خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایتی از شکایت عجیب دانشگاه تهران از یک سایت خبری

پایگاه خبری جماران در گزارشی با تیتر «روایتی از شکایت عجیب دانشگاه تهران از یک سایت خبری» نوشت:

حوالی ایام 14 الی 15 خرداد بود که انصاف نیوز گزارشی تحت عنوان «پذیرش دانشجوهای دکترا در دانشگاه تهران رانتی شد؟» منتشر کرد.

این گزارش نقل قولی بود از کسی که اعلام می کرد بر مبنای رای دیوان عدالت اداری، بخشنامه دانشگاه تهران درمورد پذیرش دانشجویان دکترا و حدنصاب تعیین شده برای آن، لغو شده است و این فرد برمبنای آن اعتراض کرده که نباید چنین باشد و این می تواند بسترساز فساد شود.

مدیر مسوول سایت انصاف در گفت و گو با خبرنگار جماران، در این خصوص گفت: یک روز پس از انتشار این گزارش در انصاف نیوز، فردی که مدعی بود از اداره حقوقی دانشگاه تهران آن هم در روز تعطیل تماس می گیرد و می گوید، رئیس دانشگاه تهران این گزارش را خوانده و می خواهد که از روی خروجی سایت‌تان برداشته شود. من نیز از آنجا که این فرد با ادبیاتی بسیار زننده خواستار حذف خبر شده بود و از هویتش نیز اطلاعی نداشتم، از او خواستم جوابیه ای برای ما ارسال کند و وی نیز پذیرفت.

علی اصغر شفیعیان ادامه داد: نزدیک به دوهفته قبل برایم احضاریه ای آمد و مشخص شد که اداره حقوقی دانشگاه تهران به اتهام نشر اکاذیب از بنده شکایت کرده است. پس از مراجعه به دادسرا، مدیرکل اداره حقوقی، مسئول حراست و معاون آموزشی دانشگاه را دیدم که پس از صحبت های انجام شده قرار شد به منظور خاتمه پیدا کردن ماجرا در فرآیندی شکایت خود را پس بگیرند و ما نیز پس از حذف خبر، جوابیه دانشگاه را منتشر کنیم.

وی بیان کرد: یک انتقاد ما به دانشگاه تهران این است که چرا درباره این موضوع هیچ جوابیه ای برای ما ارسال نشده است؟ دوم اینکه چرا در اقدامی غیرحرفه ای خواستار حذف خبر می شوند؟ چرا که این نوع اعمال فشار به رسانه‌ها می‌تواند چه به منظور حذف و چه درج اخبار، تبعات قانونی داشته باشد. نکته سوم و بدتر اینکه پس از جلسه بازپرسی متوجه شدم که از خبرنگار نیز شکایت صورت گرفته، در حالی که انتظار این بود اگر دانشگاه تهران شکایتی هم انجام داده و فکر کرده که بجاست، به همان شکایت از رسانه بسنده کند و تصور این بود وقتی ما خبر را حذف کرده و جوابیه را منتشر کردیم ماجرا دنباله دار نشود.

مدیرمسوول انصاف نیوز ادامه داد: اما چند روز قبل باز هم احضاریه‌ای برای یکی از خبرنگاران آن هم به دلیل همان گزارش آمده است. جای تعجب دارد که شاکیان حتی پیگیری‌هایی برای گرفتن حکم جلب داشته‌اند. البته ما تا فردا که آخرین مهلت قانونی است مراجعه خواهیم کرد. اما این موردی نادر است که یک مجموعه فرهنگی دست به چنین اقداماتی بزند؛ آن هم دانشگاهی که دولتی بوده و رئیس دولتش نیز این همه بر آزادی رسانه تاکید می‌کند.

وی گفت: به نظر من این اقدامات به دلیل بوروکراسی ناکارآمدی است که باعث می شود مسئولان هر بخش از دانشگاه با هم هماهنگ نبوده و از اقدامات هم با خبر نباشند. در همه نهادها و ارگان ها زمانی که با یک گزارش یا خبر مشکل دار روبه رو می شوند، این روابط عمومی است که وارد گود شده و جوابیه ای ارسال می کند. اما به نظر می رسد که مسئولین در دانشگاه تهران نتوانسته اند با هم هماهنگ باشند و از واحد روابط عمومی خود بخواهند جوابیه یا تکذیبیه ای ارسال کند.

شفیعیان گفت: آنچه مبهم بوده این است که هنوز معلوم نیست چرا برای یک خبر از دو نفر شکایت صورت گرفته است؟ با این حال ما فردا در دادسرا حضور پیدا کرده و از آنجا که کفیل هم نداریم قاعدتا خبرنگار بازداشت خواهد شد.

با پیگیری این موضوع توسط خبرنگار جماران، مسوولان اداره حقوقی دانشگاه تهران پاسخگویی را به روزهای آتی موکول کردند.

شکایت دانشگاه تهران از گزارش پذیرش دکترا: حذف کنید پس بگیریم

جوابیه‌ی دانشگاه تهران درباره‌ی پذیرش دانشجویان دکترا

حذف یک خبر درباره‌ی دانشگاه تهران با دستور قضایی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا