خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازخوانی رسانه‌های اصولگرا به نتایج انتخابات مجلس

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشت به بازخوانی رسانه‌های اصولگرا به نتایج انتخابات مجلس فعلی در سال ۹۴ پرداخته است که در پی می‌آید:

این روزها جریان اصولگرا برخلاف گفته‌ها، نوشته‌ها و تحلیل‌های آماری که خودشان در سال 1394 و پس از اعلام نتایج رای‌گیری مجلس شورای اسلامی ابراز داشتند تلاش می‌کنند اکثر نمایندگان فعلی را اصلاح‌طلب، نزدیک به دولت و طرفدارا طیف اصلاح‌گرایان نشان دهند. بی‌تردید نشر یادداشت‌ها و گفتگوهای امروز زمینه‌سازی برای انتخابات پیش‌رو است، با این حال به نوشته‌های سال 94 روزنامه‌های نزدیک به طیف اصولگرا بازمی‌گردیم تا بهتر متوجه شویم کرسی‌های بیشتر انتخابات مجلس دهم در اختیار کدام جریان سیاسی بوده است.

پس از مشخص شدن 70 درصد نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 سه روزنامه اصولگرا، کیهان، جوان و وطن‌ امروز با تیتر یک خبر از پیروزی اصولگرایان دادند. روزنامه کیهان در تاریخ 9 اسفند 94 تیتر «اصولگرایان حائز اکثریت در سراسر کشور» را منتشر کرد. البته همین روزنامه در بخش دیگری از صفحه نخست خود نوشت: «آمار اولیه تهران از پیشی گرفتن اصلاح‌طلبان حکایت دارد.»

تیتر روز بعد 10 اسفند 94 روزنامه کیهان چنین بود «دروغ بزرگ! 111 بیشتر از 153» را انتخاب کرد. گویا روزنامه کیهان عدد 111 را از تجمیع شمارگان کاندیدای پیروز اصلاح‌طلب، معتدل و مستقل به دست آورده بود، با این حال کنار هم قرار دادن اعداد مذکور نشان از آن دارد که 153 نماینده مجلس دوره دهم اصولگرا هستند. نویسنده گزارش نخست روزنامه کیهان در همان روز درباره انتخابات مجلس نوشت: «با روشن شدن تدریجی نتیجه انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، اصلاح‌طلبان با تکیه بر نتایج به دست آمده تهران خبر از پیروزی بزرگ می‌دهند با وجود این و با نگاهی به نتایج سراسری انتخابات به خوبی مشخص می‌شود که اصولگرایان در سراسر کشور پیروزی قاطعی را به دست آورده و مدعیان این بار نیز با چشم بستن بر واقعیات و آمار حقیقی انتخابات، دروغ را پیشه خود ساخته‌اند.» روزنامه کیهان برای مرتبه‌ای دیگر و در تاریخ 11 اسفند  صفحه نخست خود را با ترسیم نمودار به انتخابات پرداخت. نموداری که نشان می‌داد 48 درصد نمایندگان انتخاب شده اصولگرا، 30 درصد اصلاح‌طلب، 17 درصد مستقل و 5 درصد اعتدالی هستند.

تیتر اول روزنامه وطن امروز نیز در تاریخ 9 اسفند 94 چنین بود، «رای ایران به اصولگرایان». همین روزنامه درباره نتایج به دست آمده انتخابات مجلس نوشت: « حماسه بزرگ 7 اسفند به یک روز ماندگار در تاریخ سیاسی مردم ایران تبدیل شد. اما خبر خوش‌تر، پیروزی حداکثری جریان وفادار به انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری است! در حالی که تمام ظرفیت جریان فتنه و نیز حامیان دولت همچنین نفوذی‌های جریان رقیب، بر تخریب و دروغ‌پردازی علیه جریان انقلابی متمرکز بود اما مردم وفادار ایران دست به یک انتخاب کم‌نظیر زدند.» بی‌شک و از منظر نویسنده گزارش «انتخاب کم‌نظیر» مردم ایران به غیر از رای به کاندیدای اصولگرا چیزی دیگر نبوده است، جریان سیاسی که بهتر و خوب‌تر و سالم‌تر می‌تواند کار کند. روزنامه وطن امروز در تاریخ 10 اسفند نیز گزارشی دیگر از نتایج انتخابات منتشر کرد و نوشت: « شمارش آرای مردم در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم روز گذشته در کلانشهرها ادامه یافت. به گزارش «وطن امروز» نتایج اولیه در روز شنبه حاکی از پیروزی قاطع اصولگرایان بود به گونه‌ای که در روز شنبه و پس از شمارش آرا، 60 درصد راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی را نمایندگان اصولگرا و لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان تشکیل می‌داد. این روند موفقیت، دیروز نیز ادامه یافت و نتایج تکمیلی حاکی از پیروزی قطعی لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس و نیز لیست جامعتین در انتخابات خبرگان بوده است.» بنابراین و از منظر فعالان روزنامه وطن امروز اصولگرایان پیروز میدان انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده‌اند و لاغیر. بازنده کارزار انتخابات نیز از تیتر و گزارش‌های منتشر شده کاملا مشخص است.

روزنامه جوان نیز در 9 اسفند 94 به انتخاب تیتر «مجلس انقلابی ماند» خبر از پیروزی بزرگ اصولگرایان در انتخابات مجلس داد. همین روزنامه در بخش دیگری از صفحه نخست خود نوشت: «پایان شمارش آرا در 70 درصد حوزه‌ها نشان از انتخاب اکثریت نامزدهای اصولگرا دارد.» روزنامه جوان به تاریخ 10 اسفند با ارایه آمار نوشت: «55 درصد اصولگرا، 29 درصد اصلاح‌طلب.»

به نظر می‌رسد آنچه امروز از سوی رسانه‌های اصولگرا در راستای معرفی مجلس به عنوان «مجلس حامی دولت»، «نمایندگان پرشمار اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی»، «اعضای کم‌ کنش فراکسیون امید» و عبارت‌های دیگر تکرار می‌گردد برای رهایی از وضعیت فعلی و زمینه چینی برای انتخابات مجلس پیش‌رو است. احتمالا اصولگرایان گام به گام به انکار می‌رسند، در ماه‌های آتی اصولگرایان منکر حضور و تاثیرگذاری خود در مجلس دهم می‌شوند! حرف و کلام رسانه‌های اصولگرا در سال 94 پیروزی قاطع و بی‌چون و چرای جریان اصولگرا در انتخابات بود، حال مشخص نیست چرا با دستکاری شمارگان نیروهای اصلاح‌‌طلب مجلس را بالاتر از آمار واقعی نشان می‌دهند و یا بعد از تصویب قوانین جدید و یا قوانینی که از سوی شورای نگهبان با ایرادهایی به مجلس بازگردانده می‌شود رسانه‌های اصولگرا به یکباره یادشان می‌آید که مجلس فعلی معیارهای انقلابی بودن را ندارد، از خطوط قرمز رد شده و…

بررسی، مطالبه‌گری و درخواست گزارش عملکرد از تک تک اعضای فراکسیون امید و دکتر عارف و کسانی که به واسطه فعالیت بی‌چشم داشت جوانان و سایر ستادهای نیروهای اصلاح‌طلب وارد مجلس شورای اسلامی شدند در جایگاه خودش مهم و قابل انجام است. اما نمی‌توان در روز روشن تعداد، تجربه، فعالیت و خصوصا تاثیرگذاری نمایندگان اصولگرا را به کلی انکار کرد و آهسته و آرام مجلس فعلی را به عنوان مجلس اصلاح‌طلب و کم توان و مجلسی که وضعیت امروز کشور را ایجاد کرده است به مخاطبان معرفی و نتایج دلخواه را در آینده‌ای نه چندان دور درو کرد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا