خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای دستگیری یک «دانشجوی قلابی» چه بود؟

ایسنا در گزارشی با عنوان «دستگیری دانشجوی قلابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی» نوشت: رییس کلانتری ولنجک از دستگیری دختری که بدون شرکت در کنکور و حتی ثبت نام در دانشگاه اقدام به حضور در کلاس های رشته دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی کرده بود، خبر داد.

سرهنگ رضا صادقی در این باره گفت: مدتی قبل با پیگیری حراست دانشگاه شهید بهشتی پرونده ای برای رسیدگی به کلانتری ولنجک ارجاع شد که در پی آن دختری جوان بدون طی هرگونه مراحل ثبت نام و حتی شرکت در کنکور اقدام به حضور در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندانپزشکی این دانشگاه کرده بود.

وی ادامه داد: رسیدگی به این موضوع در دستورکار ماموران کلانتری قرار گرفته و در تحقیقات آنان مشخص شد که دختری 23 ساله از کمتر از یک سال قبل در کلاس‌های درس رشته دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی حاضر شده و به دیگر دانشجویان گفته بود که با پرداخت چندین میلیارد و بدون شرکت در کنکور در این دانشگاه ثبت نام کرده است که همین موضوع سبب نارضایتی دیگر دانشجویان شده و در همین راستا اعتراض خود را به حراست دانشگاه اعلام کرده اند.

رییس کلانتری ولنجک با اشاره به ادامه تحقیقات و اخذ مجوز از مقام قضایی، گفت: ماموران کلانتری ولنجک با تکمیل شدن نتایج تحقیقات و اخذ مجوز از مقام قضایی روز گذشته این دختر جوان را دستگیر و به کلانتری منتقل کردند که این فرد در همان بازجویی هایی اولیه اقرار کرد که هیچگونه ثبت نامی در دانشگاه نداشته و با سوءاستفاده از بی‌توجهی عوامل حراست دم در ورودی دانشگاه وارد فضای دانشگاه شده و با توجه به علاقه ای که به رشته دندانپزشکی داشته در کلاس های مربوط به آن شرکت کرده است.

صادقی با بیان اینکه خانواده این دختر جوان در خارج از کشور زندگی می کنند و خودش نیز در طول سال چندین بار به اروپا و دیگر کشورها سفر داشته، گفت: متهم از وضعیت مالی خوبی برخوردار است و به همین دلیل نیز زمانی که دیگر دانشجویان از وی در مورد حضور و نحوه قبولی اش در دانشگاه پرسیده اند، مدعی شده که با پرداخت چندین میلیارد تومان پول به دانشگاه امتیاز تحصیلی در این رشته را خریداری کرده است، اما در تحقیقات ماموران مشخص شد که این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد و چنین امکانی وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا این فرد اقدام به جعل کارت دانشجویی با مدارک دانشگاهی کرده بود یا خیر نیز  به ایسنا گفت: هیچگونه جعلی در این زمینه رخ نداده بود و متهم تنها با سوءاستفاده از غفلت عوامل حراست در ورودی دانشگاه در کنترل کارت دانشجویی وارد دانشگاه شده بود.

به گفته رییس کلانتری ولنجک برای این دختر جوان با شکایت حراست دانشگاه، پرونده‌ای تشکیل شده و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شده است.

دکتر محسن دالبند، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه اظهار کرد: فردی کلاهبردار چندی قبل با سوء استفاده از فضای ورودی مخصوص بیماران وارد دانشکده دندانپزشکی شده و ضمن حضور در برخی فضاهای آموزشی، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کرده و خود را به عنوان دانشجوی نخبه این دانشگاه معرفی کرده است.

دکتر دالبند توضیح داد: این فرد با برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی اقدام به تبلیغات شخصی خود در رابطه با مشاوره‌های کنکور و برنامه‌ریزی آموزشی کرده است.

وی درباره هرگونه ارتباط آموزشی این فرد با دانشکده، اعلام کرد: نامبرده فاقد هرگونه سابقه در سامانه‌های یکپارچه آموزشی و بایگانی پرونده‌های آموزشی دانشگاه است و هیچگونه رابطه‌ای اعم از آموزشی و مشابه آن با دانشکده دندانپزشکی ندارد.

دکتر دالبند موضوع فروش صندلی و اخذ شهریه برای پذیرش این دانشجو را شدیدا تکذیب کرد و افزود: پذیرش دانشجو در این دانشکده از طریق سازمان سنجش و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تصریح کرد: به محض اطلاع از تخلف و سوء استفاده صورت گرفته، فرد کلاهبردار تحویل مراجع انتظامی و قضایی شد و دانشکده اقدام به طرح شکایت کرده و تا رسیدگی نهایی به این پرونده پیگیری قضایی را ادامه خواهد داد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که دانشجوی قلابی هیچ ارتباط سیستماتیک با دانشگاه نداشته است، گفت: جزییات این موضوع در دست بررسی است و قطعا دانشکده دندانپزشکی دانشگاه باید در خصوص این که چگونه یک فردی بدون هویت دانشجویی در کلاس‌های آموزشی حضور پیدا می‌کند، پاسخگو باشد.

دکتر امیرمحسن ضیایی ضمن بیان این مطلب به تشریح جزییات حضور دانشجوی قلابی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت و اظهار کرد: این فرد دانشجونما که شناسایی شده و تحویل مقامات قضایی داده شده است، به طور غیر قانونی در محوطه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرده و از کلاس‌های آموزشی استفاده می‌کرد. بنابراین هیچ ارتباط سیستماتیک و اداری با دانشگاه نداشته است.

وی در خصوص مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بروز چنین تخلفاتی نیز تاکید کرد:‌ به شکل مرسوم هر فردی بخواهد در محیط آموزشی حضور داشته باشد، باید هویت او برای آن دانشگاه محرز باشد. چرا که دانشگاه به عنوان محیط خاص و غیرعمومی مکانی برای حضور دانشجویان است. بنابراین این موضوع که مجموعه‌ آموزشی، دانشجویی و سایر مجموعه‌های دانشکده باید این دانشجو را شناسایی می‌کردند، صحیح است. چرا که این مجموعه باید مطلع باشد چه کسانی در دانشگاه باید حضور داشته باشند و چه کسانی نیز این امکان را ندارند.

دکتر ضیایی تاکید کرد: مسئولین دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی باید گزارش کاملی در خصوص موضوع فوق به دانشگاه ارائه بدهند و بگویند چگونه ممکن است فردی با عنوان دانشجو در محیط ‌های آموزشی شرکت می‌کرده، اما مسئولین متوجه این موضوع نشدند. این فرد دستگیر شده نیز از آذرماه سال گذشته به مدت ۸ ماه در این کلاس‌های آموزشی دانشکده حضور پیدا می‌کرده است؛ اما در مورد حضور مستمر یا غیر مستمر در این کلاس‌ها اطلاعی نداریم.

به گفته وی، اگر حضور فرد دانشجونما در کلاس‌های آموزشی ثبت شده باشد، مطمئنا این ثبت به صورت غیر سیستماتیک و غیر اداری بوده است و ما در لیست حضور و غیاب رسمی چیزی با عنوان این دانشجو مشاهده نکردیم و این فرد ارتباطی هم با سامانه‌های دانشگاه نداشته است. چرا که اگر ثبت سیستماتیک وجود داشت، مطمئنا در اولین آزمون دانشکده تخلف او محرز می‌شد.

دکتر ضیایی تاکید کرد:‌ به طور کلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار دریافت گزارش کامل از جزییات تخلف این فرد از سوی دانشکده دندانپزشکی شده است و یقینا دانشکده در این زمینه مسئول است و متناسب با تخلفاتی که صورت گرفته، برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ فرد مذکور به هیچ عنوان فرد عادی به شمار نمی‌رود و با برنامه‌ریزی و سیاست خاصی وارد دانشگاه شده و این که دنبال چه هدفی بوده است، باید در مراجع قضایی روشن شود. این که ادعا می‌کند مبلغی را به دانشگاه پرداخت کرده است، این موضوع نیز باید بررسی شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: فرد دستگیر شده هویت دانشجویی نداشته که بخواهد مبلغی به شکل شهریه به دانشگاه پرداخت کند و ما هیچ اسناد مالی در این زمینه از  دانشجو دریافت نکردیم؛ اما این که اگر فرد یا افرادی به دور از مواضع قانونی و اداری مبلغی را از وی دریافت کرده باشند، در حال بررسی است. ضمن اینکه فرد مذکور کارت دانشجویی نیز از این دانشگاه دریافت نکرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا