خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر منفی رای دادگاه عالی درباره‌ی تانک‌های چیفتن بر روابط تهران و لندن

گاردین نوشت رای دادگاه عالی انگلیس در مورد پرداخت غرامت تانک‌های چیفتن به ایران ضربه دیگری به روابط دو کشور محسوب می‌شود.

به گزارش شفقنا، دادگاه عالی انگلیس حکم کرد این کشور موظف نیست ۲۰ میلیون پوند سود ناشی از نگه داشتن پول ایران بابت خرید تانک‌های چیفتن را به تهران بپردازد. انگلیس بابت فروش صدها تانک چیفتن به ایران در زمان شاه، ۳۸۷ میلیون پوند بدهکار است اما از دادن آن سر باز می‌زند. به نظر می‌رسد پرداخت بدهی ایران بابت این تانک‌ها نوعی گروگان برای نازنین زاغری-بازداشت شده به اتهام جاسوسی- و همچنین قضیه کشتی توقیف شده، تلقی شده است.

دادگاه عالی انگلیس حکم داده سود ناشی از نگه داشتن پول ایران باید دوباره محاسبه شود.

گفتنی است انگلیس طی قراردادی با حکومت ایران در زمان شاه متعهد شد در ازای دریافت  ۶۵۰ میلیون پوند ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن به ایران تحویل دهد که با سرنگونی شاه تنها ۱۸۵ دستگاه آن را تحویل داد. انگلیس در اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی مابقی این تانک‌ها را به رژیم دیکتاتوری و ستمگر صدام در عراق فروخت حال آنکه دو کشور در حال جنگی نابرابر بودند. دولت انگلیس در سال ۲۰۰۹ محکوم به پرداخت ۴۵۰ میلیون پوند به ایران شده اما همچنان به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن امتناع کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. سلام-این تانکها از نظر تاکتیکی وفنی بهتر از تانک چیفتن بودند( یا به نوعی تانک چیفتن ارتقاء یافته ) و با نام تانک شیر ایران مشهور بودند و تا جائیکه من می دانم به اردن فروخته شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا