خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا «جنگ نمی‌شود» تضمین شده است؟

حمیدرضا جلایی‌پور استاد دانشگاه تهران و فعل سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «آیا «جنگ نمی‌شود» تضمین شده است؟» در کانال تلگرامی خود نوشت:

مقام رهبری درباره‌ی تحولات خارجی بر سرنوشت کشور تاکید کردند که «نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم». سوال این نوشته کوتاه این است: آیا «جنگ نمی‌شود» رخدادی تضمین شده است؟

قبل از پاسخ به سوال مزبور عقل سلیم می‌گوید علی‌الاصول هدف اصلی حاکمیت ج‌ا باید «تحریم شکنی» از طرق دیپلماتیک باشد، زیرا ادامه‌ی تحریم‌ها یک «جنگ خاموش» علیه ایران و در نهایت به نفع اسرائیل و گروه بی‌ است. ولی اینک هدف تحریم‌شکنی به کنار، اگر «جنگی هم رخ ندهد» باز یک هدف حداقلی و قابل دفاع تامین شده است. ولی رخدادهای اخیر در عربستان نشان می‌دهد، که «جنگ نمی‌شود» واقعیتی تضمین شده نیست.

تحلیل بدبینانه از انفجار آرامکو این است که هر وقت زمینه‌ی مذاکره بین آمریکا-ایران فراهم شده یک عملیات نظامی در منطقه انجام شده و زمینه‌ی مذاکره را تغییر داده است. و تحلیل خوش‌بینانه از نظر خود عاملان عملیات آرامکو لابد این است که: این عملیات زمینه‌سازی برای مذاکره از موضع قدرت ایران با آمریکا است. اینک اگر در یک افق نزدیک زمینه‌ی مذاکره در آینده‌ی نزدیک بین ایران و غرب فراهم نشود و ایران به تدریج به وادی جنگ بیفتد نشان می‌دهد، نباید ارزیابی خوش‌بینانه داشت و گزاره «جنگ نمی‌شود» تضمین شده نیست. و چه بسا کشورهایی مثل روسیه (و حتی اسرائیل) از منازعات جاری سود ببرند.

لذا نخبگان دلسوز جامعه نباید «جنگ نمی‌شود» را تضمین شده تلقی کنند و با سنجش ابعاد و پیامدهای رخدادهای جاری در منطقه از حاکمیت بپرسند ایران دارد به کجا می‌رود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا