خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگو با احمد زیدآبادی درباره‌ی انتخابات اسرائیل

«احمد زیدآبادی»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: نتانیاهو نمی‌تواند کابینه دست راستی تشکیل دهد. از طرفی سایر احزاب نیز ائتلاف با لیکود را به کناره‌گیری نتانیاهو از ریاست آن مشروط کرده‌اند. اگر آنها بر این شرط خود استوار بمانند دوران نتانیاهو را باید پایان‌یافته تلقی کرد.

روزنامه‌ی سازندگی نوشت: در انتخابات پارلمانی اخیر رژیم صهیونیستی هیچ‌کدام از دو حزب لیکود و آبی و سفید نتوانستند با کسب اکثریت آرا ۶۱ کرسی پارلمان را در اختیار خود قرار دهند. این مسئله موجب شد تا سناریوی تشکیل دولت ائتلافی به شکل جدی‌تری مطرح شود. در همین راستا روزنامه سازندگی با احمد زیدآبادی گفت‌وگویی انجام داده است. زیدآبادی بر این باور است که تشکیل حکومت ائتلافی غیر‌قابل‌اجتناب خواهد بود.

*با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و این مسئله که نه نتانیاهو و نه بنی گاتز، نتوانستند ۶۱ کرسی کنست را در اختیار بگیرند، کابینه جدید چه ترکیبی خواهد داشت؟

در نگاه نخست هیچ بلوک سیاسی قادر به تشکیل حکومت نیست از این رو، هر یک از بلوک‌ها به ناچار باید از احزاب حاضر در بلوک رقیب خود برای تشکیل حکومت یارگیری کند. از آنجا که احزاب متعدد و در عین حال انعطاف‌پذیرند، طبعاً سناریوهای فراوانی دربارۀ نوع شکل دولت آینده می‌توان متصور شد. از این جهت باید منتظر رایزنی احزاب با یکدیگر ماند تا شکل احتمالی حکومت آینده پدیدار شود.

*سرنوشت سیاسی بنیامین نتانیاهو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نتانیاهو نمی‌تواند کابینه دست راستی تشکیل دهد. از طرفی سایر احزاب نیز ائتلاف با لیکود را به کناره‌گیری نتانیاهو از ریاست آن مشروط کرده‌اند. اگر آنها بر این شرط خود استوار بمانند دوران نتانیاهو را باید پایان‌یافته تلقی کرد. در واقع حذف او از ریاست حزب لیکود به معنای تسریع در رسیدگی به پروندۀ فسادش خواهد بود و چنانچه محکوم شود ممکن است مدت کوتاهی زندانی شود.

*نقش لیبرمن را در معادلات سیاسی حاکم چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توان او را پیوند‌دهنده دو حزب لیکود و حزب آبی و سفید قلمداد کرد؟

حزب اسرائیل خانۀ ما به رهبری آویگدور لیبرمن با کسب ۹ کرسی نمایندگی مجلس فعلاً بین دو بلوک سیاسی بزرگ قرار گرفته و چرخشش به سوی هر یک از بلوک‌ها می‌تواند به تشکیل حکومت از سوی آن بلوک منجر شود. لیبرمن اما از یک طرف حاضر به انعطاف در مقابل احزاب مذهبی ارتدوکس حامی نتانیاهو نیست و بنابراین شراکت او در دولت با حضور آنها منتفی است. در واقع همین عدم انعطاف سبب ناکامی نتانیاهو در تشکیل حکومت پس از انتخابات پارلمانی اوایل بهار امسال شد. از طرف دیگر لیبرمن خواهان تشکیل یک حکومت ائتلافی سکولار با شرکت حزب خود، حزب آبی – سفید و حزب لیکود است. حزب آبی – سفید اما ائتلاف با لیکود را مشروط به کناره‌گیری نتانیاهو کرده است. در هر صورت امکان این ائتلاف به شرط برکناری نتانیاهو کاملاً محتمل است.

*از منظر شما جدی‌ترین سناریو برای تشکیل کابینه جدید چیست؟

تشکیل حکومت ائتلافی فراگیر ضروری شده و راه گریزی از آن نیست. این حکومت ائتلافی می‌تواند ترکیبی از لیکود و آبی – سفید و اسرائیل خانۀ ما باشد. یا ترکیبی از آبی – سفید و فهرست مشترک عربی و اتحاد دموکراتیک و حزب کارگر و شاس و یهودیت توراتی متحده. و یا دهها صورت دیگر!

*به باور شما سیاست خارجی کابینه جدید در ارتباط با مسائلی چون ایران و همچنین صلح با فلسطین از چه رویکردی پیروی خواهد کرد؟

اگر حکومتی به رهبری بی‌گاتز تشکیل شود قاعدتاً نسبت به نتانیاهو نرمش بیشتری برابر فلسطینی‌ها نشان خواهد داد هر چند که یکی از مقام‌های دولت خودگران فلسطین تفاوت گاتز و نتانیاهو را شبیه تفاوت پپسی کولا با کوکاکولا دانسته است! در هر صورت گاتز با طرح صلح ترامپ که قرار است به زودی از آن رونمایی شود راحت‌تر کنار خواهد آمد حال آنکه نتانیاهو خود را آماده کرده بود تا برای تغییر بندهایی از آن که مخالف دیدگاه وی بود به چانه‌زنی با ترامپ برخیرد. در مورد ایران اما گاتز و همکارانش در حزب آبی – سفید موضعی به همان سرسختی نتانیاهو دارند گرچه احتمالاً از برخی ژست‌های مصنوعی نتانیاهو فاصله خواهند گرفت. با این حال، در سیاست داخلی اسرائیل بین آنها تفاوت وجود دارد. گاتز می‌کوشد تا در قالب سیاستمداری حرفه‌ای ظاهر شود حال آنکه نتانیاهو در پاره‌ای موارد خود را در حد بازیگری بی‌پرنسیپ که صرفاً تشنۀ قدرت است تنزل داده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا