی که بر سر خطاهای حکام زندگی‌شان را تباه شده می‌دانند باشند تا بتوانند جلو برخی افراط‌ها را بگیرند.

امام صادق در بیان معیار دین‌باوران از آنان که دین را وسیله دنیا قرار داده‌اند چنین می‌فرمایند:

 لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِیَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاهِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَکَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَکِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَهِ؛

فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى‌کند که اگر آنها را ترک گوید، احساس ترس مى‌کند، بلکه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.
کافى ج۲، ص۱۰۴، ح۲

(1). بدعت یعنی چیزی که از دین نیست را به دین نسبت دهیم یا بالعکس.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا