خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش ناقص ایسنا از مراسم روز دانشجوی دانشگاه تهران

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارشی ناقص از مهمترین مراسم روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شده است، منتشر کرد.
به گزارش انصاف نیوز، گزارش سانسور شده ی این خبرگزاری در سالگرد تاسیس خود از سخنرانی علی مطهری و مصطفی معین و نیز حواشی آن در پی می آید:
ایسنا: برگزاری مراسم روز دانشجو به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در دانشکده فنی دانشگاه تهران با حواشی‌ای همراه بود.
در این مراسم شخصیت‌هایی همچون نجفقلی حبیبی، مصطفی معین، علی مطهری و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان حضور داشتند.
دانشجویان در این مراسم پلاکاردهایی همچون «استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم»، «دانشگاه زنده است» و … و همچنین عکس شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره)، دکتر مصدق و علی شریعتی را در دست داشتند.
جمعیت زیادی پشت در اصلی تالار شهید چمران برای حضور در این مراسم تجمع کرده بودند که همگی موفق به حضور در تالار اصلی نشدند و از بیرون سالن نظاره‌گر مراسم بودند.
همچنین دانشجویان در این مراسم شعارهایی همچون «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «بسیجی واقعی همت بود و باکری»،‌ «فرجی فرجی ، دانای مظلوم ما»، و … سر می‌دادند.
علی مطهری یکی از سخنرانان این مراسم بود که با حضور او در تالار شهید چمران دانشجویان از جابرخواسته و او را تشویق کردند و شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سردادند.
همچنین پیش از سخنرانی او حضار با شعار «مطهری رو ببین، اصولگرا یعنی این» از او استقبال کردند.
در این مراسم همچنین کلیپ‌های تصویری پخش شد که در قسمتی از یکی از این کلیپ‌ها روند بررسی وزرای پیشنهادی پخش شد که با پخش این تصاویر دانشجویان شعار «نصرمن‌الله و فتح قریب،و … » سردادند.
در انتهای این مراسم کلیپی از وقایع دانشگاه از قبل از انقلاب تاکنون پخش شد که در بخشی از آن جمله‌ای مبنی بر این‌که «تصاویر مربوط به حمله به کوی دانشگاه وجود دارد و به دلیل درخواست مسئولین دانشگاه حذف شده است» بر روی پرده نمایش داده شد.
مصطفی معین نیز سخنران دیگر این مراسم بود که مورد تشویق دانشجویان قرار گرفت و پیش از سخنرانی حاضرین با شعار «اصلاحات زنده باد معین پاینده باد» از او استقبال کردند.
در انتهای این مراسم بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران توسط محمد رمضان‌زاده دبیر انجمن اسلامی قرائت شد و پیام تصویری سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو برای حاضرین به نمایش درآمد.
مطهری: برخی ولایتمداران مشکل دارند نه ولایت فقیه
به گفته یک نماینده اصولگرای مجلس، برخی ولایتمداران مشکل دارند، نه ولایت فقیه.
علی مطهری در مراسم روز دانشجو که در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد ضمن تبریک این روز به دانشجویان گفت: این حضور گسترده شما برای من غیرمنتظره بود، به ما گفته بودند مسابقه فوتبالی میان نمایندگان مجلس و پیشکسوتان تیم ملی است که باید می‌رفتم اما خارج شدن از اینجا کار مشکلی است.
وی همچنین با گرامیداشت یاد شهدای 16 آذر تصریح کرد: همان‌طور که واقعه کربلا نوری در ظلمت و جرقه‌ای در تاریکی بود و توده مردم به محتوا توجهی نداشتند، شهادت سه دانشجو در دانشکده فنی نیز چنین نوری را در آن زمان روش کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اهمیت جنبش دانشجویی از جایی روشن می‌شود که دانشجو و دانشگاه همیشه به موقع آژیر خطر را کشیده اند و این سوال همیشه مطرح بوده که آیا جنبش دانشجویی نیاز است که ادامه پیدا کند یا خیر که پاسخ مثبت است چرا که حکومت ها همیشه نیازمند نقد هستند وگرنه فاسد می‌شوند.
مطهری با بیان اینکه نقد، آدابی دارد که باید رعایت شود اظهار کرد: جنبش دانشجویی باید شرایط نقد را در خود ایجاد کند چرا که این قشر نقاط ضعف و قوتی توامان با یکدیگر دارد.
این نماینده اصولگرای مجلس نهم با اشاره به نقاط قوت دانشجویان یادآور شد: نقاط قوت شما این است که بار زندگی را هنوز بر دوش ندارید و به دلیل سن جوانی‌، روح حق طلبی و عدالت خواهی هنوز در شما باقی است و همچنین از استعداد خوبی برخوردار هستید.
وی همچنین بیان کرد: دانشجویان نقاط ضعفی هم دارند از جمله اینکه در دوران جوانی بعضا نمی‌توانند بر احساسات خود غلبه کنند و دوره جوانی را دوره خشم و شهوت نامیده‌اند و گاهی ممکن است ابزار دست گروه‌های سیاسی واقع شوند و در بعضی مسائل نیز دارای علم ناقص هستند.
مطهری در ادامه گفت: دانشجو نه عوام است و نه صاحب نظر و در جایگاهی میان این دو وجود دارد و ممکن است دچار جهل مرکب شود. البته می‌تواند نقش مصلح اجتماعی را ایفا کند که به دلیل روح پاک مجاهدی اوست.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنی از شهید مطهری اظهار کرد: طبق فرمایش شهید مطهری مصلح کسی است که اهل مسامحه نباشد، اهل مضاربه و برده طمع نباشد.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه دانشجو رصدکننده اوضاع اجتماعی است خاطرنشان کرد: هیچ تصمیمی نیست که انقلاب ما را از مسیر خود خارج کند، البته وجود ولی فقیه بسیار کمک کننده است اما ولی فقیه وظیفه ما را کم نمی‌کند و هرکس وقتی ظلمی دید باید امر به معروف و نهی از منکر کند.
علی مطهری در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «انقلاب اسلامی فقط قابل تشخیص با انقلاب صدر اسلام است» تصریح کرد: انقلاب ما فراتر از انقلاب‌هایی همچون انقلاب اکتبر یا انقلاب فرانسه بود.
این نماینده مردم تهران همچنین با اعتقاد به این‌که «در حال حاضر سه آسیب به انقلاب وارد شده و سه برداشت غلط بوجود آمده است» خاطرنشان کرد: اولین برداشت اشتباه این است که برخی اصل ولایت فقیه را محصورکننده آزادی بیان می‌دانند در حالی که باید بگویم مشکل در برخی ولایتمداران است و نه ولایت فقیه؛ چراکه بعضا ولی فقیه چنین اعتقاداتی ندارد و این اطرافیان هستند که می‌خواهند محدودیت ایجاد کنند و آن‌ها کار را خراب می‌کنند و باید بگویم ایده مقام معظم رهبری نیز این‌گونه نیست.
مطهری با ذکر خاطره‌ای از مقام معظم رهبری و این‌که ایشان از انتقاد به خود استقبال می‌کنند، گفت: البته در انتقاد باید جایگاه ولایت فقیه را حفظ کرد؛ چرا که ولایت فقیه ولایت مکتب است و ولایت فقه حاکم است و نه ولایت شخص.
این نماینده اصولگرای مجلس همچنین اظهار کرد: در حال حاضر هرکس نظر مخالفی بیان می‌کند به ضدیت با نظام متهم می‌شود که این درست نیست.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: برداشت اشتباه دوم برداشت ما از حفظ نظام است که متاسفانه این نگاه در برخی مسئولین وجود دارد و برخی به دنبال حفظ نظام برخی اصول را نیز زیرپا می‌گذارند و فکر می‌کنند برای حفظ نظام می‌توانند هرکاری بکنند. در حالی‌که در قانون اساسی نیز اصل آزادی افراد مطرح شده و آمده که کسی حق بازداشت فردی را ندارد مگر این‌که سریعا کیفرخواست او تهیه شده و دادگاهی برایش برگزار شود.
وی به پیگیری‌های خود در مورد دلایل مرگ ستار بهشتی و هاله سحابی اشاره و اظهار کرد: برخی نمایندگان گفتند چطور چنین سوالاتی را مطرح می‌کنی؛ چراکه حفظ نظام مهم تر است اما من سوال خود را مطرح کردم.
وی تصریح کرد: البته اوضاع خیلی بهتر شده و بسیاری از افراد با نظام آشتی کرده‌اند و در عین حال که انتقادات شدیدی بیان می‌کنند در راهپیمایی 22 بهمن نیز حاضر می‌شوند.
مطهری در عین حال با بیان این‌که «گویا اصل برای برخی براندازی و فتنه‌گری است مگر خلاف آن ثابت شود.» ادامه داد: این‌ها آفاتی است که نظام را تهدید می‌کند. باید نگاه‌مان را به حفظ نظام تغییر دهیم؛ چراکه معتقدم اکثریت شما دانشجویان نظام را دوست دارید و فقط می‌خواهید اصلاحاتی صورت بگیرد.
وی افزود: برداشت غلط از آزادی بیان مشکل دیگری است و برخی ارزش کافی برای آزادی بیان قائل نمی‌شوند. مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است و می تواند مانع بسیاری از تخلفات شود در صورتی که بسیاری از خط قرمزها برداشته شود.
وی معتقد است: آزادی انسانی یعنی قوای انسانی او آزاد باشد و نه قوای حیوانی. باید بین تفکر و عقل فرق بگذاریم؛ چراکه طبق اعلامیه حقوق بشر عقیده باید آزاد باشد و هرکس هرچه را می‌پرستد باید در پرستش آن آزاد باشد که این فکر ریشه در اروپا دارد و از محکمه‌های تفتیش عقاید در قرون وسطی نشات می‌گیرد که در خود این فکر نیز تناقض‌هایی وجود دارد که در عملکرد غرب کاملا مشخص است که اسلام این مسائل را قبول ندارد.
این نماینده مجلس هم‌چنین معتقد است: در ترتباط با وضعیت آزادی بیان سختگیری‌ها همچنان پابرجاست. در دوران ریاست جمهوری قبل وزارت اطلاعات سختگیری می‌کرد و امروز قوه قضاییه سختگیری می‌کند و ان شاالله باید این اوضاع اصلاح شود و آقای روحانی به وعده‌های خود عمل کند.
دانشجویان درباره رفع حصر پرسیدند و مطهری در پاسخ گفت: البته من مامور رفع حصر نیستم و فقط به دلیل احساس مسئولیتی که تاکنون داشتم چه به عنوان نماینده مجلس و چه به عنوان فرزند شهید مطهری احساس کردم باید پیگیر موضوع شوم.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین یادآور شد: برگزاری چنین جلساتی در حضور این دانشجویان نشان می‌دهد که افراد دیگری نیز در جامعه وجود دارند.
وی با تاکید بر این‌که «باید با گفت‌وگو و منطق یکدیگر را قانع کنیم» گفت: با لجاجت و سروصدا چیزی حل نمی‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رای اعتماد به وزیر علوم گفت: ما نمی‌گوییم معامله انجام شده اما در جلسه‌ای که نمایندگان با وزیر پیشنهادی داشتند خیال‌شان راحت شد که معاونان و مسئولین وزارتخانه بدون نظر نمایندگان انتخاب نمی‌شوند و چنین قول‌هایی به آن‌ها داده شد که من گفتم اگر این طور بوده معامله است و معنای معامله به آن معنا که در ذهن شماست وجود نداشته است.
معین: افق آینده جنبش دانشجویی را روشن می‌بینم
وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: من افق آینده جنبش دانشجویی کشور را به دلیل وجود نسل جدید و خردمندی و آگاهی این نسل روشن و امیدبخش ارزیابی می کنم و فکر می کنم این نسل بتوانند در آینده کمتر دچار افراط و تفریط شوند.
مصطفی معین در مراسمی که به عنوان «استاده‌ایم چو شمع زآتش مترسانم» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالن شهید چمران دانشگاه تهران، به مناسبت روز دانشجو برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روز 16 آذر با بیان این‌که من هنوز خودم را یک دانشجو می دانم و جوانان و دانشجویان کشور دوستان من هستند اظهار کرد: در کشورهای جهان سوم کار سیاسی متحمل هزینه هایی است و من با افتخار می گویم بیشتر هزینه های کار سیاسی خود را به خاطر دوستی با جوانان و دانشجویان کشور پرداخته ام.
وی خاطر نشان کرد :‌از سال 48 و زمانی که من وارد فضای دانشگاه شدم در مراحل مختلف چه دانشجویی، معلمی و چه ریاست در دانشگاه و وزارت در وزارت علوم همواره احساس می کردم که نسبت به مردم مظلوم وبی پناه و جوانان و دانشجویان ما کم لطفی شده است.
این فعال سیاسی با بیان این‌که فراموش کردن گذشته یکی از خطراتی است که همواره ما را تهدید می‌کند، گفت: من در سال 68 پس از این‌که به مسند وزارت علوم نشسته ام، یکی از سریعترین اقداماتی که انجام دادم و در آن زمان به تصویب رسید به رسمیت بخشیدن به روز دانشجو ووارد کردن این روز به تقویم دانشگاهی بود.
معین با تاکید بر لزوم احترام به دانشجویان اظهار کرد: به نظر من ما و مسوولان تا دانشجو را به درستی نفهمیم و حداقل آن‌ها را در یک روز محترم نشماریم و از حقوق آن‌ها دفاع نکنیم قطعا نه دانشگاه ها و نه توسعه دانش را نمی شناسیم.
وی با تاکید بر این‌که گسستگی خطری برزگ برای فرهنگ محسوب می‌شود گفت: نه تنها دانشجو بودن جرم نیست، بلکه یک وظیفه است و کسی که از دانشجو دفاع نمی کند متهم محسوب می‌شود.
وی با اشاره به دوران حضور خود در وزارت علوم اظهار کرد: من در زمان مسوولیت در وزارت علوم دفاع از کیان دانشجویان را جز اولویت خود و وظیفه مهمی برای خود قرار داده ام.
وی در ادامه با بیان این‌که آنچه دیروز ما را به امروز پیوند می‌دهد توجه به اهداف و آرمان های دانشجویان است، آزادی ، نفی زور و سلطه ، مردم سالاری ، دفاع از حقوق شهروندی وحقوق بشر ، دفاع از حقوق مظلومان و تاکید بر کرامت اسلامی آحاد جامعه و استقلال دانشگاه ها را از جمله این اهداف دانست.
وی با تاکید بر لزوم پویایی فضای دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد : چنانچه جنبش دانشجویی ما فعال و پویا باشد قطعا فضای جامعه ما نیز از نشاط و پویایی بیشتری برخوردار می‌شود و این موجب به وجود آمدن فضای بهتر در جامعه خواهد شد.
وزیر علوم دوره اصلاحات با بیان این‌که متاسفانه امروز جامعه به شدت آسیب پذیر است به استعفای خود از سمت وزارت در وزارت علوم اشاره کرد و در بیان علل این اقدام ، بی حرمتی به دانشجو و خشونت علیه فضای دانشگاهی ، وجود تداخل جدی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی وشخص وزیر علوم و ایجاد مانع به واسطه این تداخل در رشد کشور در جهت قرار گرفتن آموزش عالی در محور توسعه و همچنین ایجاد موانع مختلف در ایجاد تحول در ساختار اداری و اجرایی کشور را از جمله دلایل خود برای استعفا از سمت وزارت دانست.
وی با تاکید بر این‌که یکی از مواضع مهم رئیس جمهور وقت آقای خاتمی ایجاد تحول در ساختار اداری واجرایی کشور بود خاطر نشان کرد : ما در وزارت علوم از ابتدا این تحول را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از دو سال که این طرح به نتیجه رسید و از سوی دولت و مجلس نیز تصویب شد، شورای نگهبان با طرح مطالبی علیه این موضوع باعث توقف این طرح و تحول شد و با وجود تمام تلاش ها این طرح به نتیجه نرسید.
معین با تاکید بر این‌که استعفا گناه کبیره نیست، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما و درعرف سیاست و مدیریت و افکار عمومی چنانچه در جهت دفاع از فضای ملی و پاسداری از نظام استعفا دهید یا به دلیل مناسب نبودن فضا استعفا دهید تا فرد بعدی بیاید و در فضای بهتر مسئولیت را برعهده بگیرد،‌ اینگونه بیان می‌شود که استعفا جزو گناهان کبیره است اما شما بدانیدکه استعفا گناه کبیره نیست و عدم استعفا و چسبیدن به میز وصندلی درشرایطی که شما توانایی بر عهده گرفتن مسوولیت را ندارید یک خیانت محسوب می‌شود.
وزیر علوم دولت اصلاحات با تاکید بر این‌که جامعه ما جامعه ای آسیب دیده است، خاطر نشان کرد : تا زمانی که جامعه ما از آگاهی کافی و لازم نسبت به حقوق خود از جمله آموزش و پرورش رایگان ، بهداشت و درمان رایگان،‌ پوشاک ،‌ مسکن ، اجتماعات،‌ آزادی اندیشه،‌ آزادی بیان که همگی از آزادی های فکری محسوب می‌شود، برخوردار نباشند پیشرفتی نخواهند داشت.
وی با اشاره به نقش NGOها و نهادهای مدنی در پیشرفت و توسعه کشور با بیان این‌که نخبگان علمی این کشور باید نسبت به شکل دادن و تاسیس NGOها و نهادهای مدنی توجه و اهتمام بیشتری بورزند گفت: ما متاسفانه در زمینه تاسیس نهادهای مدنی به دو دلیل عقب هستیم و آن دو دلیل عبارتند از اینکه یا ما به این موضوعات توجه نکرده ایم یا این‌که حکومت چنین نهادهایی را بازوهای دشمن می‌داند.
معین با اشاره به فعالیت خود در یکی از نهادهای مدنی فعال در حوزه های آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد:‌ من از سال 82 تا امروز در نهادی که در آن به بررسی آسیب های اجتماعی پرداخته می‌شود وضعیت جامعه را بررسی می کردم . در این نهاد در بررسی شاخص های آسیب پذیری جامعه به موردی از جمله نرخ بالای بیکاری، درصدبالای فقر، خالی شدن روستاها و افزایش حاشیه نشینی شهری، نرخ بالای جرم، جنایت خشونت ، نسبت بالای وابستگی اقتصادی کشور به نفت پس از پنج سال، بالارفتن نرخ بی سوادی و تحصیلی رسیدیم.
وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در فضای دانشگاهی کشور خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در یکی دو دهه اخیر رسالت های بسیاری را داشته است . رسالت آموزشی رسالت کلاسیک ما محسوب می‌شد، اما بعدها مواردی از جمله فرهنگی نیز به رسالت های دانشگاه های ما اضافه شد. بعدها و پس از سال 2000 میلادی نیز رسالت اجتماعی در کنار رسالت‌های دیگر دانشگاه های کشور ما قرار گرفت .
وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها نسبت به جامعه اظهار کرد: دانشگاهی که با جامعه خود پیوند نداشته باشد و از درد جامعه خود با خبر نباشد دیگر دانشگاه محسوب نمی‌شود دانشگاه ها باید نسبت به جوامع خود احساس مسوولیت بیشتری داشته باشد.
معین با بیان این‌که دانشگاهی می تواند به جامعه خود خدمت کند که خود آسیب دیده نباشد، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های ما تا سال 84 یکی از پاک ترین نهادهای کشور با وجود اتهامات وارده محسوب می شدند، اما پس از این سال دچار آسیب هایی جدی و اساسی بسیاری شد.
وی در بیان آسیب هایی که به گفته او دانشگاه‌های کشور از سال 84 گرفتار آن‌ها بودند، گفت: گسترش بی ضابطه ظرفیت های مراکز واحدهای دانشگاهی ، عدم تناسب میان دانش آموختگان ونیاز نیروی انسانی بازار کار حتک حرمت دانشجویان و استادان ، بی ثباتی مدیریتی در سیستم اموزش عالی، ایجاد دوگانگی در نظام آموزشی با ایجاد معاونت فناوری و همچنین سقوط اخلاق علمی و آکادمیک و نبود حافظه تاریخی در جنبش دانشجویی از جمله دستاوردهای دولت قبل در به وجود آوردن آسیب های جدی در فضای دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.
معین با اشاره به راهکار های مقابله با آسیب های فضای دانشگاهی کشور ، احتیاج به ثبات مدیریت دانشگاه‌ها را از جمله اقدامات لازم برای مقابله با آسیب های به وجود آمده دانست و اظهارکرد: بازگرداندن اختیارات قانونی ستادی وزارتین علوم و بهداشت به وزارتخانه ها ، تمرکز زدایی از دانشگاه‌ها ، رفع سیاست زدگی از دانشگاه ها و بازنگری یا تجدید نظر در سیاست و برنامه‌ها و اقداماتی که به صورت غیر قانونی و غیرعلمی انجام شده است از جمله دیگر اقداماتی است که باید در فضای امروز جامعه مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.
وی در پایان با بیان این‌که افق آینده جنبش دانشجویی کشوررا روشن و امیدبخش ارزیابی می کنم، اظهار کرد: من افق آینده جنبش دانشجویی کشور را به دلیل وجود نسل جدید و خردمندی و آگاهی این نسل روشن و امیدبخش ارزیابی می کنم و فکر می کنم این نسل بتوانند در آینده کمتر دچار افراط و تفریط شوند.
+ پیام سیدمحمد خاتمی
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایلنا، در بخشی از پیام تصویری سیدمحمد خاتمی که در این برنامه پخش شد، آمده است: آذر٬ واژه‌ای است که حساسیت‌های بسیاری ایجاد می‌کند. آذر نهمین ماه سال است یعنی فصلی که سرما و فسردگی به اوج خود می‌رسد و آخرین روزهای این ماه طولانی‌ترین شب سال قرار دارد و آذر شبیه شعله آتش است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: در کنار رویدادها و مناسبت‌های آذر ماه، روز 16 آذر را روز دانشجو نامیده‌اند. هویت، ماهیت دانشگاه و دانشجو در این روز مشخص می‌شود. 16 آذر، روزی است که دیکتاتوری در جامعه و با حمایت و برنامه‌ریزی بیگانه به‌ویژه آمریکا حکومت می‌کرد. آزادی‌خواهان سرکوب و به بند کشیده شده بودند. احزاب سرکوب شده بودند و مصدق و دولت ملی وی سرکوب و خود وی تبعید شده بود. 16 آذری که چند ماه از 28 مرداد نگذشته بود. درست در این لحظه از درون دانشگاه آتشی شعله می‌کشید و دانشجویان در غیاب احزاب گروه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی که همه سرکوب شده بودند و مردم به یاس دچار شده بودند فریاد کشید. فریاد اعتراض به دیکتاتوری سر داد و این است خصوصیت دانشگاه و دانشجوی متعهد. بنابراین در این روز دانشجو نکته بسیار مهمی وجود دارد یعنی هنگامی که همه مایوس شده بودند و خفقان بیداد می‌کرد دانشجو در مقابل دیکتاتوری و دیکتاتور و سرکوب فریاد کشید و این هویت دانشجوی متعهد و دانشگاه است.
خاتمی در بخشی از این پیام تصویری گفت: رسالت دانشجو امروز بسیار سنگین است. باید به تحقیق، به روز شدن و تولید آگاهی‌های جدید و در عین حال دغدغه جامعه را داشته باشد. دغدغه آزادی داشتن دغدغه پیشرفت داشتن. اینها امروز رسالت دانشجوی متعهد است. دانشجویان و انجمن اسلامی دانشگاه علاوه بر همه این دغدغه‌ها باید رسالت دفاع از اسلام و اسلام آزادی و اسلام مدافع آزادی و استقلال و اسلام خواستار دموکراسی، اسلام اخلاق را داشته باشد. شما باید بتوانید اخلاق را در حاکمان و مردم نسبت به یکدیگر نهادینه کنید.
رئیس جمهور دولت اصلاحات در بحثی دیگر از این پیام تاکید کرد که دانشجو باید از حرمت استاد، ‌مردمسالاری و… دفاع کند و در چارچوب قانون و نظام حرکت کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا