خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاس تکراری نوبخت: ممنوعیت […] مصوبه شورای امنیت نیست

سخنگوی دولت در موضعی تکراری در ادامه ی سریال ممنوعیت تصویری […]، رییس جمهور اسبق، امروز در پاسخ به خبرنگاران در این باره گفت: در این مورد قبلا هم سوال شده بود که من پاسخ دادم و با توجه به این که این موضوع از مصوبات شورای عالی امنیت ملی نبوده است گفتم که قطعا سخنگوی محترم قوه قضاییه که شخصیت قانونمندی هستند هر مطلبی می‌گویند مستند قانونی‌اش هم وجود دارد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل خبر ایسنا از اولین نشست خبری سخنگوی دولت در سال 94 در پی می آید:
سخنگوی دولت طی نشست خبری که امروز متفاوت از سایر نشست‌های او برگزار شد مهم‌ترین اقدامات دولت در موضوع بودجه را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.
محمدباقر نوبخت با مورد توجه قرار دادن پیش‌بینی‌های انجام گرفته در بودجه سال 94 و با اشاره به موضوع مذاکرات و توافق هسته‌ای، گفت: اگر در مذاکرات به نتیجه نهایی برسیم، چنانچه شاهد لغو تحریم‌ها باشیم و منابع بیشتری را در اختیار داشته باشیم ما برای این موضوع بودجه سایه‌ای را در کنار بودجه فعلی تهیه کردیم تا اگر لغو تحریم‌ها صورت بگیرد بتوانیم به نحو شایسته‌تری از منابع استفاده کنیم.
وی افزود: همچنین در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی با توجه به شرایط بودجه‌های در نظر گرفته شده است.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره تصمیم دولت در خصوص توقیف و تعلیق سفر زائران ایرانی به حج عمره، گفت: طبیعی است که وقتی یک رخداد بسیار غیراخلاقی، ناصواب و غیرمنتظره در یک کشور اسلامی نسبت به دو زائر ایرانی پیش می‌آید، قطعا دولت نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و باید عکس‌العمل متناسبی را داشته باشد.
وی افزود: در این راستا دولت اقدامات خود را انجام داد و تاکنون هم پاسخ رسمی و صحیحی از آن طرف دریافت نکردیم، بنابراین باید اقدامات‌مان بازدارنده‌تر و الزام‌آورتر می‌بود. در این راستا با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور در خصوص پیگیری اتفاقات رخ داده وزیر محترم ارشاد لغو سفرهای عمره را به عنوان موضوعی که نشانگر میزان حساسیت و تاسف دولت جمهوری اسلامی است، اعلام کردند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به نظر مراجع که در این راستا ارائه فرمودند امیدواریم دولت عربستان هر چه سریعتر نسبت به این حادثه که جایگاه اسلامی بودن رفتارها را مخدوش می‌کند، اقدام لازم را انجام دهد و مجازات متناسب با قوانین را برای متخلفین اعمال کند و این موضوع را رسما به دولت جمهوری اسلامی اعلام کند و بر همین اساس ما تا این زمان تعلیق را خواهیم داشت و بعد از آن متناسب با واقعیت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فکت‌شیتی که وزیر امور خارجه از آن سخن گفته بود، اظهار کرد: در مصاحبه‌ها و مذاکره‌ها و مواضعی که مسئولین وزارت خارجه بیان کرده‌اند در جهت تبیین فکت‌شیت مواردی مورد توجه قرار گرفته است و اگر هم لازم باشد مکتوب آن قابل انتشار خواهد بود.
سخنگوی دولت افزود: مواضع دیپلمات‌های ما بسیار روشن و تبیین‌کننده است و هم وزارت خارجه و هم بخش‌های دیگر همچون معاونت حقوقی که امروز نیز با حضوربرخی مذاکره‌کنندگان ارشد تیم هسته‌ای جلسه‌ای را خواهد داشت به بررسی موارد مورد توجه می‌پردازند و پاسخ‌های لازم ارائه می‌شود و مطمئنا آنچه که به عنوان نتیجه به دست می‌آید در تنظیم قراردادی که مکتوب خواهد شد مورد توجه قرار می‌گیرد.
نوبخت همچنین در این جلسه با مورد توجه قرار دادن رویکرد اقتصادی دولت درسال 93 و 94 اظهار کرد: سال 93که از نیمه گذشت مشخص شد که میزان درآمدهای نفتی نسبت به مبلغی که در بودجه‌ی سال 93 پیش بینی شده بود حتما تقلیل خواهد داشت و آثار آن روی اقتصاد مشهود خواهد بود. مگر این که ما بتوانیم پیش بینی درستی از این تقلیل منابع داشته باشیم، تا برای آن چاره اندیشی کنیم و برای این که با کسری بودجه مواجه نشویم در حد وصولی‌ها از طریق اولویت‌ بندی عمل کنیم.
وی افزود: پیش بینی ما از منابع 211 هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال 93 در قانون پیش بینی شده بود این بود که ما در حد 180 هزار میلیارد تومان بتوانیم تحصیل منابع کنیم. خوشبختانه آنچه که در سال 93 تحقق پیدا کرد همان عددی است که در پیش بینی ما برای سال 1393 وجود داشت.
نوبخت خاطر نشان کرد: عملکرد بدین ترتیب بود که درآمدهای ما که پیش بینی کرده بودیم در حد 180 هزار میلیارد تومان باشد تحقیقا همین عدد بود همچنین بر طبق پیش بینی ما درآمدها در سال 93 با توجه به کاهش قیمت نفت در حد 97 هزار و 200میلیارد تومان بود و آنچه که بر مبنای عملکرد وجود داشت 97 هزار و 900 میلیارد تومان بود. همچنین طبق پیش بینی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 62 هزار و 300 میلیارد تومان بود . عملا 63 هزار و 100 میلیارد تومان تحقق پیدا کرد.
سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: همچنین واگذاری‌های دارایی‌های مالی بر طبق پیش بینی ما در دی ماه سال 93 بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان بود عملا 18 هزار و 900 میلیارد تومان تحقق پیدا کرد.
وی در ادامه با اشاره به تورم در اسفند سال 93 و آماری که در فروردین اخذ شد گفت: بر طبق آمار فروردین ماه 14.8دهم درصد تورم 12 ماهه بود که این تقریبا 10 واحد درصد کمتر از 25 درصدی بود که مبنای پیش بینی ما برای سال 93 بود در واقع می‌توان گفت،عملکرد دولت برای مهار نرخ تورم رضایت بخش است و رشد اقتصادی هم برای 9 ماهه سال 93 از سوی بانک مرکزی 3.8 دهم درصد بیان شد. حال آنچه که برای سال 94 در نظر داریم افزایش رشد اقتصادی بیش از رشد اقتصادی است که در سال 93 وجود داشته است.
نوبخت افزود: رشد اقتصادی برای سال 1394 بین 4 تا 5 درصد خواهد بود و ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم که بیش از رشد اقتصادی سال 93 باشد. همچنین برای نرخ تورم هم برنامه ریزی شده تا ما بتوانیم از متوسط نرخ تورم سال 93 که 14.8 دهم بود نرخ کمتری داشته باشیم و این که از سطح 14 درصد افزایش پیدا نکند.
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به موضوع مذاکرات و این که اگر شاهد لغو تحریم‌ها باشیم و منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم، بودجه سایه‌ای در نظر گرفته شده تا ما بتوانیم به نحو شایسته از منابع استفاده کنیم. ضمن این که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه‌های دیگری متناسب با شرایط مورد توجه قرار گرفته است .
نوبخت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جهت افزایش کارایی و ایجاد انگیزش بیشتر در کادرآموزشی وزارت آموزش و پرورش طرح طبقه بندی یا رتبه بندی کردن فرهنگیان با اعتبار ویژه 1350 میلیارد تومان از اول مهر اجرا می‌شود افزود: این مقدار مازاد برسقف اعتبارات است که برای هزینه‌های جاری و عمرانی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در این راستا برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان برای سال 1395 ، 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه اختصاصی در نظر گرفته شده است.
نوبخت اضافه کرد: همچنین برای نوعی توازن بخشی و این که به نحو شایسته نظام پرداخت و نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت را اصلاح کنیم هم اکنون طرحی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دست اجراست تا ما بتوانیم هر گونه نابرابری و تبعیض را که درراستای قانون مدیریت خدمات کشوری وجود داشت را از بین ببریم.
سخنگوی دولت در ادامه درباره‌ی موضوع تدوین برنامه‌ی ششم توسعه که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت:از دولت تدبیر و امید این انتظار وجود دارد که نسبت به روند تدوین برنامه‌های گذشته آسیب‌شناسی داشته باشد و این نکته را مورد توجه قرار دهد که آیا باید وضع قبل استمرار پیدا کند یا این که تحولی در کار برنامه‌ریزی آغاز شود.
وی افزود:در این راستا ما از فروردین سال 93 در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آسیب‌شناسی‌های لازم را داشتیم و عملکرد تاکنون رضایت بخش بوده است. همکاران ما مشغول کار هستند و قطعا برنامه بسیار مشخص خواهد بود.
نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم با یک رویکرد بسیار مناسب و چابک و قابل اجرا تهیه خواهد شد، گفت: برنامه ششم با یک شکل و محتوای بسیار بهتر نسبت به گذشته و مختصر در دستور کار قرار خواهد گرفت.
خبرنگاری درباره‌ی گرانی خودرو سوال کرد که سخنگوی دولت در این باره گفت: قیمت خودرو و ضوابط و سیاست‌های مربوط به آن را شورای رقابت که غیر دولتی است نظارت و تعیین می‌کند . ضمن این که قیمت خودرو به غیر از آن مالیاتی که وضع شده افزایشی ندارد و همچنین ما از شورای رقابت انتظار داریم که دقت لازم را در این راستا داشته باشد.
خبرنگاری درباره‌ی قطع بیمه برخی از روزنامه‌نگاران سوال کرد و نوبخت اظهار کرد:‌ من از این موضوع بی‌خبرم ولی اگر این موضوع نیاز به منابع مالی داشته باشد باید بگویم که در بودجه پیش‌بینی‌های لازم در این راستا صورت گرفته و شاید وزارت ارشاد خواسته با یک ساز و کار بهتری این موضوع اجرایی شود.
موضوع کاهش نرخ سود بانکی مورد سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که نوبخت به آن پاسخ داد و گفت: یکی از مسئولیت‌های شورای پول و اعتبار، تعیین نرخ سود بانکی است و حال که نرخ تورم با توجه به سیاست‌های دولت روند کاهنده دارند نرخ سود بانکی هم باید خود را با نرخ تورم تنظیم کند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه ما با تقلیل نرخ سود بانکی موافق هستیم، گفت: امیدواریم در جلسات آینده شورای پول و اعتبار نرخ جدید را که کمتر از نرخ فعلی است اعلام کند.
موضوع ممنوع‌التصویری رییس‌جمهور اسبق از دیگر سوالات خبرنگاران بود که نوبخت در این باره گفت: در این مورد قبلا هم سوال شده بود که من پاسخ دادم و با توجه به این که این موضوع از مصوبات شورای عالی امنیت ملی نبوده است گفتم که قطعا سخنگوی محترم قوه قضاییه که شخصیت قانونمندی هستند هر مطلبی می‌گویند مستند قانونی‌اش هم وجود دارد.
وی در ادامه افزایش شأن ایرانیان‌ در عرصه‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: رخدادی که در چند سال اخیر دیدیم بی‌بدیل بوده چنانچه شاهد هستیم دولت ایران رو در روی دولت‌های بزرگ ایستاده و به جای آنکه ابلاغیه‌های آنها را همچون قرار‌دادهای ننگین امضا کند، خود آن دولت‌ها موظف هستند که نظرات منطقی و مستدل و قانونی ایرانیان را بشنوند. در واقع با توجه به آنچه رخ داده منزلت ایرانیان در عرصه‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کرده است.
نوبخت گفت: به رغم همه رفتارهای سوء سیاسی از سوی برخی از دولت‌ها بخصوص در موضوع ایاب و ذهاب شهروندان ایرانی باید گفت که جایگاه رفیع ایران در آینده حتما اثر خود را بیش از گذشته خواهد داشت.
به گزارش ایسنا،خبرنگاری در مورد پیگیری های انجام شده درباره‌ی حادثه شیراز سوال کرد که نوبخت در این باره گفت: نسبت به این موضوع هم دولت بسیار حساس بود و هم این که قوه قضاییه بسیار مجدانه وارد عمل شد و بسیاری از افراد شناسایی شدند و شما در آینده با هویت افراد قانون شکن در این باره آشنا خواهید شد و این افراد به نحو مناسبی مجازات می‌شوند.
موضوع ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر عدم افزایش قیمت ها از سوی معاون اول رئیس جمهور مورد سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که نوبخت در این باره گفت: این بخشنامه در راستای انضباط بخشی به دستگاه‌های دولتی و همه‌ی واحدهایی که به نوعی با قیمت گذاری مواجه هستند صادر شده و پس از ارسال بخشنامه‌ روند لازم پیگیری خواهد شد؛ چراکه دولت اجازه نمی‌دهد که دستگاهی به صورت غیر قانونی و بدون کنترل نسبت به افزایش بهای کالای خود اقدام کند.
خبرنگار دیگری در مورد وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از سخنگوی دولت پرسید و نوبخت در این باره اظهارکرد: در این باره طرحی تهیه شده و در برنامه‌ی ششم نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
موضوع پول‌های کثیف که از سوی وزیر کشور مطرح شده بود از دیگر سوالات خبرنگاران بود و نوبخت در این باره اظهار کرد: ما با هرگونه مفسده درعرصه‌ی سیاسی و اقتصادی مقابله می‌کنیم و در این راستا شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی جلسه تشکیل می‌دهند و دیروز هم جلسه داشتند و چنین روندی نشانه عزم راسخ دولت درباره‌ی یان موضوع است.
وی در ادامه با بیان اینکه سعی داریم نقص‌های مربوط به فرآیند دسترسی آزاد به اطلاعات را برطرف کنیم گفت:این یک سیاست مستمر و در حال تکامل است.
خبرنگاری گفت: اگر چه در عرصه‌های اقتصادی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده ولی در عرصه‌های اجتماعی شاهد پیشرفت نبودیم که سخنگوی دولت دراین باره اظهار کرد: با توجه به وجود تشکیلات رسمی و غیررسمی تفاوت رویکرد وجود دارد، اما دولت در یک فرایند معقول نسبت به قانونمند کردن همه رفتارها در جامعه تلاش خود را دارد و ما اطمینان داریم با مرور زمان بتوانیم یک نتیجه‌ی مثبت مشهود را برای افکار عمومی داشته باشیم .
خبرنگاری درباره‌ی خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت سوال کرد که نوبخت در این باره گفت: قانون کالاهایی را مشخص کرده که باید خرید این کالاها توسط دولت انجام شود.یکی از این موارد گندم است که هزار و 150 تومان قیمتی است که امروز برای گندم در دست اجراست و فراتر از این در پاره‌ای ازموارد دولت غیراز بحث خرید تضمینی اگر این استنباط را داشته باشد که نیاز به یک خرید فوری است می‌تواند از طریق شرکت‌های تعاونی روستایی اقدام کند. چنانچه سال گذشته در چند مورد درباره گوجه کاران این کار انجام شد تا زحمات کشاورزان عزیز ما بی‌ثمر نماند.
در این راستا خوشبختانه یک ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شده تا در هر مورد که لازم شد دولت بلافاصله در جهت حمایت از کشاورزان وارد عمل شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا